Gå til innhold

Kan man kjøpe døde mus/lignende til trening av hund? Råd til søk/jakt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en jakthund. Bor rimelig øde til. Har meldt meg på et par kurs (vanlig dressur), men har blitt veldig vanskelig å følge opp pga avstand. 

Overtok i fjor hunden fra en familie fordi hunden ikke taklet små barn (les: kunne forsøke å glefse). Hunden er alltid i bånd/langline på tur. Pga instinktene vil han stikke av (skjedd, kommet til rette, men tok tid). I tillegg vet man jo aldri om man møter på barn. Har inngjerdet hage han får løpe fritt. 

Men jeg tror hunden kjeder seg. Vi trener på feks passering av sykler/gående/hunder (men er ikke så mange hunder her). Også litt mental trening inne som triks, gjerning av godbiter, snusematte, aktivitets»spill». 

Ute merker jeg instinktene hans godt! Elsker hull, huler, røtter, steinrøyser. Ser nok etter mus, lemen og andre mindre dyr. Har også klart å fange et par (i langline, hadde ikke sjans å få hunden vekk). Så jeg lurer på om vi bør drive mer med dette. Jakt/søk. Ser ikke for meg at dette skal oppta hele min fritid/hobby, men at det skal være noe gøy vi kan drive på med innimellom. Slik hunden får brukt seg. 

Mer det noen som har råd til ulike øvelser? Filmer? Kan man få kjøpt døde mus eller lignende for å gjemme? 

Anonymkode: b102c...21f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Døde mus og rotter finner du på dyrebutikken. Det blir vanligvis brukt til slangemat, og ligger i fryseren

Anonymkode: 3723a...a19

Skrevet

Hva med blodspor, feltsøk osv? Unødvendig å bruke døde mus. 

• Liker 5
Skrevet

De selger døde mus og nyfødte musunger i den store dyrebutikken i Øvre Eiker. Kjøper det som snacks til katt og hund. 

Anonymkode: 0a60b...328

Skrevet
11 minutter siden, Snorkfrøken skrev:

Hva gjør det unødvendig med døde mus? Unødvendig fordi de er små og søte? 

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er unødvendig fordi det er dumt å lære hunden å spise døde mus etc. av den enkle grunn at de den finner ute kan være fulle av både gift og smitte. 

Forslaget om å trene blodspor er for øvrig bra! Det trenger ikke å ta mye tid og de fleste hunder synes det er veldig gøy. Vanskelighetsgrad, lengde etc. kan også varieres og det er mulig å konkurrere hvis man ha lyst til det. 

• Liker 9
Skrevet
1 time siden, Snorkfrøken skrev:

Nå vet jeg lite om blodspor. Får man kjøpt blod? Må blodet tilhøre den typen dyr huden skal jakte (mus, rotter osv)? 

Skrevet

Lære opp en allerede glefsende og ustabil hund i jakt? Høres ut som en meget dårlig ide. Hunden vil da selvsagt få mindre empati med andre levende vesener. 

Anonymkode: ffd1c...4db

• Liker 3
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lære opp en allerede glefsende og ustabil hund i jakt? Høres ut som en meget dårlig ide. Hunden vil da selvsagt få mindre empati med andre levende vesener. 

Anonymkode: ffd1c...4db

Feil.

Vi vet ingen ting om hvorfor hunden glefset etter et barn. Veldig ofte er det fordi hunden er usikker, og barnet ikke har respektert hundens grenser (det er ikke barnets eller hundens feil, men foreldres/eiers). Hunden trenger ikke være ustabil av den grunn.

Å ønske at hunden skal vise empati for andre levende vesener er å menneskeliggjøre dem. Hunder er rovdyr.

Å la en jakthund få bruke instinktene sine og trene jakt, kan gi en mer mentalt balansert og fornøyd hund.  

• Liker 4
Skrevet
5 hours ago, Myrmica said:

Feil.

Vi vet ingen ting om hvorfor hunden glefset etter et barn. Veldig ofte er det fordi hunden er usikker, og barnet ikke har respektert hundens grenser (det er ikke barnets eller hundens feil, men foreldres/eiers). Hunden trenger ikke være ustabil av den grunn.

Å ønske at hunden skal vise empati for andre levende vesener er å menneskeliggjøre dem. Hunder er rovdyr.

Å la en jakthund få bruke instinktene sine og trene jakt, kan gi en mer mentalt balansert og fornøyd hund.  

Veldig enig, bortsett fra når det kommer til empati, eller "empati" er vel mer riktig, rovdyr er og forblir rovdyr, men noen ganger kan man lure. Har en terrier/jakt/selskaps mix, han dreper mus og rotter øyeblikkelig om han får øye på det og det er umulig å få han unna dersom dyret er rett foran han da han går i frendzie mode. Samme med rev og grevling. Klikker totalt og det er ikke få ganger jeg må ha bært han hjem midt på natta samtidig som han skriker for full hals fordi han skal ha den grevlingen han nesten havnet i slosskamp med :rolleyes:
Samtidig elsker han katteunger og oppfører seg som en overbeskyttende mor, hadde også chinchilla som kjæledyr og han lot de ikke være i fred, stakk snuta ned i pelsen, lukta dem bak, men gjorde dem aldri noe som helst, selv da jeg la en død (hjertestopp) chinchilla foran han så rullet han den forsiktig rundt og så forvirret opp på meg, og han er typen som river pels ut av døde dyr. Kan være at han skjønte at det var off-limit og "tilhørte" familien, men instinkter burde ha overstyrt det tenker jeg. Man vet aldri hvordan en hund "tenker",

Ts: Om du besøker en jaktbutikk så har de ofte slike apporterings-ting med pels som elg-kløver/pelsballer etc. Personlig ville jeg bare vært påpasselig på at det er biprodukter fra jakt som ville blitt kastet ellers og ikke fra pelsdyroppdrett. Kjøpte en med rådyrpels og det er perfekt trening ute da det avgir mye lukt. Ellers er blodspor glimrende.

Anonymkode: af920...e70

• Liker 2
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå vet jeg lite om blodspor. Får man kjøpt blod? Må blodet tilhøre den typen dyr huden skal jakte (mus, rotter osv)? 

Matblod fås kjøpt hos di aller fleste matbutikker. 

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har ingenting med at di er "søte" og små å gjøre, for min del handler det om holdninger og respekt. Å hvis jeg ikke tar veldig feil er det ikke lov å bruke levende dyr som "åte". 

Hvorfor gjøre det så vanskelig, når det finnes så mange andre gode løsninger på problemstillingen din? 

• Liker 1
Skrevet

Hvilken rase er dette? Eventuelt blanding av? 

Blodspor er genialt og "enkelt". Spør en jeger eller jaktlag om du kan få skankene(føttene) til felt dyr og man kan også høre med de om man kan tappe blod fra felt vilt(eller kjøpe i matbutikk/slakter). Det greieste er selvsagt å gå et kurs, men det finnes mye info på nettet også :)

• Liker 2
Skrevet
7 timer siden, OppNedPåAlt skrev:

Hvilken rase er dette? Eventuelt blanding av? 

Blodspor er genialt og "enkelt". Spør en jeger eller jaktlag om du kan få skankene(føttene) til felt dyr og man kan også høre med de om man kan tappe blod fra felt vilt(eller kjøpe i matbutikk/slakter). Det greieste er selvsagt å gå et kurs, men det finnes mye info på nettet også :)

Jack russell terrier

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Jack russell terrier

Har sett en sånn bli helt fra seg av lukten av hjortestek, så rådyrlukt vil jeg tro er en sikker vinner.

Anonymkode: 9c3d1...88e

• Liker 1
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jack russell terrier

Prøv blodspor! Og egentlig andre hundesporter med lukt, tror det blir kjekt for dere :)

• Liker 1
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Blodet må ikke tilhøre det dyreslaget du og hunden skal jage på. Og du, å trene terrieren din til frijakt på små dyr kan fort skaffe deg en solid utgift (bøter) og nix mer hund. Hunder som jager og dreper fritt er ikke noe vi ønsker.

Anonymkode: a4ab0...750

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har sett en sånn bli helt fra seg av lukten av hjortestek, så rådyrlukt vil jeg tro er en sikker vinner.

Anonymkode: 9c3d1...88e

Har spist en del vilt hjemme. Har ikke merket noe spesielt. Om det er kylling, ost eller vilt så tigger han like mye uansett! Men ute hadde han nok kunne kjent lukten og jaktet etter kjøttet. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Blodet må ikke tilhøre det dyreslaget du og hunden skal jage på. Og du, å trene terrieren din til frijakt på små dyr kan fort skaffe deg en solid utgift (bøter) og nix mer hund. Hunder som jager og dreper fritt er ikke noe vi ønsker.

Anonymkode: a4ab0...750

Hvorfor ikke samme type dyr? Vil det si at siden JRT jakter småvilt/rotter/mus så bør blodet stamme fra fugl og storvilt? 

Dette er mer ment dom en artig aktivitet vi kan gjøre innimellom. Hunden er som sagt alltid i bånd eller langline. Så om den en sjelden gang får tak i noe så er det ikke med vilje. Jeg forsøker også å begrense jaktingen på tur. Er jo ikke helt greit at gan stikker snuten overalt og skremmer vekk smådyr. 

Skrevet

Så lenge det bare er for moro så kan du for eksempel bare bruke en pølse. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...