AnonymBruker Skrevet 27. november 2019 #1 Skrevet 27. november 2019 Så mange stemmer og meninger. Jeg er i en vennegjeng med flere som er kommet lenger i etableringsfasen enn oss , de er ett par tre eldre enn meg , men på samme alder som mannen min. Vi har uheldigvis kommet i litt lei situasjon etter at jeg som mammaen begynte å studere. Mannen har fått en skade , vært gjennom sykemelding og får nå dekket omskolering. Dette hadde ikke vi regnet med, men vi klarer oss veldig greit fordi vi ikke har dyrt hus, ikke billån og bare en bil. Vi har to barn. Jeg som har valgt å studere , men til tross av det også har valgt to år permisjon fra studiet for å være hjemme med baby. Jeg har valgt familien fremfor dyrere hus, to biler osv. Vi eier rekkehus, og begge barna har sine egne store soverom. Huset er på 110 kvm. Likevel føler jeg sa at jeg får ett ufortjent stempel av folk rundt. Eller vi som familie da. Det er kommentarer som: "Skal dere ha bursdagsfeiring hjemme hos dere da?" "Her kunne dere ikke hatt tjue gutter i bursdag!" "Ja skal du ha familieselskapet ditt hjemme hos dere?" Ja vi skal det , vi har ekstra bord til selskap, svarer jeg. "Du kan vel kjøre rundt nå som du har fått lappen? For å hente barna osv ?" Nei jeg kan ikke det, mannen trenger bilen for å reise til studiested i nabobyen, mens jeg faktisk bare er hjemme, svarer jeg. Åja". Som om vi burde hatt to biler og brukt bensin på å kjøre overalta man skal. "Ja dere har jo kjøpt dere FØRSTE bolig, vi er jo kommet lenger i prosessene enn dere med hus nr to osv. Dere er jo studenter" . Jeg svarte ingenting, men tenker at hvem bestemmer at dette er vårt første hus ? Hvem har sagt at man MÅ eie noe større? Kanskje vi har lyst å heller ha råd til ferier etterhvert? Dyrere ferier for å oppleve verden. "Ja du burde hente barna tidlig i barnehagen". "Skal barna gå fult i barnehagen da etter permisjonen?" Jeg svarer at jeg er student, jeg må forholde meg til obligatorisk undervisning, jeg håper jeg får det fleksibelt, men nå har jeg vært hjemme to år, og må gjøre det beste ut av resten. Jeg føler press på både å jobbe så mye at man har råd til stort hus , to biler , MEN også hente barna tidlig. Jeg blir gal!! Vi er over tretti begge to, men vi kan ikke noe for situasjonen vi er kommet i. Det betyr ikke at vi er studenter på atten år fordi om, som er helt i starten på livet. Anonymkode: 6e4f4...d47 5
AnonymBruker Skrevet 27. november 2019 #2 Skrevet 27. november 2019 Du er tydeligvis i et miljø hvor status betyr mye. Ingen av mine venner har store rekkehus og 300 km. De bor i leiligheter på 60-80 km med mann og barn. Ikke er de spesielt dårlig utdannet heller: kontorfaglig/kontorsjef, lege, sosionom, frisør, tannlege etc. alle lever ikke i en material world. Skift fokus og bry deg om det som er viktig. Eller bytt omgangskrets- det er mange som meg og mine. Anonymkode: f369c...a3c 17
AnonymBruker Skrevet 27. november 2019 #3 Skrevet 27. november 2019 Hvis du ikke lar kommentarene treffe, så treffer de ikke. Jeg tror ikke de stempler, jeg tror de er nysgjerrige og fornøyd med egen livssituasjon. Disse bemerkningene er ikke press, med mindre du lar deg presse. Anonymkode: 9a324...6e8 10
Miklo Velka Skrevet 27. november 2019 #4 Skrevet 27. november 2019 18 minutter siden, AnonymBruker said: "Ja dere har jo kjøpt dere FØRSTE bolig, vi er jo kommet lenger i prosessene enn dere med hus nr to osv. Dere er jo studenter" . Jeg svarte ingenting, men tenker at hvem bestemmer at dette er vårt første hus ? Hvem har sagt at man MÅ eie noe større? Kanskje vi har lyst å heller ha råd til ferier etterhvert? Dyrere ferier for å oppleve verden. Anonymkode: 6e4f4...d47 Om dere har kjøpt et hus sammen for første gang så har dere jo kjøpt deres første hus. Ingen sier noe om at dere må kjøpe hus nummer to eller tre. De sier at dere har kjøpt hus nummer 1. Det blir aldri feil, uansett hvilke planer dere har, eller hvor mange hus dere skal ha. 8
AnonymBruker Skrevet 27. november 2019 #5 Skrevet 27. november 2019 Sånne kommentarer er ikke vanlige. Dere har veldig spesielle venner. Anonymkode: 20ee6...3b8 10
AnonymBruker Skrevet 27. november 2019 #6 Skrevet 27. november 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sånne kommentarer er ikke vanlige. Dere har veldig spesielle venner. Anonymkode: 20ee6...3b8 Jeg tror ikke de mener det sånn egentlig. Jeg bare føler vi er stemplet som litt lavstatus nå som vi er i denne fasen. Anonymkode: 6e4f4...d47
Callisto83 Skrevet 27. november 2019 #7 Skrevet 27. november 2019 Høres ikke ut som en særlig positiv vennegjeng dette her... 4
AnonymBruker Skrevet 27. november 2019 #8 Skrevet 27. november 2019 Det høres litt ut som at det er du selv som opplever det som "mindreverdig" eller noe å ha det sånn som du har det, og derfor går i forsvarsposisjon og tar deg nær av det vennene dine sier? For de stiller jo bare normale spørsmål egentlig, og så oppfatter du dem som press og kritikk? Kan godt hende jeg tar feil, men det er slik jeg oppfatter det. Stå for dine valg, og vær fornøyd uten å sammenligne med hva alle andre har, så tror jeg det blir bedre Anonymkode: f3d6f...c68 17
Purple_Pixiedust Skrevet 27. november 2019 #9 Skrevet 27. november 2019 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det høres litt ut som at det er du selv som opplever det som "mindreverdig" eller noe å ha det sånn som du har det, og derfor går i forsvarsposisjon og tar deg nær av det vennene dine sier? For de stiller jo bare normale spørsmål egentlig, og så oppfatter du dem som press og kritikk? Kan godt hende jeg tar feil, men det er slik jeg oppfatter det. Stå for dine valg, og vær fornøyd uten å sammenligne med hva alle andre har, så tror jeg det blir bedre Anonymkode: f3d6f...c68 Dette. 4
AnonymBruker Skrevet 27. november 2019 #10 Skrevet 27. november 2019 Dette er fullstendig fjernt for meg som bor i Oslo. De som vil ha hus her må flytte langt ut av byen. Kjenner flere som bor på 70-75 kvm og to barn. Barna deler soverom, og det går selvsagt fint for de har aldri gjort annet. Anonymkode: 0ddaa...3a1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2019 #11 Skrevet 27. november 2019 Du vrir jo alt til det værste. Høres jo ut som om du er veldig sår over egen situasjon, og med det tar absolutt alt som kritikk. Kommentarer om "første bolig", "godt å ha lappen", "hente tidlig" er jo helt normalt. Sammen med kommentarer om "når kommer nummer to", "skal dere faktisk ha tre", "nå har du vært lenge i samme jobb", "er ikke det veldig vanskelig å få jobb med den utdannelsen". Veldig, veldig lite av dette er ment sårende. Det handler kun om hvordan du tar det. Anonymkode: 0a5b3...faf 13
AnonymBruker Skrevet 29. november 2019 #12 Skrevet 29. november 2019 Sånne folk suger jo energien 🙈 Anonymkode: ce010...597
Troverdigheten Skrevet 29. november 2019 #13 Skrevet 29. november 2019 På 27.11.2019 den 13.13, AnonymBruker skrev: Du er tydeligvis i et miljø hvor status betyr mye. Ingen av mine venner har store rekkehus og 300 km. De bor i leiligheter på 60-80 km med mann og barn. Ikke er de spesielt dårlig utdannet heller: kontorfaglig/kontorsjef, lege, sosionom, frisør, tannlege etc. alle lever ikke i en material world. Skift fokus og bry deg om det som er viktig. Eller bytt omgangskrets- det er mange som meg og mine. Anonymkode: f369c...a3c Traurig å bo på 60-80 kvm med barn når man er lege eller tannlege. 1
Jr.Garcon Skrevet 29. november 2019 #14 Skrevet 29. november 2019 Hvorfor gidder du å ha sånne materialistiske og ikke minst frekke folk som venner ????
Jr.Garcon Skrevet 29. november 2019 #15 Skrevet 29. november 2019 7 minutter siden, Troverdigheten skrev: Traurig å bo på 60-80 kvm med barn når man er lege eller tannlege. Ja, når hodet blir for stort så blir det trangt 😉 6
Troverdigheten Skrevet 29. november 2019 #16 Skrevet 29. november 2019 46 minutter siden, Jr.Garcon skrev: Ja, når hodet blir for stort så blir det trangt 😉 Hvorfor nøye seg med 60 kvm? Hvorfor ikke bo på en 1-roms på 30 kvm? Eller en campingvogn? 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2019 #17 Skrevet 29. november 2019 On 11/27/2019 at 10:41 PM, AnonymBruker said: Du vrir jo alt til det værste. Høres jo ut som om du er veldig sår over egen situasjon, og med det tar absolutt alt som kritikk. Kommentarer om "første bolig", "godt å ha lappen", "hente tidlig" er jo helt normalt. Sammen med kommentarer om "når kommer nummer to", "skal dere faktisk ha tre", "nå har du vært lenge i samme jobb", "er ikke det veldig vanskelig å få jobb med den utdannelsen". Veldig, veldig lite av dette er ment sårende. Det handler kun om hvordan du tar det. Anonymkode: 0a5b3...faf Enig! TS, eksemplene du nevner tolker ikke jeg overhodet som frekke eller ubehagelige kommentarer.. Bileksempelet er vel å hoppe nokså langt til din konklusjon for å tolke det slik og mtp huskjøp så er det jo deres første hus! Det er ikke synonymt med at dere skal kjøpe flere? Anonymkode: 1523d...395 2
Troverdigheten Skrevet 29. november 2019 #18 Skrevet 29. november 2019 På 27.11.2019 den 20.41, AnonymBruker skrev: Du vrir jo alt til det værste. Høres jo ut som om du er veldig sår over egen situasjon, og med det tar absolutt alt som kritikk. Kommentarer om "første bolig", "godt å ha lappen", "hente tidlig" er jo helt normalt. Sammen med kommentarer om "når kommer nummer to", "skal dere faktisk ha tre", "nå har du vært lenge i samme jobb", "er ikke det veldig vanskelig å få jobb med den utdannelsen". Veldig, veldig lite av dette er ment sårende. Det handler kun om hvordan du tar det. Anonymkode: 0a5b3...faf 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Enig! TS, eksemplene du nevner tolker ikke jeg overhodet som frekke eller ubehagelige kommentarer.. Bileksempelet er vel å hoppe nokså langt til din konklusjon for å tolke det slik og mtp huskjøp så er det jo deres første hus! Det er ikke synonymt med at dere skal kjøpe flere? Anonymkode: 1523d...395 Dere mener oppriktig at dette ikke er negativt ladede kommentarer? 2
AnonymBruker Skrevet 29. november 2019 #19 Skrevet 29. november 2019 Just now, Troverdigheten said: Dere mener oppriktig at dette ikke er negativt ladede kommentarer? De KAN være det avhengig av tonefallet og kroppspråk etc, men de kan like gjerne være fullstendig uskyldige smalltalk kommentarer. De fleste mennesker har overraskende vanskelig for å sette seg inn i andres situasjoner og tar alltid utgangspunkt i egen situasjon. Jeg tror det er dét som har skjedd her, ikke at de ser ned på TS eller at de mener noe i negativ retning, de har bare kommet med kommentarer og spørsmål og hvis TS føler seg litt underlegen vil det veldig enkelt bli tolket på en sårere måte. Anonymkode: 3cddf...d7a 3
Troverdigheten Skrevet 29. november 2019 #20 Skrevet 29. november 2019 Ærlig talt, de uttalelsene som jeg uthevet kan da virkelig ikke tolkes på noen annen måte. Folk må faktisk skjerpe seg med hva de sier. Man har ikke noe med hvor mange barn andre velger å ha, og man har ikke noe med hvilken utdannelse og jobb andre velger å ta. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå