Ms.Sommerfugl Skrevet 26. november 2019 #21 Del Skrevet 26. november 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Merkelig at dagens foreldre er så hysterisk redde for litt gråt. Anonymkode: c518c...0d2 Hvis du syns det er merkelig at dagens foreldre er opptatt av barnas fysiske og psykiske utvikling, må du være ganske uviten om barns psykiske utvikling. Det er direkte skadelig for barnets utvikling med gråtekur, både for utvikling mentalt og fysisk ubehag for et barn så lite. Finnes masse forskning på det, og Ferber - metoden har vist seg å hemme barns utvikling, og tilknytning. Små barn, og da spesielt spedbarn, er avhengig av en trygg og stabil tilknytningsprosess med omsorgspersoner. Litt eldre barn, som i dette tilfellet, er fortsatt avhengig av trygghet fordi de er i en fase hvor de lærer mye både språklig, sosialt og om seg selv som menneske. Det å la et barn ligge og gråte over tid, når man vet om en bedre løsning, er for meg helt på grensa til omsorgssvikt fordi det vitner om manglende forståelse for barns utvikling. TS, jeg ville satt hardt mot hardt her, og stått på mitt. Vis til forskning om fyren trenger det, for det finnes mye forskning på temaet. Her har du instinkter som sier at barnet ditt trenger trygghet, og akkurat i denne perioden er vogna en trygg base. La barnet sove der! 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #22 Del Skrevet 26. november 2019 42 minutter siden, Ms.Sommerfugl said: Hvis du syns det er merkelig at dagens foreldre er opptatt av barnas fysiske og psykiske utvikling, må du være ganske uviten om barns psykiske utvikling. Det er direkte skadelig for barnets utvikling med gråtekur, både for utvikling mentalt og fysisk ubehag for et barn så lite. Finnes masse forskning på det, og Ferber - metoden har vist seg å hemme barns utvikling, og tilknytning. Har du noen kilder på dette? Kan diske opp med mange kilder som konkluderer med at de fleste former for søvntrening er helt uskadelig. Anonymkode: 2c871...9c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ms.Sommerfugl Skrevet 26. november 2019 #23 Del Skrevet 26. november 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du noen kilder på dette? Kan diske opp med mange kilder som konkluderer med at de fleste former for søvntrening er helt uskadelig. Anonymkode: 2c871...9c4 https://snl.no/tilknytning https://psykologisk.no/2014/03/selvets-utvikling-i-en-fasiliterende-omverden/ https://www.simplypsychology.org/bowlby.html https://snl.no/Donald_W._Winnicott https://www.aftenposten.no/norge/i/Opzqb/vil-forby-skrikekurer-for-spebarn https://www.tv2.no/a/6097526/ SØVNTRENING er noe helt annet enn å la barnet ditt ligge og gråte seg i søvn. Over tid vil barnet kjenne på en hjelpesløshet og til slutt gi opp. Syns du det er greit for et barn uten verbalspråk? Et barn på 14 måneder har ingen forutsetninger for å skjønne hvorfor foreldrene gjør som de gjør, spesielt ikke lar barnet skrike seg i søvn. I dette tilfellet er vogna et slags overgangsobjekt for barnet, som jeg også har linket teori om. Det hjelper barn med overganger, og representerer trygghet. Fjerner man det, fjerner man tryggheten for barnet. Jeg kan gjerne sende flere linker, men akkurat nå var det de jeg fant som var relevant. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2019 #24 Del Skrevet 27. november 2019 8 timer siden, Teatrica skrev: Her kan vi vel slappe av i flere retninger eller? Far er INNE sammen med barnet når det gråter - mange foreldre har slike kvelder hver eneste dag - og den gråtemetoden som ikke anbefales sier at barnet skal være alene og grine seg i søvn (eller noe anna rart)... Det er ikke det som skjer her, så helt barnemishandler er virkelig ikke far her. Det som skjer her er jo at far VELGER å gjøre noe som medfører at barnet gråter og ikke får sove. Barn som gråter på kvelden / natten er noe helt annet, fordi det ikke er noe foreldrene har valgt og som de med all sannsynlighet ville valgt bort. Her har man i stedet en far som HAR en velfungerende løsning som IKKE innebærer gråt, men som likevel aktivt handler på en måte som får barnet til å gråte i fortvilelse. Selvfølgelig er det ikke greit!! Det er faktisk mye mindre greit enn å prøve skrikekurer i desperasjon, han PÅFØRER barnet sitt lidelser. Bare for å vise at han er sjefen. Anonymkode: fb191...a8f 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2019 #25 Del Skrevet 27. november 2019 Spørsmålet er vel hvorfor TS godtar dette. Anonymkode: 671af...f38 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Outlander Skrevet 27. november 2019 #26 Del Skrevet 27. november 2019 Jeg vil si at jeg er ikke i mot søvntrening spesielt for eldre barn som våkner tusen ganger på natten. Dette ts opplever er noe HELT annet. Vet ikke hva andre mødre føler seg, men for meg så ble jeg fysisk uvel når barna mine gråt. Selvfølgelig dullet jeg ikke barna, men småbarn, som i ts sin situasjon, som sover ganske bra på dagtid, har absolutt NULL forståelse hvorfor de får ikke sove som normalt. Ja, greit, gråte sann 5-10 minutter, men å være såpass sta overfor en 14 måneder gammel baby som gråter i 1 time er uforståelig for meg. De fleste foreldre jeg kjenner gjør alt de kan for at barna skal sove lol. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2019 #27 Del Skrevet 27. november 2019 Et barn på 14 måneder er ikke en baby... Anonymkode: 54180...c2d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2019 #28 Del Skrevet 27. november 2019 Det sa min helsesøster og, men hun sa at man går inn om barnet gråter for hysterisk, barnet ligger som oftest og «klager» i begynnelsen, så det er sant at de lærer, med barn 2 så slappp jeg unna, hun kunne du bare legge i senga å gå, fantastisk. men du må gjøre det du syns er best, du kan høre på råd, men i siste enden er det du som er mor som vet best🙂 Anonymkode: 1dd9e...bb3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2019 #29 Del Skrevet 27. november 2019 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Et barn på 14 måneder er ikke en baby... Anonymkode: 54180...c2d Jeg tenkte det samme, men jenta mi på 12 mnd er utvilsomt en baby. Hun kan ikke si et eneste ord, kan ikke gå, skal helst bæres hele tiden, får flaske med melk før alle dupper, og sover 14-16 timer i døgnet. Alle de tingene forbinder jeg med en baby. Hun er derimot ikke et spedbarn eller en nyfødt. Kan ikke se at hun forandrer seg så mye på 2 mnd at hun blir et barn i mine øyne. Det forandrer seg nok fort når hun går i barnehagen, da. Anonymkode: 8be39...bb1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Outlander Skrevet 27. november 2019 #30 Del Skrevet 27. november 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: Et barn på 14 måneder er ikke en baby... Anonymkode: 54180...c2d herregud. Hva er det da? Ungdom? Det er bare semantikk. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2019 #31 Del Skrevet 27. november 2019 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Lar du deg presse til å høre på at hun ligger og gråter fordi mannen din vil det ? Når vi fikk eldstemann så var det 3mndr med kolikk. Og da var det snakk om å bevare vettet pga lite døvn. Iallefall så var det barnevognen han sov best i og den trillet vi inn på soverommet til kolikkperioden var over. Barn får fort vaner, og grunnen til at hun sover best i barnevognen er sikkert fordi det er lunt, tett og godt. Er det mulig å ta av topp delen av vogna og sette den ned i barnesengen i en overgang? Vet at det høres merkelig ut. Prøv etter hvert å legge henne i barnesengen og pakk litt rundt henne sånn at hun får samme følelsen. Kanskje det roer henne og hun sover der etterhvert. Anonymkode: d7b97...946 Vi gjorde dette med vår eldste, nettopp fordi han sov best i barnevognen. Kan ikke huske vi en gang diskuterte det, ble bare slik. Der barnet sover best, styrte valget. Når det er sagt, så spørs det om barnet, når det sliter med å sove på natten, egentlig er klar for å avvennes soving på dagtid? Da må barnehagen være med på denne avvenningen, og dere må heller prøver å holde barnet våkent på dagtid, evnt korte ned på soveperioden. Anonymkode: 3c6af...371 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mezzosoprena Skrevet 27. november 2019 #32 Del Skrevet 27. november 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Det som skjer her er jo at far VELGER å gjøre noe som medfører at barnet gråter og ikke får sove. Barn som gråter på kvelden / natten er noe helt annet, fordi det ikke er noe foreldrene har valgt og som de med all sannsynlighet ville valgt bort. Her har man i stedet en far som HAR en velfungerende løsning som IKKE innebærer gråt, men som likevel aktivt handler på en måte som får barnet til å gråte i fortvilelse. Selvfølgelig er det ikke greit!! Det er faktisk mye mindre greit enn å prøve skrikekurer i desperasjon, han PÅFØRER barnet sitt lidelser. Bare for å vise at han er sjefen. Anonymkode: fb191...a8f Derfor skriver jeg jo også at jeg synes at far skal ombestemme seg angående løsningen han velger! Hallo, leste du bare det du ville lese eller? Det er også forskjell på gråt, men mange babyer ligger å "klager" og jeg synes det er i overkant hysterisk å kalle dette å påføre barnet lidelser. Hvis vi snakker om hysterisk, redd gråt blir det selvfølgelig noe annet - men LITT gråt er virkelig ikke noe å hisse seg opp over. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2019 #33 Del Skrevet 27. november 2019 2 timer siden, Outlander skrev: herregud. Hva er det da? Ungdom? Det er bare semantikk. Det er et barn, ikke en baby. Anonymkode: c518c...0d2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2019 #34 Del Skrevet 27. november 2019 Ts her. Takk for alle svar! Jeg har tidligere ikke grepet inn når far har forsøkt å legge han delvis fordi jeg ikke har hatt lyst til å sabotere og gripe inn for mye og fordi jeg ikke har fått noe gehør for denne problemstillingen når jeg har tatt det opp med helsesøster. Hun har sagt at så lenge babyen ikke er alene når hun gråter så er det ikke skadelig og da handler det bare om at jeg må lære meg å tåle gråten og la far få ta ansvar og ordne opp selv. I og med at dette er første barnet har jeg ikke så mye kunnskap om dette fra før og jeg har derfor hørt på helsesøster. Men instinktivt for meg så er det fryktelig å høre på gråten og jeg har den siste tiden sagt ifra etter en stund at far ikke får holde på slik og at han må legge henne i vogna. Jeg forstår bare ikke poenget med at hun absolutt må sove i seng på dagtid når vogna fungerer utmerket... Igjen, tusen takk for alle innspill, jeg skal snakke med mannen min og vise til svar i denne tråden og slå i bordet med at vi fra nå av legger henne til dagluren i vogna! Jeg har forresten kalt barnet for babyen da jeg har lest et sted at man kaller barn for baby frem til de er 2 år.. Anonymkode: 79f58...c63 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2019 #35 Del Skrevet 27. november 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ts her. Takk for alle svar! Jeg har tidligere ikke grepet inn når far har forsøkt å legge han delvis fordi jeg ikke har hatt lyst til å sabotere og gripe inn for mye og fordi jeg ikke har fått noe gehør for denne problemstillingen når jeg har tatt det opp med helsesøster. Hun har sagt at så lenge babyen ikke er alene når hun gråter så er det ikke skadelig og da handler det bare om at jeg må lære meg å tåle gråten og la far få ta ansvar og ordne opp selv. I og med at dette er første barnet har jeg ikke så mye kunnskap om dette fra før og jeg har derfor hørt på helsesøster. Men instinktivt for meg så er det fryktelig å høre på gråten og jeg har den siste tiden sagt ifra etter en stund at far ikke får holde på slik og at han må legge henne i vogna. Jeg forstår bare ikke poenget med at hun absolutt må sove i seng på dagtid når vogna fungerer utmerket... Igjen, tusen takk for alle innspill, jeg skal snakke med mannen min og vise til svar i denne tråden og slå i bordet med at vi fra nå av legger henne til dagluren i vogna! Jeg har forresten kalt barnet for babyen da jeg har lest et sted at man kaller barn for baby frem til de er 2 år.. Anonymkode: 79f58...c63 Bare for å si det tydelig: Helsesøstra har ingen felles oppfatning av hva som er rett og galt. Det er dems personlige meninger. Det finnes helsesøstre som mener at babyer skal gråte seg i søvn når de er 6 måneder gamle fordi man da skal slutte med nattpupp. Det finnes helsesøstre som mener at ammingen ikke bør overgå ett år, for det ødelegger for fast føde. Det finnes helsesøstre som mener at tre måneder gamle fullammede babyer skal slankes. Med andre ord, stol først og fremst på deg selv. Trenger du råd fra helsepersonell, google, og sjekk kilder. Vurder selv. Aldri hør på andre mennesker uten en tvil eller en vurdering på om det føles rett for deg. For de kan like gjerne sitte dere og mene noe som er frarådet i tiår, mens de selv ikke har oppdatert seg og viderebringer feilinfo. 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenkte det samme, men jenta mi på 12 mnd er utvilsomt en baby. Hun kan ikke si et eneste ord, kan ikke gå, skal helst bæres hele tiden, får flaske med melk før alle dupper, og sover 14-16 timer i døgnet. Alle de tingene forbinder jeg med en baby. Hun er derimot ikke et spedbarn eller en nyfødt. Kan ikke se at hun forandrer seg så mye på 2 mnd at hun blir et barn i mine øyne. Det forandrer seg nok fort når hun går i barnehagen, da. Anonymkode: 8be39...bb1 Spedbarn er man frem til 12 måneder, så hun er bare nylig ikke spebarn lenger Anonymkode: dbe00...c5e 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 28. november 2019 #36 Del Skrevet 28. november 2019 På 27.11.2019 den 11.23, Outlander skrev: herregud. Hva er det da? Ungdom? Det er bare semantikk. Det er en toddler Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Synne-Marie Skrevet 28. november 2019 #37 Del Skrevet 28. november 2019 Jeg har aldri skjønt vitsen med å fikse noe som ikke er et problem. Det er en million kamper man må ta som foreldre, det er ingen grunn til å bruke opp krutt på noe som er et ikkeproblem. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2019 #38 Del Skrevet 28. november 2019 På 26.11.2019 den 21.40, AnonymBruker skrev: Merkelig at dagens foreldre er så hysterisk redde for litt gråt. Anonymkode: c518c...0d2 Merkelig at et barn skal måtte hyle i én time uten grunn for så å ikke få sove i det hele tatt. Anonymkode: 94eff...2a6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Outlander Skrevet 28. november 2019 #39 Del Skrevet 28. november 2019 31 minutter siden, Maleficenta said: Det er en toddler Hvor ofte høre du ordet TODDLER her i Norge? ALDRI. spedbarn, baby, barn, ungdom. - Har vært her i over 25 år - har aldri hørt norske folk si toddler lol. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Outlander Skrevet 28. november 2019 #40 Del Skrevet 28. november 2019 19 minutter siden, AnonymBruker said: Merkelig at et barn skal måtte hyle i én time uten grunn for så å ikke få sove i det hele tatt. Anonymkode: 94eff...2a6 Voksen mann må vinne på prinsipp vet du. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå