ZINA Skrevet 28. mai 2005 #1 Del Skrevet 28. mai 2005 Hei, Har noen erfaring med å male om kjøkkenskaper som er i behandlet furu. Kan noen gi forslag til hvilken farge jeg bør velge, vil at det skal se stort og lyst i kjøkkenet. Hvis noen har gjort det før, så vil jeg vite hvordan dette utføres for å nå et godt resultat dvs en matt overflate. Er åpen for all tips åg råd. Takk på forhånd!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest assa Skrevet 28. mai 2005 #2 Del Skrevet 28. mai 2005 Vask først med salmiakk vann eller rødsprit. Grunn med oljegrunning,ikke puss nå. Mal 2 strøk med LADYoljemaling.Jeg brukte en farge som heter BAST lys beige som går i bruntone. Etterpå laserte jeg med en farge som heter BRENT UMBR og så 2 strøk med oljelakk. Mye arbeid,tror det ble 72 strøk tilsammen ,frammeog baksiden. Men det blei knallbra.har fått mye skrøyt. BTW,jeg brukte ikke sandpapir for malingen var så fin. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sixx Skrevet 28. mai 2005 #3 Del Skrevet 28. mai 2005 Vask først med salmiakk vann eller rødsprit.Så lenge det ser snakk om kjøkkenskap (blir gjerne litt mer vasking på kjøkkenskapene) så ville jeg nok rubbet lett over med fint sandpapir først (Dvs...det ville jeg vel gjort uansett hva jeg skulle ha malt...så lenge det er overflatebehandlet tidligere). Ellers så har du fått forklaring på en god fremgangsmåte av "assa". Matt overflate får du ved å bruke mattlakk som toppstrøk. Har du vurdert å male veggene i samme farge som kjøkkenskapene? Assa: bast er kjempefin. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
:-) anna Skrevet 28. mai 2005 #4 Del Skrevet 28. mai 2005 Det går helt fint!!! Kjøkkenet vårt kan holde i mange år til på grunn av at vi malte de gyselige furudørene... Heftgrunning er et triks. Og så to strøk med halvblank oljemaling. Og det er lurt å ta dørene ned fra skapene og legge dem utover et golv der de kan ligge i fred. Du kan også få de sprøytelakkert på et "billakkeringsverksted" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sixx Skrevet 28. mai 2005 #5 Del Skrevet 28. mai 2005 Det går helt fint!!! Kjøkkenet vårt kan holde i mange år til på grunn av at vi malte de gyselige furudørene... Er det ikke befriende å bli kvitt lakkert furu? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ZINA Skrevet 28. mai 2005 Forfatter #6 Del Skrevet 28. mai 2005 Tusen takk "assa" "sixx" og anna for svar. Må jeg bruke kvistlakk for å bli kvitt kvister, eller blir de borte etter så mange strøk? Spørsmål til anna:Koster det mye for sprøytelakkert på et "billakkeringsverksted"?Kan man ikke gjøre dette selv? Det var en god idé å ta dørene ned fra skapene og legge dem utover gulvet. Når det gjelder fargen på veggen så har jeg malt den i lys provence. Bare kom med forslag til fargen som jeg skal ha på skapene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sixx Skrevet 28. mai 2005 #7 Del Skrevet 28. mai 2005 Tusen takk "assa" "sixx" og anna for svar. Må jeg bruke kvistlakk for å bli kvitt kvister, eller blir de borte etter så mange strøk? Spørsmål til anna:Koster det mye for sprøytelakkert på et "billakkeringsverksted"?Kan man ikke gjøre dette selv? Det var en god idé å ta dørene ned fra skapene og legge dem utover gulvet. Når det gjelder fargen på veggen så har jeg malt den i lys provence. Bare kom med forslag til fargen som jeg skal ha på skapene.Du bør ha det som en "regel" å alltid bruke kvistlakk. "Sprekker" kvisten...så blir det gjennomslag nesten uansett hvor mange lag med maling man har. Kvistlakken "fjerner" ikke kvisten...den skal forsegle den så kvaen ikke renner ut. To strøk kvistlag forresten. Fjern også alt av hengsler og knotter før du maler. Jeg tror kanskje jeg hadde valgt samme farge på skapene som du har valgt på veggene...eller iallefall en nabofarge. Skal du lasere? Det skaper så godt liv til det du maler. Jeg bruker å stille dørene skrått oppover mot en vegg når jeg maler....gjerne med en planke under for å lage vippekant så det ikke samler seg maling i underkant. Mener jeg har lest i en annen tråd her inne at det kostet kr. 100,- pr. dør å få lakkert dem av billakkerer...men det varierer helt sikkert fra sted til sted. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå