AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #1 Skrevet 26. november 2019 Må dele noen følelser som - snart - arbeidsledig. Det har vært en del omorganiseringer i bedriften siden jeg begynte. Sjefen som ansatte meg ble skvist ut (etter misnøye fra enkelte) og plassert i en annen avdeling. En kollega som har vært i bedriften lenge rykket opp og tok hans plass. Samtidig har det vært endringer i arbeidsoppgaver og porteføljer. Jeg overtok ansvaret for produkter etter en annen kollega (som også rykket opp), og fikk nye relasjoner å forholde meg til. Det har føltes litt som om jeg jobber i motbakke det siste året. Jeg sitter og jobber med nye mennesker, og har forsøkt så godt jeg kan å etablere gode relasjoner. Men det er noen etablerte relasjoner som er mye sterkere, som kolleger som er bestevenninner på privaten. Det er knapt faste stillinger i bedriften, utover de som blir obligatoriske etter 3-4 år. Jeg startet med et vikariat og fikk utvidet et halvår, så et nytt og så et nytt. Slik har det vært for mange rundt meg også. Jeg har ofte opplevd at det tar lang tid før jeg får bekreftelse på at vikariatet er utvidet, såpass at jeg risikerer å sitte litt i heisen uten oppsigelsestid. Ved en anledning fikk jeg ny kontrakt dagen før den gamle gikk ut. Selv om det er en del å utsette på personalpolitikken, så er det en god bedrift å jobbe i. Jeg har fått et veldig godt forhold til flere kolleger. Betingelsene og personalgodene er også veldig bra og det er en god kultur her. Tanken på å forlate stedet er også vond. For et par uker siden snakket jeg med min (relativt nye) sjef og hun sa hun dessverre måtte meddele at vikariatet mitt denne gangen ikke ble fornyet. Det betyr at jeg står uten jobb fra nyåret. Hun snakket om at jeg ikke viste det «lille ekstra» i stillingen. Jeg spurte om det var spesifikke ting jeg ikke hadde levert på eller om det var noe jeg hadde gjort galt, da jeg synes jeg får ganske gode tilbakemeldinger fra de jeg jobber med. Hun sa at jeg gjør alt jeg skal, men ikke så mye utover det. Og trakk frem at hun som hadde stillinger før meg (som fortsatt jobber der) jobbet veldig mange timer overtid, også ubetalt, og satt til sene nattestimer da hun hadde mine oppgaver. Greit nok. Jeg er nå i prosess med å søke nye stillinger, og har dårlig tid. Jeg bør selvsagt få en referanse, men aner ikke hvem jeg skal spørre. Sjefen sa jeg bare måtte kjenne på det selv. Jeg føler at jeg er i en litt «Kafkaaktig» situasjon, der en prosess har skjedd uten at jeg helt vet hva som har skjedd eller hvem som har involvert. Kort sagt; jeg vet ikke om det bare var en person som bestemte at jeg ikke skulle fortsette, eller om flere har vært involvert ettersom jeg arbeider med så mange ulike. I så fall vil det jo bli ekstremt ubehagelig å spørre noen om å stille som referanse, og enten få nei eller en lunken en. Hele denne situasjonen har rett og slett gjort meg litt paranoid. Jeg lurer på om kollegaen som jeg har en kjempegod tone med egentlig har snakket negativt om meg til sjefen. Om hun som jeg jobbet så godt med egentlig syntes jeg var ubrukelig. Jeg har begynt å tvile på alt rett og slett. Er det noen som har vært i denne situasjonen tidligere? Hvordan angrep dere hele referanse-situasjonen? Anonymkode: 5915a...ac4 3
AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #2 Skrevet 26. november 2019 De kan ikke si nei til å gi deg referanse, dette har du krav på. Be gjerne om en skriftlig referanse så du har med en gang (dette er lovpålagt at du skal få), så kan du se hvordan den ser ut 😊 Anonymkode: 2c0ac...37c
AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #3 Skrevet 26. november 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: De kan ikke si nei til å gi deg referanse, dette har du krav på. Be gjerne om en skriftlig referanse så du har med en gang (dette er lovpålagt at du skal få), så kan du se hvordan den ser ut 😊 Anonymkode: 2c0ac...37c Man har vel krav på en attest, som bekrefter arbeidsforholdet, men jeg har aldri hørt at man har krav på en positiv attest, eller at arbeidsgiver stiller som referanse? Jeg har hørt om tilfeller der noen har hatt et dårlig forhold til arbeidsgiver, bedt om at vedkommende er referanse, og enten fått nei eller fått en halvgod en. Det er vel mest nærliggende at det er leder som skriver en attest, og jeg er usikker på hvem jeg egentlig kan spørre. TS Anonymkode: 5915a...ac4 3
AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #4 Skrevet 26. november 2019 Hva med sjefen som ansatte deg? Selv om dere ikke jobbet sammen på slutten var det likevel en person som tydeligvis synes du var flink. Anonymkode: 7d7d3...c65 3
occultatum Skrevet 26. november 2019 #5 Skrevet 26. november 2019 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og trakk frem at hun som hadde stillinger før meg (som fortsatt jobber der) jobbet veldig mange timer overtid, også ubetalt, og satt til sene nattestimer da hun hadde mine oppgaver. Greit nok. Hvis dette er "kravet" for å få fast jobb der du jobber nå, så har de gjort deg en teneste ved å si deg opp. Virker ikke som en bra plass å være... Ta en sjekk med tidligere sjef som ansatte deg om vedkommende kan være referanse. Om du får spørsmål om hvorfor ikke nåværende sjef er referanse kan du si at siden sjefen er så ny vil ikke hun gi et representativt bilde av deg som arbeidstaker. 7
AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #6 Skrevet 26. november 2019 Av en eller annen grunn var det Noe av det du skrev som minnet meg litt om min venninne. Hun tok over jobben til en som sluttet. Der denne personen brukte en hel dag på jobben, og gjerne overtid osv. bruker min venninne 3t. Hun er en super duper kontrollfreak og jobber smart og effektivt. I motsetning til din sjef, tenkte hennes sjef da at dette var for lette oppgaver, og flytter henne til en annen avdeling der det var en ledig stilling, hyrer inn en i 40% stilling til å dekke hennes gamle oppgaver, og raserer nesten firmaet i samme slengen. Din sjef ser bare ut som hun vil ha deg vekk uansett. Hun hadde bare funnet noe annet å «klage» eller «ta» deg på.. spør gamle sjefen om å være referanse du. Tror det er det lureste. Anonymkode: df95b...fd8 2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #7 Skrevet 26. november 2019 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Av en eller annen grunn var det Noe av det du skrev som minnet meg litt om min venninne. Hun tok over jobben til en som sluttet. Der denne personen brukte en hel dag på jobben, og gjerne overtid osv. bruker min venninne 3t. Hun er en super duper kontrollfreak og jobber smart og effektivt. I motsetning til din sjef, tenkte hennes sjef da at dette var for lette oppgaver, og flytter henne til en annen avdeling der det var en ledig stilling, hyrer inn en i 40% stilling til å dekke hennes gamle oppgaver, og raserer nesten firmaet i samme slengen. Anonymkode: df95b...fd8 Jeg har alltid tenkt at det viktigste ikke er å jobbe mye, men å jobbe smart. Og etter min oppfatning er det veldig mange som er veldig omstendelige. Jeg har også en del kolleger som konstant går rundt og klager over at de har så vanvittig mye å gjøre og aldri rekker over. Det virker som den gjengse oppfatningen er at de er så belastet, mens jeg selv da alltid tenker at de ikke er spesielt gode til å prioritere, eller få ting unna. Rett og slett ikke spesielt effektive. Men nei, jeg tror sjefen min rett og slett er annerledes. Vi er nok veldig ulike personlighetstyper. Jeg synes hun virker litt "enkel". Kanskje skinner det igjennom, selv om jeg ikke mener det slik. Du har nok rett - når det ikke er en match med sjefen, blir det gjerne slik. TS Anonymkode: 5915a...ac4 3
AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #8 Skrevet 26. november 2019 Håper de er klar over at hvis de ikke forlenger vikariatet ditt så har de heller ikke lov å finne en annen vikariat til samme stilling. Det er karantenetid på dette. Anonymkode: 4e464...756 7
AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #9 Skrevet 26. november 2019 "Du får ikke beholde jobben fordi du ikke ofrer fritiden din og jobber gratis for oss". Du har fått en gave ts, du vil ikke jobbe for slike ledere. Noen skulle aldri aldri aldri fått noe som helst ansvar for andre mennesker i arbeidslivet. Jeg hadde spurt den forrige lederen om referanse. Det er ikke så viktig at de fortsatt jobber i bedriften, folk bytter jo jobb. Anonymkode: 786de...5ce 10
AnonymBruker Skrevet 27. november 2019 #10 Skrevet 27. november 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: "Du får ikke beholde jobben fordi du ikke ofrer fritiden din og jobber gratis for oss". Du har fått en gave ts, du vil ikke jobbe for slike ledere. Noen skulle aldri aldri aldri fått noe som helst ansvar for andre mennesker i arbeidslivet. Jeg hadde spurt den forrige lederen om referanse. Det er ikke så viktig at de fortsatt jobber i bedriften, folk bytter jo jobb. Anonymkode: 786de...5ce signere denne, dette høres jo merkelig ut, er du sikker på at ikke denne sjefen har a-sosiale tendenser? Ønsker deg all lykke til, bevar tro på deg selv, den arbeidsplassen høres slitsom ut. Anonymkode: 3caa4...999
Agatha Skrevet 27. november 2019 #11 Skrevet 27. november 2019 Jeg må si at jeg lurer på lovligheten i denne begrunnelsen for å ikke fortsette vikariatet ditt. Jeg tenker at om bedriften har bruk for arbeidskraften din videre så er ikke dette argumenter som er gyldige. Hvorfor er det brukt midlertidighet i utgangspunktet og hvor lenge har du hatt vikariatet? 2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2019 #12 Skrevet 27. november 2019 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Må dele noen følelser som - snart - arbeidsledig. Anonymkode: 5915a...ac4 Siteter ikke alt, men sier bare at du har min sympati. Dette med referanser har jeg alltid synes er en uting, og det er mildt sagt. Bare følelsen av at noen sine ord (muntlig) kan ødelegge hele jobben / karrieren din er veldig skremmende. Med andre ord, får man en dårlig sjef, noe man selv som regel har ingen kontroll over, og "sjefen" av en eller annen grunn bare "ikke liker deg", så er man rett og slett "ferdig" på den arb.plassen og det verste er at det alltid er den gode ansatte som må slutte, mens "sjefen" fortsetter. Det er så sykt som det går an, og det burde ha vært motsatt. Muntlige referanser er som sagt ille. Det er sykt at man holder på med dette. Man har rett på attest selvsagt, men den sier bare hvor lenge man jobbet en viss plass. Jeg mener at man burde ha "utvidet" attesten, og hatt en del punkt der, som kunne ha beskrevet dine arb.oppgaver og hvordan du ellers utførte dem; hvordan du fungerer sosialt på arb.plassen, ++. Altså en utfyllende attest som begge - både ansatt og sjef måtte ha skrevet under på om de er enige. Hvis de er uenige, så burde man kunne gå i "korte forhandlinger" med tanke på denne attesten og den som kan dokumentere mest, er den som får mer "tyngde" i attesten; da blir det også vanskelig for den andre parten å si imot. Det burde også være mulig å dra inn advokat inn dette med tanke på attest og få sjefen erstatningspliktig om det viser seg at han / hun går aktivt inn for å redusere sine fremtidige sjanser i ny jobb, uten noe som helst grunnlag. Jeg håper det kommer en tid snart, når muntlige referanser blir sett ned på - det er bare muntlige ord som kommer ut av kjeften på en person i løpet av noen minutter over telefon og dette bør ikke veie så tungt som det gjør, spesielt når en "potensiell sjef" man søker jobb hos, snakker med den tidligere "sjefen" om deg, uten at du kan være med i den samtalen der og forsvare deg etter at den tidligere sjefen har gitt sin referanse muntlig over telefon. Jeg forstår veldig godt at du "tviler på alt nå" - man får egentlig et sjokk av dette. "Du" står på en måte helt lammet. Det er faktisk helt vilt hvordan noen skarpe ord fra en "ny sjef" kan knekke en og det er på grunn av den makta de har i forhold til referanse. Så dette er ikke bra i det hele tatt at de har den makta og dette ødelegger faktisk arbeidere / ansatte sine rettigheter, fordi ingen tør lenger å protestere på noe som helst på jobben og alle vil måtte rette seg så ekstremt etter alt at det er helt skremmende. Den balansen man skal ha i arb.livet mellom mange ansatte som skal ha en fagforening bak i ryggen, godt HMS- og personalmiljø, blir helt pulverisert av den makta "sjefer" har via referansen som man som ansatt er nesten like avhengig av som en narkoman er avhengig av heroin - og det er det dårlige sjefer er - som heroin. Anonymkode: cfc3d...5f4 4
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2019 #13 Skrevet 2. desember 2019 På 27.11.2019 den 6.37, Agatha skrev: Jeg må si at jeg lurer på lovligheten i denne begrunnelsen for å ikke fortsette vikariatet ditt. Jeg tenker at om bedriften har bruk for arbeidskraften din videre så er ikke dette argumenter som er gyldige. Hvorfor er det brukt midlertidighet i utgangspunktet og hvor lenge har du hatt vikariatet? Jeg har vært i bedriften i litt under to år, et vikariat som har vært forlenget et par ganger. Grunnlaget for mitt vikariat var i utgangspunktet svangerskapspermisjon, hun har nå sluttet. Det er riktignok først og fremst vikariat som blir utlyst, og det er vel fordi bedriften går en tid i møte der de har behov for ekstra kapasitet (eller jeg vil i det minste tro det er grunnlaget de bruker). TS Anonymkode: 5915a...ac4
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #14 Skrevet 19. desember 2019 På 27.11.2019 den 6.37, Agatha skrev: Jeg må si at jeg lurer på lovligheten i denne begrunnelsen for å ikke fortsette vikariatet ditt. Jeg tenker at om bedriften har bruk for arbeidskraften din videre så er ikke dette argumenter som er gyldige. Hvorfor er det brukt midlertidighet i utgangspunktet og hvor lenge har du hatt vikariatet? En liten oppdatering her; jeg har fått en ny stilling i en annen avdeling i bedriften. Så jeg får fortsette å jobbe i bedriften, men med andre ting og under en annen sjef. Er kjempefornøyd. Men jeg har diskutert situasjonen med et par kolleger, da flere jeg jobber med var ekstremt overrasket over at jeg ikke skulle fortsette. Jeg har også fått veldig gode tilbakemeldinger på mitt arbeid, såpass at jeg lurer på om dette ganske enkelt handler om at sjefen min vil ha meg ut. En av mine kolleger er med i fagforeningen og var såpass forarget over hele situasjonen at hun sa hun ville gå til HR med det. Idag hørte jeg rykter av noen andre at HR er blitt tipset fra flere hold om at det er flere som har reagert på regimet med ansettelser og lurt på om det går riktig for seg. Jeg er bare glad til for å flytte for meg, men ser at det uansett er verdt å si ifra. TS Anonymkode: 5915a...ac4 4
Gjest Jan_45 Skrevet 19. desember 2019 #15 Skrevet 19. desember 2019 Der ser du. Det ordner seg for flinke folk. Oppfatningen av deg selv var rett, du fikk bekreftet det hos andre. Intuisjonen din om sjefen ser ogå ut til å stemme. Leste gjennom hele tråden i ett og ble glad når deg ordnet seg til det bedre for deg. Tipper du stiger i gradene eller bytter til en bedre jobb i løpet av et par tre år...god jul!
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #16 Skrevet 19. desember 2019 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: En liten oppdatering her; jeg har fått en ny stilling i en annen avdeling i bedriften. Så jeg får fortsette å jobbe i bedriften, men med andre ting og under en annen sjef. Er kjempefornøyd. Men jeg har diskutert situasjonen med et par kolleger, da flere jeg jobber med var ekstremt overrasket over at jeg ikke skulle fortsette. Jeg har også fått veldig gode tilbakemeldinger på mitt arbeid, såpass at jeg lurer på om dette ganske enkelt handler om at sjefen min vil ha meg ut. En av mine kolleger er med i fagforeningen og var såpass forarget over hele situasjonen at hun sa hun ville gå til HR med det. Idag hørte jeg rykter av noen andre at HR er blitt tipset fra flere hold om at det er flere som har reagert på regimet med ansettelser og lurt på om det går riktig for seg. Jeg er bare glad til for å flytte for meg, men ser at det uansett er verdt å si ifra. TS Anonymkode: 5915a...ac4 Så gode nyheter! Gratulerer!! Gleder meg på dine vegne! Anonymkode: 5a8a9...0c2 1
Serafin Skrevet 19. desember 2019 #17 Skrevet 19. desember 2019 På 26.11.2019 den 21.33, AnonymBruker skrev: Må dele noen følelser som - snart - arbeidsledig. Det har vært en del omorganiseringer i bedriften siden jeg begynte. Sjefen som ansatte meg ble skvist ut (etter misnøye fra enkelte) og plassert i en annen avdeling. En kollega som har vært i bedriften lenge rykket opp og tok hans plass. Samtidig har det vært endringer i arbeidsoppgaver og porteføljer. Jeg overtok ansvaret for produkter etter en annen kollega (som også rykket opp), og fikk nye relasjoner å forholde meg til. Det har føltes litt som om jeg jobber i motbakke det siste året. Jeg sitter og jobber med nye mennesker, og har forsøkt så godt jeg kan å etablere gode relasjoner. Men det er noen etablerte relasjoner som er mye sterkere, som kolleger som er bestevenninner på privaten. Det er knapt faste stillinger i bedriften, utover de som blir obligatoriske etter 3-4 år. Jeg startet med et vikariat og fikk utvidet et halvår, så et nytt og så et nytt. Slik har det vært for mange rundt meg også. Jeg har ofte opplevd at det tar lang tid før jeg får bekreftelse på at vikariatet er utvidet, såpass at jeg risikerer å sitte litt i heisen uten oppsigelsestid. Ved en anledning fikk jeg ny kontrakt dagen før den gamle gikk ut. Selv om det er en del å utsette på personalpolitikken, så er det en god bedrift å jobbe i. Jeg har fått et veldig godt forhold til flere kolleger. Betingelsene og personalgodene er også veldig bra og det er en god kultur her. Tanken på å forlate stedet er også vond. For et par uker siden snakket jeg med min (relativt nye) sjef og hun sa hun dessverre måtte meddele at vikariatet mitt denne gangen ikke ble fornyet. Det betyr at jeg står uten jobb fra nyåret. Hun snakket om at jeg ikke viste det «lille ekstra» i stillingen. Jeg spurte om det var spesifikke ting jeg ikke hadde levert på eller om det var noe jeg hadde gjort galt, da jeg synes jeg får ganske gode tilbakemeldinger fra de jeg jobber med. Hun sa at jeg gjør alt jeg skal, men ikke så mye utover det. Og trakk frem at hun som hadde stillinger før meg (som fortsatt jobber der) jobbet veldig mange timer overtid, også ubetalt, og satt til sene nattestimer da hun hadde mine oppgaver. Greit nok. Jeg er nå i prosess med å søke nye stillinger, og har dårlig tid. Jeg bør selvsagt få en referanse, men aner ikke hvem jeg skal spørre. Sjefen sa jeg bare måtte kjenne på det selv. Jeg føler at jeg er i en litt «Kafkaaktig» situasjon, der en prosess har skjedd uten at jeg helt vet hva som har skjedd eller hvem som har involvert. Kort sagt; jeg vet ikke om det bare var en person som bestemte at jeg ikke skulle fortsette, eller om flere har vært involvert ettersom jeg arbeider med så mange ulike. I så fall vil det jo bli ekstremt ubehagelig å spørre noen om å stille som referanse, og enten få nei eller en lunken en. Hele denne situasjonen har rett og slett gjort meg litt paranoid. Jeg lurer på om kollegaen som jeg har en kjempegod tone med egentlig har snakket negativt om meg til sjefen. Om hun som jeg jobbet så godt med egentlig syntes jeg var ubrukelig. Jeg har begynt å tvile på alt rett og slett. Er det noen som har vært i denne situasjonen tidligere? Hvordan angrep dere hele referanse-situasjonen? Anonymkode: 5915a...ac4 Hva slags bransje er det du egentlig jobber i?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå