Gå til innhold

Å flytte til Norge uten å kunne norsk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor vanskelig er dette?

Jeg har ei venninne i Argentina som gjerne vil flytte til Norge men hun kan ikke norsk.

Hun vil selvfølgelig lære dette men utenom å lese rundt på nettet og snakke med meg vet hun ikke helt hvor hun skal begynne. Finnes det kurser eller norsktimer man kan ta hvis man flytter hit?

Og hvordan er det med å skaffe seg jobb da?

Jeg aner ikke noe mer enn henne for jeg er jo født og oppvokst her. :oops:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så og søke asyl er den eneste måte å komme inn å Norge på? :-?

Skrevet

Jeg kjenner bl.a. indere og amerikanere (sistnevnte er gift med nordmenn) som jobber i Norge uten å kunne særlig norsk, til tross for at de har bodd her i flere år. De jobber alle innen IT da, og der går det fint an å jobbe uten å kunne norsk, men det er nok noe annet om man f.eks. skal bli sykepleier. Det finnes forøvrig nok av norskkurs.

Gjest Valhalla
Skrevet
Så og søke asyl er den eneste måte å komme inn å Norge på? :-?

Nei da, hun kan gifte seg med en nordmann også :-)

Er vel ganske strengt i forhold til folk fra sør amerika vil jeg tro.

Skrevet

Takk for linken, Swan. :D

Å gifte meg med henne er uaktuelt da.

Skrevet

HVa om hun resier hit som aupair da? Da får hun eventuelt forsøkt å bo her litt, samt lært språket.

Gjest Étoile
Skrevet

Eller hun kan flytte hit og studere. Finnes mange studier hvor det undervises på engelsk, og flere er spesielt tilpasset utenlandske studenter også. Vet at i Oslo har både UiO og BI slike programmer.

Skrevet

Og hun kan vel også undervise i spansk... kanskje ikke på begynnernivå (selv om jeg hadde en spansk lærer på friundervisnings begynnerkurs som nesten ikke kunne norsk) men litt høyere opp. Kanskje tilby spansk tutoring for universitetsstdenter? bare for å spe på inntekta litt?

:) eller høres student og aupair ut som gode ideer. Hvis hun er under 18 som utvekslingseleve (AFS / YFU) ... AFS og YFU har forresten av og til interns utlyst. Da får personen gratis kost / seng mot at han / hun jobber for organisjasjonen i noen mnd.

www.yfu.no

www.afs.no

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...