Gå til innhold

Matvaner og bestemor som motarbeider

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og barnet mitt på 8 år, bor alene. Vi spiser normalt, det er bare det at jeg ikke spiser kjøtt; kun kylling og fisk. Sånn har jeg holdt på siden jeg var rundt 10 år, så jeg er ikke vant til noe annet kosthold. Når jeg selv ikke spiser kjøtt, kjøper jeg heller ikke inn kjøtt, bare for at barnet skal få en smak.. Vi har også ganske stram økonomi, så jeg kjøper inn ting vi begge kan spise. Barnet får kylling/kalkun-pålegg og makrell i tomat, og vi spiser ellers veldig sunt og variert. Om vi spiser ute, får selvfølgelig barnet velge å spise kjøtt.

Når moren min er på besøk, har hun handlet og har med seg leverpostei, kokt skinke, baconost, salami og servelat. Hvis jeg ikke har planlagt middag, går hun å kjøper kjøttkaker, kjøttpølser, koteletter osv til seg og barnet. Jeg prøver ikke å oppdra barnet mitt som vegetarianer eller noe, og hun må gjerne servere kjøttkaker hjemme hos seg selv, men her i huset, spiser vi ikke kjøtt. Og svinekjøtt, som det meste av dette inneholder, synes jeg er dritt, rett og slett. Kjøtt fra ett alt-etende dyr - nei takk.. Om jeg hadde en kjøttetende mann i huset, hadde jeg servert han lam og biff, men svin lager jeg ikke.

Har tatt opp dette med moren min, men hun er tydeligvis grise-forkjemper og tror at vi mennesker MÅ ha i oss svinekjøtt/annet kjøtt. At barnet går glipp av viktige næringsstoffer, osv. Men vi spiser jo så mye annet sunt! Masse grønnsaker, bønner, linser, bulgur, fullkorn, etc. Altså, jeg tror ikke det barnet mangler noe! Moren min er i tillegg litt sånn know-it-all, så hvis noen har en annen mening enn henne, får hun deg til å føle deg så dum. Føler jeg må lage en powerpoint-presentasjon som forklarer hvorfor vi ikke spiser kjøtt her, før hun kan respektere det og forstå.

Jeg har også en kjæreste, som ikke bor med oss. Han er oppdratt som muslim, og spiser jo da derfor ikke svin. Hvilket er null stress for meg. Moren min mener jeg er påvirket av han (selv om jeg sluttet å spise kjøtt 15 år før jeg møtte han..) og han reagerer på at moren min kjøper inn svin (og annet kjøtt) når jeg ikke spiser det. Om vi en dag skal få barn, ville jo ikke han latt sitt barn spise svineprodukter heller.

Er jeg veldig sær og rar her? Burde ikke min mor respektere mitt valg?

Anonymkode: 060b9...60b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ikke kylling kjøtt? 

Anonymkode: 5bb97...12c

• Liker 42
Skrevet

Kylling er kjøtt. 

Ja du er sær. Og om det er at grisen er omnivore som vi er som er problemet så får du lese deg opp på hva fisken spiser. Gjett hvem som nibbler på sjømenn etter forlis sammen med rekene.. 

Anonymkode: b9bfb...ca2

• Liker 46
Skrevet

Ja, du spiser jo kylling så du har ikke tatt et moralsk standpunkt, i tillegg har du stram økonomi, vær glad for at hun kommer med mat til dere. 

Anonymkode: 7cac1...25d

• Liker 31
Skrevet

Jeg har mye større problem med kyllingkjøtt enn svin. Kyllinger, selv organiske, blir bare avlet frem i mengder, tråkker oppå hverandre, blir foret med kraftfor for å bli størst mulig, for så å bli slaktet unge - kun for kjøttkonsum. 

For all del. Jeg er ikke hysterisk på dette selv. Men om noe fremstår det jo virkelig som at du og moren din er two of a kind - like lite gjennomtenkte meninger begge to. 

Anonymkode: a3321...f68

• Liker 35
Skrevet

I utgangspunktet så mener jeg at du bestemmer reglene i ditt hjem, og at andre - inkludert din mor - bare må føye seg etter det. Jeg må likevel si at jeg synes dine matvalg er veldig merkelige. Det er én ting hvis man faktisk er vegetarianer, men det er ingenting logisk eller etisk bak valgene du har gjort for deg selv og barnet ditt, de virker helt vilkårlige. 

Det er likevel ditt hjem og dine regler, men jeg oppfordrer deg til å tenke litt over hvorvidt du tar rasjonelle valg, og hvorfor det egentlig er viktig for deg at svinekjøtt ikke kommer over dørstokkendin.

Anonymkode: 75aaa...e63

• Liker 14
Skrevet

Vet ikke om den kyllingen du spiser har hatt noe bedre liv enn grisen........

Synes du er sær ja. At hun serverer kjøttkaker til barnebarnet hadde jeg ikke klagd over....

Anonymkode: 7b171...81b

• Liker 15
Skrevet

Besteforeldre har ingenting de skulle sagt om kosthold, så lenge det ikke er skadelig. Siden hun tror det er det, kanskje du kan få en erklæring fra en ernæringsfysiolog? Veldig synd at du må gå så langt, men det kan du også påpeke ovenfor henne. At du måtte gå så langt for å bli respektert av din egen mor. Hun får jo til og med servere hva hun vil hjemme hos seg selv, og bør være fornøyd med det. Jeg hadde gjort det klinkende klart at hvis hun ikke fulgte kostholdet vi har satt opp, så får det konsekvenser i form av færre besøk. Maten hun tar med sendes med henne hjem.

Jeg har så mange venninner som sliter med trassige foreldre som gir barnebarna mat de ikke skal ha, til og med til barn med allergier og intoleranser. De nekter å høre på foreldrene, eller "tror ikke at det er såå nøye". Det er og blir respektløst, uansett hvilken grunn man har for kostholdet man har valgt. 

Anonymkode: 95897...dc1

• Liker 6
Skrevet

Nei, jeg har ikke tatt noe moralsk standpunkt. Jeg spiser ikke kjøtt fordi jeg ikke liker det, enkelt og greit. Og når vi er to mennesker i husstanden, handler jeg heller ikke inn dobbelt opp av ting. Om kjæresten min bodde her, hadde det ikke kommet svin over dørstokken. Men fordi jeg verken er muslim eller vegetarianer, så kan jeg ikke få bestemme at her spiser vi ikke svin, uten å legge frem en rapport om hvorfor?🤦‍♀️

TS

• Liker 3
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kylling er kjøtt. 

Ja du er sær. Og om det er at grisen er omnivore som vi er som er problemet så får du lese deg opp på hva fisken spiser. Gjett hvem som nibbler på sjømenn etter forlis sammen med rekene.. 

Anonymkode: b9bfb...ca2

For ikke å snakke om hva hønene spiser da. De er jo kjøttetere de og.

Anonymkode: d8a68...b94

• Liker 5
Skrevet (endret)
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg har ikke tatt noe moralsk standpunkt. Jeg spiser ikke kjøtt fordi jeg ikke liker det, enkelt og greit. Og når vi er to mennesker i husstanden, handler jeg heller ikke inn dobbelt opp av ting. Om kjæresten min bodde her, hadde det ikke kommet svin over dørstokken. Men fordi jeg verken er muslim eller vegetarianer, så kan jeg ikke få bestemme at her spiser vi ikke svin, uten å legge frem en rapport om hvorfor?🤦‍♀️

TS

DU liker ikke kjøtt? Dét er hele forklaringen din?
Da må du da selvfølgelig gjerne lage mat uten kjøtt til dere i det daglige - det er mest økonomisk. Men da kan det da virkelig ikke spille noen rolle om moren din spanderer kjøttmat på barnet hvis barnet LIKER dette? Siden det verker skyldes moral eller religion, mener jeg...

JEG liker ikke fisk, men jeg gir barna mine fisk likevel...

Endret av Teatrica
La til det med fisken...
  • Liker 29
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS

Litt spesielt at datteren din ikke får spise kjøtt fordi du ikke liker det. Hadde grunnen vært dyrevelferd eller miljøhensyn så hadde jeg skjønt deg, men du virker jo like sær som mora di bare i andre enden av skalaen. 

• Liker 22
Skrevet

Dette synes jeg er en total ikke-sak, kan ikke skjønne at du bruker energi på å tenke på dette. Du har en mor som vil tilbringe tid med barnet ditt, hvilken mat som spises når de er sammen bør være underordnet. Min mor tar seg knapt tid til å besøke oss i det hele tatt. 

Anonymkode: 07388...180

• Liker 7
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS

Du spiser ikke kjøtt kun fordi du ikke liker det sier du. Men, det gjør jo barnet ditt. Så hvorfor kan ikke barnet ditt få spise det bestemor kjøper inn? Er rimelig egoistisk av deg. Jeg kjøper inn flere ting jeg ikke liker, men som barna mine er glad i. I tillegg slipper du å betale for denne maten. Nei, slutt og være egoistisk. Vær takknemlig for gratis mat å la ingen spise det ungen liker!

Anonymkode: 0ca0c...e57

• Liker 24
Skrevet

Du spiser kjøtt. Kylling er kjøtt🤯

Anonymkode: 8a379...e2b

• Liker 12
Skrevet

Synes godt moren din kunne respektert deg. Men jeg synes heller ikke det er en stor greie, la ungen din spise det som moren din kjøper. Ville ikke lagd noe stort nummer av det.

• Liker 1
Skrevet

Atte hæ? Du spiser kylling men du spiser ikke kjøtt? Hva er kylling da? En type grønnsak? Eller en form for potet?🤔

Anonymkode: 21377...da0

• Liker 15
Skrevet

Syns du er den sære. Men har du et kosthold som er bra for barnet? Virker på meg som at kosten din er litt tilfeldig og da tenker jeg barnet trenger det din mor tilbyr.

Anonymkode: 3c49d...5dd

• Liker 4
Skrevet

Men...er det viktig for deg at barnet ditt ikke heller skal like kjøtt?

Anonymkode: afd0d...bd7

• Liker 5
Skrevet

Jeg forstår at du, av økonomiske hensyn, kun kjøper inn ting alle i husstanden liker. Men det virker litt rart at du skal nekte moren din å ta med kjøttmat inn i huset, når det hverken er religiøst eller etisk begrunnet... 

Hadde ikke giddet å ta denne kampen

Anonymkode: 132ee...765

• Liker 15

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...