Gå til innhold

Hvorfor velge Nordnet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I ulike forum og blogger leser jeg om folk som sparer/investerer i aksjer/fond via Nordnet, som forsåvidt virker som at folk er fornøyd med..

..MEN så kommer det frem at folk er missfornøyd med at Nordnet tar høy kurtasje og at det ikke lønner seg for småsparere, som investerer små beløp av gangen og at det er heller lønner seg å sette inn større beløp.. Er kurtasje engangsgebyr eller mnd/årlig?

Uansett så lurer jeg på hvorfor så mange velger å spare i Nordnet? Og er det ikke sånn at uansett hvor man handler så påfølger det utgifter? Noen som er billigere enn andre? Så vel forsåvidt at avgiftene varierer fra hvilke aksje/fond man kjøper..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kurtasje er en engangskostnad pr transaksjon. Dvs at transaksjonskostnaden blir høy ved kjøp og salg på små beløp. Husk at mange av de som er på forum/blogg handler i små porsjoner, mange ofte med betydelige mengder transaksjoner pr dag (trading).

Mange velger å spare i Nordnet fordi de har kjøpt opp NetFonds, tidenes (kanskje) beste handelsplattform for småspekulanter.

Skrevet
1 hour ago, Frøken askepott said:

I ulike forum og blogger leser jeg om folk som sparer/investerer i aksjer/fond via Nordnet, som forsåvidt virker som at folk er fornøyd med..

..MEN så kommer det frem at folk er missfornøyd med at Nordnet tar høy kurtasje og at det ikke lønner seg for småsparere, som investerer små beløp av gangen og at det er heller lønner seg å sette inn større beløp.. Er kurtasje engangsgebyr eller mnd/årlig?

Uansett så lurer jeg på hvorfor så mange velger å spare i Nordnet? Og er det ikke sånn at uansett hvor man handler så påfølger det utgifter? Noen som er billigere enn andre? Så vel forsåvidt at avgiftene varierer fra hvilke aksje/fond man kjøper..

Det er ikke kurtasje på fond, kun på aksjer. Sparer man først og fremat i fpnd er Nordnet helt kurrant og med et godt utvalg av fond.

Anonymkode: 2b95d...06c

Skrevet
17 timer siden, Frøken askepott skrev:

Nordnet har et veldig godt utvalg av aksjer, fond og andre finansielle instrumenter, men de er ikke nødvendigvis de billigste. 

Handler du med aksjer betaler du kurtasje/avgift når du kjøper og selger. Du betaler ingenting for å ha de stående på kontoen din.

De aller fleste aksjefond er gratis å kjøpe og selge, men du betaler et forvaltningsgebyr for å eie fondene. Her er det indeksfond som har de laveste gebyrene. 

Skal du bare kjøpe "folkefondene" KLP AksjeGlobal Indeks eller Dnb Global Indeks spiller det egentlig ingen stor rolle hvilken bank du bruker. Dette er vel fond "alle" banker tilbyr. Sparer du på en aksjesparekonto er det uansett mulig å flytte denne kontoen til en annen bank (mot et gebyr) på et senere tidspunkt om det skulle være ønskelig.

Anonymkode: b6eca...ceb

Skrevet
19 hours ago, Frøken askepott said:

Liten rettelse bare: Man sparer ikke i Nordnet, man investerer. Setter du pengene på konto hos Nordnet skjer det ingenting, du får ikke renter som i banken. Du må aktivt kjøpe fond og aksjer for pengene.

Kurtasjen for et mini-abbonement (passer for småsparere) er 29 kr per transaksjon. Det synes ikke jeg er mye i det hele tatt. Men det er klart, handler du aksjer for under den summen så er du avhengig av at aksjen minst dobler seg for at du i det hele tatt skal gå i null. 

Skrevet
På 27.11.2019 den 13.23, Knirke skrev:

Liten rettelse bare: Man sparer ikke i Nordnet, man investerer. Setter du pengene på konto hos Nordnet skjer det ingenting, du får ikke renter som i banken. Du må aktivt kjøpe fond og aksjer for pengene.

Kurtasjen for et mini-abbonement (passer for småsparere) er 29 kr per transaksjon. Det synes ikke jeg er mye i det hele tatt. Men det er klart, handler du aksjer for under den summen så er du avhengig av at aksjen minst dobler seg for at du i det hele tatt skal gå i null. 

Såpass har jeg fått med meg at man må velge ut og kjøpe aksjer og fond selv. Så ingen automatikk i å bare sette inn penger på Nordnet 😉

Ser at en del skryter over Krom, kron? Kom ikke på rette navnet i farten. 

Hørte nettopp på en podcast der en foredragsholder sa at det var ikke noe poeng i å kjøpe aksjer for under 50.000kr - alt under ble for dyrt. Dersom man ville investere mindre beløp så burde man heller velge fond.

Skrevet

Man må betale årsavgift for aksjefond. Sbanken satte i høst ned denne på alle fond, mens Nordnet og andre tilbydere ikke har fulgt opp. Det er derfor blitt mest lønnsomt å ha aksjefond hos Sbanken.

Anonymkode: 47da1...2b2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...