Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg er veldig i tenkeboksen om jeg skal studere til ingeniør eller ta bachelor som sykepleier og deretter en master innenfor anestesi eventuelt komme meg inn i ambulansen. Er akkurat ferdig studere matematikk og er klar for å søke i mars 2020. Det jeg lurer på er hvor mye stell må jeg regne med som anestesisykepleier? Jeg takler ikke under noen omstendighet å jobbe resten av mitt liv med å stelle andre. Tenker da på morgenstell, hjelpe til do, tørke, dusje etc. 

Anonymkode: c2338...9ae

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hei. Jeg er veldig i tenkeboksen om jeg skal studere til ingeniør eller ta bachelor som sykepleier og deretter en master innenfor anestesi eventuelt komme meg inn i ambulansen. Er akkurat ferdig studere matematikk og er klar for å søke i mars 2020. Det jeg lurer på er hvor mye stell må jeg regne med som anestesisykepleier? Jeg takler ikke under noen omstendighet å jobbe resten av mitt liv med å stelle andre. Tenker da på morgenstell, hjelpe til do, tørke, dusje etc. 

Du må regne med å være borti ganske mye stell i løpet av utdannelsen, vil jeg tro. Du skal jo tross alt være mye i praksis, og lære alt det grunnleggende. Du må i tillegg ha 2 års praksis som sykepleier før du kan spesialisere deg som anestesisykepleier. Som anestesisykepleier antar jeg at du er lite borti stell, men her må noen gjerne rette på meg.

Høres ut som ingeniør er mer riktig for deg hvis du ikke tåler stell, eventuelt å ta utdannelse som paramedic. Noe stell må du borti uansett, men ikke nødvendigvis resten av livet! 

• Liker 14
Skrevet

Da bør du satse på ingeniør, det er stell gjennom hele studiet, og det ene året du må jobbe før du videreutdanner deg til spesialsykepleier. 

• Liker 8
Skrevet

Ingeniør. Bedre muligheter for høyere lønn. 

Anonymkode: 669f3...a53

• Liker 8
Skrevet

Høres ut som at ingeniørutdanning er det riktige for deg. 

Skrevet

Velg ingeniør! Hilsen sykepleier. 

Anonymkode: c69a5...171

• Liker 7
Skrevet

Spørsmålet er vel: er du en person som er glad i mennesker, eller foretrekker du matematikk og tall? Er jo to vidt forskjellige utdanninger med vidt forskjellige arbeidsoppgaver. Kanskje du burde tatt en personlighetstest ellernoe? 🤔😊

Anonymkode: 5fab6...e56

• Liker 1
Skrevet

Er dette et tullespørsmål? 

Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spørsmålet er vel: er du en person som er glad i mennesker, eller foretrekker du matematikk og tall? Er jo to vidt forskjellige utdanninger med vidt forskjellige arbeidsoppgaver. Kanskje du burde tatt en personlighetstest ellernoe? 🤔😊

Unnskyld meg men så enkelt er det ikke. Man kan da være glad i mennesker og tall samtidig? Selv om man er glad i mennesker bør man ikke nødvendigvis jobbe med dem?  Det er veldig utmattende å jobbe med mennesker i lengden.

Det handler om evner og personlighet, hva slags setting man trives å jobbe med osv.

Og det går fint an å være like glad i begge deler og ikke vite hva man skal velge, det er ikke alltid svart-hvitt; enten liker man mennesker, eller så liker man realfag liksom🤷‍♀️

Anonymkode: 74235...691

• Liker 7
Skrevet

Er ikke stell som anestesisykepleier. Men takler du oppkast, blod, slim? Det er det jo en del av både i ambulansen og i jobben som anestesisykepleier. Ellers er det riktig som noen påpeker, du må gjennom stell i praksis på studiet og i de to årene som sykepleier før du kan videreutdanne deg. Anestesi er også populært, så få kommer inn. Derfor er det veldig viktig at du har gode karakterer på grunnutdanningen, slik at det er større sjanse at du kommer inn.

Anonymkode: 8c3cc...589

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke stell som anestesisykepleier. Men takler du oppkast, blod, slim? Det er det jo en del av både i ambulansen og i jobben som anestesisykepleier. Ellers er det riktig som noen påpeker, du må gjennom stell i praksis på studiet og i de to årene som sykepleier før du kan videreutdanne deg. Anestesi er også populært, så få kommer inn. Derfor er det veldig viktig at du har gode karakterer på grunnutdanningen, slik at det er større sjanse at du kommer inn.

Anonymkode: 8c3cc...589

Ja det går fint. Jeg jobber nå slik jeg sier at jeg ikke vil jobbe. Det jeg misliker er å komme på jobb og vite at nå skal jeg stelle 3 mennesker, de skal dusjes, tørkes, de skal på toalettet og jeg må sitte vente på det. Det er nøyaktige rutiner for dagen og det endres aldri, jeg må også stå parat i det noen roper at de må på do! Da føler jeg rett og slett at jeg har mislyktes i livet. Det er som å være i ett svart hull man aldri kommer seg opp av 🤔

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Unnskyld meg men så enkelt er det ikke. Man kan da være glad i mennesker og tall samtidig? Selv om man er glad i mennesker bør man ikke nødvendigvis jobbe med dem?  Det er veldig utmattende å jobbe med mennesker i lengden.

Det handler om evner og personlighet, hva slags setting man trives å jobbe med osv.

Og det går fint an å være like glad i begge deler og ikke vite hva man skal velge, det er ikke alltid svart-hvitt; enten liker man mennesker, eller så liker man realfag liksom🤷‍♀️

Det jeg vil er å ha litt action på jobb. Ikke det samme hver dag. Jeg vil også stå i krevende situasjoner og ha vanskelige oppgaver bryne meg på, tror jeg. Og du har helt rett, jeg liker begge deler. Jeg klarer ikke bestemme meg 😂

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er glad i begge deler☺️

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Velg ingeniør! Hilsen sykepleier. 

Anonymkode: c69a5...171

Kan du utdype hvorfor du mener det? 😁

Skrevet

Hvis du vil ende opp i ambulansen, hvorfor ikke gå bachelor som Paramedic?

Anonymkode: b0f35...df4

• Liker 5
Skrevet

Ingeniør i byggebransjen: du slipper turnus (men det kan bli MYE overtid). Har som regel fri påske, jul og 4 uker i byggeferie. Vanskelig å ta fri utenom. Bedre betalt. Du sitter mesteparten av dagen foran en dataskjerm og leser/skriver rapporter, eventuelt gjøre beregninger. Eller driver med endringsmeldinger og økonomi. Det blir mye papirarbeid. Massevis av skjema og regelverk som må overholdes. Du bør være ganske strukturert og nøyaktig. Ganske høyt konfliktnivå i det private, man må tåle å bli kjefta huden full. Mye telefoner, en god del møter. Man er mentalt sliten etter jobb, spesielt i perioder der man jobber mye overtid. Action? Nja. Høyt tempo? Ja.

Vet om flere som har vært ingeniører og nå jobber i helse. Ble for lite kontakt med mennesker og for mye tall. 

• Liker 1
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker said:

Ingeniør i byggebransjen: du slipper turnus (men det kan bli MYE overtid). Har som regel fri påske, jul og 4 uker i byggeferie. Vanskelig å ta fri utenom. Bedre betalt. Du sitter mesteparten av dagen foran en dataskjerm og leser/skriver rapporter, eventuelt gjøre beregninger. Eller driver med endringsmeldinger og økonomi. Det blir mye papirarbeid. Massevis av skjema og regelverk som må overholdes. Du bør være ganske strukturert og nøyaktig. Ganske høyt konfliktnivå i det private, man må tåle å bli kjefta huden full. Mye telefoner, en god del møter. Man er mentalt sliten etter jobb, spesielt i perioder der man jobber mye overtid. Action? Nja. Høyt tempo? Ja.

Vet om flere som har vært ingeniører og nå jobber i helse. Ble for lite kontakt med mennesker og for mye tall. 

Hvorfor det?Er det kunder som kjefter?

Skrevet
3 minutter siden, Fiskegrateng skrev:

Hvorfor det?Er det kunder som kjefter?

Tja. Er mye penger i spill, så dersom man gjør en feil kan det ha store økonomiske konsekvenser. Er også mye fokus på fremdrift, så dersom man ikke får levert tidsnok er jo det også en kilde til konflikt. Så det kan være byggherre, entreprenør, byggeleder, andre i prosjektet... Man blir jo vant til det etterhvert. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du vil ende opp i ambulansen, hvorfor ikke gå bachelor som Paramedic?

Anonymkode: b0f35...df4

Jeg har ikke mulighet til å bli paramedic. Jeg ble mor tidlig og dermed har jeg ikke samme mulighet som andre. Jeg må ta det jeg har å velge mellom i nærheten. Såvidt jeg ser er det disse to alternativene som er aktuelle 🤔

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for ditt innspill! :) Kanskje det ville passet meg å vært bioingeniør. Det som er kjipt er jo at de tjener så sykt dårlig i forhold til de andre retningene.

• Liker 1
Skrevet

Ingeniør! Jeg er sykepleier, og begynner på ny bachelor neste år, helsevesenet kan ta seg en bolle med rovdriften sin. Jobbet samme sted i fem år, og jeg kan bare drømme om full stilling og forutsigbare arbeidstider. Må alltid være på vent i forhold til ekstravakter, og stadig forlate familien min i helgene (i tillegg til min faste hver tredje helg). 

Angående stell så jobber jeg på legevakt, og steller kanakje en pasient i året. Følger skrøpelige pasienter på toalettet et par ganger i måneden. Men jeg ville heller stelt oftere hvis jeg kunne sluppet å bli spyttet etter, forsøkt slått, tafset på, og ikke minst daglige utskjellinger. 

Anonymkode: c3dfa...4f5

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ingeniør! Jeg er sykepleier, og begynner på ny bachelor neste år, helsevesenet kan ta seg en bolle med rovdriften sin. Jobbet samme sted i fem år, og jeg kan bare drømme om full stilling og forutsigbare arbeidstider. Må alltid være på vent i forhold til ekstravakter, og stadig forlate familien min i helgene (i tillegg til min faste hver tredje helg). 

Angående stell så jobber jeg på legevakt, og steller kanakje en pasient i året. Følger skrøpelige pasienter på toalettet et par ganger i måneden. Men jeg ville heller stelt oftere hvis jeg kunne sluppet å bli spyttet etter, forsøkt slått, tafset på, og ikke minst daglige utskjellinger. 

Anonymkode: c3dfa...4f5

Imens jeg fikk 100% fast stilling som sykepleier i sykehus direkte etter studiene. Handler bare om hvor man bor i landet. :)

Anonymkode: 21eb4...347

Skrevet

Tenker at du vil angre om du blir sykepleier. I hvert fall når du er såpass lunken til en svært sentral del av jobben.

Min erfaring er at man skal være lidenskapelig interessert i faget sykepleie for å trives og holde ut år etter år. De fleste som er lunkne til faget, gjør som regel noe annet etter noen år i yrket.

Hilsen sykepleier som også vil bli ingeniør/bioingeniør 

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...