AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #1 Skrevet 26. november 2019 I fremtiden er det ikke bærekraftig for velferdsstaten at vi har så mange trygdede. Trygdede må bli flinkere til å vurdere hva de kan bidra med og jobbe redusert hvis hjulene i velferdssamfunnet skal fortsette å gå rundt. Slik det er i dag er trygden for høy, og det er for lett å få innvilget uføretrygd uten regelmessige kontrollsjekker. Enorme summer går ut uten at verdi blir skapt. Dette går rett og slett ikke. Anonymkode: 2257a...e0d 2
feebee Skrevet 26. november 2019 #2 Skrevet 26. november 2019 Vi får få flere arbeidsføre til å innvandre da. 4
AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #4 Skrevet 26. november 2019 I følge en bruker her inne blir 90% av det det koster tilbakeført til staten i form av skatter og avgifter. Anonymkode: f9f74...43f 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #5 Skrevet 26. november 2019 Hvem vil ansette dem da? Man blir jo værende utenfor fordi arbeidsgivere ikke vil ha søkere med hull. Staten må nesten gjøre en innsats for å skape nok arbeidsplasser. Det var vel dette som var poenget med økt skattelette for rikinger, men det ser ikke ut som om det har hatt noe særlig effekt. Anonymkode: aa00e...45a 17
Miklo Velka Skrevet 26. november 2019 #6 Skrevet 26. november 2019 4 minutter siden, AnonymBruker said: Dette går rett og slett ikke. Anonymkode: 2257a...e0d Nei, vi kan jo starte med å forsøke å finne arbeidsoppgaver og arbeidsgivere til de. Tro meg, det er ikke mange arbeidsgivere som er villig til å ta sjansen på en ansatt med store helseproblemer. Skal man få ned antallet uføre, så må man finne løsninger på helseproblemene. Gjør man ikke det så går ikke tallet ned. 12
AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #7 Skrevet 26. november 2019 Kanskje vi skal begynne med å finne jobber til de hundretusen som står uten jobb nå først? Anonymkode: 0bb06...7f1 11
AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #8 Skrevet 26. november 2019 Enda en slik tråd ja. Det er nyttig. Anonymkode: 67f04...89e 18
Gjest Warrior Skrevet 26. november 2019 #9 Skrevet 26. november 2019 Da må arbeidsgivere ta i mot da. Kan ikke gå når det er så vanskelig å få jobb. Det er jo til og med vanskelig å få jobb for friske folk.
Thyra Skrevet 26. november 2019 #10 Skrevet 26. november 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: I fremtiden er det ikke bærekraftig for velferdsstaten at vi har så mange trygdede. Trygdede må bli flinkere til å vurdere hva de kan bidra med og jobbe redusert hvis hjulene i velferdssamfunnet skal fortsette å gå rundt. Slik det er i dag er trygden for høy, og det er for lett å få innvilget uføretrygd uten regelmessige kontrollsjekker. Enorme summer går ut uten at verdi blir skapt. Dette går rett og slett ikke. Anonymkode: 2257a...e0d Er det nok ledige jobber til dem, da? 6
AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #11 Skrevet 26. november 2019 Snart kommer det kutt som kommer til å tvinge folk til å i mye større grad å klare seg selv, enten gjennom jobb eller ved å lene seg på familie, venner eller lokalsamfunn. Noen kommer til å falle utenfor. Noen kommer til å bli fattige, altså reellt fattige. Kriminaliteten kommer til å øke. Klasseskillene kommer til å øke. Vi blir mer lik andre land. Anonymkode: 57e47...6c4 2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #12 Skrevet 26. november 2019 Først bør jo de som faktisk er friske, vil og kan være i jobb men som ikke blir ansatt få seg jobb! Anonymkode: ee328...113 8
OPIgirl Skrevet 26. november 2019 #13 Skrevet 26. november 2019 Jada. Hvis det finnes arbeidsgivere som vil tilrettelegge for de med helseproblemer så. For det tror jeg du skal lete lenge etter. For ikke å snakke om manko på jobber totalt sett. Gud så inni beinmargen lei jeg er av disse trådene om uføretrygdede. Dere tenker ikke lenger enn til deres egen nesetipp og knapt nok det når dere uttaler dere. Hold til helvete kjeft og pass deres egne saker. 14
AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #14 Skrevet 26. november 2019 2 minutter siden, OPIgirl skrev: Jada. Hvis det finnes arbeidsgivere som vil tilrettelegge for de med helseproblemer så. For det tror jeg du skal lete lenge etter. For ikke å snakke om manko på jobber totalt sett. Gud så inni beinmargen lei jeg er av disse trådene om uføretrygdede. Dere tenker ikke lenger enn til deres egen nesetipp og knapt nok det når dere uttaler dere. Hold til helvete kjeft og pass deres egne saker. Man passer jo sine egne saker: velferdsstaten man er avhengig av, men som igjen er avhengig av at folk bidrar. Anonymkode: f987d...b4f 5
AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #15 Skrevet 26. november 2019 https://www.aftenposten.no/norge/i/LAkAn1/Mangelen-pa-arbeidskraft-oker-i-Norge Det er tvert i mot stor mangel på arbeidskraft i Norge i dag. Anonymkode: a93ab...3f3 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #16 Skrevet 26. november 2019 7 minutter siden, OPIgirl skrev: Jada. Hvis det finnes arbeidsgivere som vil tilrettelegge for de med helseproblemer så. For det tror jeg du skal lete lenge etter. For ikke å snakke om manko på jobber totalt sett. Gud så inni beinmargen lei jeg er av disse trådene om uføretrygdede. Dere tenker ikke lenger enn til deres egen nesetipp og knapt nok det når dere uttaler dere. Hold til helvete kjeft og pass deres egne saker. Det er ikke bare uføretrygdede som lever på NAV. Anonymkode: 2d5e5...6fe
AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #17 Skrevet 26. november 2019 31 minutter siden, feebee skrev: Vi får få flere arbeidsføre til å innvandre da. Godt poeng. Vi må slutte å ta inn, uten å stille krav. Man må tilpasse seg landet man kommer til. Ikke bare forlange. Anonymkode: 43e3d...30d 1
Kallis92 Skrevet 26. november 2019 #18 Skrevet 26. november 2019 Lag mer arbeid som ikke handler om sykehus så har vi en deal :) "er ikke anti sykehus" men ikke alle har lyst på å bli leger
AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #19 Skrevet 26. november 2019 Altfor lett å skylde på de uføre. Skyld heller på de som faktisk kan gjøre noe med det. Hvis du hater din egen jobb, og syns du tjener for lite, gjør noe med det selv, og slutt å sparke alle andre som ligger nede. Anonymkode: 43e3d...30d 7
AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #20 Skrevet 26. november 2019 Jeg tror det er mange uføre som har en viss restarbeidsevne. Det er det vel heller ikke så mange som er uenig i? Noen få er selvsagt så syke at de aldri kunne jobbet, men mange kunne kanskje jobbet litt. Men hvem vil ansette dem da? Hvilken arbeidsplass kan ansette noen som kan jobbe litt «her og der» og aldri kunne vite før dagen er der om man kan eller ikke?! Kanskje en time den ene uka, fire timer den neste, et opphold på tre uker, så to dager etter der... Det er ikke lett å få det til å fungere på arbeidsplassen! En arbeidsgiver er jo i de fleste tilfeller avhengig av å vite hvem som er på jobb - og at det et mange nok på jobb til en hver tid. Nå mener jeg for øvrig at arbeidsgivere med hjelp staten burde være mye flinkere til å tilby arbeid til uføre med restarbeidsevne på ulike vis, fordi jeg tror det er samfunnsøkonomisk på lang sikt. Hvis man kan jobbe litt, tror jeg det gjør underverker for psyken til mange (fellesskap på arbeidsplassen, føle at man bidrar, komme seg ut osv). Men sånn som det er i dag... Syke mennesker med restarbeidsevne har ikke sjans. Anonymkode: bc20e...e4b 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå