Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ei 25 år gammel jente som har jobbet i butikk siden etter videregående. Stortrives med salg og service. Etter at jeg og min samboer solgte huset vårt ifjor ble jeg veldig nysgjerrig på eiendomsmegleryrket. Jeg kunne absolutt tenke meg å prøve og håper det er noen meglere her inne :)

Som person er jeg nok litt forsiktig. Har fått flere tilbakemeldinger på at jeg er en god selger. Men rolig, ikke veldig masete og på. Dette opplevde jeg at vår megler også var. Samtidig er det kanskje de som "synes" som kommer lengst...? I perioder er det greit med lange dager, men jeg har hørt at meglere kan jobbe ca. 10 timer hver eneste dag. Stemmer dette? Jeg er heller ikke ute etter å bli rik, men må ha inntekt så jeg klarer meg. Meglere jobber vel også provisjonsbasert. Og til slutt, dette med jobbmuligheter. Er det så vanskelig å få jobb som eiendomsmegler som man hører om?

Anonymkode: 5098c...eca

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ei 25 år gammel jente som har jobbet i butikk siden etter videregående. Stortrives med salg og service. Etter at jeg og min samboer solgte huset vårt ifjor ble jeg veldig nysgjerrig på eiendomsmegleryrket. Jeg kunne absolutt tenke meg å prøve og håper det er noen meglere her inne :)

Som person er jeg nok litt forsiktig. Har fått flere tilbakemeldinger på at jeg er en god selger. Men rolig, ikke veldig masete og på. Dette opplevde jeg at vår megler også var. Samtidig er det kanskje de som "synes" som kommer lengst...? I perioder er det greit med lange dager, men jeg har hørt at meglere kan jobbe ca. 10 timer hver eneste dag. Stemmer dette? Jeg er heller ikke ute etter å bli rik, men må ha inntekt så jeg klarer meg. Meglere jobber vel også provisjonsbasert. Og til slutt, dette med jobbmuligheter. Er det så vanskelig å få jobb som eiendomsmegler som man hører om?

Som du riktig påpeker, så må du jobbe provisjonsbasert en del. Dette er make - or - break fasen, der du som "fullmektig" bruker et par år på å jobbe en del overtid eller må være veldig "fleksibel" (helg, kveld) og håper på å få til nok salg som kan bringe inn nok cash til meglerhuset du eventuelt får jobb hos. De tar sin andel av hvert salg du gjennomfører, så får man kalle seg for eiendomsmegler etter et par år, tror jeg. Så i begynnelsen er det iallfall lange dager, fordi man etablere en kundekrets / konkurrere om nye kunder, og i denne perioden kan det bli lite med penger, men du har samboer. Får satse på at han kan dra noe av lasset i denne perioden.

Ser at BI har skiftet navnet på bacheloren: før var det bare "eiendomsmegling", men nå heter det "eiendomsmegling, jus og økonomi".

Jeg ser også at BI har justert noen fag og ellers åpnet opp for at du kan ta mastergrad i diverse retninger, med riktig fagsammensetting. Slik var det gjerne ikke for 12 - 15 år siden; da var meningen at "du" bare skulle jobbe som eiendomsmegler.

Du sier at du er litt "forsiktig" som person, eller tilbaketrukket, og eiendomsmegling krever gjerne at du er det motsatte. Du skal ikke bare si: "Mhm", "ok", men "selge" deg inn og hvorfor du vil få "høyest pris" for en potensiell kunde. Det er klart at man skal høre på det kunden "vil ha", men samtidig skal du på en måte "gi råd" som fører til "salg", noe som gjør at kunden tenker: "Å,ja, det var ikke så dumt". Eiendomsmeglere kan ofte også være en slags "interiør rådgiver", ved å "freshe opp" leiligheten og "gjøre den" mer presentabal og "moderne" og ellers kanskje gi råd hvordan få tatt best bilder. 

Til slutt, må det sies at det er ingen hemmelighet at du bør helst være også en "hot babe" - det er et stort pluss, så du kan ikke se ut som en "rolig bibliotekar", ikke frekt ment ovenfor bibliotek / arkiv babes. 😂

I dette yrket er det gjerne også litt "klespress" og med det, mener jeg at man bør ha en utstrakt garderobe som er litt pen og varierende. Det nytter ikke å komme i jeans + flat shoes + ancle socks på en visning. Man må kle seg litt fint. Så dette er ting som koster penger. 

Anonymkode: d85ef...7e0

• Liker 1
Skrevet
On 11/27/2019 at 12:19 PM, AnonymBruker said:

j+ flat shoes + ancle socks

Hvorfor skriver du det på engelsk?

Anonymkode: 0b08a...bf7

• Liker 1
Skrevet
På 27.11.2019 den 12.19, AnonymBruker skrev:

I dette yrket er det gjerne også litt "klespress" og med det, mener jeg at man bør ha en utstrakt garderobe som er litt pen og varierende. Det nytter ikke å komme i jeans + flat shoes + ancle socks på en visning. Man må kle seg litt fint. Så dette er ting som koster penger. 

Anonymkode: d85ef...7e0

Det var mye nyttig "her", men "hvorfor" skriver du så much på English, og hvorfor "skriver" du så mye i hermetegn? Very "få" av hermetegnene dine "var" really nødvendige.

Anonymkode: 47ea9...e29

Skrevet

Flere innspill?

Skrevet

Jobber du på et lite sted har man gjerne en ok kundebase, og ok inntekt. I de store byene er det beinhardt. Då går gjerne flere år uten ordentlig lønn, og selv etter det er du ikke garantert at du endr opp med en ok kundebase. Som regel er jobben 100% provisjonslønn, ofte kveld og helgejobbing.

I tillegg er det en yrkesgruppe folk har like respekt for, man blir sett på som “griske gribber som skor seg på hvermannsen.” folk flest ser ikke den enorme arbeidsmengden som legges ned i jobben og tror at man betaler 100 000 for at en person skal holde et par visninger. 

Anonymkode: f46ae...8c8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...