Gå til innhold

Spør dere foreldre om barna har oppført seg bra på vennegrupper?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette gjelder kanskje mest gutteforeldre, men spør dere barnet deres når dere henter om han/ hun har oppført seg bra? Eller er de fleste trygge på at barna er veloppdragne på besøk hos andre?

Det kan vel fort bli litt herjing og støy i en gruppe med 4 barn som ikke kjenner hverandre så godt utenom skolen. 

Anonymkode: 69013...df2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det har jeg aldri spurt om. Jeg er 100% sikker på at alle barna våre oppfører seg fint hos andre, og har også fått tilbakemelding om det fra foreldre. Når flere barn leker sammen blir det nødvendigvis mer rot og støy enn når de er få, og jeg anser ikke det som uoppdragenhet. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg har vel av og til spurt om det «Har gått greit?», og da åpner jeg jo opp for å få et kort referat om hva de har gjort, evt konflikter eller positive til tilbakemeldinger som er det mest normale.

Anonymkode: 96091...267

• Liker 6
Skrevet

Nei, det har jeg aldri spurt om. Pleier å spørre noe sånt som om det gikk fint, og det er det andre foreldre evt spør meg om. Jeg føler meg veldig trygg på at barna mine oppfører seg fint borte. Og om vi har hatt barn på besøk hos oss av det mer krevende slaget, syns jeg helt ærlig det er like greit at foreldrene ikke spør om detaljer... Syns det er bedre å bare håndtere det som oppstår av situasjoner, syns det er ubehagelig å gi negative tilbakemeldinger til foreldre, og velger heller å da ikke si noe... Kanskje dumt, men er litt feig der... Er ikke så ofte det har vært vanskelig å ha barn på besøk, da, er mest noen episoder i bursdager jeg husker. Hvor jeg da tenker at foreldrene burde skjønt såpass at de ble igjen i bursdagen selv, men med vennegruppe blir jo det annerledes. 

Skrevet

Jeg spør aldri direkte om han har oppført seg bra, men jeg spør "Hvordan har det gått?", og da forventer jeg at foreldrene sier ifra dersom de har noe på hjertet. :) 

Anonymkode: bdf66...660

• Liker 3
Skrevet

Nei. Satser på at sønnen min oppfører seg fint,å gjør han ikke det så regner jeg med at foreldrene uoppfordret tar opp problemene de har hatt.

Anonymkode: 5bd95...cc9

Skrevet

Jeg har en sønn som hadde adhd i oppveksten, og han kunne derfor være både høyt og lavt når han ble giret opp i en flokk med barn.

Han var en gang invitert i bursdag hos en gutt i klassen, som han ikke hadde vært hjemme hos før. Foreldrene hadde fått denne sønnen som en solid attpåklatt, og foreldrene var derfor eldre enn de fleste andre foreldre i den aldersgruppen på ungene. Deres sønn var også en veldig rolig og litt sjenert av seg, så de var liksom bare vant til ro og fred...

Jeg hadde mine anelser da jeg leverte han der og dro igjen. Da jeg kom tilbake til avtalt klokkeslett for å hente han, spurte jeg moren om hvordan det hadde gått. Hun så på meg med et nesten sjokkert blikk og tenkte seg om noen sekunder før hun svarte, for å prøve og klekke ut et diplomatisk svar, antar jeg. Det hun sa var "Dere må da bli fryktelig slitne??!??"

Joda, vi ble det - ofte. Men vi var liksom vant til det.  

Anonymkode: a69cd...8cb

• Liker 6
Skrevet

Jeg pleier å spørre om det har gått greit eller om de har hatt det fint? Skjønner ikke hvorfor spørsmålet eventuelt skulle gjelde gutteforeldre. Her har guttene aldri vært noe problem, men MYE intriger mellom jentene

Anonymkode: 51239...f48

• Liker 2
Skrevet

Ja det gjør jeg og jeg forventer at jeg får et ærlig svar av de andre foreldrene. Dere som er så sikker på at barna deres alltid oppfører seg, hvordan reagerer dere når de ikke gjør det. Har aldri møtt barn som «alltid» oppfører seg perfekt jeg...

Anonymkode: 20fca...6a5

Skrevet

Spør om det har gått bra, uansett om det er gutten eller jenta som har vært på besøk. Tar det som en selvfølge at foreldrene gir beskjed om barnet mitt har gjort noe. 

Det er snakk om barn, så å forvente at de er veloppdradd hele tiden det gjør jeg ikke :)

Anonymkode: feda4...443

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor gjelder det mest gutteforeldre da? 

I klassen til sønnen vår er det jentene det er vanskeligheter med, de både slåss, mobber og utestenger. 

For å svare på spørsmålet, nei jeg spør ikke direkte om gutten vår har oppført seg fint. Han er en rolig og forsiktig gutt, så jeg tror ikke han er den som lager bråk og styr. Men jeg spør hvordan det har gått, da har de andre foreldrene mulighet til å fortelle det om noe har skjedd. 

Anonymkode: 381d5...d9f

Skrevet

Vi har ikke vennegrupper i klassen. Men hvis sønnen min har vært borte uten at jeg har vært der, spør jeg om det har gått bra, ja, og eventuelt om han har oppført seg bra. På foreldresamtalen (han går i 1. klasse) spør jeg også (blant annet) om han er ok mot de andre elevene. Han er en hyggelig og grei gutt og har overhodet ingen diagnoser. Det betyr ikke at jeg innbiller meg at han aldri kan være med på skurkestreker, eller at det kan oppstå krangler og intriger, etc. Sånne ting ønsker jeg selvsagt å vite.

I denne tråden følte jeg meg plutselig som en streng mamma:laugh:

Anonymkode: 3f289...51c

Skrevet

Nei. 
Vi har tre barn i skolealder så det er mye vennegrupper og vennebesøk her. 
Dersom det skulle oppstå en ugrei situasjon når vi har vennegruppe her håndterer vi den. Jeg har ikke noe behov for å avgi rapport til foreldrene om barna deres når de henter. Det har ingen hensikt. Det viktigste er at barna fikk en grei opplevelse når de besøkte oss og at barna lekte og hadde det gøy. Mye viktigere enn å pirke i eventuelle konflikter. 

Anonymkode: 609a2...3d3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...