Gå til innhold

Dere som har hund/katt, reiser dere aldri på sydenferie?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Vi hadde en hund og spurte alltid bekjente/familievenner om å ta vare på den mens vi er borte, de kom innom leiligheten en gang i blant for å se til at alt er i orden og det funket helt fint år etter år 👍

Endret av ana0603
Videoannonse
Annonse
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oi. Ja da må man vel ikke være så opptatt av å reise i utgangspunktet nei. Men hva gjør dere når ungene blir større og hvis dere vil reise mer? 

Anonymkode: f6531...a64

Hvis man ikke vil eller evner å passe dyret sitt selv uansett årstid eller å skaffe en tilfredsstillende ordning hvor andre passer det, må man nesten la være å skaffe seg dyr. Så enkelt og så vanskelig er det. 

Anonymkode: b07ba...c13

• Liker 5
Skrevet

Vi er vel gjerne borte i 7-10 dager de gangene vi drar utenlands, søsteren min pleier da å bo her for å passe kattene. 

Anonymkode: 99aea...fd2

Skrevet

Vi reiser aldri til syden. Hvorfor skulle vi det?

Anonymkode: 18db7...035

Skrevet

Vi har 2 katter og en hund. Vi har alltid pass til dyrene. Slekt og venner. Reiser så mye vi vil og kan. 

Anonymkode: 924b2...4e1

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Men drar ikke familien deres på ferie selv? Tenker om sommeren? Føler det er det som er så vanskelig, at alltid alle skal reise bort samtidig. Hvem skal da passe?

Ts

Venner. Naboer. Kolleger. Kennel. 

Anonymkode: ee06f...2ad

Skrevet
16 timer siden, Minlillesky skrev:

Jo, de reiser selv på ferie, men på korte turer. Har naboer/venner som evt kan se til kattene. Og ungdommer som vil tjene litt ekstra i sommerferien, kan påta seg en slik oppgave. Skal jeg være borte fra fredag til søndag, så går det fint uten tilsyn. De har et varmt sted å være ute, masse mat og vann. På vinteren får de tilsyn selv på korte turer vekke.. 

I følge dyrevelferdsloven skal katten ha tilsyn hver eneste dag. Så å hive ut katten når du reiser bort og sette ut mat til kråker og mus er ikke godt dyrehold. 

Anonymkode: ee06f...2ad

• Liker 4
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vår utfordring er at mannen ikke er herfra, så er kun min familie som kunne hjulpet, og den er ikke stor her. De er spredt rundt i landet. Venner kunne hjulpet, men de er som regel på ferie samtidig med oss 🤷‍♀️ Og det er min familie og.. Og ingen vi omgås her har dyr faktisk, hverken venner el familie. Og ingen er særlig glad i dyr heller, synes de er fulle av bakterier osv. Tenker at for oss er det best med en hund som vi kan ta med på ferie, vi er ofte borte 3-4 uker i slengen. Eller ha hund på kennel i kortere ferier? Tror katt er vanskeligere, da vi ikke har nok folk som kan komme innom. Eller som er villige. Og vi ikke kan ta den med. Kattehotell høres ut som noe ordentlig tull! Mine foreldre og bror nekter å passe hund. Men mannen sin familie tar nok oss i mot med hund, de har dyr selv.

Eller kanskje det er best å ikke få dyr i det hele tatt.🤔 Selv om jeg føler sterkt at å få en hund er endel av meningen med livet for meg. Men kanskje senere i livet.

Ts

Katt er lettere enn hund, for da kan en nabo bare stikke innom med litt mat tre ganger i uka, så man er ikke så avhengig av venner og familie, men det høres ut som du har mer lyst på hund. Det passer ikke så godt sammen med så mye reising, så det kan godt være du bør vente noen år. Ellers må jeg bare si at det virker mye kjipere å reise til syden enn på hyttetur i Norge.

Anonymkode: 5e56f...c3d

Skrevet

Nei aldri. Sydenferie interesserer meg midt på ryggen.

Anonymkode: b7a05...c14

• Liker 1
Skrevet

Vi har venner og familie rundt oss som tar seg av både kattene og marsvinene våre. Og plantene til mannen:fnise: Aldri noe problem.

Anonymkode: 98af6...d02

Skrevet

Har katter, vært heldig med at nabo har passet på de når jeg reiser på ferie. Før det pleide de og være på kattekennel og det gikk helt fint. Hvis jeg reiser bort en helg er de hjemme alene. dette er innekatter og det har alltid gått veldig bra. Setter bare ut masse ekstra mat og vann samt ren kattedo. 

Anonymkode: b03e3...720

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Katt er lettere enn hund, for da kan en nabo bare stikke innom med litt mat tre ganger i uka, så man er ikke så avhengig av venner og familie, men det høres ut som du har mer lyst på hund. Det passer ikke så godt sammen med så mye reising, så det kan godt være du bør vente noen år. Ellers må jeg bare si at det virker mye kjipere å reise til syden enn på hyttetur i Norge.

Anonymkode: 5e56f...c3d

Men.. jeg får vel inntrykk av at katter krever endel og. Siden det ikke er godt nok dyrehold at noen bare stikker innom. De skal vel ha kos og? Hver dag? Ikke bare fem minutter. Jeg må innrømme at jeg er ikke komfortabel med å spørre nabo om h*n vil stikke innom, kjenner ikke naboene så godt. Og hadde naboen spurt meg om det, som ikke er venn/familie så hadde jeg tenkt, nei vet du hva, har du virkelig ingen andre du kan spørre?? Hvorfor har du Katt da? Hva hvis jeg sier nei, hvem skal passe katten da?

Tja, jeg er glad i både katter og hunder. Men hvis jeg skal ha det så skal det gjøres skikkelig. Ikke noe tilfeldig opplegg med at noen bare kikker innom dyret. Men du har rett, vi er ikke klar for dyrehold ennå, selv om vi liker dyr. Vi har nok med oss selv foreløpig.

Ts

• Liker 1
Skrevet

Jeg har 2 hunder, og reiser på ferie hvert år. I år har jeg hatt 4 utenlandsturer, og så lenge en planlegger godt er det ikke noe problem. Har en familie som jeg bytte-passer med, så vi planlegger feriene i god tid, og sørger for å reise på forskjellige tidspunkt. Har også foreldrene mine som back-up passere om det er behov. 

Anonymkode: 7d987...4c4

Skrevet
14 timer siden, ana0603 skrev:

Vi hadde en hund og spurte alltid bekjente/familievenner om å ta vare på den mens vi er borte, de kom innom leiligheten en gang i blant for å se til at alt er i orden og det funket helt fint år etter år 👍

😳 Hunden bodde alene mens de kom innom for å gå tur og sjekke at det stod bra til? Jeg håper jeg misforstod den... 

Anonymkode: 89f21...95b

• Liker 4
Skrevet

Nei, det må du ikke. Når jeg har reist på ferie, har jeg enten fått naboer eller venninner til å se til kattene min eller booket hjemmebesøk på dyrepassportaler på nettet. 

Vet at noen tar dyr med på ferie eller booker dem inn på kennel eller pensjonat, men for mine passer det best at de er hjemme i trygge, vante omgivelser og at noen kommer innom og mater, fikser do og snakker med dem. Men jeg har to, så de har selskap i hverandre.

Skrevet (endret)
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

😳 Hunden bodde alene mens de kom innom for å gå tur og sjekke at det stod bra til? Jeg håper jeg misforstod den... 

Anonymkode: 89f21...95b

🐶 ✔️

Endret av ana0603
Skrevet

Foreldrene mine som er pensjonister passer hunden min når jeg er på jobb og på ferie. Bor på landet ikke langt unna dem så lenge jeg har han og bekymrer meg ikke ett sekund da han har det (alt for) bra når han er hos dem. Ville aldri satt han på kennel da han er litt for bortskjemt og garantert ville blitt ulykkelig.

Anonymkode: b3f19...dba

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men.. jeg får vel inntrykk av at katter krever endel og. Siden det ikke er godt nok dyrehold at noen bare stikker innom. De skal vel ha kos og? Hver dag? Ikke bare fem minutter. Jeg må innrømme at jeg er ikke komfortabel med å spørre nabo om h*n vil stikke innom, kjenner ikke naboene så godt. Og hadde naboen spurt meg om det, som ikke er venn/familie så hadde jeg tenkt, nei vet du hva, har du virkelig ingen andre du kan spørre?? Hvorfor har du Katt da? Hva hvis jeg sier nei, hvem skal passe katten da?

Ts

Besøket er innom en drøy halvtime om dagen. Koser og leker. Har også to, slik at de har hverandre. Og en del aktiviserende leker. 

Naboene har jeg et godt forhold til, kollegaer og venner også. Tenk hvor mange som har behov for dyrepass. For ikke å snakke om hager og potteplanter som skal vannes. Har også en eldre nabo der vi fikser vedlikehold og tunge løft. Et-par ganger har jeg tydd til tenåringen i nabohuset, men hun har ikke behov for gjentjenester, så hun får betalt.

Så dette går helt fint opp i opp. 

Anonymkode: 1b476...14c

Skrevet

No har eg ingen som er villige til å passe frøkna mi på fulltid i 1-2 uker, og eg hadde uansett ikkje turt å reise aleine, så då blir det bare til at eg held meg heime. Det er verdt det for meg, eg vil heller ha godt selskap i livet. 

Skrevet

Bare reagerer litt på det noen skriver her, om at de lar naboen passe kattene. Eller stadig spør venner om å passe dyr. Det har ikke falt dere inn at det kan være vanskelig for naboen og venner forøvrig å si nei? At det i grunn er en irritasjon å alltid måtte se til andres dyr i deres egen ferie? Men at de sier ja for å holde et godt naboskap/vennskap. For meg sitter det langt inne å spørre andre folk om slikt. Får litt en følelse av at folk ikke tenker seg helt om?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...