Gå til innhold

Far insisterer på å la baby gråte seg i søvn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har et barn sammen på 14 måneder. Hun har siden hun startet i barnehagen vent seg til å sove i barnevogn på dagtid og sliter derfor veldig med å sove i sengen sin på den luren hun har på dagtid hjemme i helgene. Når jeg legger henne så legger jeg henne derfor ned til luren i barnevogna, da sovner hun på noen minutter uten gråt. Men mannen min mener at hun ikke kan venne seg til å bare sove i vogn og insisterer derfor på at hun skal sove i sengen sin på dagen, noe som ender med gråting i opptil en time og ofte ender det med at hun ikke sovner uansett. Han er med henne på rommet og prøver å roe henne ned, så hun er ikke alene og gråter slik at det er sagt. 

Men allikevel plager dette meg veldig, jeg synes det er fryktelig å høre på at hun gråter og jeg forstår ikke vitsen med å være så sta på at hun skal sove i sengen når man bare kan legge henne i vogna så sovner hun nesten umiddelbart. I tillegg misliker jeg at det at hun må gråte seg i søvn. Overreagerer jeg? Tips til hvordan vi kan bli enige om legging? 

Anonymkode: 79f58...c63

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lar du deg presse til å høre på at hun ligger og gråter fordi mannen din vil det ? 

Når vi fikk eldstemann så var det 3mndr med kolikk. Og da var det snakk om å bevare vettet pga lite døvn. Iallefall så var det barnevognen han sov best i og den trillet vi inn på soverommet til kolikkperioden var over. 

Barn får fort vaner, og grunnen til at hun sover best i barnevognen er sikkert fordi det er lunt, tett og godt.  Er det mulig å ta av topp delen av vogna og sette den ned i barnesengen i en overgang? Vet at det høres merkelig ut.  Prøv etter hvert å legge henne i barnesengen og pakk litt rundt henne sånn at hun får samme følelsen.  Kanskje det roer henne og hun sover der etterhvert. 

Anonymkode: d7b97...946

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ubrukelig mann.   Jeg ville ha jagd han bort fra soverommet og sagt at han kommer aldri å ha ansvar for barnet igjen hvis han noen ganger prøver å la henne gråte 1 time for å få henne til å sove. For en dust. 

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn er vanedyr. Og når ho må sove i barnevogn på dagtid i vekedagane så må ho få sove i det i helga. Det er ikkje slik at ein 14 mnd gammal unge forstår intuitivt at det er andre reglar i helgene. 

• Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Faren er jo tilstede og prøver å roe ned barnet. Ser virkelig ikke noe med barnemishandling her. Det er jo slik de aller fleste foreldre gjør når samsoving og soverutiner skal ordnes. Kanskje fælt p høre på men hva er det som er skadelig for barnet med at faren prøver å vende henne til senga?  

Du kommer jo faktisk til et punkt der at barnet ikke kan sove i vogn og hva gjør du da?  

Kjærest2n din tar kampen med barnet, e3 der og trøster.

Anonymkode: f9818...a7f

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kommer jo faktisk til et punkt der at barnet ikke kan sove i vogn og hva gjør du da?  

Da er gjerne barnet ferdig med dagsoving, og problemet løser seg selv.

• Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet foretrekker allerede vognen fremfor sengen for dagluren sin. Det gjør ingenting. Snart skal hun slutte å sove på dagen og da er problemet løst. Mannen din bør tenke seg om en gang til og jeg som mor hadde faktisk satt foten ned. 

Det er rett og slett meningsløst å kjempe denne kampen. 

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg fikk barn ble jeg anbefalt at han sov i vogna (helt ute på balkongen/terrassen) på dagtid, for å etablere et skille mellom lang søvn og kort søvn. Han har aldri sovet i senga si på dagtid, annet enn ved sykdom etter at han ble så stor at han ikke brukte vogn mer. Jeg tror de fleste barn i Norge sover i vogn ute på dagtid, i hvert fall av de som har norske foreldre. 

Anonymkode: fb191...a8f

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en klar anbefaling at barn bør ta dagsoving i vogn for å skille mellom lang og kort søvn, som nevnes over her. Bare tullete at far skal insistere på noe som kan ødelegge for kveldssoving og søvnrutiner. 

Anonymkode: 8be39...bb1

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg, det der hadde jeg ikke likt å høre på.

Synes det kom et argument over her, egentlig en fordel med vogn på dagen mtp å lære seg skille mellom kort og lang søvn.

Har du spurt hvorfor samboer synes det et så viktig at hun lærer  sove i seng på dagtid?  Hvilken nytte tenker han dere vil få av dette på sikt?

Soving på dagtid er jo midlertdig. Noen kamper må man ta, men med alt som skal bort på sikt, så tviholder jeg lykkelig på rutiner som funker. 

Men er nok greit å forsøke å forklare dette når stemningen er rolig. Ikke ta det opp midt i leggingen/rett etterpå 🙈

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så rart å bruke tid og energi på å få barnet til å sove i sengen på dagtid når hun legger seg fint i vogn? Regner med hun sover i seng på natten, slik blir jo hun vant til begge deler? Mye mer praktisk med å sove daglur i vogn, da kan man være ute, borte på besøk eller det som passer uten å være avhengig av senga hjemme. Som flere over nevner, avvenning av vognsoving orfner seg selv når barnet blir eldre å slutter å sove på dagen.

Ikke la mannen din holde på slik.

Anonymkode: 10d50...81d

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Merkelig at dagens foreldre er så hysterisk redde for litt gråt.

Anonymkode: c518c...0d2

Like merkelig som at et barn skal gråte seg i søvn fordi at far ikke vil at hun skal sove i vogna. Du f

Anonymkode: 10d50...81d

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor far insisterer på at hun må sove i senga si på dagtid?

Vi har en datter på litt over 2 år nå, og hun har alltid sovet dagblundene sine i vogna, både i bhg og hjemme. På natta sover hun selvfølgelig i senga si, og fra tid til annen blir hun hentet inn og samsover med mor.

Barn er FULLSTENDIG ulike forhold til søvn, vi har hatt en helvetes kamp siden dag 1, vi har PRØVD alt. Gå for det som funker for dere, ikke være så sta på en sånn filleting som det der. 

Du må nok bare sette foten ned og si at hun får sove blundene sine i vogna!

Anonymkode: 8068e...4a1

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Nomaden skrev:

Ferber-metoden er skadelig for små barn, og det at bf vil at hun skal gråte seg i søvn bør du som mor ikke finne deg i.

Er ikke dette snakk om spedbarn? Dessuten feber metoden er vel å legge barnet for så la det ligge der alene og gråte seg i søvn trodde jeg... 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan vi vel slappe av i flere retninger eller? Far er INNE sammen med barnet når det gråter - mange foreldre har slike kvelder hver eneste dag - og den gråtemetoden som ikke anbefales sier at barnet skal være alene og grine seg i søvn (eller noe anna rart)... Det er ikke det som skjer her, så helt barnemishandler er virkelig ikke far her. 

MEN - far kan godt bare la være å være så sta på dette her, barnet sover i vogn på dagtid hele uka, selvfølgelig er det barnets vane og det vil være vanskelig bryte denne vanen. Men barn skal jo ikke sove på dagen så veldig lenge, og slik jeg forstår er det kun dagluren dette gjelder - ergo kan barnet fint bare sove i vogna fram til det ikke er aktuelt lenger.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...