Million Skrevet 27. november 2019 #61 Skrevet 27. november 2019 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker på ferie i to uker, reise til utlandet med fly. Eller bile gjennom Europa. Hvordan gjør dere dette med dyr? Tenker minst to ganger i året. Ikke sånne kjipe ferier som hytteturer eller camping i Norge. Eller er dette noe man må droppe hvis man har dyr? Anonymkode: f6531...a64 Du trenger ikke droppe det, men du må være beredt på å betale for dyrepass mens du er borte. Kattepensjonat for katter, kennel for hunder. Det koster noen kroner å ha en hund på kennel i to uker, men det er det vel verdt, dersom man har glede av hunden resten av året. Menneskets beste venn Har også sett annonser fra private, som tilbyr seg å passe folks dyr i ferien mot betaling. Men der er jeg skeptisk, fordi man kjenner ikke disse personene og de har ikke noe regelverk å forholde seg til. De kan behandle dyret ditt elendig i to uker, og kanskje slå hunden om den ikke oppfører seg som de vil etc (men de utgir seg jo for å være såååå store dyreelskere i annonsene sine da). Profesjonelt pass passer meg best. Jeg hadde hunden min på kennel da jeg ble operert og måtte holde meg i ro en uke. Betalte rundt 2500 for den uken på kennel (Oslo området). Jeg var i syden sist det året jeg fikk meg hund. Kom hjem tre dager før valpen skulle hentes hos oppdretter. Etter det har jeg ikke vært utenlands, og i hvert fall ikke interessert i noen sydentur. Jeg fikk bare bekreftet sist at sol, stekende varme og temperaturer oppover 30-tallet ikke er noe for meg lenger uansett. Så det føles ikke som noe tap akkurat, å ikke reise til syden.
AnonymBruker Skrevet 27. november 2019 #62 Skrevet 27. november 2019 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bare reagerer litt på det noen skriver her, om at de lar naboen passe kattene. Eller stadig spør venner om å passe dyr. Det har ikke falt dere inn at det kan være vanskelig for naboen og venner forøvrig å si nei? At det i grunn er en irritasjon å alltid måtte se til andres dyr i deres egen ferie? Men at de sier ja for å holde et godt naboskap/vennskap. For meg sitter det langt inne å spørre andre folk om slikt. Får litt en følelse av at folk ikke tenker seg helt om? Anonymkode: f6531...a64 Har heldigvis mennesker rundt meg som liker å hjelpe hverandre. Ellers må vi jo alle sitte alene med alt ansvar hele tiden, med potteplantene og kjæledyrene våre, uten å reise bort. Leie inn malere når alderen blir for høy til at man kan male husveggen selv, måtte ringe noen som bor langt unna når de trenger hjelp til å bære et ødelagt kjøleskap ut av huset, eller kaste bort penger på strøm når ryggen er for dårlig til å hente ved. De fleste normale mennesker liker å være til hjelp. Man merker jo raskt de små tegnene fra de som helst vil klare sitt selv. Og ikke minst på de som virkelig elsker å ha muligheten til å kose katt hver dag, og som stadig sender meldinger og snap fra "ungene" når de passer. Men om du har bestemt deg for at dette er "upassende" har du jo også bestemt deg for at du må ta valget mellom et liv med dyr, eller et liv med ferieturer. Selv velger jeg "både-og". Selv om det koster meg en god tur innom andres katter, vanning av bedd og maling av husvegger Anonymkode: 1b476...14c 4
AnonymBruker Skrevet 27. november 2019 #63 Skrevet 27. november 2019 Vi har flere, blant annet foreldre på begge sider, som gjerne ønsker å passe hunden vår når vi er på ferie. Hadde vi ikke visst om det før vi skaffet hund, så hadde vi nok droppet det. Vi ønsker å kunne ha muligheten til å reise på noen ferier uten hund, selv om vi ikke gjør det så ofte (maks én gang i året). Anonymkode: b8ec1...860 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2019 #64 Skrevet 28. november 2019 Første ordentlige ferie nå i sommer på mange år. Katten var på kennel i 3 uker og gnagerene var hjemme hos ei venninne. Alle dyrene kom hjem harmoniske å fine. Altså - da har de hatt det bra. Kennelen la ut film annenhver dag, så vi fikk sett hvordan pus var. Veldig betryggende. Anonymkode: 1f184...dc2
AnonymBruker Skrevet 28. november 2019 #65 Skrevet 28. november 2019 Jo, reiser når jeg vil! Har noen snille naboer som passer kattene når som helst, de er alltid hjemme og da går de inn et par ganger om dagen å renser kasse, slipper inn og ut, fyller på mat og vann og gir kos. De syns det bare er koslig da de ikke har dyr selv siden de syns det er for vondt når de dør, så de sluttet å ha dyr for mange år siden. Ikke alle som er så heldige å ha så snille naboer, men hvis ikke det hadde vært for det kunne de alltids vært hos noen venner av meg eller vært på kennel. Liker ikke ha de på kennel da.. de har det nok best i sitt eget hjem når jeg er borte. Og jeg skal skaffe luke til dem. Skal man ha dyr og et liv samtidig så må man være sikker på at man har noen til å passe eller råd til kennel. Anonymkode: aa324...5a3
Alice123 Skrevet 28. november 2019 #66 Skrevet 28. november 2019 Vi er et par med hund, og lange ferier (mer enn en uke) utenlands drar vi ikke på. Men vi bruker kennel og familie (mest kennel da familie kun ønsker å passe i korte intervaller). Er VELDIG fornøyd med kennelen vi bruker, så den bruker jeg med beste samvittighet, men av økonomiske årsaker begrenser det seg hvor lang ferie vi kan ta. Vi drar ofte på weekendturer hver for oss (type venninnetur eller kompistur) hvor den andre parten er hjemme. Om sommeren er vi mye på hytta og på norgesferie (jeg er glad i friluftsliv). Det skal sies at sydenferie i to uker aldri har fristet, så akkurat det er ikke noe tap (jeg har vært mye på sydenferie før vi fikk hund og syntes aldri det var noe særlig). Men jeg savner litt å kunne reise bort med mannen min i noen uker. 1
Tvist Skrevet 28. november 2019 #67 Skrevet 28. november 2019 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Bare reagerer litt på det noen skriver her, om at de lar naboen passe kattene. Eller stadig spør venner om å passe dyr. Det har ikke falt dere inn at det kan være vanskelig for naboen og venner forøvrig å si nei? At det i grunn er en irritasjon å alltid måtte se til andres dyr i deres egen ferie? Men at de sier ja for å holde et godt naboskap/vennskap. For meg sitter det langt inne å spørre andre folk om slikt. Får litt en følelse av at folk ikke tenker seg helt om? Anonymkode: f6531...a64 Jeg elsker å passe naboens katt, hadde blitt lei meg om de sluttet å spørre meg. Men mine egne katter blir passet på pensjonat når jeg reiser bort.
AnonymBruker Skrevet 28. november 2019 #68 Skrevet 28. november 2019 Har ikke reist til utlandet siden vi fikk dyr, men hvis vi skulle fått råd en dag vet jeg at vi har familie som stiller opp selv om de bor et stykke unna. Anonymkode: c22e4...61e
AnonymBruker Skrevet 28. november 2019 #69 Skrevet 28. november 2019 Jeg reiser stadig vekk på ferie og har 2 katter. Har aldri vært noe problem å få kattepass. Folk har faktisk stått i kø for å passe de, siden de syns de er så søte Og jeg reiser ikke bare på korte turer, er mye i Sør-Amerika på ferie. Her i nabolaget er det ganske genialt for vi passer hverandres dyr/vanner planter/tar inn post/barnepass etc. Jeg syns bare det er hyggelig å hjelpe, og det samme syns naboene. Jeg prøver å ikke spørre de samme hver gang og er nøye med å tilby noe tilbake. Handler også inn en oppmerksomhet til de, om det er noe fra taxfree, inviterer på middag eller noe sånt. Om det skulle skje at ingen kan passe de så har jeg folk i familien jeg kan spørre. Eller så kjenner jeg en som driver en kennel, der kattene har det veldig fint. Finnes også folk som kan komme innom mot en pris så klart. Mange muligheter, bare man gidder være litt løsningsorientert. Får man seg katt/hund så må man tenke over dette med reisevaner etc, og at man har pålitelige folk til å passe de så klart. Anonymkode: 380de...dc8
AnonymBruker Skrevet 28. november 2019 #70 Skrevet 28. november 2019 På 27.11.2019 den 12.11, AnonymBruker skrev: Vi reiser aldri til syden. Hvorfor skulle vi det? Anonymkode: 18db7...035 Men.. hvordan blir du brun da? Bruker du spray tan? Og hvor shopper du, når du ikke reiser? Det er jo så ræva shopping i Norge, at man MÅ jo til utlandet lissom. Anonymkode: 380de...dc8 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2019 #71 Skrevet 28. november 2019 Vi har hund. Og små barn. Så reiser ikke på lange ferier annet enn i Norge, men om noen år så håper vi å få til en uke utenlands i løpet av sommeren. Har familie og kollegaer som mer enn gjerne passer hunden vår om vi skal bort. Klaffer det ikke så drar vi ikke. Anonymkode: 91d35...f60
AnonymBruker Skrevet 28. november 2019 #72 Skrevet 28. november 2019 Syns Syden er skikkelig kipt å reise til, men reiser jeg bort tar de ansatte seg av hundene. Anonymkode: 607c1...1c7
Myrmica Skrevet 28. november 2019 #73 Skrevet 28. november 2019 Jeg reiste mye før jeg fikk hunder. Tenkte at jeg skulle fortsette med det. Man finner jo alltids hundepass om man planlegger godt, ellers kan en god kennel være et alternativ. Men det ble med tanken. Jeg har ikke så lyst til å reise lenger, og være borte fra hundene over lengre tid... har blitt så knyttet til dem! Er jeg bortreist går jeg bare og tenker på hvordan de har det. Så nå blir det camping, bilferie og hytteturer, SAMMEN med hundene. Synes det er mye hyggeligere 😊 2
Imsen Skrevet 28. november 2019 #74 Skrevet 28. november 2019 On 11/27/2019 at 1:03 AM, ana0603 said: Vi hadde en hund og spurte alltid bekjente/familievenner om å ta vare på den mens vi er borte, de kom innom leiligheten en gang i blant for å se til at alt er i orden og det funket helt fint år etter år 👍 Herregud. Dere lot faktisk hunden være aleine i leiligheten over flere dager? Jeg håper du bare troller eller har formulert deg klønete. Jeg synes det der er ugreit med katter når det er noe særlig lengre enn en langhelg. For hunder er det ingen tvil om at det vanskjøtsel. De skal luftes ordentlig minst tre ganger daglig og i tillegg ha fysisk og mental stimuli. De er utprega flokkdyr. Det gikk sikkert helt fint for dere, men hunden hadde det definitivt ikke bra. TS, man har i hovedsak tre alternativer: 1. Betale noen for å passe dyrene, enten kennel, pensjonat eller privat (de har dyret hos seg eller bor hos dere). 2. Familie, venner eller bekjente passer. Mange med hund er f.eks. interessert i å «bytte» pass selv om de ikke nødvendigvis er nære venner av dere. 3. Man drar på ferier hvor dyrene kan være med. Hvis ingen av disse alternativene er mulige for dere så utsetter dere å skaffe dere dyr. Dere kan jo eventuelt få tilfredsstilt noe av dyrebehovet inntil videre ved å passe andres kjæledyr? 2
AnonymBruker Skrevet 28. november 2019 #75 Skrevet 28. november 2019 Enten bor søsteren min hos meg og passer kattene, eller jeg tar dem opp til foreldrene mine. Det synes de er helt topp! Anonymkode: 5cf7f...210
AnonymBruker Skrevet 28. november 2019 #76 Skrevet 28. november 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Men.. hvordan blir du brun da? Bruker du spray tan? Og hvor shopper du, når du ikke reiser? Det er jo så ræva shopping i Norge, at man MÅ jo til utlandet lissom. Anonymkode: 380de...dc8 Brun og blid. Bruker alle pengene i dyrebutikken. Anonymkode: 5cf7f...210 1
bergensjenta83 Skrevet 30. november 2019 #78 Skrevet 30. november 2019 Reiser på ferie med og uten hunden. Skal jeg på sydenferie 1-2 uker må det først planlegges at hunden har pass før ferien blir bestilt. passer ikke det for den/ de som skal passe må ferien bli på hytten eller andre steder i Norge, Sverige/ Danmark der jeg da tar med hunden.
Gjest Keikolina Skrevet 30. november 2019 #79 Skrevet 30. november 2019 På 26.11.2019 den 19.43, AnonymBruker skrev: Jeg tenker på ferie i to uker, reise til utlandet med fly. Eller bile gjennom Europa. Hvordan gjør dere dette med dyr? Tenker minst to ganger i året. Ikke sånne kjipe ferier som hytteturer eller camping i Norge. Eller er dette noe man må droppe hvis man har dyr? Anonymkode: f6531...a64 Kennel, eller familie/bekjente
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2019 #80 Skrevet 1. desember 2019 Har bare reist på ferie én gang siden jeg fikk kattene for to år siden, men det er ikke fordi det er vanskelig å skaffe pass til dem. Mer at vi tar dem med oss når vi drar noen steder Jeg har en rase som er veldig bedagelig og enkel å ha med å gjøre sånn sett. De har ingenting i mot å kjøre bil/tog og de slår seg fort til ro på nye steder. Faktisk synes de det er bare spennende med noe nytt å utforske! Jeg har venner og familie som passer dem. Jeg har da tilbudt meg å passe deres kjæledyr når det trengs, og så får de jo en gave eller noe som takk i tillegg. Ellers finnes det kattehotell eller kennel hvis man har hund. Alt går an med litt planlegging Mange oppdrettere er hyggelige og tar i mot feriebesøk fra sine kjøpere også, dersom de ikke er på ferie selv da selvfølgelig. Anonymkode: 18655...b8a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå