Gå til innhold

Løs tånegl etter skade. Erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skadet tåneglen på stortåa for noen måneder siden, og den har vært løs lenge. Det luktet ikke godt under neglen, så jeg klippet av den løse delen, som utgjør 3/4 av neglen. Neglen som gjenstår er kun en liten stripe nederst. 

Har noen erfaring med dette? Jeg vet ikke om jeg burde ha latt den være i fred, men det luktet vondt, og det var ekle greier under neglen. Dette er jo utrolig stygt. Men neglen var jo helt blå/svart, så det var ikke pent før jeg klippet den av heller. 

Men jeg er jo redd for om ny negl ikke kommer til å vokse frem igjen😳 Er det bare å la den være i fred nå og smøre meg med tålmodighet? Håper virkelig neglen har vokst ut igjen til sommeren! 

Anonymkode: d765c...f20

Skrevet

Det kommer ny negl, men tar jo litt tid. Jeg mistet mange negler i oppveksten 😅

Anonymkode: 84fda...ad2

• Liker 1
Skrevet

Jeg måtte fjerne den gamle neglen hos kirurg tilslutt, siden den nye som kom ut ikke fikk bra nok vekstforhold. Tar litt over et halvt år før man har ny negl på plass, iallefall i mitt tilfelle. 

Anonymkode: 30e99...66d

• Liker 1
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg måtte fjerne den gamle neglen hos kirurg tilslutt, siden den nye som kom ut ikke fikk bra nok vekstforhold. Tar litt over et halvt år før man har ny negl på plass, iallefall i mitt tilfelle. 

Skjønte du selv at noe var galt? Etter hvor lang tid var du hos lege ca? 

Er usikker på om jeg skal dra til lege for å sjekke at alt er bra, eller om jeg skal vente.

Skaden på neglen skjedde i mai/juni. Husker ikke helt når den løsnet, men det er noen måneder siden. 

Skrevet

Det kommer helt an på skaden egentlig. 
Jeg skadet neglen på stortå, sånn at den sprakk. Den sprakk liksom fra midt på tuppen, og rett innover ca halve neglen. 
Det er vel 5-6 år siden jeg fikk den skaden, og jeg har fått permanent skade. Neglen vokser ut med denne sprekken. Jeg må klippe av så mye jeg kan, da det veldig raskt samler seg bakterier og skaper lukt. 

Men det er riktig klippe av det som er løst, hvis ikke risikerer du at det henger seg fast sånn at du river opp enda mer. 
Om den vil holde seg fast i neglesengen når den vokser ut er vanskelig si, noen ganger gjør dem det, andre ganger ikke. 

Anonymkode: d7efa...6d8

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Skjønte du selv at noe var galt? Etter hvor lang tid var du hos lege ca? 

Er usikker på om jeg skal dra til lege for å sjekke at alt er bra, eller om jeg skal vente.

Skaden på neglen skjedde i mai/juni. Husker ikke helt når den løsnet, men det er noen måneder siden. 

Jeg mistet den nye en gang, ble lei av hele situasjonen og gikk til legen. Hadde problemer med å gå i vanlige sko, drive sport osv. 

Skrevet

Jeg har også mistet mange negler da jeg var yngre, og jeg ble rådet av legen å bade foten i grønnsåpevann - medisinsk grønnsåpe kjøpt på apotek daglig for å trekke ut verk. Om det ikke var nok (noen ganger verket det døgnet rundt og gjorde det vanskelig å sove og å bruke sko) så fjernet han neglen. Siste gang gjorde han ikke det, men åpnet verkebyll fra siden. Etter det er neglen blitt missformet med en langsgående knekk ca 1/4 del inn på neglen. Min erfaring er at det er greit at neglen detter av på egen hånd - da ble den nye neglen litt sterkere, men at det er lurt å være forsiktig med hvilke sko du bruker, lufte foten når du kan og bade den jevnlig med grønnsåpevannet.

Anonymkode: 077b4...3cd

Skrevet

Tusen takk for alle svar og tips! Skal kjøpe grønnsåpevann og lufte tærne så ofte så mulig. Det er ikke vondt heldigvis, men litt ømt. 

Venter et par måneder før jeg eventuelt oppsøker lege. Gir den stakkars neglen en sjanse til å vokse ut på egenhånd. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...