AnonymBruker Skrevet 27. november 2019 #1 Skrevet 27. november 2019 Har endelig fått ny jobb etter å ha mistrivdes siden jeg startet i firmaet og skal si opp i løpet av fredag. I følge personalhåndboka må jeg gi skriftlig beskjed til linjeleder. Dette er jo enkelt og greit men er det uhøflig å bare sende brev med e-post? Min egentlige linjeleder har permisjon, så vikaren hennes vil få e-posten. Men bør jeg ringe han først (jeg sitter til vanlig på et prosjektkontor et annet sted) selv om jeg knapt kjenner han? Og hva gjør man i prosjektet; si fra selv til prosjektleder eller vente til han får beskjed via firmaet? Vi har et greit forhold men ikke noe mer. Anonymkode: 2f197...d42
AnonymBruker Skrevet 27. november 2019 #2 Skrevet 27. november 2019 Ja du kan sende mail, du trenger ikke ringe først heller. Men husk at du må signere oppsigelsen. Du må derfor skrive det ut, signere det for så å skanne det igjen. Anonymkode: f6ace...97e 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2019 #3 Skrevet 27. november 2019 Du trenger ikke foreta deg noe annet enn å sørge for at din sjef får skriftlige oppsigelsen. For å unngå masse spørsmål i ettertid, kan du feks skrive: »jeg XX sier opp min stilling fra dd.m.år. Jeg slutter i nåværende jobb for å gå over i annen stilling». Enkelt og greit. Når sjefer mottar oppsigelse, er man som arbeidstager på en måte «ute». Det kan være litt vondt å føle på, men sjefer bryr seg stort sett om å få tak i ny arbeidskraft- ikke å komme til bunns i hvorfor man slutter. Når det er sagt, er jeg på ditt vegne glad for at du har fått en ny jobb når du ikke trives. Livet er for kort, rett og slett. Lykke til! Anonymkode: f3fff...623 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2019 #4 Skrevet 27. november 2019 Først bør oppsigelsen gå til linjeleder. Vær tydelig på at det er en oppsigelse og hvilke sluttdatoer som gjelder deg, f. eks. noe som "Jeg sier herved opp min stilling som XX fra i dag YY, slik at oppsigelsestiden begynner neste måned i desember. Siden min oppsigelsestid er A måneder, vil min siste dato på jobb være XX.XX.XXXX". Utover det kan man i prinsippet skrive hva man vil, alt fra vanlige høflighetsfraser som "takk for årene med læring og godt samhold" til å skrive hvorfor man slutter. Det siste ville jeg vært litt forsiktig med selv om du skal slutte. Det sies så mye om stor takhøyde i norsk arbeidsliv, min erfaring er en litt annen enn det. Veldig ofte blir selv konstruktiv kritikk tatt dårlig imot, og det kan ende opp med en unødvendig konflikt når du uansett skal slutte, og det kan være dumt å ha dette svart på hvitt med tanke på videre jobbmuligheter. Må man gi tilbakemelding om hvorfor pga. graverende forhold, så bør man ta det muntlig slik at det ikke hefter ved deg å ha det skriftlig på en oppsigelse. Når det gjelder prosjektleder så er det ryddig å si fra til han/henne når linjeleder har bekreftet at han har mottatt din oppsigelse, slik at prosjektleder kan planlegge sine ting ut fra det. Anonymkode: 12735...4fc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå