Gå til innhold

Forventes det at søsken skal holde tale?

Anbefalte innlegg

Gjest gjest1
Skrevet

I det bryllupene jeg har vært i så har alltid søsken av både brudgom og brud holdt tale eller laget en sagn.

Jeg var i kontakt med min storebror for å si i fra at HVIS han ønsket å si noe så måtte toastmaster få beskjed. Men det hadde han ikke og det var da ikke vanlig at søsken sa noe, ikke i de bryllupene han hadde vært i ihvertfall.

Jeg ble litt :roll:

Og min samboer ble litt :evil: (men det er pga flere årsaker som jeg ikke gidder å komme inn på her).

Så da lurer jeg på hva som er vanlig og hva forventer dere jenter???

Skrevet

Jeg forventer ikke at mine søsken sier noe bortsett fra min ene bror som skal være toastmaster :wink:

Tror ikke det er et must at søsken holder tale/sang, men jeg blir selvfølgelig positivt overrasket hvis det kommer noen ord fra den kanten :)

Gjest lørdag allerede?
Skrevet

Fælt å si det, men jo færre taler jo bedre er det synes nå jeg. Inklusiv i mitt eget bryllup.

Personlig synes jeg det hadde vært hyggeligere å få talene skriftlig i stedet. Kanskje rammet inn, sånn at man kunne henge dem opp å kunne titte litt på dem hver gang man trengte en liten oppmuntring.

Du kan jo foreslå det for broren din. I tilfelle han ikke vil holde tale pga av han synes det er flaut :-)

Jo, be ham skrive noe fra hjertet, ramme det inn og sette den på gavebordet!

Gjest TeddyToria ii
Skrevet

Hmmm, er litt usikker der jeg... For jeg har ikke vært i SÅ mange bryllup at jeg kan huske om det er vanlig eller ikke vanlig! Dessverre...

Eneste jeg husker er fra det bryllupet der jeg var sist, der snakket min svigerinne/søster veldig mye - men så var hun også toastmaster. Golli sa ikke et ord, men det skyldes blant annet et veldig :evil: -forhold til lillesøsteren da, uten at jeg skal komme videre inn på det

Men storebroren, som heller ikke sa noe i det bryllupet, ga vel uttrykk for at han kom til å si noen ord i vårt! :wink: Om ikke så mye, så litt. Og kjenner jeg storesøsteren rett, så kommer vel hun til å si noe hun også, om ikke ved middagen, så i det minste etterpå! Men det gjenstår jo og se. Jeg forventer ingenting, og det gjør ikke Golli heller.

Jeg har ikke så nært forhold til mine søstre, at jeg kan tro de vil se noe. Derimot, om eldstesøsteren min finner på å tale noen ord, så kommer det heller ikke til å forbause meg!

Jeg forventer i midlertid ingenting, og det gjør ikke Golli heller!

Skrevet
Hmmm, er litt usikker der jeg... For jeg har ikke vært i SÅ mange bryllup at jeg kan huske om det er vanlig eller ikke vanlig! Dessverre...

Eneste jeg husker er fra det bryllupet der jeg var sist, der snakket min svigerinne/søster veldig mye - men så var hun også toastmaster. Golli sa ikke et ord, men det skyldes blant annet et veldig  :evil: -forhold til lillesøsteren da, uten at jeg skal komme videre inn på det

Men storebroren, som heller ikke sa noe i det bryllupet, ga vel uttrykk for at han kom til å si noen ord i vårt! :wink:  Om ikke så mye, så litt. Og kjenner jeg storesøsteren rett, så kommer vel hun til å si noe hun også, om ikke ved middagen, så i det minste etterpå! Men det gjenstår jo og se :-)  

Jeg har ikke så nært forhold til mine søstre, at jeg kan tro de vil se noe. Derimot, om eldstesøsteren min finner på å tale noen ord, så kommer det heller ikke til å forbause meg!

Jeg forventer i midlertid ingenting, og det gjør ikke Golli heller!

Skrevet
...uff, ble litt rotete detta! Men sånn er det vel når man glemmer å logge på, og IKKE kan endre innleggene! Sorry! :oops:
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg vil definitivt jolde tale for mine søstre når den tid kommer, men vi er ganske tette også da...

Har man ikke noe overvettes nært forhold til sine søsken blir det kanskje litt rart å skulle si noen dype og meningsfylte ord...?

Gjest Gjesta
Skrevet

Søsteren min holdt ikke tale, men det visste jeg på forhånd, hun hadde hintet om det. Jeg skulle gjerne hørt en tale fra henne, men jeg vet at hun ikke syns sånt er så morsomt, og det ble viktigere for meg at hun ikke skulle "grue" seg til dagen vår.

Hun var ihvertfall der, noe storesøsteren min ikke var :-?

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg hadde ingen forventninger ang. tale fra søsken - og min søster holdt ingen tale. Søstera til gommen sa noen ord til oss.

Hva som er vanlig vet jeg ikke - men jeg hadde ikke reagert på om ingen av søsknene holdt tale for oss.

Vi hadde jo på forhånd sagt at vi ikke forventet taler/sanger fordi vi hadde et så lite bryllup.

K

Gjest Teletubbien
Skrevet

Nå er min søster (og eneste søsken) bare 16 år så jeg forventer ikke hverken tale eller sang fra henne....

Hulemannens bror som også skal være forlover (og også er eneste søsken) forventer vi vel heller ikke noe sånt av, men det kommer vel mer av typen han er....

Jeg har hintet litt til broren og sagt at det kanskje kunne vært hyggelig om han, siden han er både forlover og bror, kunne reise seg - plinge i glasset og utbringe en skål feks :roll: - Aner ikke om han kommer til å gjøre det...

Skrevet

forventer ingenting,verken taler eller sanger... 8) vil egentlig ha minst mulig,men det hadde jo vore koseleg m nåke då.. :roll: lurer på...:er det vanlig at dei nygifte holde tale/sang t kvarandre? :-?

Gjest Teletubbien
Skrevet
forventer ingenting,verken taler eller sanger... 8)  vil egentlig ha minst mulig,men det hadde jo vore koseleg m nåke då.. :roll:   lurer på...:er det vanlig at dei nygifte holde tale/sang t kvarandre? :-?

Ettersom jeg har forstått er det sånn at mor/far til brud holder hovedtalen først, så kommer tale fra brudgommen!!! Om bruden vil ha tale eller sang er helt frivillig og jeg tror mange ikke har noe som helst, men jeg vil gjerne lage en sang til Hulemannen siden han skal holde tale for meg :wink:

Skrevet

Søsteren min har sagt at hun skal holde tale. Min kjære har veldig mange søsken, så tror nok dem finner på noe sammen.

Jeg hadde heller forventet at foreldre sier noe enn søsken. Mine foreldre har sagt at siden de ikke er vant til å tale i forsamlinger, så blir dem å lage en sang. Der er jo for så vidt greit det, men jeg håper jeg klarer å overtale pappa til å ønske velkommen iallefall :wink:

Skrevet

Ettersom jeg har forstått er det sånn at mor/far til brud holder hovedtalen først, så kommer tale fra brudgommen!!! Om bruden vil ha tale eller sang er helt frivillig og jeg tror mange ikke har noe som helst, men jeg vil gjerne lage en sang til Hulemannen siden han skal holde tale for meg :wink:

Skrevet

Min søster leste i kirken, hvis hun ikke hadde gjort det hadde uhn nok sagt noen ord. B søster sa også noen ord, men jeg forventet det virkelig ikke. Noen er ikke fortrolig med å snakke i store forsamlinger - da skal de slippe.

Sanger ønsket vi ikke.

Skrevet

Var i bryllup i går og der holdt broren til brudgommen tale. Søstrene til bruden hadde laget sang.

Skrevet

Nei, det forventes IKKE at søsken holder tale. For søsken gjelder det samme som andre gjester, de kan om de vil og om de føler at de har noe å si. Slike taler bør komme til kaffen om ingen av de "obligatoriske" talene under middagen faller ut, ellers kan middagen ofte bli veldig langdryg.

Gjest gjest1
Skrevet

Takk for synspunkter og tilbakemeldinger :)

Jeg står ikke min bror så veldig nær så sånn sett er det ikke så veldig rart at han ikke skal si noe. Da slipper jo jeg også å si noe når han skal gifte seg :wink:

Skrevet

Eg forventa ikkje at nokon av syskjena våre sa noko i bryllaupet vårt, av diverse grunnar.

- Men nokre gongar er det på sin plass at sysken talar....

Skrevet
Fælt å si det' date=' men jo færre taler jo bedre er det synes nå jeg. Inklusiv i mitt eget bryllup. [/quote']

Må nesten si meg enig her... Synes i utgangspunktet det kan være artig å høre på taler, men i det siste bryllupet vi var i kom vi ikke fra bordet før det var alt for sent på kvelden pga for mange taler.

Derfor har min kjære og jeg tenkt å be de som skal tale i vårt bryllup om å fatte seg i korthet. Min søster skal holde tale, for øvrig tror jeg ikke noen andre av søsknene våre skal si noe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...