Gå til innhold

Blir fasttelefonen borte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet om den kommer til å bli borte og evt når? Har en gammel far som er veldig bekymret og kommer ikke fram til Telenor på kundeservice🥴 Ikke villig til å lære seg mobil. 

Anonymkode: 1aeda...128

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja den blir borte. Når det er trøbbel på linja kommer de ikke å fikser da det er et gammelt system som de ønsker å utrydde. Eneste unntak er om den gamle har trygghetsalarm i en av de kommunene som fortsatt bruker analoge linjer for denne type varsling. Det var beskjeden vi fikk sist uke.

Skrevet

Har noen bekjente som mistet internettet som var lagt inn i denne kabelen. Nettet ble ikke fikset pga det gamle systemet som den over her beskriver, men noen andre i nabokommunen ville ha internett gjennom en sånn kabel (nytt), denne personen fikk heller ikke det, men da vedkommende ringte å sa hun ville ha fasttelefon så la de opp disse kablene, som hun igjen fikk internett i senere og kuttet ut fasttelefon, da dette egentlig ikke noe hun ville ha. Så tydeligvis varierer det fra kommune til kommune, eller til hvem man møter på kundeservice?

Anonymkode: 18aa6...b86

Skrevet (endret)
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har noen bekjente som mistet internettet som var lagt inn i denne kabelen. Nettet ble ikke fikset pga det gamle systemet som den over her beskriver, men noen andre i nabokommunen ville ha internett gjennom en sånn kabel (nytt), denne personen fikk heller ikke det, men da vedkommende ringte å sa hun ville ha fasttelefon så la de opp disse kablene, som hun igjen fikk internett i senere og kuttet ut fasttelefon, da dette egentlig ikke noe hun ville ha. Så tydeligvis varierer det fra kommune til kommune, eller til hvem man møter på kundeservice?

Anonymkode: 18aa6...b86

Telenor har leveringsplikt på telefoni. Å si at man vil ha fasttelefon er derfor en smart måte å tvinge de til å fikse bredbåndet også, gitt at det ikke er dekning for mobiltelefon i området. 

Endret av Traktor
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen som vet om den kommer til å bli borte og evt når? Har en gammel far som er veldig bekymret og kommer ikke fram til Telenor på kundeservice🥴 Ikke villig til å lære seg mobil. 

Anonymkode: 1aeda...128

Dette er nok løsningen for dere: https://www.telenor.no/privat/telefoni/mobil-hjemmetelefon/

• Liker 4
Skrevet
40 minutter siden, Traktor skrev:

Telenor har leveringsplikt på telefoni. Å si at man vil ha fasttelefon er derfor en smart måte å tvinge de til å fikse bredbåndet også, gitt at det ikke er dekning for mobiltelefon i området. 

Er sannsynligvis bare et tidsspørsmål før denne leveringsplikten opphører, for på et eller annet tidspunkt må det gjøres store oppgraderinger av gamle kobberkabler hvis fasttelefoni skal fortsette, og det kommer nok ikke til å skje da ingen vil ta den regningen, hverken det offentlige eller noen av teleselskapene. 

Alternativet blir da IP telefoni, enten over mobilnettet eller over kabel (fiber e.l.). Man kan få apparater som ligner veldig på tradisjonelle telefonapparater, de er vanligvis stabile og greie i disse dager. 

Anonymkode: 6ca00...833

Skrevet
1 time siden, tånegla skrev:

Ja den blir borte. Når det er trøbbel på linja kommer de ikke å fikser da det er et gammelt system som de ønsker å utrydde. Eneste unntak er om den gamle har trygghetsalarm i en av de kommunene som fortsatt bruker analoge linjer for denne type varsling. Det var beskjeden vi fikk sist uke.

Det stemmer ikke. 

Alle får fikset linjen ved feil, men det skal prioriteres hvis det er koblet trygghetsalarm til den.

Ved "normal feil", ut en trygghetsalarm tilkoblet, kan det ta opptil flere uker før feilen blir rettet. 

Anonymkode: 169dd...667

Gjest Anonym Bruker
Skrevet (endret)

Bare tøv at fasttelefonen blir borte.  De gamle kobbertrådene blir snart borte,og erstattet med bredbånd  /  fiber.     Alle offentlige kontorer har femdeles fasttelefon og mange eldre er avhengi av fasttelefon.      Har selv fasttelefon bredbånd / fiber og mye bedre lydigjenngivelse en vanleg mobiler.   

Desv. så er dei fleste mobiler , TV-er idag ikkje lagdt med tanke på folk som har hørselproblem.     Tidligere var det m.a. en knapp på dei fleste TV-er / Radioer  der det stod  "diskant" og den er blitt borte.

Endret av Anonym Bruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer ikke. 

Alle får fikset linjen ved feil, men det skal prioriteres hvis det er koblet trygghetsalarm til den.

Ved "normal feil", ut en trygghetsalarm tilkoblet, kan det ta opptil flere uker før feilen blir rettet. 

Anonymkode: 169dd...667

Dette stemmer ikke.

Jeg vet om mange som ikke har fått fikset kobberlinja ved feil begrunnet med at Telenor ikke vil investere mer i utdatert teknologi. De har da blitt henvist til svindyrt mobilt bredbånd med begrensning på datamengde. 

• Liker 1
Gjest Anonym Bruker
Skrevet

Såg Telenor gjekk "ut i  en lokalavisa"  å annonserte at kobberlinjen til fasttelefon blir fjærnet .     Den som da ikkje har fiber / bredbånd må regne m/ å etterhvert miste fasttelefonen

Skrevet

Trodde privat fasttelefon var borte for lengst.

Anonymkode: de473...25a

• Liker 4
Skrevet
19 minutter siden, Traktor skrev:

Dette stemmer ikke.

Jeg vet om mange som ikke har fått fikset kobberlinja ved feil begrunnet med at Telenor ikke vil investere mer i utdatert teknologi. De har da blitt henvist til svindyrt mobilt bredbånd med begrensning på datamengde. 

Da er det vel fiber i nærheten man kan få lagt inn. 

Gjest Anonym Bruker
Skrevet (endret)
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trodde privat fasttelefon var borte for lengst.

Da er du ikkje oppdatert.      Alle offentlige kontorer har framleis fasttelefon.    Synes forøvri det er pussigt at Telenor ikkje forsøker å viderutvikle fasttelefonen  m/ teksten .     Min gamle tante får opp  teksting på sin fasttelefon i USA. når noen ringer til henne i USA. 

Endret av Anonym Bruker
Skrevet
3 minutter siden, Anonym Bruker skrev:

Da er du ikkje oppdatert.      Alle offentlige kontorer har framleis fasttelefon.    Synes forøvri det er pussigt at Telenor ikkje forsøker å viderutvikle fasttelefonen  m/ teksten .     Min gamle tante får opp  teksting på sin fasttelefon i USA. når noen ringer til henne i USA. 

De fleste har oppgradert til IP-telefoni for lenge siden. Det ser ut som fasttelefon, men det er ikke det. Sist jeg var borti fasttelefon i det offentlige eller private var i 2006.

Anonymkode: c02aa...974

• Liker 1
Skrevet
19 minutter siden, Anonym Bruker skrev:

Som regel er "fasttelefon" nesten alltid IP telefoner i dag, de bare ser ut som tradisjonelle telefonapparater (meni tillegg til tjenester som f. eks. tekst, talepostkasse, nr. flytting til annen telefon midlertidig osv.)

Blant de fleste bedrifter og offentlige jeg har jobbet for, så har de fjernet mulighetene/infrastrukturen for vanlig fasttelefoni for lengst. 

• Liker 5
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:
3 timer siden, Anonym Bruker skrev:

Bare tøv at fasttelefonen blir borte.  De gamle kobbertrådene blir snart borte,og erstattet med bredbånd  /  fiber.     Alle offentlige kontorer har femdeles fasttelefon og mange eldre er avhengi av fasttelefon.      Har selv fasttelefon bredbånd / fiber og mye bedre lydigjenngivelse en vanleg mobiler.   

Desv. så er dei fleste mobiler , TV-er idag ikkje lagdt med tanke på folk som har hørselproblem.     Tidligere var det m.a. en knapp på dei fleste TV-er / Radioer  der det stod  "diskant" og den er blitt borte.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Oki, jeg bare formidlet det jeg ble fortalt av kundeservice da vi ringte sist uke og ville ha reparert linja som hadde sluttet å virke. Den ville ikke bli reparert da de ville avslutte fasttlf.

• Liker 1
Skrevet

Det er mulig mange bedrifter har ett fasttelefonnummer, men disse er som regel koblet til en sentralbordløsning som sender telefonene videre til en fysisk mobiltelefon. Jada, noen har enda røret med ledning stående, men det begynner å bli sjelden vare.

Alle ressurser legges i fibernett nå. Det er fortsatt mulig å ha fasttelefon via kobbernettet, problemet kommer i det øyeblikket det ikke blir utført vedlikehold på kobbernettet. Det sier seg selv at det ikke er butikk i vedlikehold når brukerne av fasttelefon utgjør ca 80 tusen brukere. I løpet av 2019 skal ytterligere 20 tusen personer miste tilgangen på fastnettet via kobbernett, og kobbernettet blir helt borte i 2023. Men, det er muligheter for fasttelefoni via fiber eller kabel, enda.

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, Anonym Bruker said:

Har ikke hatt fasttelefon på noen av mine 3 offentlige arbeidsplasser... ;) På den ene hadde vi mobil, på de to andre Skype (med telefonnr, er det da IP telefon ?). Ingen telefon med knapper, bare pc og headset (og mobil til de som er "viktige"). 

Anonymkode: bc83b...83d

• Liker 1
Gjest Anonym Bruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke hatt fasttelefon på noen av mine 3 offentlige arbeidsplasser... ;) På den ene hadde vi mobil, på de to andre Skype (med telefonnr, er det da IP telefon ?). Ingen telefon med knapper, bare pc og headset (og mobil til de som er "viktige"). 

Anonymkode: bc83b...83d

Kommer vel litt an på hvlken jobb, og hvilken kundegruppe som er ønskeleg å nå i valg av telekommunikasjon.  

Skrevet
2 timer siden, Anonym Bruker skrev:

Forstår ikke hvordan du mener offentlige kontorer er privat. Med privat mente jeg hjemme hos folk.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...