Gå til innhold

Dere småbarnsfamilier, kaster dere lite mat? Får dere spist opp alle rester?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan organiserer dere dette? Stor fryser? Er dere veldig bevisste på å redusere matsvinnet? 

Anonymkode: 16c5c...272

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøver å ikke lage mer enn vi trenger. Blir ofte litt rester, men da spiser alltids noen det til kveldsmat eller lunsj. 
tidligere frøs jeg ned og tok opp ett halvt brød om gangen. Men nå rekker vi å spise før det blir dårlig. 

har en stor fryser, helt supert siden vi handler ofte på tilbud og 40% varer

Anonymkode: 54dff...c6f

• Liker 1
Gjest BangersBeans&Mash
Skrevet (endret)

Kaster mye av alt, spesielt brød. Kjøper nytt hver dag, for jeg orker ikke spise tørt brød. Å fryse ned gir heller ikke opplevelsen av fersk brød. Tar av og til vare på middagsrester, men to dager senere hives nesten alltid restene da ingen har husket å spise de opp. 

Endret av BangersBeans&Mash
Skrevet

Kaster lite middagsrester og brødmat hjemmefra, men matpakkene til barna kommer ofte hjem halvspiste og må kastes. Kan ikke fryse ned halvpiste skiver eller yoghurt. Sender vi med mindre mat får vi kjeft av barnehage/skole, forbda var barna plutselig veldig sultne den dagen.

Anonymkode: 3c4a6...a27

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kaster lite middagsrester og brødmat hjemmefra, men matpakkene til barna kommer ofte hjem halvspiste og må kastes. Kan ikke fryse ned halvpiste skiver eller yoghurt. Sender vi med mindre mat får vi kjeft av barnehage/skole, forbda var barna plutselig veldig sultne den dagen.

Når det gjelder middag lager vi mat som er godt neste dag også. Eventuelt lager pizza av litt tacorester og lignende. Vi har ofte det samme to dager på rad.

• Liker 1
Skrevet

Her kaster vi ikke så mye mat hjemme. Prøver å ikke lage for mye, og spiser eventuelle rester til kvelds. Matpakkene er en egen historie. Restene der står gjerne ikke til å redde, haha!

• Liker 1
Skrevet

Kaster en del mat, det er uungåelig med små barn. Spiser ikke mat som babyen har kastet på gulvet, Spiser ikke restene som har ligget i matpakken hele dagen. 

Anonymkode: 1d057...24d

• Liker 2
Skrevet

Kaster lite mat, fiskerester går i katten:) og middagsrester, ender som oftest i mannen min sin mage i løpet av kvelden! Gammelt brød blir kuttet opp og lagt ut til fugler, eller jeg går og mater ender og svaner! Pai og pizza rester blir skolemat for ungene!

Men matrester på gulvet ender som oftest i hunden (bortsett fra potet , etc)!

• Liker 1
Skrevet

Vi kaster dessverre mye mat... Det blir igjen akkurat for lite til at en person kan spise seg mett på det til middag dagen etter, og så har vi da rester etter taco, pasta med laks, kjøttkaker, kylling osv. Så jeg syns det er vanskelig å lage noe nytt ut av restene.. Men ettersom det er så lite igjen av hver rett at det ikke er nok til en person en gang, så må jeg jo allikevel lage noe nytt når vi skal spise opp restene og så blir det rester av det igjen... 🙄 Vi er 6 stk i familien, pluss at det alltids er noen som er med hjem etter skolen, eller som plutselig ikke skal ha middag hjemme, så ikke så lett å planlegge, syns jeg.

Anonymkode: 72101...01c

• Liker 1
Skrevet

Vi kaster veldig lite rester da jeg planlegger hvordan vi skal bruke de restene vi har for neste middag.  Feks, om jeg lager kyllingbryst i øvn lager jeg litt ekstra slik vi kan ha fajitas dagen etter.  Ellers er det mye pytt i panne her. Eneste ting vi kaster mye av er brød - da vi spiser veldig lite brødmat.

Skrevet

Lite matkasting her også. Pleier å ha restefest noen ganger i uka, med litt av alt av rester fra de siste dagene. Det aller meste klarer seg i kjøleskapet i noen dager. Er det behov, fryser jeg ned.

Kaster selvsagt halvspiste matpakker osv, men ellers lite. 

• Liker 1
Skrevet

Kaster lite og spiser mye rester. Brød er kanskje det det blir kastet en del av. Skorper.. 

Skrevet

Prøver å kaste lite, men matpakker går ofte i søpla. Vi har to frysere (eller tre med den lille under kjøleskapet), så vi har jo plass, men problemet er å få spist tørre rester. Noen ganger har vi restemiddag der det gjerne er tre-fire retter å velge mellom, og da klarer vi å spise opp, og ofte brukes rester til lunsj eller når ungene kommer hjem fra skole før middag. Brød skjærer vi opp i butikken slik at vi bare tar opp de skivene vi trenger, og da blir matpakka mye ferskere. Vi har egen kompost som brukes i potetåkeren eller andre steder i hagen og leverer ikke til kommunen.

Anonymkode: ba4e2...6aa

• Liker 1
Skrevet

Vi har sluttet å kaste matpakker etter vi sluttet med brød matpakker.  Her går det pasta salat, hjemmelagd pizzasnurrer, fiskeburgere, rester fra middag osv og nå spiser alle ungene opp matpakken sin.  

Skrevet

Nei 8 åringen spiser så mye at vi slipper å kaste😂 og vi har brødet i frysen og bruker brødrister

Anonymkode: 9ffd1...f8d

Skrevet

Som nevnt over kaster vi dessverre mye fra lunsjbokser, men middagsrester blir stort sett spist opp. Lager sjeldent mer mat enn vi trenger, og når vi gjør det er det som regel av kosemat som blir spist som lunsj dagen etter. 

Anonymkode: ae058...1ec

Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi kaster dessverre mye mat... Det blir igjen akkurat for lite til at en person kan spise seg mett på det til middag dagen etter, og så har vi da rester etter taco, pasta med laks, kjøttkaker, kylling osv. Så jeg syns det er vanskelig å lage noe nytt ut av restene.. Men ettersom det er så lite igjen av hver rett at det ikke er nok til en person en gang, så må jeg jo allikevel lage noe nytt når vi skal spise opp restene og så blir det rester av det igjen... 🙄 Vi er 6 stk i familien, pluss at det alltids er noen som er med hjem etter skolen, eller som plutselig ikke skal ha middag hjemme, så ikke så lett å planlegge, syns jeg.

Da kan jo en person spise det til kvelds. Dersom det er for lite til å bli mett på, så kan man jo abre ta en skive i tillegg etterpå. Syntes det er veldig merkelig grunn til å kaste mat hver dag

Anonymkode: 3eba7...7da

• Liker 4
Skrevet
3 timer siden, BangersBeans&Mash skrev:

Kaster mye av alt, spesielt brød. Kjøper nytt hver dag, for jeg orker ikke spise tørt brød. Å fryse ned gir heller ikke opplevelsen av fersk brød. Tar av og til vare på middagsrester, men to dager senere hives nesten alltid restene da ingen har husket å spise de opp. 

Kaste og kjøpe nytt brød hver dag fordi du ikke vil spise gammelt brød?! Kjøp ordentlig godt brød fra en håndverksbaker, skjær opp det ferske brødet umiddelbart når du kommer hjem og sleng skivene i fryseren. Ta opp etter behov. Vi gjør det på den måten og kaster aldri så mye som en brødskorpe. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kveldsmat eller lunsj? Kjøttkaker i skiver er nydelig som pålegg med litt remulade på. Kylling kan has i en rask pastasalat i matboksen eller under osten på et ostesmørbrød til kvelds. Tacokjøtt er godt i lunsjwrap eller omelett. Eller så kan du fryse ned restene fra kjøttet som blir igjen etter hvert tacomåltid, så har dere til slutt nok kjøtt til et helt måltid. Mange spiser jo taco ganske ofte... Noe matrester er greit å kaste, men å kaste kjøtt er virkelig noe som byr meg imot, altså. 

Her er det veldig lite som blir kastet. Vi lager ukemeny og planlegger innkjøp etter det. Brød fryses ned og middagsrester fryses enten ned eller brukes til lunsj dagen etter. Det aller, aller meste kan brukes bare man er litt kreativ. Rester fra matboksen til barna tilbys til kveldsmat. Spises det ikke da går det i søpla, men det er omtrent det eneste. 

Anonymkode: e2410...b8a

• Liker 3
Gjest BangersBeans&Mash
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:
3 timer siden, BangersBeans&Mash skrev:

Kaste og kjøpe nytt brød hver dag fordi du ikke vil spise gammelt brød?! Kjøp ordentlig godt brød fra en håndverksbaker, skjær opp det ferske brødet umiddelbart når du kommer hjem og sleng skivene i fryseren. Ta opp etter behov. Vi gjør det på den måten og kaster aldri så mye som en brødskorpe. 

Ja. Jeg forklarte hvorfor. Å fryse brød duger ikke om du liker knallferskt. Det smaker ikke bra. Bakerne kunne heller ha løst problematikken ved å også bake mindre brød som butikkene kan selge. 

Skrevet
1 minutt siden, BangersBeans&Mash skrev:

Ja. Jeg forklarte hvorfor. Å fryse brød duger ikke om du liker knallferskt. Det smaker ikke bra. Bakerne kunne heller ha løst problematikken ved å også bake mindre brød som butikkene kan selge. 

Beklager, men jeg nekter å tro at skikkelig godt brød smaker dårlig etter en runde i fryseren. Butikkbrød er jo sjeldent særlig godt uansett. Og hele familien din er vel ikke like sær? Er det ingen som kan spise restene du ikke liker? Vel, da kan restene bli til ostesmørbrød, arme riddere, ristet brød, krutonger, brødrasp etc. Å kaste brød hver dag fordi man ikke liker smaken av noe annet enn helt ferskt brød mener jeg er bortskjemthet og kresenhet på grensen til snobberi. 

Anonymkode: e2410...b8a

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...