Gå til innhold

Noen tannleger/tannhelsesekretærer som kan svare?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Eller forsåvidt andre og med litt viten om tannkrem / tenner. 

Jeg var ikke klar over at mange tannkremer er skikkelig dårlige før noen nevnte det (om det er sant gjenstår jo å se hva jeg finner ut av). Jeg har bare kjøpt tannkrem som er billigst av det jeg finner der og da. Jeg er relativt sunn, drikker alltid vann som tørstedrikk også litt melk, ellers er det lite snacks, godterier og sukkerdrikker. MEN, jeg snuser, det kan kanskje være noe? Jeg stusser uansett på hvorfor jeg får hull i tennene hele tiden... Hver tannlegetime er det flere ting å fikse og jeg er 23 år og blakk i 3 mnd etter hver tannlegetime, så gruer meg til neste nå. Jeg er ekstremt nøye med å pusse tenner morgen og kveld, bruker også tanntråd og munnskyll (Flux tror jeg det er, for den smaker babygulrøtter). Haha, hva gjør jeg galt? Råd? 

Jeg har egentlig ikke tenkt tanken på å spør tannlegen før, de har aldri sagt noe heller, men skal sørge for å spør neste gang. Føler egentlig jeg vet så alt for lite. Jeg starter med dere først 😁 Noen? 

Anonymkode: c9506...30d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

TS

Altså hva slags tannkrem er bra? Hva burde jeg holde meg unna? Noe dere kan fortelle meg som de fleste kanskje ikke er så klar over? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Visdomstannaverker skrev:

Følger denne🙈

Man får alt for dårlig / lite informasjon om stell av tenner, regner med det er flere enn meg som egnt ikke har peiling på hva vi driver med 😝

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er generelt ikke noe særlig forskjell på tannkremer. Anbefalingen er fluortannkrem med lite slipemidler, og triklosan er greit å unngå.

Mange pusser tennene to ganger daglig, men ikke så godt som de selv tror. Man kan kjøpe plakkinfargingstabletter på apoteket for en kontroll av tannpussen innimellom. 
https://www.vitusapotek.no/munn-og-tann/spesialprodukter/gum-red-côte-12-pk-blister/p/903405

De fleste har fått god hygieneveiledning av tannpleier/tannlege ved behov i barne- og ungdomsårene, men en del er kanskje ikke så lydhøre i denne perioden 😉

Anonymkode: 59795...8cb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og noen av oss har bare svake tenner uansett. 

Både jeg og pappa (og mange andre på farsiden) har svake tenner, og får mye hull, uansett om vi er nøye med hygiene, mens bror og mamma aldri har hull og er dårligere med hygienen :roll: 
Jeg bruker Zendium tannkrem, bytter mellom den røde Sensitive, og blågrønne Freshmint. 
Pappa bruker vanlig Colgate, samme gjør mamma, bror bruker billigste de finner på butikken derogda. 

Anonymkode: c5a8e...01b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet ikke hva som funker bra for tennene, men jeg fikk billigere tannlegetimer etter jeg begynte med tanntråd. Det viktigste for meg er at tannkremen ikke må være antibakteriell pga resistensproblematikken som snart blir svært alvorlig, og den bør ikke ha mikroplast i seg. 

Anonymkode: 5a12f...53a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker sensodyne for jeg har ising i tennene. Tannlegen som anbefalte meg det. Finnes mange forskjellige sorter i sensodyne. Den jeg liker best er nok relief sensodyne. Tror ikke det finnes en tannkrem som er den riktige for alle sammen. Det er ettersom hvilke tenner du har.

Anonymkode: 2c940...e45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er verken tannlege eller tannhelsesekretær men jeg svarer likevel. Jeg fikk mye mindre hull etter at jeg begynte med tanntråd. Bruker en tanntrådholder, synes jeg kommer bedre til da. Jeg pusser tennene nesten helt ferdig, så bruker jeg tanntråd, så avslutter jeg med en runde til med tannpuss. Pass for all del på å ikke gni for hardt, vær forsiktig og bruk heller litt mere tid. Puss også munnen, altså det som ikke er tenner! Nedi mellom kinnet og tennene, mellom tennene og tungen, selve tungen og ganen.

Anonymkode: 089ba...f09

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ett år på tannpleie-studiet (før jeg fant ut at livet mitt måtte bestå av noe helt annet enn å rense tenner), og der var det ofte Zendium som ble anbefalt. Ellers er kosthold (kanskje særlig med tanke på hva du drikker), pusseteknikk og bruk av tanntråd (!) det viktigste man selv kan gjøre for god munnhygiene.

Men dessverre er det slik at hull i tenner ikke ene og alene henger sammen med munnhygiene. Vi tok en test på labben for å se hvem som hadde mye karies tilstede i spyttet sitt. Selv har jeg aldri vært spesielt flink til å bruke tanntråd og munnskyllevann, men har aldri hatt hull i tennene (har nå passert 30 år). Spyttprøven min viste nesten null utslag på karies. Andre sine viste masse. Så dessverre er det en del andre faktorer inne i bildet, sikkert mange fler enn dem jeg rakk å lære om på det året.

Jeg kan ikke huske om snus og karies har noen enstydig sammenheng, men det er det sikkert noen andre som kan svare på. Jeg husker i alle fall at munntørrhet kan spille inn, siden spyttet på mange måter hjelper til å skylle tenner og nøytralisere pH-verdien i munnen. Et surt miljø ødelegger emaljen, og emaljen beskyttet mot hull. En av grunnene til at man ikke skal pusse tennene rett etter at man har spist, for eksempel. Jeg har aldri brukt snus, men ser jo for meg at det ikke akkurat er helt heldig for miljøet i munnen.

På forhånd unnskyld om jeg husker noe feil,  og ferdig utdannede fagfolk må gjerne rette på meg eller legge til mer info. Det er noen år siden jeg lærte om disse tingene. 

Anonymkode: 935ba...0f6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en god tannkrem hos tannlegen etter at jeg hadde kjøpt blekeskinner

Anonymkode: 9258d...ac7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har elektrisk tannbørste, kjøp det. Den børster utrolig mye mer effektivt enn en manuell børste. Den kan være av de billigste; det er ikke stor forskjell på virkningen av de ulike.

Skyll gjerne munnen med vann etter en pris snus.

Anonymkode: dfbb2...20a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tannlegen kan skrive ut resept på tannkrem med høyere innhold fluor. Men de gjør det bare hvis det er grunn til det. 

Anonymkode: 76ffc...fe9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snus etser vekk slimhinnene. Blottlegger tannhalser og ødelegger mye. Blottlagte tannhalser og bortetsa emalje (syreskader, pusseskader osv) gir ising i tennene. 

Anonymkode: 76ffc...fe9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
On 11/27/2019 at 1:52 AM, AnonymBruker said:

TS

Altså hva slags tannkrem er bra? Hva burde jeg holde meg unna? Noe dere kan fortelle meg som de fleste kanskje ikke er så klar over? 

Hadde masse problemer med tennene, bla tannkjøttbetennelse og blemmer, problemet var såpestoffer i vanlig tannkrem. Bytta til Zendium classic, problem løst, anbefales!!

Anonymkode: eb55b...3b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei trådstarter.

Da tittelen på tråden er mangelfull, stenges tråden. Viser til forumets regelverk:

* Trådtitler på forumet er begrenset til 140 tegn. Vi anbefaler våre brukere å benytte seg av gode titler for å beskrive trådens innhold og dermed treffe riktige mottakere. Tråder med tittelen "Hjelp?" og lignende ufullstendige titler vil stenges. Trådstarter kan velge mellom enten å sende PM til moderator med ønske om endring av tittel, eller selv starte en ny tråd med forbedret tittel.

* Det er ikke tillatt å signere som helsepersonell/yrkestitler innenfor helsesektoren i tråder som omhandler sykdom, medisinering, dosering og lignende. Dette gjelder sykepleiere, leger, psykologer, farmasøyter eller annet helsepersonell, samt personer som er under utdanning i disse yrkene. Det er ikke tillatt å diskutere dosering av medisiner, kosttilskudd og lignende. Se utfyllende forklaring her.

Du kan enten sende moderator en PM med ønsket oppdatering av tittelen, så vil tråden åpnes igjen, eller starte en ny tråd med mer beskrivende tittel. 

_popcorn_, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...