Gå til innhold

Hund som plutselig bjeffer når noen går/kjører forbi. Hvordan trene bort?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nylig flyttet fra en leilighet hvor vinduene var høy slik hunden ikke kunne se ut. Nå bor jeg i leilighet slik hunden kan hoppe opp og se ut. 

Hunden har nå begynt å bjeffe noe voldsomt nær det går personer eller biler/syklister kjører forbi. Det er ikke en vei mange ferdes på, men kanskje sånn 3-5 ganger mens jeg er hjemme etter jobb og ut kvelden. Hadde det vært en mye brukt turvei kunne jeg sittet i vinduet og fulgt med selv for å være i forkant med trening. 

Hva kan jeg gjøre for å trene bort dette? Hundens hår på ryggen reiser seg også. 

Anonymkode: e8c7c...8ee

Videoannonse
Annonse
Gjest LaptopPute
Skrevet

Prøv å hver i forkant og kast godbiter på gulvet hver gang du ser at noen skal komme forbi. Da kan hunden forbinde forstyrrelsene utenfor med at noe gøy skal skje inne. Blir det mindre stresset kan du gå videre til kontakttrening når noen er på utsida. Og kanskje få deg noen gardiner så du kan trene på et vindu av gangen.

Skrevet

Si "bra!" og gi godbit hver gang han ser noen utenfor, enten han bjeffer eller ikke. Gjenta "bra!" og godbilt til han har glemt at noen passerte og bare har fokus på deg. Slik endrer du hans assosiasjon til hva det vil si at noen går forbi (godbit fra deg i stedet for noe skummelt).

Når du ikke har anledning til å trene, så steng av slik at han ikke kan se ut vinduet.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...