AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #1 Skrevet 26. november 2019 Kjenner en staff. Den er ekstremt overivrig når vi og andre kommer på besøk. Hunden er litt over halvannet år og har ikke hatt noen form for valpekurs eller noe dressur. Dressur går i hva eieren får googlet eller hører av tips fra en kompis som har samme hund. Skjønner at det er en overivrig gladklump som elsker mennesker og oppmerksomhet. Men det er ikke noe særlig å komme på besøk og bli dytta flere meter bakover eller til siden av hunden. Klørne gjør vondt og jeg får blåmerker. Jeg må skjerme ansiktet hvis jeg setter meg i sofaen. Jeg må holde armer og bein ut for å beskytte meg mot "lekeslossing" og brutal velkomst (som dri tar slutt) som jeg ikke vil være med på. Eier sier det ikke er noe å gjøre med, det er slik personligheten er.. Stemmer dette? Jeg må stå med ettåringen min på armen, som hylgriner av en voldsom hund. Kan ikke sette meg ned og ungen får ikke lekt når vi er på besøk. Er det virkelig ikke noe å gjøre med dette? Kan vi se langt etter å feire jul der de første årene (mtp lite barn)? Har sett bilder av ei bekjent sin familie som har staffordshirr bull terrier og barn. Den virker rolig og en flott hund rundt småbarna.. Hadde såå lyst på en selv, men har jo nå fått helt avsmak. Anonymkode: 56c41...7fa
Myrmica Skrevet 26. november 2019 #2 Skrevet 26. november 2019 Ja, det kan man helt klart. Men det er en oppgave eier må ta på seg, og jobbe kontinuerlig med, du som gjest innimellom får ikke gjort så mye med saken. Det man må gjøre er å lære hunden å beherske seg og være rolig. Det kan være vanskelig med en energiklump som eeeelsker mennesker, men det er fullt mulig. Det bør ikke gjøres ved å fokusere mest på å få BORT den adferden man ikke vil ha, men ved å trene INN den adferden man ønsker. Hunden må lære at det lønner seg for den å forholde seg rolig og behersket, da får den belønning. Slik situasjonen er nå belønner nok hunden seg selv ved å hoppe og tulle, siden den synes det er veldig ålreit å hilse voldsomt. Dermed blir hoppingen en selvforsterkende adferd. Hundeeieren må sette seg inn i trening av hund, kanskje gå på et kurs med en god instruktør, trene ro i flere situasjoner, og belønne adferd som er ønsket når det kommer besøk. Det er litt av en jobb, så eier må virkelig ønske det selv. Men det er egentlig ikke så vanskelig når man vet hvordan 😊 3
Tabris Skrevet 26. november 2019 #3 Skrevet 26. november 2019 Enig med Myrmica. Det letteste eier kan gjøre er å ha hunden i bånd når det kommer besøk. Dvs bare holde hunden i bånd slik at den ikke får gå bort til besøket og så sett seg i andre enden av sofaen/stolene slik at hunden ikke når bort. Besøket må da ignorere hunden totalt, ikke prate til den eller en gang se på den. Først når hunden har "gitt opp" og faktisk ignorerer besøket og roer seg, så kan man hilse. Men da rolig og kort. 2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #4 Skrevet 26. november 2019 Takk for innspill! Jeg hadde jo håp om at det kanskje skulle være mulig. Ikke for meg altså, men jeg får prøve å overtale eieren å ta kurs. Det som skjer nå er at hunden får "kjeft" og holdes nede, evt stenges på et annet rom. Det er etter at vi har gitt uttrykk for at eier må gjøre noe så vi kan få litt fred. Har aldri hatt hund selv, men det virker jo mer fruktbart med et belønningssystem enn kjeft og roping for uønska atferd? Eller funker det like bra? Har ikke sett belønning, mye roping og en hund som er like ivrig og vilter halvannet år etter 🙈 Anonymkode: 56c41...7fa
AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #5 Skrevet 26. november 2019 Jeg eeeeelsker å bli "overfalt " av hunder når jeg kommer på besøk jeg! Anonymkode: 19aa8...30c
AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #6 Skrevet 26. november 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg eeeeelsker å bli "overfalt " av hunder når jeg kommer på besøk jeg! Anonymkode: 19aa8...30c Okey. Anonymkode: 56c41...7fa
AnonymBruker Skrevet 27. november 2019 #7 Skrevet 27. november 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg eeeeelsker å bli "overfalt " av hunder når jeg kommer på besøk jeg! Anonymkode: 19aa8...30c Helt greit med hunder som er super lykkelige for å møte en. Men akkurat ekstremt over ivrige Staffer er ikke hyggelig. Min mix gjorde så man så ut til å ha fått juling etterpå. Blåmerker og skraper etter skarpe klør og tenner er ikke kjekt. Det er noen kompakte og tunge hunder. Ja man kan absolutt gjøre noe med med, og det er ikke super vanskelig. Ha på bånd, og ikke la hunden hilse for den er rolig. De som kommer på besøk må da hjelpe til med å overse hundene helt. Oppfør deg som at det ikke er noen bind der. Anonymkode: ea714...b7a 2
Tabris Skrevet 28. november 2019 #8 Skrevet 28. november 2019 On 11/26/2019 at 9:08 PM, AnonymBruker said: Takk for innspill! Jeg hadde jo håp om at det kanskje skulle være mulig. Ikke for meg altså, men jeg får prøve å overtale eieren å ta kurs. Det som skjer nå er at hunden får "kjeft" og holdes nede, evt stenges på et annet rom. Det er etter at vi har gitt uttrykk for at eier må gjøre noe så vi kan få litt fred. Har aldri hatt hund selv, men det virker jo mer fruktbart med et belønningssystem enn kjeft og roping for uønska atferd? Eller funker det like bra? Har ikke sett belønning, mye roping og en hund som er like ivrig og vilter halvannet år etter 🙈 Anonymkode: 56c41...7fa Ja, belønningsbasert er mer fruktbart, og ofte mer effektivt, enn tilfeldig kjefting som bare virker enda mer stressende.Men det må gjøres på en god måte, samt kombinert med å endre hundens forventning til hva det vil si at noen kommer. Derfor ville jeg startet med at eier holder hunden i bånd slik at hunden ikke får hilse på den måten når noen kommer inn. Det er mye lettere, og mer effektivt, enn å kjefte og styre.
Troverdigheten Skrevet 29. november 2019 #9 Skrevet 29. november 2019 På 26.11.2019 den 19.29, AnonymBruker skrev: Kjenner en staff. Den er ekstremt overivrig når vi og andre kommer på besøk. Hunden er litt over halvannet år og har ikke hatt noen form for valpekurs eller noe dressur. Dressur går i hva eieren får googlet eller hører av tips fra en kompis som har samme hund. Skjønner at det er en overivrig gladklump som elsker mennesker og oppmerksomhet. Men det er ikke noe særlig å komme på besøk og bli dytta flere meter bakover eller til siden av hunden. Klørne gjør vondt og jeg får blåmerker. Jeg må skjerme ansiktet hvis jeg setter meg i sofaen. Jeg må holde armer og bein ut for å beskytte meg mot "lekeslossing" og brutal velkomst (som dri tar slutt) som jeg ikke vil være med på. Eier sier det ikke er noe å gjøre med, det er slik personligheten er.. Stemmer dette? Jeg må stå med ettåringen min på armen, som hylgriner av en voldsom hund. Kan ikke sette meg ned og ungen får ikke lekt når vi er på besøk. Er det virkelig ikke noe å gjøre med dette? Kan vi se langt etter å feire jul der de første årene (mtp lite barn)? Har sett bilder av ei bekjent sin familie som har staffordshirr bull terrier og barn. Den virker rolig og en flott hund rundt småbarna.. Hadde såå lyst på en selv, men har jo nå fått helt avsmak. Anonymkode: 56c41...7fa Dette er absolutt ikke slik «personligheten» er, det er slik staffer blir dersom de ikke dresseres. De er mye hund i liten kropp, og trenger å trenes opp til adferd som gir en rolig hund. Jeg har selv en meeeeget krevende ungstaff, men der blir bedre og bedre for hver dag med klare regler.
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2020 #10 Skrevet 24. februar 2020 Kan du gå på besøk uten barnet, og høre med eier om du kan ta med deg godbiter en gang? Det du gjør er å stikke til hunden en godbit FØR den får hoppet. Om den hopper, snur du deg bort og står som en saltstøtte, til den har alle fire beina på golvet igjen, eventuelt sitter, da gir du den en jevn strøm av godbiter så lenge den holder seg nede, det må være MYE godbiter i begynnelsen, så den tydelig skjønner forskjellen på å hoppe - ingenting, og å sitte - masse godt. Jeg har brukt dette med min hund med hell, nå setter hun seg også foran fremmede og jeg er rask med å belønne henne for det. Du kan vise eieren disse videoene, dette er ikke vanskelig å gjøre selv: Anonymkode: e32fe...fb4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå