AnonymBruker Skrevet 27. november 2019 #1 Skrevet 27. november 2019 Barnet begynte i barnehage for første gang nå i August. Ble syk i begynnelsen av forrige uke. Vanlig forkjølelse. Men må nevne at forkjølelsen ofte forverres litt på grunn av at barnet har astma. Ble hjemme med barnet nesten hele uka og tok henne med til legen på fredag samme uke. De observerte og vurderte henne. Helt fin mente legen. Slappet av med henne hele helgen og prøvde på nytt igjen i går. Barnehagen ringer og sier at barnet er syk. Barnet var veldig fin da jeg leverte henne. Javel tenker jeg. Er alene med barnet så jeg må bare avslutte dagen og hente henne. Spurte om hun hadde sovet og spist, ja det hadde hun. De sier at hun hoster mye. De kan ikke gi henne inhalator for astmaen. Dette gjør jeg selv hjemme morgen og kveld. Men så sier de AT BARNET MÅ VÆRE HJEMME TIL HUN SLUTTER Å HOSTE. Barnet er ellers fin. Hun kan vanligvis hoste 2 til 3 uker etter en forkjølelse på grunn av astmaen. Skal jeg holde henne hjemme hver gang hun hoster så hadde jeg ikke gjort noe annet... Nå høres jeg ut som en sånn mor som blir irritert over at jeg må hente barnet mitt. Er hun virkelig syk, så blir holder jeg henne hjemme. Akkurat som i forrige uke. Men allmenntilstanden er jo fin! Hvordan hadde dere reagert, hva kan jeg evt si til dem? Kan jeg levere henne i morgen? Hun har spist masse til middag, hopper og leker rundt her akkurat nå. Hoster av og til men har sovet veldig godt de siste dagene uansett. Uff ble så fortvilet etter at de sa det i stad. Anonymkode: 5835f...d00 4
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 27. november 2019 Populært innlegg #2 Skrevet 27. november 2019 Dra til legen igjen, be om legeerklæring på at hosten kommer pga astma og ikke forkjølelse. Lever den hvis de sier noe på det igjen. Høres jo borti natta ut å holde de hjemme til hosten er over, til og med barn uten astma kan hoste i flere uker. Anonymkode: 377a4...a03 74
kaleidoskop Skrevet 27. november 2019 #3 Skrevet 27. november 2019 Men herlighet. En vanlig forkjølelse kan jo sitte i I flere uker. Når hun i tillegg har astma. Hoste forværres jo gjerne litt ekstra ved aktivitet/lek. 20
AnonymBruker Skrevet 27. november 2019 #4 Skrevet 27. november 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Dra til legen igjen, be om legeerklæring på at hosten kommer pga astma og ikke forkjølelse. Lever den hvis de sier noe på det igjen. Høres jo borti natta ut å holde de hjemme til hosten er over, til og med barn uten astma kan hoste i flere uker. Anonymkode: 377a4...a03 Veldig lurt. Jeg må nesten gjøre det. De vrir og vender på alt jeg sier og spiller veldig på samvittigheten min. Det er jo andre barn i avdelingen med '' værre '' og tydelige symptomer som alikavel er der. Min hoster bare.. Nei uff må nok til legen imorgen. Anonymkode: 5835f...d00 8
AnonymBruker Skrevet 27. november 2019 #5 Skrevet 27. november 2019 11 minutter siden, kaleidoskop skrev: Men herlighet. En vanlig forkjølelse kan jo sitte i I flere uker. Når hun i tillegg har astma. Hoste forværres jo gjerne litt ekstra ved aktivitet/lek. Hva kan jeg si til dem? Er det sånn at jeg ikke har lov til å sende henne der i morgen? Ts Anonymkode: 5835f...d00 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2019 #6 Skrevet 27. november 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva kan jeg si til dem? Er det sånn at jeg ikke har lov til å sende henne der i morgen? Ts Anonymkode: 5835f...d00 Du kan si at jobben ikke betaler deg for å være hjemme med et friskt barn, og at du må få benytte deg av plassen din i barnehagen når barnet ditt er feberfritt og med god allmenntilstand. Anonymkode: 476fb...844 46
captiva Skrevet 27. november 2019 #7 Skrevet 27. november 2019 Hvorfor kan de ikke gi henne astmamedisin i bhg? Allmenntilstanden til barnet som avgjør om hun kan være der eller ikke. Barn som er dårlige i bhg virker ofte friskere når de kommer hjem til roligere omgivelser. Synes det er rart at de krever at hun må slutte å hoste før hun kan komme tilbake.. 4
AnonymBruker Skrevet 27. november 2019 #8 Skrevet 27. november 2019 Da ber du om skriv på hosten og at barnehagen skal gi astma medisin ved mye hoste. Det gjøres i våres barnehage. Guttungen her trenger en dose løpet av dagen. Barnehagen kan ikke nekte å gi medisin. At de mener barnet skal være hjemme pga litt hoste er helt ut på jordet. Alle unger går rundt å hoster noen uker i bhg pga forkjølelse. Anonymkode: a9526...e9f 5
AnonymBruker Skrevet 27. november 2019 #9 Skrevet 27. november 2019 Få legeerklæring først som sist. Noen barnehager ser sitt snitt til å redusere barnegruppa når de kan Anonymkode: 9c924...9cd 17
Gjest WhisperingWind Skrevet 27. november 2019 #10 Skrevet 27. november 2019 (endret) 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva kan jeg si til dem? Er det sånn at jeg ikke har lov til å sende henne der i morgen? Ts Anonymkode: 5835f...d00 Du sier at de skal få en erklæring fra legen asap. Du kjenner ungen din og hun er frisk nok til å være i bhg. Punktum Endret 27. november 2019 av WhisperingWind
AnonymBruker Skrevet 27. november 2019 #11 Skrevet 27. november 2019 23 minutter siden, captiva skrev: Hvorfor kan de ikke gi henne astmamedisin i bhg? Allmenntilstanden til barnet som avgjør om hun kan være der eller ikke. Barn som er dårlige i bhg virker ofte friskere når de kommer hjem til roligere omgivelser. Synes det er rart at de krever at hun må slutte å hoste før hun kan komme tilbake.. Man kan velge å si nei, enkelt og greit Anonymkode: f7294...908
Gjest tranedatter Skrevet 27. november 2019 #12 Skrevet 27. november 2019 Snakk med styrer, si at du kommer med legeerklæring om at barnet har astma. Og la inhalatoren ligge i bhg. Dette er helt vanlig i alle de barnehager jeg har jobbet i. Dvs, jeg har aldri krevd legeerklæring engang.
badevakta Skrevet 27. november 2019 #13 Skrevet 27. november 2019 Barnehagen vår gir ventolin ved behov, dvs jeg gir beskjed om det trengs om morgen når jeg leverer. Både vi og barnehagen har signert på et skriv ang. dette. Kan ikke forstå at barnehagen kan nekte å gi et barn nødvendig medisin. Astma er jo ikke sykdom på samme måte som feber/oppkast osv. Altså, vi har utvidet antall sykedager, men det holder stort sett å holde han hjemme 1-2 dager ekstra. Hosta kan henge i en god stund. Her gjør barnehagen seg vanskelig. 8
AnonymBruker Skrevet 27. november 2019 #14 Skrevet 27. november 2019 Snakk med avdelingsleder/styrer og undervis i forhold til symptomer og obs tegn. Ellers burde de lære seg å admistrere en inhalator. Trenger ikke unversitetsudannelse for å gjøre det. De kan ikke forvente at astma barn skal være borte hver gang de er forkjølt. Da mister h*n jo mye av det de skal lære. Hva skal de selv gjøre hvis de får barn som trenger insulin eller injeksjoner? Anonymkode: c6e43...4b5 5
AnonymBruker Skrevet 27. november 2019 #15 Skrevet 27. november 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Snakk med avdelingsleder/styrer og undervis i forhold til symptomer og obs tegn. Ellers burde de lære seg å admistrere en inhalator. Trenger ikke unversitetsudannelse for å gjøre det. De kan ikke forvente at astma barn skal være borte hver gang de er forkjølt. Da mister h*n jo mye av det de skal lære. Hva skal de selv gjøre hvis de får barn som trenger insulin eller injeksjoner? Anonymkode: c6e43...4b5 *infeksjoner... Anonymkode: c6e43...4b5
Applehead Skrevet 27. november 2019 #16 Skrevet 27. november 2019 Barnehager ikke pålagt å bistå med legemiddelhåndtering. 4
badevakta Skrevet 27. november 2019 #17 Skrevet 27. november 2019 10 minutter siden, Applehead skrev: Barnehager ikke pålagt å bistå med legemiddelhåndtering. Men du glemmer noe vesentlig. Barnet har lovfestet rett til å få nødvendig medisin mens de er på barnehagen. Så da må kommunen sørge for at det gis av andre, f.eks hjemmesykepleien. De kan ikke kreve at barnet må holdes hjemme. Skjønner at det kan være tema om man må gi sprøyter, men astmamedisin? Ærlig talt. 41
AnonymBruker Skrevet 27. november 2019 #18 Skrevet 27. november 2019 Barnehagen kan si at barnet skal være hjemme ved dårlig allmenntilstand, men ikke kreve at barnet er hjemme pga hoste. Da hadde det ikke vært noen barn i barnehagen fra september til mai.... 🤣 Anonymkode: a972b...8e8 17
AnonymBruker Skrevet 27. november 2019 #19 Skrevet 27. november 2019 Derfor mener jeg at det burde jobbe en sykepleier i barnehagen. Anonymkode: 8380b...230 1
Thyra Skrevet 27. november 2019 #20 Skrevet 27. november 2019 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da ber du om skriv på hosten og at barnehagen skal gi astma medisin ved mye hoste. Det gjøres i våres barnehage. Guttungen her trenger en dose løpet av dagen. Barnehagen kan ikke nekte å gi medisin. At de mener barnet skal være hjemme pga litt hoste er helt ut på jordet. Alle unger går rundt å hoster noen uker i bhg pga forkjølelse. Anonymkode: a9526...e9f Barnehageansatte kan ikke pålegges å gi medisin. Og om de gir medisin, er det egentlig veldig strengt, både med hvordan medisinen skal oppbevares og skjema som skal underskrives. Barnehagen kan stilles til ansvar for feilmedisinering selv om det er etter instruks fra foreldre. Ellers er jeg enig i at litt hoste, enten det kommer av forkjølelse eller astma, ikke er grunn til å være hjemme fra barnehagen om almenntilstanden ellers er god. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå