AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #1 Skrevet 26. november 2019 Kjøpte brente mandler på julemarked i Oslo i helgen, og det var så utrolig godt. De fra Den Lille Nøttefabrikken synes jeg er for salte, og de jeg har laget selv med kun sukker er nokså plaine. lurer på om det kan ha vært noe vanilje involvert? Er det noen som har en god oppskrift å dele? Anonymkode: a4f75...b90
AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #2 Skrevet 26. november 2019 Jeg bruker Trines oppskrift. Og man må ha ekte vaniljesukker, og være nøyaktig med mengden smør. Anonymkode: 05b0e...a87
Brunhilde Skrevet 26. november 2019 #3 Skrevet 26. november 2019 Det hender at de som selger på julemarked har bittelitt kanel i de brente mandlene, jeg liker det godt.
AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #4 Skrevet 26. november 2019 Har hørt rykter om melis! Anonymkode: ee1e9...c67
AnonymBruker Skrevet 27. november 2019 #5 Skrevet 27. november 2019 500 gmandler 250 g melis 1.5 dl vann Kok opp mandler, melis og vann og la vannet koke inn. Når vannet er kokt inn begynner sukkeret å krystallisere seg og massen blir «tørr». Skru opp varmen på plata og rør kraftig. Sukkeret som har lagt seg som et hvitt lag rundt mandlene skal nå smelte og gi mandlene en gyllen farge. Rør godt slik at de som ligger i bunnen ikke blir svartbrent. Hell mandlene utover smurt plate og del de fra hverandre før de blir helt kalde. Anonymkode: 07414...448
AnonymBruker Skrevet 28. november 2019 #6 Skrevet 28. november 2019 På 27.11.2019 den 13.13, AnonymBruker skrev: 500 gmandler 250 g melis 1.5 dl vann Kok opp mandler, melis og vann og la vannet koke inn. Når vannet er kokt inn begynner sukkeret å krystallisere seg og massen blir «tørr». Skru opp varmen på plata og rør kraftig. Sukkeret som har lagt seg som et hvitt lag rundt mandlene skal nå smelte og gi mandlene en gyllen farge. Rør godt slik at de som ligger i bunnen ikke blir svartbrent. Hell mandlene utover smurt plate og del de fra hverandre før de blir helt kalde. Anonymkode: 07414...448 Platen skal IKKE skrus opp!!! Da blir de svidd! Man må ha TÅLMODIGHET!!! Røre, røre, røre, så vil etterhvert sukkeret smelte på nytt og legge seg rundt mandlene! Men IKKE sku opp plata!!! Anonymkode: 813a3...a6c 1
Persephone Skrevet 28. november 2019 #7 Skrevet 28. november 2019 Jeg syns de med kanel eller kardemomme er helt vanvittige! 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2019 #8 Skrevet 28. november 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Platen skal IKKE skrus opp!!! Da blir de svidd! Man må ha TÅLMODIGHET!!! Røre, røre, røre, så vil etterhvert sukkeret smelte på nytt og legge seg rundt mandlene! Men IKKE sku opp plata!!! Anonymkode: 813a3...a6c Denne oppskriften har jeg brukt i åresvis uten at de blir svidd,så jo man KAN skru opp plata. Hva du velger å gjøre er opp til deg,men ikke dirigerte hva andre skal gjøre!!!!! Anonymkode: 07414...448
_popcorn_ Skrevet 29. november 2019 #9 Skrevet 29. november 2019 Jeg bruker 2 deler mandler, 1 del sukker og 1 del vann som grunnoppskrift. Så varierer og leker jeg masse med tilsetninger. Noen porsjoner med kanel, noen med peppermyntedråper, noen med chili, noen med vanilje, noen ganger bytter jeg ut noe av vannet med rødvin eller whisky og noen ganger bytter jeg ut alt vannet med sterk kaffe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå