AnonymBruker Skrevet 27. november 2019 #1 Skrevet 27. november 2019 Nå er avisene igjen fulle av skriverier om hvor lurt det er å opprette Aksjesparekonto- og at det er aller siste frist for skattefri overføring av penger fra andre aksjer til slik konto nå i løpet av desember. Vi har to globale indeksfond der vi sparer penger til barna, de skal derfor ikke røres før om 15-20 år. De har rundt 100.000 hver der nå. Men er det sånn at vi altså burde flytte over disse pengene til aksjesparekonto istedenfor å ha dem i dnb global indeks?! Mannen min mener vi bør det- men ut fra hva jeg kan se, er den eneste forskjellen at man kan ta ut fra ASK penger man har satt inn, uten å måtte skatte av dem der og da. Men når vi uansett ikke skal røre disse pengene før om mange år (og da skal vi mest sannsynlig ta ut alt på én gang, siden barna skal ha det til boligkjøp)- er det da noen vits i å ha dem i ASK fremfor i indeksfond? Anonymkode: 395b7...9cc
Grandidosa83 Skrevet 27. november 2019 #2 Skrevet 27. november 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå er avisene igjen fulle av skriverier om hvor lurt det er å opprette Aksjesparekonto- og at det er aller siste frist for skattefri overføring av penger fra andre aksjer til slik konto nå i løpet av desember. Vi har to globale indeksfond der vi sparer penger til barna, de skal derfor ikke røres før om 15-20 år. De har rundt 100.000 hver der nå. Men er det sånn at vi altså burde flytte over disse pengene til aksjesparekonto istedenfor å ha dem i dnb global indeks?! Mannen min mener vi bør det- men ut fra hva jeg kan se, er den eneste forskjellen at man kan ta ut fra ASK penger man har satt inn, uten å måtte skatte av dem der og da. Men når vi uansett ikke skal røre disse pengene før om mange år (og da skal vi mest sannsynlig ta ut alt på én gang, siden barna skal ha det til boligkjøp)- er det da noen vits i å ha dem i ASK fremfor i indeksfond? Anonymkode: 395b7...9cc Du har misforstått litt. Ask har med måten fondsparingen blir ført på og endrer ikke fondet du sparer i. Altså vil dere fortsatt kunne ha pengene i DnB global indeks. Fordeleren dere får med fleksibilitet gir nesten utelukkende en oppside etter min mening. For ja kanskje tar dere ut alt i ett jafs, men hva hvis: - Det kommer en fondstype dere oppfatter mer gunstig og ønsker å bytte fond etter en stund. - man ønsker å ta ut mindre beløp av gangen likevel. Da får man utsatt skatt lengst mulig. - Dere beholder fondet og heller belåner eiendommen når tiden kommer (kan være gunstig for å beholde renters-rente effekten og utsette skatt) og senere vil ta ut mindre beløp osv senere.
AnonymBruker Skrevet 27. november 2019 #3 Skrevet 27. november 2019 Stjeler tråden litt ettersom den tydeligvis tiltrekker seg folk som har peiling Oppretta nylig aksjesparekonto i DNB, og kjøpte DNB global indeks gjennom denne kontoen. MEN, jeg står per nå ikke oppført med noen fond, og beløpet jeg overførte står bokført på aksjesparekontoen? Anonymkode: 5608a...71d
MorTil2 Skrevet 27. november 2019 #4 Skrevet 27. november 2019 Enig med foregående. Tror du har misforstått. I en ASK kan du bytte fond, ta ut inntil det beløpet som er satt inn osv skattefritt. Det kan du ikke ved sparingen utenfor ASK. I dette konkrete tilfellet,ville jeg kanskje vurdert å opprette en ASK hos en nøytral part, f eks SBanken. De har DNB i sitt utvalg, men også KLP. KLP har stort sett lavere forvaltningsgebyr enn DNB. Du oppretter i så fall ASK der,og legger samtidig inn en ordre om overføring fra DNB til ASK i SBanken. Alternativt oppretter dere ASK i DNB nå, og kan da senere overføre innholdet til en ASK i SBanken på lik linje med flytting av BSU. Jeg vil for øvrig også slå et slag for Boligsparekonto for barn (BSU 2), som gir sikker sparing med god rente,og som barna kan bruke til å fylle opp ordinær BSU når de har skattbar inntekt.
Girlygirl9 Skrevet 27. november 2019 #5 Skrevet 27. november 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Stjeler tråden litt ettersom den tydeligvis tiltrekker seg folk som har peiling Oppretta nylig aksjesparekonto i DNB, og kjøpte DNB global indeks gjennom denne kontoen. MEN, jeg står per nå ikke oppført med noen fond, og beløpet jeg overførte står bokført på aksjesparekontoen? Anonymkode: 5608a...71d Spør banken.....
Girlygirl9 Skrevet 27. november 2019 #6 Skrevet 27. november 2019 ASK er som en kakeboks. I den Ask-kakeboksen kan du putte fond og aksjer i. Da vil Ask-kakeboksen gjøre slik at du ikke får skatt når du flytter kaker(fond eller aksjer) inni kakeboksen. Mens når du tar kaker(fond og aksjer) ut av kakeboksen(Ask) så må du betale skatt. Derfor har vi Ask, slik at vi kan bytte fond/aksjer/kake uten at det utløser skatt. Du har fortsatt de samme fond/askjer/kakene selv om du putter den i Ask-kakeboksen. 2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2019 #7 Skrevet 27. november 2019 6 minutter siden, Girlygirl9 skrev: Spør banken..... Det var naturligvis det første jeg gjorde, men der fikk jeg bare automatiserte svar som tydeligvis ikke skjønte spørsmålet. Uansett, jeg fant ut av det. Kjøp og salg av fond tar noen dager før det vises i oversikten. Anonymkode: 5608a...71d
Gullik Skrevet 27. november 2019 #8 Skrevet 27. november 2019 Hvis dere gjennomfører planen om ikke å ta ut en krone av fondene på 15-20 år, så har det ingen praktisk skattemessig betydning om det står på ASK eller vanlig aksjekonto. 1
newman01 Skrevet 27. november 2019 #9 Skrevet 27. november 2019 https://www.dn.no/privatokonomi/slik-kan-barn-fa-skattefri-gevinst-i-aksjefond/1-1-1968273 Denne må trådstarter lese. Meget aktuelt den dagen ASKen skal tømmes. Barna som overtar ASken kan ta ut omtrentlig 50'000 i året skattefritt, dersom de ikke har annen inntekt. Et lite, og lovlig, "skattehull" for de med liten eller ingen inntekt.
AnonymBruker Skrevet 27. november 2019 #10 Skrevet 27. november 2019 2 minutter siden, newman01 skrev: https://www.dn.no/privatokonomi/slik-kan-barn-fa-skattefri-gevinst-i-aksjefond/1-1-1968273 Denne må trådstarter lese. Meget aktuelt den dagen ASKen skal tømmes. Barna som overtar ASken kan ta ut omtrentlig 50'000 i året skattefritt, dersom de ikke har annen inntekt. Et lite, og lovlig, "skattehull" for de med liten eller ingen inntekt. Gammel artikkel med utdatert info, ville nok heller prøvd å finne en oppdatert kilde. Anonymkode: 5608a...71d 2
newman01 Skrevet 27. november 2019 #11 Skrevet 27. november 2019 De nevnte akkurat samme tingen på Pengerådet med Hallgeir Kvadsheim for etpar uker siden. Tror det var episode #169 som handler om å spare til barn
AnonymBruker Skrevet 27. november 2019 #12 Skrevet 27. november 2019 Tusen takk for alle svar- jeg visste jeg kom til å få gode svar ang dette på KG Da flytter vi fondene til ask- og kanskje vi også skal bytte fra dnb til klp i samme slengen, ja. ts Anonymkode: 395b7...9cc
AnonymBruker Skrevet 27. november 2019 #13 Skrevet 27. november 2019 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gammel artikkel med utdatert info, ville nok heller prøvd å finne en oppdatert kilde. Anonymkode: 5608a...71d Prinsippet gjelder fortsatt, men med litt andre tall. Fordelen med ASK er som sagt at at den dagen barnet skal ha pengene kan kontoen flyttes til barnet uten å utløse skatt. Deretter kan barnet ta ut hele det innskutte beløpet uten å betale skatt dersom det har lav inntekt. Så lenge man sparer i vanlige aksjefond fra en norsk/EØS-forvalter ser jeg ingen grunn til ikke å benytte ASK. Anonymkode: 421fe...1ea
AnonymBruker Skrevet 27. november 2019 #14 Skrevet 27. november 2019 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Prinsippet gjelder fortsatt, men med litt andre tall. Det er da flere feil enn som så. Bl.a. nevnes arveavgift, som ble avskaffet i 2014. Anonymkode: 5608a...71d
newman01 Skrevet 27. november 2019 #15 Skrevet 27. november 2019 Nå gikk primært tipset mitt på at det går an å hente ut flere hundretusen kroner i ren profitt uten å betale en eneste krone i skatt dersom man er klar over akkurat det fenomenet. Jeg så at artikkelen var gammel, men hovedprinsippet var der. Jeg klarte bare ikke å finne en "ny" artikkel om akkurat det der, basert på hva jeg hørte på en podkast på toget for noen uker siden
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå