AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #1 Skrevet 26. november 2019 Jeg er på utkikk etter jobb og søker på aktuelle stillinger som jeg er kvalifisert for. Men det er litt begrenset hvor mange jobber det kommer ut som kan være aktuelle. Jeg har utdanning som gjør at det sikkert skal være relativt greit å få seg jobb, så for meg blir det helt meningsløst å måtte søke masse uinteressante jobber på måfå. Hvor mange jobber forventer de at man søker på, og hvor lang tid tar det før de begynner å pushe? Anonymkode: 232d5...592
AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #2 Skrevet 26. november 2019 Kommer an på. Hvis de får mistanke om at du sluntrer unna så setter de deg på en 10-jobber-i-uka-plan. Ikke noe stress egentlig. Bare å skrive én generisk søknad og sende til alle. Målet er jo ikke å få jobb, men å vise at du ikke ligger på sofaen og drar deg. Anonymkode: 79dc4...a92 2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #3 Skrevet 26. november 2019 Ja nettopp. Jeg var innom og snakket med veileder her tidligere. Forklarte om planen og slikt. Men jeg vet ikke om de er der for å jobbe for eller imot folk. Skal bli artig å se hvis ting drøyer seg. Anonymkode: 232d5...592 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #4 Skrevet 26. november 2019 Du har vel hørt at "det er lettere å få ny jobb mens man er i jobb"? Så søk på jobber som kanskje ikke er 100% midt i blinken og relevante for deg også. Det kan komme til nytte og gi deg en ekstra fordel i jakten på Den Rette Jobben. Anonymkode: c9a83...525 2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #5 Skrevet 26. november 2019 "Phuset" så og si en gang i halvåret, og pålagt jobbsøkerkurs, truet med å ta fra meg dagpengengene dersom jeg ikke ville. Synes også en del var litt nedlatende mot de som var ledige. Vanskelig og forholde seg til saksbehandler, merker ikke alle har riktig utdannelse til det de gjør, så lite empati og reflekterte evner. Anonymkode: 4cdc3...7b3
AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #6 Skrevet 26. november 2019 20 i løpet av 2 mnd Anonymkode: a3586...849
AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #7 Skrevet 26. november 2019 Hvorfor er du arbeidsledig/mottaker av dagpenger? Jeg skjønner at du venter på en aktuell jobb som passer utdannelsen. Men hvorfor ikke gjøre noe midlertidig mens du venter på de riktige utlysningene? Vikar i barnehage, innen helse, butikkjobb, taxisjåfør. I stedet for å dra av andres skattepenger. De fleste får ikke en jobb som passer til studiene med en gang, men de klarer seg jaggu sjøl likevel. Anonymkode: 70a4d...42a 4
AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #8 Skrevet 26. november 2019 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er du arbeidsledig/mottaker av dagpenger? Jeg skjønner at du venter på en aktuell jobb som passer utdannelsen. Men hvorfor ikke gjøre noe midlertidig mens du venter på de riktige utlysningene? Vikar i barnehage, innen helse, butikkjobb, taxisjåfør. I stedet for å dra av andres skattepenger. De fleste får ikke en jobb som passer til studiene med en gang, men de klarer seg jaggu sjøl likevel. Anonymkode: 70a4d...42a Kjære misfornøyde medborger. Jeg har betalt skatt sammenhengende i over 8 år. I disse 8 årene har jeg gjort min plikt til velferdsstaten vår, men i denne omgang er det jeg som trenger noen ytelser tilbake. Dette pga. forhold som er utenfor min kontroll. Jeg har helt ubetalt av NAV brukt "fritiden" min på å forberede meg på jobbsøking og finne ut hva jeg vil videre, i en tid hvor jeg kunne ha sittet i sofaen og gjort ingenting. Jeg forventer å ha jobb innen maks 5-13 uker, og i denne tiden vil jeg få utbetalt dagpenger for langt under de skattekronene jeg betalt inn, og langt under den arbeidsgiveravgiften som arbeidsgiveren min har betalt. Ingen vil være tjent med at jeg tar en midlertidig hjelpearbeiderstilling i mellomtiden som jeg deretter må si opp og skape ekstra bry for denne arbeidsgiveren. Da unner jeg heller andre som ikke har utdanning å ta denne jobben da det kan være mange om beinet på slike jobber. Selv har jeg fagbrev i et yrke som det skal være greit å få ny jobb i. Jeg har gladelig betalt skatt i disse årene vel vitende om at den dagen behovet eventuelt skulle ramme meg, så kan jeg benytte meg av mine rettigheter som stabil arbeidstaker og stolt skattebetaler, på lik linje med andre skattebetalere. Ingen skal komme her og fortelle meg at jeg "jaggu ikke klarer meg selv". Men tusen takk for at du bryr deg, misfornøyde medborger! Det setter jeg veldig pris på! Anonymkode: 232d5...592 8
AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #9 Skrevet 26. november 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er du arbeidsledig/mottaker av dagpenger? Jeg skjønner at du venter på en aktuell jobb som passer utdannelsen. Men hvorfor ikke gjøre noe midlertidig mens du venter på de riktige utlysningene? Vikar i barnehage, innen helse, butikkjobb, taxisjåfør. I stedet for å dra av andres skattepenger. De fleste får ikke en jobb som passer til studiene med en gang, men de klarer seg jaggu sjøl likevel. Anonymkode: 70a4d...42a Det fascinerer meg stadig hvordan folk sitter på sin høye hest og mener at det bare er å ta seg en butikkjobb mens de venter på den rette stillingen. Er dere som tenker sånn klar over hvor mange det er om beinet til sånne stillinger og hvor vanskelig det er å få dem? Det er ikke sånn at butikksjefene sitter der og mangler søkere og er så desperate at de ansetter første og beste person som søker. https://www.nrk.no/norge/840-sokte-jobben_-han-fikk-den-1.11814162 http://polopoly.prod.agp.cloud.atex.com/preview/www/2.28505/2.28522/1.2262945 https://trd.by/nyhetern/2017/08/31/Har-hittil-fått-rundt-200-søkere-på-deltidsstillinger-15222921.ece https://e24.no/karriere/i/ddW0zq/rema-butikk-fikk-400-soekere-paa-en-deltidsstilling Anonymkode: 57c71...b91 3
AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #10 Skrevet 26. november 2019 Jeg kjenner flere som sendte ut elendig formulerte søknader som de visste ikke ville få dem jobb. NAV burde heller fokusert på at dem sendte 1 god søknad, istede for 10 dårlige i uka. Anonymkode: 58242...509 4
AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #11 Skrevet 26. november 2019 31 minutter siden, AnonymBruker said: Det fascinerer meg stadig hvordan folk sitter på sin høye hest og mener at det bare er å ta seg en butikkjobb mens de venter på den rette stillingen. Er dere som tenker sånn klar over hvor mange det er om beinet til sånne stillinger og hvor vanskelig det er å få dem? Det er ikke sånn at butikksjefene sitter der og mangler søkere og er så desperate at de ansetter første og beste person som søker. https://www.nrk.no/norge/840-sokte-jobben_-han-fikk-den-1.11814162 http://polopoly.prod.agp.cloud.atex.com/preview/www/2.28505/2.28522/1.2262945 https://trd.by/nyhetern/2017/08/31/Har-hittil-fått-rundt-200-søkere-på-deltidsstillinger-15222921.ece https://e24.no/karriere/i/ddW0zq/rema-butikk-fikk-400-soekere-paa-en-deltidsstilling Anonymkode: 57c71...b91 Sant, jeg var inne i en power butikk og der fikk jeg beskjed at "nei, jeg kunne ikke få jobb selv om jeg ville jobbe gratis" det var visst 200 andre som sto i kø for å jobbe gratis. Dette har skjedd andre plasser, men da har det vært i mindre grad. Hehe veldig gøy.. man føler seg så attraktiv. Anonymkode: 58242...509 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2019 #12 Skrevet 27. november 2019 Hvor mange de krever aner jeg ikke, men er det ikke en herlig folelse aa kunne forsorge seg selv? Sok paa alt av jobber, og som en skrev: " Det er lettere aa faa en jobb om man har en". Anonymkode: d478b...9a7
Knirke Skrevet 27. november 2019 #13 Skrevet 27. november 2019 17 hours ago, AnonymBruker said: Hvorfor er du arbeidsledig/mottaker av dagpenger? Jeg skjønner at du venter på en aktuell jobb som passer utdannelsen. Men hvorfor ikke gjøre noe midlertidig mens du venter på de riktige utlysningene? Vikar i barnehage, innen helse, butikkjobb, taxisjåfør. I stedet for å dra av andres skattepenger. De fleste får ikke en jobb som passer til studiene med en gang, men de klarer seg jaggu sjøl likevel. Anonymkode: 70a4d...42a I tillegg til grunnene som er nevnt over, synes ikke du det er litt dårlig gjort ovenfor ny arbeidsgiver at de skal ansette en overkvalifisert person, bruke masse tid og penger på opplæring, utstyr, uniform etc, for så å få en oppsigelse slengt i fjeset det øyeblikket hun finner seg noe annet? Alle, og da mener jeg alle, arbeidsgivere vil ha folk som er motiverte for jobben og som kommer til å bli værende i mange år. Ingen vil ha en som kommer inn døra og krever lønn for to uker for så å forsvinne igjen. 2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2019 #14 Skrevet 27. november 2019 Angående det å "følelse av å forsørge seg selv" så tenker jeg ikke på en slik måte. Det var nedbemanning og permitteringer i firmaet jeg jobbet i, og jeg har betalt skatt for å ha denne goden, og velger å benytte meg av den mens jeg er mellom jobber. Jeg gir ikke avkall på en gode jeg har betalt for bare for å "føle meg bedre". Det blir som å nekte å ta imot offentlig sykehusbehandling for å føle seg bedre. Jeg er en ressurssterk person som vet hva som er hensiktsmessig og som klarer å ta ansvar for ting før jeg får ting trykt ned i halsen av diverse etater som jager om ditt og datt, og håper på å få kjøre mitt løp i fred uten innblandinger fra Nav. Det å søke masse jobber på måfå vil bare være tull. Jeg hadde en god samtale med veileder på Nav som jeg selv tok initiativet til fordi jeg ønsket en ryddig prosess. Vedkommende sa selv at hun var fornøyd med innsatsen jeg hadde gjort i forkant, og jeg har også søkt på jobber i den tiden jeg ikke hadde krav på dagpenger. Men hun nevnte ingenting konkret om hvor mange jobber det måtte søkes på, eller når de eventuelt vil begynne å tulle med å sende meg på kurs og slikt. Anonymkode: 232d5...592 1
Gjest Anonym Bruker Skrevet 27. november 2019 #15 Skrevet 27. november 2019 Å bli arbeidsledig handler ofte ikkje bare om å miste en jobb, men kanskje også forlate eit godt opparbeidet arbeidsmijø, kanskje også belage seg på å flytte. Forutsetningen for å få dagpenger må ein ha registrert deg som arbeidsledig på NAV sin hjemmeside, og lagt inn din CV der. CV-en er eit ledd fra arbeidsøkende å markedsføre seg overfor en bedrift som søker etter folk. Nå finnes også andre "kanaler" arbeidsøkere ubevist nytter i å markedsfører seg selv, og som er til stor nytte arbeidsgivere utvilsamt nytter for å innhente opplysninger om en person. "Facebook". Mange legger idag ut Profilen sin på FB , og den der forteller ofte mye mer om din personlighet og personlighe intrs. en igjennom en CV.
AnonymBruker Skrevet 27. november 2019 #16 Skrevet 27. november 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Angående det å "følelse av å forsørge seg selv" så tenker jeg ikke på en slik måte. Det var nedbemanning og permitteringer i firmaet jeg jobbet i, og jeg har betalt skatt for å ha denne goden, og velger å benytte meg av den mens jeg er mellom jobber. Jeg gir ikke avkall på en gode jeg har betalt for bare for å "føle meg bedre". Det blir som å nekte å ta imot offentlig sykehusbehandling for å føle seg bedre. Jeg er en ressurssterk person som vet hva som er hensiktsmessig og som klarer å ta ansvar for ting før jeg får ting trykt ned i halsen av diverse etater som jager om ditt og datt, og håper på å få kjøre mitt løp i fred uten innblandinger fra Nav. Det å søke masse jobber på måfå vil bare være tull. Jeg hadde en god samtale med veileder på Nav som jeg selv tok initiativet til fordi jeg ønsket en ryddig prosess. Vedkommende sa selv at hun var fornøyd med innsatsen jeg hadde gjort i forkant, og jeg har også søkt på jobber i den tiden jeg ikke hadde krav på dagpenger. Men hun nevnte ingenting konkret om hvor mange jobber det måtte søkes på, eller når de eventuelt vil begynne å tulle med å sende meg på kurs og slikt. Anonymkode: 232d5...592 Saa du vil at det offentlige ( Nav) skal forsorge deg heller? Anonymkode: d478b...9a7 2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2019 #17 Skrevet 27. november 2019 Normalt er 5 søknader i uka. Men, det er ikke så ofte man blir bedt om å vise søknadene sine. Så kvaliteten, eller at de i det hele tatt er sendt, vet de jo ikke. Om de da ikke velger å kontakte arb.giver og høre. Men, det tviler jeg på at noen har tid til. Anonymkode: b1865...112
AnonymBruker Skrevet 27. november 2019 #18 Skrevet 27. november 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Angående det å "følelse av å forsørge seg selv" så tenker jeg ikke på en slik måte. Det var nedbemanning og permitteringer i firmaet jeg jobbet i, og jeg har betalt skatt for å ha denne goden, og velger å benytte meg av den mens jeg er mellom jobber. Jeg gir ikke avkall på en gode jeg har betalt for bare for å "føle meg bedre". Det blir som å nekte å ta imot offentlig sykehusbehandling for å føle seg bedre. Jeg er en ressurssterk person som vet hva som er hensiktsmessig og som klarer å ta ansvar for ting før jeg får ting trykt ned i halsen av diverse etater som jager om ditt og datt, og håper på å få kjøre mitt løp i fred uten innblandinger fra Nav. Det å søke masse jobber på måfå vil bare være tull. Jeg hadde en god samtale med veileder på Nav som jeg selv tok initiativet til fordi jeg ønsket en ryddig prosess. Vedkommende sa selv at hun var fornøyd med innsatsen jeg hadde gjort i forkant, og jeg har også søkt på jobber i den tiden jeg ikke hadde krav på dagpenger. Men hun nevnte ingenting konkret om hvor mange jobber det måtte søkes på, eller når de eventuelt vil begynne å tulle med å sende meg på kurs og slikt. Anonymkode: 232d5...592 Så lenge du aktivt sjekker ledige stillinger, søker på aktuelle stillinger og oppdaterer listen over jobber du har søkt, hvor du har vært på intervju osv. hos NAV, så lar de deg nok være i fred noen måneder. Jeg havnet selv i permisjon i forbindelse med siste krise i oljeindustrien og benyttet anledningen til å aktivt finne og søke på jobber i den landsdelen jeg kom fra (nærmere familien). Nå er jo det snart 5 år siden, men ingen maste på meg eller satte noen krav til et antall søknader jeg måtte sende. Ny jobb var i boks og kontrakt signert etter 3 mnd. Så jeg vil tro du også vil har stor nytte av å ta aktiv styring over prosessen selv, før noen bestemmer hvor mange ledige jobber du må søke på. For kommer du dit så har du jo i praksis mistet muligheten til å fokusere på en beliggenhet du selv ønsker. Se likevel litt stort på geografisk område. Ikke begrens deg til en by eller ett fylke. Anonymkode: dbc2b...981
AnonymBruker Skrevet 27. november 2019 #19 Skrevet 27. november 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Saa du vil at det offentlige ( Nav) skal forsorge deg heller? Anonymkode: d478b...9a7 Jeg trenger ikke det når jeg har deg 🙂 Anonymkode: 232d5...592
AnonymBruker Skrevet 28. november 2019 #20 Skrevet 28. november 2019 Jeg har vært arbeidsledig i ett år, og nav har ikke blandet seg borti hvor mange søknader jeg har sendt. Har kun søkt på det som er relevant for meg. Så bare søk på det du ønsker, og så tar nav kontakt dersom de vil det. Anonymkode: f53ee...d38
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå