Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fødeplass på A-hus og lurer på om noen av dere som har født der kan fortelle litt om hvordan dere opplevde det både i forkant og ettertid av selve fødselen. Hvordan ble dere ivaretatt? Oppfølging, barselhotell eller flermansrom? Hvor lenge lå dere der? Dersom det oppstod komplikasjoner, hvordan ble oppfølging? Fikk dere gode instruksjoner og informasjon underveis? Ja jeg lurer litt på alt. Har tidligere født på Ullevål og hadde en helt fantastisk opplevelse der, så litt redd det skal bli "nedtur" å føde på A-hus. 

Anonymkode: 845bf...fe3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fødte på ahus i september. Jeg hadde risikosvangerskap med 15 ultralyder underveis. Syns jeg fikk meget god oppfølging underveis. Var inne til ekstra kontroller noen ganger fordi jeg var bekymret for ulike ting, og slapp til med en gang. Hadde bare tre timer aktiv fødsel, så fikk ikke nyttegjort meg av tilbudene i forbindelse med fødselen, men det var badekar på fødestuen jeg fikk. Fikk lystgass. Spurte ikke selv etter noe annet. Jordmor var kjempe flink. Forrige svangerskap/fødsel var et mareritt, og da fødte jeg på Ullevål. Fikk en STOR rift mot endetarmen som ble sydd av gynekolog. 

Denne fødselen var helt fantastisk, og jordmor hjalp til slik at jeg ikke revnet i det hele tatt til tross for veldig rask fødsel. Baby var ute på et par pressrier. Lå på enerom på barselhotellet i tre dager, selv om det var andre barnet. Søsken og far fikk komme når de ville. 

Anonymkode: 2a958...415

Skrevet

Fødte på Ahus i 2018 og skal føde der igjen neste år. 

Jeg har en veldig god opplevelse :) 

Jeg skrev et fødebrev og jeg føler de tok veldig hensyn til det jeg skrev det. Hadde to fantastiske jordmødre, spesielt hun som var med på siste del av fødselen var helt nydelig. Jeg fikk god rådgivning ang smertelindring osv. Min første jordmor var visst utilgjengelig en periode i åpningsfasen grunnet komplikasjoner et annet sted, men helt ærlig merket jeg ikke det før hun kom tilbake å beklaget seg :) Fikk god hjelp av andre. Jeg måtte en natt på barsel ettersom jeg fødte sent og epiduralen ikke slapp. Det var så som så, men jeg var veldig forberedt på at barsel er noe kjipt. I etterkant er jeg glad for det, jeg var ikke «frisk nok» for hotellet og mannen min fikk en god natts søvn hjemme. Ble deretter flyttet på hotell, vi ba om å få bli en ekstra natt og det gikk fint. Det ble oppdaget komplikasjon hos meg rett før hjemreise (tilfeldig at jordmor på hotellet reagerte). Ble godt fulgt opp. 

Har egentlig ingenting negativt å si om å føde på Ahus. 

Anonymkode: e750c...670

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fødte på ahus i september. Jeg hadde risikosvangerskap med 15 ultralyder underveis. Syns jeg fikk meget god oppfølging underveis. Var inne til ekstra kontroller noen ganger fordi jeg var bekymret for ulike ting, og slapp til med en gang. Hadde bare tre timer aktiv fødsel, så fikk ikke nyttegjort meg av tilbudene i forbindelse med fødselen, men det var badekar på fødestuen jeg fikk. Fikk lystgass. Spurte ikke selv etter noe annet. Jordmor var kjempe flink. Forrige svangerskap/fødsel var et mareritt, og da fødte jeg på Ullevål. Fikk en STOR rift mot endetarmen som ble sydd av gynekolog. 

Denne fødselen var helt fantastisk, og jordmor hjalp til slik at jeg ikke revnet i det hele tatt til tross for veldig rask fødsel. Baby var ute på et par pressrier. Lå på enerom på barselhotellet i tre dager, selv om det var andre barnet. Søsken og far fikk komme når de ville. 

Anonymkode: 2a958...415

Så fint å høre at din siste opplevelse var fin. Jeg har også litt ekstra oppfølging og er foreløpig veldig fornøyd med den og samarbeidet med min fastlege. Det lover godt. 

Skrevet

Fødte på Ahus i 2018 og skal føde der igjen neste år. 

Jeg har en veldig god opplevelse :) 

Jeg skrev et fødebrev og jeg føler de tok veldig hensyn til det jeg skrev det. Hadde to fantastiske jordmødre, spesielt hun som var med på siste del av fødselen var helt nydelig. Jeg fikk god rådgivning ang smertelindring osv. Min første jordmor var visst utilgjengelig en periode i åpningsfasen grunnet komplikasjoner et annet sted, men helt ærlig merket jeg ikke det før hun kom tilbake å beklaget seg :) Fikk god hjelp av andre. Jeg måtte en natt på barsel ettersom jeg fødte sent og epiduralen ikke slapp. Det var så som så, men jeg var veldig forberedt på at barsel er noe kjipt. I etterkant er jeg glad for det, jeg var ikke «frisk nok» for hotellet og mannen min fikk en god natts søvn hjemme. Ble deretter flyttet på hotell, vi ba om å få bli en ekstra natt og det gikk fint. Det ble oppdaget komplikasjon hos meg rett før hjemreise (tilfeldig at jordmor på hotellet reagerte). Ble godt fulgt opp. 

Har egentlig ingenting negativt å si om å føde på Ahus. 

Anonymkode: e750c...670

Så godt å høre! Flott at de er flinke på å veilede, det er ikke alltid lett å vite hva en skal gjøre i en "ut av deg selv" opplevelse.

Skrevet

Jeg har fødeplass på A-hus og lurer på om noen av dere som har født der kan fortelle litt om hvordan dere opplevde det både i forkant og ettertid av selve fødselen. Hvordan ble dere ivaretatt? Oppfølging, barselhotell eller flermansrom? Hvor lenge lå dere der? Dersom det oppstod komplikasjoner, hvordan ble oppfølging? Fikk dere gode instruksjoner og informasjon underveis? Ja jeg lurer litt på alt. Har tidligere født på Ullevål og hadde en helt fantastisk opplevelse der, så litt redd det skal bli "nedtur" å føde på A-hus. 

Født der to ganger, syns jordmødre på føden er kjempe dyktige. Følte meg trygg og godt ivaretatt. Barselhotellet kan jeg ikke skryte noe av. Ringte på alarmen og de kom flere timer etterpå. Slet med ammingen, og de var ikke til hjelp. Syns det kun var stress der. Spesielt med tidene man måtte gå ett annet sted for å spise. Det passet liksom aldri. Kun hatt babyer som har vært vanskelige med amming og litt andre problemer. Ikke noe å anbefale, så om du står med valget om noe annet så hadde jeg valgt det. 

Anonymkode: 1798b...929

• Liker 2
Skrevet

Har født på AHUS to ganger. 

kjempefornøyd! Med nr 2 tilhørte jeg Ullevål, men søkte plass på AHUS. Fantastiske jordmødre der, følte meg så trygg! 

Bodde på hotellet i to døgn med begge barna. Supert det, men unntak av mye mas om amming.. (la meg være i fred) 😬

• Liker 1
Skrevet

Født på både Ullevål og Ahus. Mest fornøyd med Ahus! Hadde litt ekstra oppfølgning da jeg fødte på Ahus, og det eneste jeg har å utsette er at det noen ganger kan ta veeeeldig lang tid før man blir undersøkt dersom man kommer «uanmeldt».

Hadde bare én time aktiv fødsel der, men på den korte tiden følte jeg meg trygg og veldig godt ivaretatt! Jordmødrene oppmuntret meg, skrøt og heiet. De betrygget meg godt da jeg var redd. De hadde badekar på fødestua, men det rakk jeg aldri bruke. Det hadde de ikke på Ullevål, der satt jeg i dusjen. Ikke like avslappende 😅! Slapp å sy, men det trengte jeg heller ikke på Ullevål, så er ikke sikkert det har med jordmødrene å gjøre 🤷🏼‍♀️.

Barselshotellet syns behovsprøvd var bedre på ahus. De ansatte på Ullevål var sure og stressa. Hun ene kløyp også babyen min for å få henne til å våkne når jeg skulle amme. Det var ikke greit! Og som usikker førstegangs turte jeg heller ikke si noe.

Skal jeg føde igjen, hadde jeg desidert valgt Ahus!

Anonymkode: 8bad9...e64

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Født på både Ullevål og Ahus. Mest fornøyd med Ahus! Hadde litt ekstra oppfølgning da jeg fødte på Ahus, og det eneste jeg har å utsette er at det noen ganger kan ta veeeeldig lang tid før man blir undersøkt dersom man kommer «uanmeldt».

Hadde bare én time aktiv fødsel der, men på den korte tiden følte jeg meg trygg og veldig godt ivaretatt! Jordmødrene oppmuntret meg, skrøt og heiet. De betrygget meg godt da jeg var redd. De hadde badekar på fødestua, men det rakk jeg aldri bruke. Det hadde de ikke på Ullevål, der satt jeg i dusjen. Ikke like avslappende 😅! Slapp å sy, men det trengte jeg heller ikke på Ullevål, så er ikke sikkert det har med jordmødrene å gjøre 🤷🏼‍♀️.

Barselshotellet syns behovsprøvd var bedre på ahus. De ansatte på Ullevål var sure og stressa. Hun ene kløyp også babyen min for å få henne til å våkne når jeg skulle amme. Det var ikke greit! Og som usikker førstegangs turte jeg heller ikke si noe.

Skal jeg føde igjen, hadde jeg desidert valgt Ahus!

Hah, «behovsprøvd» skulle være «jeg».

Skrevet

Jeg hadde en kjempefin opplevelse på Ahus. :) Jeg kom inn med full åpning, så jeg rakk ikke noe smertestillende eller å bruke badekar e.l. Fødestuene var veldig fine, med både et lite rom med vanlig seng, bad med stort badekar, og et stort føderom. Både jordmoren og barnepleieren var veldig hyggelige og flinke til å gi informasjon. Jeg måtte klippes og fikk en grad 2-rift, men jordmoren gjorde seg veldig flid med syingen og jeg har ikke hatt noen problemet i etterkant.

Vi bodde på barselhotellet i fire døgn og var veldig fornøyde. Stort rom med god plass til meg, babyen og pappaen. Eget, stort bad. Jeg hadde "alle" ammeproblemene og trakk i den røde snoren til hver amming, da kom det en jordmor med en gang. Første dagen var litt hektisk, for det er ca. to timers perioder der hvert måltid serveres (frokost, lunsj og middag), undersøkelse av barnelege, samtalegruppe med jordmor, kurs i bading av nyfødt osv. Men allerede på dag to var det mye roligere. Kveldsmat står framme på fellesrommet.

Vi var veldig fornøyde!

Anonymkode: 59072...c12

Skrevet

Helt fin opplevelse på Ahus. Kom ikke så veldig godt overens med jordmor, men tok bare 5 timer fra innleggelse til baby så det gjorde egentlig ingenting. Jordmoren som kom inn under pressefasen var helt fantastisk.

Barselhotellet var fint, men siden det uansett er best hjemme dro vi hjem etter halvannet døgn.

Anonymkode: cf240...c14

Skrevet

Fødte på Ahus. Ble igangsatt og var helt glemt på avdelingen i to dager til vannet gikk av seg selv. Fødestuen var veldig fin og fresh, med lystgass! Hadde aldri klart meg uten! Fikk jordmorstudent, noe jeg ikke ville ha! Fikk heldigvis byttet, men det var visst ikke populært. Men ALT FOR MYE MAS om amming! De maste på meg hele tiden! Det ødela mye av opplevelsen også, når man er så utslitt fra før. Barselhotellet var helt OK, vi fikk det store rommet i enden, men jeg fødte på vinteren og det trakk MYE fra vinduene! 

Anonymkode: 831cf...bfe

• Liker 1
Skrevet

Bare man slipper å føde på P-Hus så. ;)

Anonymkode: dd981...60e

• Liker 6
Skrevet

Det ser ikke ut som om jeg har noe å bekymre meg over, heldigvis. Godt å se at så mange har hatt fine opplevelser, ikke bare med A-hus, men generelt fine fødsler. 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Bare man slipper å føde på P-Hus så. ;)

Anonymkode: dd981...60e

Haha ja, skal ikke se bort ifra at det skjer nemlig. Har bare styrtfødsler fra før, så håper å rekke frem i tide. 

Skrevet

Veldig fin fødsel der, men barsel var et mareritt. 

Har valgt et annet sykehus denne gangen pga det. 

Anonymkode: 0d98a...216

• Liker 1
Skrevet

Jeg fødte på Ahus tidligere i høst. Var også innlagt på føde observasjonspost i forkant av fødsel, selve fødselen på fødestua tok et døgn og jeg lå en del dager på barsel også, så til sammen ble jeg godt kjent med «alle» avdelingene. Følte meg godt ivaretatt og jordmødrene og sykepleierne var helt supre! 

Jeg fikk ikke ligge på barselshotellet på grunn av en sykdom jeg har som trengte oppfølging, men lå på vanlig barsel og ble godt ivaretatt. Jeg vet at det kan være ekstremt hektisk der, men jeg hadde flaks og kom dit da det var stille og rolig. Fikk enerom og super veiledning og oppfølging.

Anonymkode: 97046...8c8

Skrevet

Og forresten så funket lystgass så bra for min del at det alene er en grunn til å velge Ahus. Men vet at ikke alle liker det, så det blir jo en smakssak. 

Anonymkode: 97046...8c8

Skrevet

Fødsel var helt ok på AHUS. Men barsel var et mareritt. Ordet ammepress har fått en ny betydning nå pga dem. Helt grusomt! Aldri mer AHUS på meg. 

Anonymkode: dba98...5e5

• Liker 1
Skrevet

Født tre barn på Ahus i 2016,2017 og 2019. Fornøyd med føden alle gangene. Var på barsel med nr 2 og det var et mareritt. Ingen hjelp til noen ting. Ingen brydde seg om jeg fikk spist, ammet eller gått på do. Jeg fikset jo alt selv men hadde vært ålreit med litt omsorg når man først må være der. Masse bråk hele natten så godt å komme hjem. 

Anonymkode: 97471...46e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...