Gå til innhold

Studere informatikk i voksen alder?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg befinner meg i en slags identitetskrise yrkesmessig, og lurer på om jeg bare skal starte påan igjen med studier. 30år gammel, to små barn, utdannet sykepleier og har en mann som reiser mye i jobben. Sistnevnte gjør at jeg må vekk fra turnuslivet etter endt permisjon med yngste barnet, og jeg klarer ikke finne noen spennende dagjobber som sykepleier. Føler selv jeg har to alternativer, en kjedelig videreutdanning/master som kan gi meg dagstilling med brukbar lønn på sikt. Eller starte helt på nytt med bachelor som kan gi meg ca samme lønn som denne helsemasteren. 

Grunnen til at jeg vurderer informatikk er fordi det virker som et spennende fagfelt som stadig er i utvikling. Jeg trenger å bruke hodet for å trives i en jobb, og jeg er veldig glad i logikk, analyse, osv. Har alle realfag fra vgs, og ser på bioinformatikk eller datasikkerhet som aktuelle studier. Men må man være flink i data i utgangspunktet, eller kan det læres? Dette er liksom ankepunktet mitt. For jeg har blitt en fossil i dataverdenen. 

Anonymkode: b1b82...346

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må absolutt ikke være flink i data for å studere datateknologi/informatikk, det er kun en bonus (men det gjelder alle studier). Om du liker logikk og realfag går det nok uansett fint. Det viktigste er at det interesserer deg da du må holde deg oppdatert gjennom hele karrieren. 

Jeg synes du burde gjøre det. 3 år går veldig fort og du trenger ikke nødvendigvis mastergrad for å få god jobb. Om du ønsker jobb innen f.eks datasikkerhet så vil det være veldig gunstig med en master, men de fleste arbeidsgivere ser på hva du kan og ikke hva du har studert. Jeg kjenner en uten universitetsutdanning som jobber innen datasikkerhet, han har lært alt selv og bare sertifisert seg. 

Sånn jeg ser det fyller du 33 år uansett, så du kan jo spørre deg selv om du vil være 33 år og sykepleier eller 33 år og jobbe med informatikk 

Anonymkode: d0b98...4ad

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert en haug med jobber innen helsesystemer, på alle nivåer fra utvikling via dokumentasjon til systemtesting og salg av systemer til helseforetakene. Og med innsideerfaring fra helsesiden vil du ha et fortrinn.

Altså om du ønsker å få uttelling for den utdannelsen du allerede har tatt. Du kan naturligvis velge å jobbe innen helt andre felt også.

Anonymkode: 88242...7fe

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså om du ønsker å få uttelling for den utdannelsen du allerede har tatt. Du kan naturligvis velge å jobbe innen helt andre felt også.

Anonymkode: 88242...7fe

Må man være utdannet innen informatikk for å få slike jobber hvis man er sykepleier fra før av? Jeg bare lurer da jeg er sykepleier selv. 

Anonymkode: 97472...fe7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke du er for gammel for å begynne å studere informatikk :) Det viktigste for å lykkes i studiet er evne til logisk tenking så om du er god på det har du et fortrinn. Det er også et studie som krever mindre lesing men mer jevn jobbing med oppgaver osv. Det er ikke et must å være "god på data", men det er heller ingen som hjelper deg med basic ting så det forventes jo at du kan bruke en pc normalt sånn at du kan følge studieløpet, gjøre programmeringsoppgaver, laste ned programmer som trengs, bruke og sette opp dem osv. I det informatikk-studiet jeg gikk var det flere fag der vi lærte om hvordan pcr og internett fungerte og fikk god grunnkunnskap om det, men jeg vet andre bachelorstudier fokuserer mer direkte på programmering, websideutvikling osv og er mer høynivå. Jeg mener det er en fordel å forstå litt basic om hvordan en pc fungerer også men det er ikke noe du må kunne før studiet begynner for å klare det man kan tilegne seg den kunnskapen underveis :) Tenker også du stiller veldig sterkt for å jobbe med mange helsesystemer dersom du har sykepleier og IT-utdannelse. Vær forberedt på at det kan være en krevende og stressende bransje å jobbe i men det er ofte gode lønnsvilkår og fleksible arbeidstider som er bra å kombinere med familieliv (ikke turnus). Det er også veldig gøy og det er stort behov for utviklere i Norge og gjerne flere kvinnelige. Go for it sier jeg!

Anonymkode: e1291...2de

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må være teknisk interessert om du skal lykkes i IT-bransjen. Det som gjør at IT-bransjen betaler sine folk bedre enn andre er at du MÅ kontant lære deg ny teknologi. Det er fordel at du har store interesser for programmering hvis du skal jobbe innenfor fagfeltet.

Samtidig er det meget positivt at kvinner søker seg til informatikk og programmering. Du må huske på at flere av arbeidsstedene har bare menn i avdelingen sin.

Anonymkode: cf0f6...34e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for input dere! Det hjelper på. Nå har jeg meldt meg opp i et mattefag, og et programmeringsfag fra januar av, så ser vi om det gir mersmak.  

Jeg skjønner at det kan være et stressende yrke, men det kan jammen være stressende å være sykepleier også. Tror jeg takler stress tålelig greit.  Når det gjelder å være teknisk interessert så er jeg over snittet interessert sammenliknet med kvinner på min alder tror jeg. Selvom jeg aldri har styrt så masse på PCer, så likte jeg godt å feks jailbreake mobiler i mine yngre dager, og jeg jobbet i telebransjen i noen år. Ikke at det sier noe om mine ferdigheter (som er lik null), men det var liksom en gnist der en gang i tiden 😅. Er også superbruker i flere av programmene vi bruker på jobb.

Dere som har erfaring, hvordan velger man retning innenfor informatikk? Og hva er forskjellen på det, og en dataingeniør feks? På grunn av livet ellers er jeg bundet til å studere i Bergen. Hvilken linje er best å velge mtp å få jobb med kun en bachelor? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for input dere! Det hjelper på. Nå har jeg meldt meg opp i et mattefag, og et programmeringsfag fra januar av, så ser vi om det gir mersmak.  

Jeg skjønner at det kan være et stressende yrke, men det kan jammen være stressende å være sykepleier også. Tror jeg takler stress tålelig greit.  Når det gjelder å være teknisk interessert så er jeg over snittet interessert sammenliknet med kvinner på min alder tror jeg. Selvom jeg aldri har styrt så masse på PCer, så likte jeg godt å feks jailbreake mobiler i mine yngre dager, og jeg jobbet i telebransjen i noen år. Ikke at det sier noe om mine ferdigheter (som er lik null), men det var liksom en gnist der en gang i tiden 😅. Er også superbruker i flere av programmene vi bruker på jobb.

Dere som har erfaring, hvordan velger man retning innenfor informatikk? Og hva er forskjellen på det, og en dataingeniør feks? På grunn av livet ellers er jeg bundet til å studere i Bergen. Hvilken linje er best å velge mtp å få jobb med kun en bachelor? 

Så lenge du er flink i programmering, så får du jobb uavhengig av hvilken studie du velger innenfor fagfeltet informatikk. Forskjellen mellom bachelor i informatikk og dataingeniør er at dataingeniørstudiet inneholder mer matematikk.

Vanligvis er det slik at:

- Om du er trives med matematikk, da går du dataingeniørstudiet.

- Om du ikke trives med matematikk, da går du informatikkstudiet.

Jeg ville ha gått på Høgskulen på Vestlandet, bachelor i dataingeniør. Spesialisering (retning) velges i 3.året.

Om du finner ut at du ikke trives med programmering er det greit å få fullføre studiet likevel. Nettopp fordi du har helsefaglig bakgrunn. Kjenner endel som har hatt bachelorgrad i dataingeniør og deretter master i helseinformatikk, og tidligere vært sykepleier. De er nå spesialrådgivere for Direktoratet for E-helse. I tillegg er lønnen tydelig høy,  selvom de ikke jobber med programmering til daglig. De arbeider med å utforme nasjonale standarder som bør brukes i journaler etc...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studerte informatikk for 10 år siden.

De som til slutt gjorde det best, var faktisk voksne studenter uten særlig it-erfaring fra tidligere.

Flertallet som falt fra, var nerde-gutter fra gutterommet, som syntes alt var så enkelt på starten, men ikke hang med etterhvert som studiet ble mer krevende.

Kjør på!

Anonymkode: c65d1...95d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge du er flink i programmering, så får du jobb uavhengig av hvilken studie du velger innenfor fagfeltet informatikk. Forskjellen mellom bachelor i informatikk og dataingeniør er at dataingeniørstudiet inneholder mer matematikk.

Vanligvis er det slik at:

- Om du er trives med matematikk, da går du dataingeniørstudiet.

- Om du ikke trives med matematikk, da går du informatikkstudiet.

Jeg ville ha gått på Høgskulen på Vestlandet, bachelor i dataingeniør. Spesialisering (retning) velges i 3.året.

Om du finner ut at du ikke trives med programmering er det greit å få fullføre studiet likevel. Nettopp fordi du har helsefaglig bakgrunn. Kjenner endel som har hatt bachelorgrad i dataingeniør og deretter master i helseinformatikk, og tidligere vært sykepleier. De er nå spesialrådgivere for Direktoratet for E-helse. I tillegg er lønnen tydelig høy,  selvom de ikke jobber med programmering til daglig. De arbeider med å utforme nasjonale standarder som bør brukes i journaler etc...

Takk! Sammenliknet kjapt dataingeniør (hvl) og datasikkerhet (uib), og syns matematikkmengden ser relativt lik ut? Jeg trives med matte, så det gjør meg ingenting å eventuelt gå der det er mye matematikk. Men føler uib er mer prestisje enn en høgskole, uten at jeg kan begrunne det.

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du vurdert master, istedenfor å ta en ny bachelor? NTNU har en erfaringsbasert master i helseinformatikk. Det er to-tre samlinger pr semester.

https://www.ntnu.no/studier/mhi

Anonymkode: 6dcb9...1fc

Takk! Så den for en stund tilbake, men slo den fra meg pga kursavgift, pendling, osv. Men å bli fulltidsstudent koster sin del uansett, så det var kanskje ikke så dumt. Syns fagene virker litt "enkle" datamessig da, men slenger inn en søknad i kveld (siste frist! Snakk om flaks). Kanskje det går an å betale det første selv, og så få en arbeidsgiver til å dekke resten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt i samme situasjon som deg Ts. Er 26 år, ferdigutdannet som helsepersonell og vurderer veldig å starte på informatikk, dog et 5 årig studie. 
Det er et vanskelig valg, siden studielivet er hardt både økonomisk og det å måtte sitte 8+ timer daglig med skolearbeid hvis man ønsker å gjøre det bra. 
For min del tenker jeg at penger er ikke alt, de kommer og går i løpet av livet. Tenker det er bedre å leve litt kjipt i 3-5 år og få litt høyere studiegjeld, enn å være ulykkelig i jobben sin i 20-30 år! 

Er fortsatt selv i vurderingsfasen, om jeg virkelig tør å begi med ut i dette. Gå fra den trygge utdannelsen min der jeg har peiling på det faglige til fullstendig blanke ark!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur NTNU har en utdannelse som heter noe a la helseinformatikk. Sjekk det ut.

Anonymkode: d27f4...49d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjør på :) jeg har jobba som programmerer siden tidenes morgen. Blir ikke lei. Du får deg lett jobb innen IT i helsesektoren med din bakgrunn. 

Du trenger ikke «være flink i data». Du lærer det du trenger på studiet.

Jeg ville valgt ingeniør-studiet om du føler du har kapasitet. Det er mer tyngde i det.

Anonymkode: 03234...b6f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Hvordan gikk deg?

Hilsen voksen sykepleier i samme situasjon som du var i 2019. 

Anonymkode: 98302...f5b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...
  • 6 måneder senere...
Annonse
AnonymBruker
On 12/3/2019 at 1:08 AM, blåboks said:

Jeg er litt i samme situasjon som deg Ts. Er 26 år, ferdigutdannet som helsepersonell og vurderer veldig å starte på informatikk, dog et 5 årig studie. 
Det er et vanskelig valg, siden studielivet er hardt både økonomisk og det å måtte sitte 8+ timer daglig med skolearbeid hvis man ønsker å gjøre det bra. 
For min del tenker jeg at penger er ikke alt, de kommer og går i løpet av livet. Tenker det er bedre å leve litt kjipt i 3-5 år og få litt høyere studiegjeld, enn å være ulykkelig i jobben sin i 20-30 år! 

Er fortsatt selv i vurderingsfasen, om jeg virkelig tør å begi med ut i dette. Gå fra den trygge utdannelsen min der jeg har peiling på det faglige til fullstendig blanke ark!

Hva gjorde du til slutt?

Anonymkode: d38c9...d56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 30.11.2019 den 22.06):

Jeg skjønner at det kan være et stressende yrke, men det kan jammen være stressende å være sykepleier også. Tror jeg takler stress tålelig greit. 

Jeg kan love deg at sykepleier er 10 ganger så stressende som enhver IT jobb jeg noen gang har har hatt 🤣

Anonymkode: 7a9ef...b1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 26.7.2022 den 15.32):

Jeg kan love deg at sykepleier er 10 ganger så stressende som enhver IT jobb jeg noen gang har har hatt 🤣

Anonymkode: 7a9ef...b1a

Enig, jeg skriver under på denne! :fnise:

Anonymkode: 41230...881

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...