AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #1 Skrevet 26. november 2019 Ja, kan man egentlig som mor si noe på det når gutten er voksen, 19 år, og har begynt å tjene egne penger han kjøper denne snacksen for? Jeg prøver å minne han på at selv små mengder pr dag ikke er bra uken gjennom, men nå var han nettopp i godteskapet på kjøkkenet og hentet seg noe smågodt. Han begynte som lærling for et par måneder siden, og tjener nå sine egne penger for første gang i sitt liv. Og han kjøper derfor disse greiene selv. Hadde det vært før, kunne jeg bare latt være å kjøpe dette og latt skapet stå tomt før helgen. Men nå styrer han selv, selv om jeg ikke liker det.... Spørsmålet er altså, hva kan man egentlig som forelder si i en slik situasjon? Ikke noe? Bare minne på at det er usunt og håpe at noen ord trenger inn? Jeg vet han er litt bevisst at han har litt mage, selv om han ikke er overvektig, og minner han på at godteriet legger seg gjerne der i form av økt vekt, men det hjelper visst lite. Tvertimot har han gått ned halvannen kg siden han begynte å jobbe for to mnd siden, siden han er i mer aktivitet gjennom dagene nå. Anonymkode: eb838...527
AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #2 Skrevet 26. november 2019 Det skumle er jo risikoen for diabetes da. En ting er den, men senkomplikasjonene som kan komme av den, kan være mye verre. Anonymkode: 5be1a...fa6
AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #3 Skrevet 26. november 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det skumle er jo risikoen for diabetes da. En ting er den, men senkomplikasjonene som kan komme av den, kan være mye verre. Anonymkode: 5be1a...fa6 Kan duforklare litt. Jeg skjønner ikke helt hva du mener. Anonymkode: beb3e...209
Gjest Dævendøtte Skrevet 26. november 2019 #4 Skrevet 26. november 2019 Nytter nok ikke å si noe som helst, sånn må man erfare selv.
Husholdning1 Skrevet 26. november 2019 #5 Skrevet 26. november 2019 (endret) Siden vedkommende er 19 og ikke 9, så kan man heldigvis ikke gjøre stort annet enn å opplyse. Denne trangen til å styre hva en person du ikke har myndighet over spiser må du velge bort. Endret 26. november 2019 av Husholdning1 14
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 26. november 2019 #6 Skrevet 26. november 2019 Han er voksen, ikke så mye du kan gjøre med det.
AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #7 Skrevet 26. november 2019 La ham holde på. Så lenge han ikke legger på seg og at han får i seg «ordentlig» mat så er det jo ikke noe problem. Han er dessuten voksen, så det er lite du får sagt. Han trenger nok også sikkert den ekstra energien og er veldig sulten. (Husker jeg blandet smør, sukker og havregryn når jeg var tenåring, suuulten) Fortsett forsiktig opplysning om karbohydrater, proteiner, fett, vitaminer, mineraler, fem om dagen, energibalanse, nok søvn, sollys, trening og frisk luft osv og hva det betyr for hvordan man føler seg. Går nok inn til slutt. Anonymkode: 435d2...e8e 4
AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #8 Skrevet 26. november 2019 45 minutter siden, Husholdning1 skrev: Siden vedkommende er 19 og ikke 9, så kan man heldigvis ikke gjøre stort annet enn å opplyse. Denne trangen til å styre hva en person du ikke har myndighet over spiser må du velge bort. "Trang til å styre" i beste mening. Jeg slutter jo ikke være moren hans, selv om han tippet 18. Som mor vil man jo alltid det beste for sine barn, og det er litt leit å se at han gjør ting som ikke er det beste for han selv. Men ja, jeg skjønner hva du sier, og jeg har ikke kranglet eller mast på han om dette. Bare prøvd å komme med noen fornuftige råd i ny og ne. Men det hjelper ikke, åpenbart. Jeg er litt redd for at denne økte godtespisingen skal føre til at han f.eks. får hull i tennene for første gang i sitt liv. Han er 19, men har aldri hatt et eneste hull i tennene. TS Anonymkode: eb838...527 2
Husholdning1 Skrevet 26. november 2019 #9 Skrevet 26. november 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: "Trang til å styre" i beste mening. Jeg slutter jo ikke være moren hans, selv om han tippet 18. Som mor vil man jo alltid det beste for sine barn, og det er litt leit å se at han gjør ting som ikke er det beste for han selv. Men ja, jeg skjønner hva du sier, og jeg har ikke kranglet eller mast på han om dette. Bare prøvd å komme med noen fornuftige råd i ny og ne. Men det hjelper ikke, åpenbart. Jeg er litt redd for at denne økte godtespisingen skal føre til at han f.eks. får hull i tennene for første gang i sitt liv. Han er 19, men har aldri hatt et eneste hull i tennene. TS Anonymkode: eb838...527 Hva så om han får et hull i tennene? 13
Jr.Garcon Skrevet 26. november 2019 #10 Skrevet 26. november 2019 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, kan man egentlig som mor si noe på det når gutten er voksen, 19 år, og har begynt å tjene egne penger han kjøper denne snacksen for? Jeg prøver å minne han på at selv små mengder pr dag ikke er bra uken gjennom, men nå var han nettopp i godteskapet på kjøkkenet og hentet seg noe smågodt. Han begynte som lærling for et par måneder siden, og tjener nå sine egne penger for første gang i sitt liv. Og han kjøper derfor disse greiene selv. Hadde det vært før, kunne jeg bare latt være å kjøpe dette og latt skapet stå tomt før helgen. Men nå styrer han selv, selv om jeg ikke liker det.... Spørsmålet er altså, hva kan man egentlig som forelder si i en slik situasjon? Ikke noe? Bare minne på at det er usunt og håpe at noen ord trenger inn? Jeg vet han er litt bevisst at han har litt mage, selv om han ikke er overvektig, og minner han på at godteriet legger seg gjerne der i form av økt vekt, men det hjelper visst lite. Tvertimot har han gått ned halvannen kg siden han begynte å jobbe for to mnd siden, siden han er i mer aktivitet gjennom dagene nå. Anonymkode: eb838...527 Som forelder til en 19 åring, så bør man nok være veldig happy om det "verste" han gjør er å være litt for glad i snop. Jeg hadde ikke mast om det - så sant han er tålig normalvektig og i aktivitet. Man får ikke diabetes av å drikke brus og snop et år eller tre i tenårene, så ingen vits å krisemaksimere / tvinge han til å innta ditt fokus på helse - det er ikke normalt at 19 åringer tenker likt som en 40 åring, la han være tenåring uten å bedrive skremselspropaganda og det er nok fokus på kropp og utseende fra andre hold. 16
AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #11 Skrevet 26. november 2019 De fleste 19 åringer har ikke hatt hull i tennene. Ta det med ro, oppdragerrollen din er over. Spør han om råd og innspill skal du selvsagt gi han det, men nå må han få prøve seg frem på egenhånd. Anonymkode: b76cd...71f 2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #12 Skrevet 26. november 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Kan duforklare litt. Jeg skjønner ikke helt hva du mener. Anonymkode: beb3e...209 Diabetes kan på sikt ødelegge de tynneste blodårene. Det kan da særlig gå ut over synet. Man kan også få tilstanden nevropati. Da mister man følelsen i føttene. Tannkjøttet kan skades. Sår kan få problemer med å gro, og dette kan gå ut over indre organer. Dette er selvfølgelig skrekkeksempler på hva som kan skje over tid, men man kan ikke utelukke det. Anonymkode: 5be1a...fa6 3
AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #13 Skrevet 26. november 2019 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: "Trang til å styre" i beste mening. Jeg slutter jo ikke være moren hans, selv om han tippet 18. Som mor vil man jo alltid det beste for sine barn, og det er litt leit å se at han gjør ting som ikke er det beste for han selv. Men ja, jeg skjønner hva du sier, og jeg har ikke kranglet eller mast på han om dette. Bare prøvd å komme med noen fornuftige råd i ny og ne. Men det hjelper ikke, åpenbart. Jeg er litt redd for at denne økte godtespisingen skal føre til at han f.eks. får hull i tennene for første gang i sitt liv. Han er 19, men har aldri hatt et eneste hull i tennene. TS Anonymkode: eb838...527 Nå er det ikke krise å få et hull en tann da, vi er mange som har overlevd akkurat det. ☺️ Jeg tenker som så at det er en dårlig vane å spise mye snop, og det VET jo en 19-åring. Du trenger nok ikke opplyse ham så veldig om dette. Samtidig tenker jeg at det er så ufattelig mye verre ting han kunne ha gjort mot seg selv enn å spise litt snop. Anonymkode: 0afe6...395 8
AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #14 Skrevet 26. november 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Diabetes kan på sikt ødelegge de tynneste blodårene. Det kan da særlig gå ut over synet. Man kan også få tilstanden nevropati. Da mister man følelsen i føttene. Tannkjøttet kan skades. Sår kan få problemer med å gro, og dette kan gå ut over indre organer. Dette er selvfølgelig skrekkeksempler på hva som kan skje over tid, men man kan ikke utelukke det. Anonymkode: 5be1a...fa6 Og det er dødelig hvis det ikke følges opp skikkelig. https://forskning.no/diabetes/overraskende-mange-unge-med-diabetes-type-1-dor-tidlig/416902 Anonymkode: f4de6...840
tuppa Skrevet 26. november 2019 #15 Skrevet 26. november 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og det er dødelig hvis det ikke følges opp skikkelig. https://forskning.no/diabetes/overraskende-mange-unge-med-diabetes-type-1-dor-tidlig/416902 Anonymkode: f4de6...840 Han har ikke diabetes type 1, og hvis han noen gang skulle fått dia så hadde det vært type 2. 2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #16 Skrevet 26. november 2019 Bedre at han eter snop kvar dag enn å ligge full i grøftekanten kvar dag. Anonymkode: d77fc...726 3
AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #17 Skrevet 26. november 2019 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: "Trang til å styre" i beste mening. Jeg slutter jo ikke være moren hans, selv om han tippet 18. Som mor vil man jo alltid det beste for sine barn, og det er litt leit å se at han gjør ting som ikke er det beste for han selv. Men ja, jeg skjønner hva du sier, og jeg har ikke kranglet eller mast på han om dette. Bare prøvd å komme med noen fornuftige råd i ny og ne. Men det hjelper ikke, åpenbart. Jeg er litt redd for at denne økte godtespisingen skal føre til at han f.eks. får hull i tennene for første gang i sitt liv. Han er 19, men har aldri hatt et eneste hull i tennene. TS Anonymkode: eb838...527 Tenker at den overstyringen er enn del av problemet. Han har aldri før bestem selv, så derfor lærer han heller ikkje å kontrollere det selv. Anonymkode: ea088...52e 5
AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #18 Skrevet 26. november 2019 Kanskje du f.eks. kan bytte fokus til at han burde begynne å spare pengene sine i steden? Snakk om det å kjøpe/leie bolig/ kjøpe bil, og hvor mye penger man trenger å spare opp, og bruke per måned (kontra hvor mye han faktisk bruker i godis) Kanskje du ikke skal nevne det med godis en gang siden man ofte ikke liker sånne råd fra foreldre, bare at han burde begynne å spare så mye som mulig. Anonymkode: b1196...3bd 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #19 Skrevet 26. november 2019 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Diabetes kan på sikt ødelegge de tynneste blodårene. Det kan da særlig gå ut over synet. Man kan også få tilstanden nevropati. Da mister man følelsen i føttene. Tannkjøttet kan skades. Sår kan få problemer med å gro, og dette kan gå ut over indre organer. Dette er selvfølgelig skrekkeksempler på hva som kan skje over tid, men man kan ikke utelukke det. Anonymkode: 5be1a...fa6 Hvor kom godteriet til 19-åringen inn her? Anonymkode: beb3e...209 3
AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #20 Skrevet 26. november 2019 Kommer an på personligheten hans, men jeg hadde nok vært direkte om at å spise godteri så ofte blir en vane som blir vanskelig å slutte med, på samme måte som røyking, og at han vil med tiden begynne legge på seg og risikere slite med å gå ned i vekt på grunn av vanene sine i fremtiden. Så lenge han vet det, så er det selvsagt opp til han hva han velger å gjøre. Så hadde jeg latt han ta valget selv. Om han blir feit hadde det vært hans valg. Anonymkode: b0549...940
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå