Gå til innhold

Hvordan bytte lysrør over kjøkkenbenken slik det skal gjøres?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har antageligvis klart å ødelegge den ene fordi jeg har vridd for hardt feil vei og nå har den andre gått og må skiftes. Skal den vris fra meg, eller mot meg før jeg skyver den ut av tingen den sitter i? Jeg har merkelig nok klart dette for en del år siden og har skiftet tenner også for sikkerhets skyld, men jeg ser på nett at de sier det også må skiftes tenner hver gang et lysrør skiftes, ellers kan det bli brann? Det har jeg aldri hørt noe om før. Er det tilfelle? 

Anonymkode: c1638...4d2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det anbefales og skifte tenner ja og det gjør alltid jeg. Lysstoffrør er noe herk. Jeg må og lirke fram og tilbake før jeg finner ut av det. Husker ikke hvilken vei dessverre. Men du trenger jo ikke være brutal mot røret 😄 

Skrevet

De aller fleste lysarmatur for lysrør kan du vri lysrøret begge veier, men noen ganger legger det seg fukt i kontaktpunktene slik at det irrer og lysrøret kan virke som det sitter fast når du prøver å vri.
På enkelte gamle armatur må du vippe ut den ene enden for å kunne plukke ned røret.

Det anbefales å skifte tenner samtidig som du skifter lysrør, ikke nødvendig fordi det kan begynne å brenne, men fordi lysrøret kan ha lenger levetid enn du tror hvis tenneren slutter å virker, slik at det ser ut som om lysrøret har gått, selv om det egentlig fortsatt funker. Hvis tenneren ikke funker skikkelig, vil lysrøret ofte stå og blinke eller konflagrere uten å slå seg skikkelig på, og det kan muligens forårsake kortslutning?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...