AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #1 Skrevet 26. november 2019 Har hatt vår lille pus i 3år nå. Det er en ukastrert hann katt. En rødhåret katt med kort lunte vil jeg si, veldig søt og snill ellers. Har en 3åring her som er litt redd katten, han har blitt bitt et par ganger (uten at det har blitt hull i huden). Alikavel nok til å sette strekken i 3åringen og oss. Bør vi gi han bort til ny familie? Jeg burde kastrere han. Litt kostnader og lang vei til dyrelegen gjør det litt komplisert akkurat for øyenlikket. Hilsen alenemamma. 💞 Anonymkode: f661a...400 1
Tvist Skrevet 26. november 2019 #2 Skrevet 26. november 2019 (endret) Som du sier, du bør kastrere ham, få ham gjerne chippet samtidig. Har du ikke råd, ønsk deg det som en tidlig julegave. Hold katten inne til det er gjort, mulig han roer seg etterhvert.Lek med katten selv og lær katten at biting ikke er lov. Gjorde barnet noe selv, som førte til at katten bet? Endret 26. november 2019 av Tvist 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #3 Skrevet 26. november 2019 3 timer siden, Tvist skrev: Som du sier, du bør kastrere ham, få ham gjerne chippet samtidig. Har du ikke råd, ønsk deg det som en tidlig julegave. Hold katten inne til det er gjort, mulig han roer seg etterhvert.Lek med katten selv og lær katten at biting ikke er lov. Gjorde barnet noe selv, som førte til at katten bet? Nei, ikke annet enn at han klappet han itt på magen. Noe han har lite toleranse til. Takk for svar. Vil jo bare alt skal være greit, også for den firbeinte. Anonymkode: f661a...400
Tvist Skrevet 26. november 2019 #4 Skrevet 26. november 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei, ikke annet enn at han klappet han itt på magen. Noe han har lite toleranse til. Takk for svar. Vil jo bare alt skal være greit, også for den firbeinte. Anonymkode: f661a...400 Magen er ofteet stpesielt sted som fører til biting/lek. Lær barnet at det ikke skal klappe pus på magen. 4
AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #5 Skrevet 26. november 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, ikke annet enn at han klappet han itt på magen. Noe han har lite toleranse til. Takk for svar. Vil jo bare alt skal være greit, også for den firbeinte. Anonymkode: f661a...400 Da får du lære barnet ditt at h*n ikke skal klø katten på magen. Anonymkode: af68f...c05 3
AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #6 Skrevet 26. november 2019 Seriøst?? Du har et villdyr hjemme hos deg. Katter kan ikke oppdras som mennesker. De går etter instinktene sine og det er ikke noe feil med katten din. En katt kan man ikke behandle som man vil, man bør sette seg godt inn i hva det er og ha dyr. Katter liker som regel ikke og bli tatt på magen, det finnes unntak. Om en katt legger seg på ryggen og viser deg tillit er ikke det samme som at den vil bli klødd. Katter er i sin mest sårbare posisjon da. Du kan heller ikke forvente at en katt vil bli kost med. Katter kosebiter også noe som kan mistoppfattes som vanlig bitt. Men katter skjønner ikke at det for noen kan virke hardt. Hvis den virkelig biter så er det for og gi beskjed, hold deg unna. Katter er ikke leketøy for barn! Det kan være vanskelig og lese en katt men du bør lære hva de forskjellige tegnene betyr eller lære deg og lese katten din. Jeg har hatt katter i over 17 år nå og har katt som en nesten kan gjøre hva man vil med og den koser seg og den andre liker ikke særlig noen ting. Det må man respektere. Hvis disse tingene ikke kan respekteres hjemme hos dere så bør katten få et nytt hjem der den kan få fred og gjøre sine ting. Katten din skjønner ikke at du har et barn i huset. Anonymkode: a1c07...316 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #7 Skrevet 26. november 2019 Vår katt liker å kose, og noen ganger liker den å leke. Den godtar mye fra ungene når det gjelder å ta på hodet, halen, potene, ansiktet osv, og hvis det blir for mye, går han bare bort. Det eneste unntaket er om noen nærmer seg magen. Da sier han i fra med én gang og er ute med klør og tenner. Aldri hardt, men nok til at det ikke er noen tvil om at han ikke liker det. Det er likevel masse kos og trygghet i katten som de setter pris på. Jeg tror også bare ungen din må lære seg å ikke ta på magen til pus. Anonymkode: acfc1...53c 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #8 Skrevet 26. november 2019 1. Kastrer, kastrer, kastrer. 2. Lær deg om katten, hvor du kan stryke, kroppspråk og lignende. Så kan du lære videre til barnet, hvordan det skal oppføre seg ovenfor katten. Katter er ikke leketøy, og du kan heller ikke bare gi den bort bare fordi du ikke er en ansvarlig eier. Eller jo, kanskje den har best av det. Never mind. Anonymkode: 43761...7bb 3
AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #9 Skrevet 26. november 2019 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: 1. Kastrer, kastrer, kastrer. 2. Lær deg om katten, hvor du kan stryke, kroppspråk og lignende. Så kan du lære videre til barnet, hvordan det skal oppføre seg ovenfor katten. Katter er ikke leketøy, og du kan heller ikke bare gi den bort bare fordi du ikke er en ansvarlig eier. Eller jo, kanskje den har best av det. Never mind. Anonymkode: 43761...7bb Jeg har hatt katt i hele mine 30år lange liv, så jeg vet alt om dette. Jeg skal nok få kastrert han. Han er nok litt i overkant glad i kos, å får han ikke det, så blir reagerer han gjerne. Han var oppe på benken å spiste fra fatet, det får han ikke lov til. Fikk han ned fra benken og sa tydelig Fyyy.... Da fektet han tilbake med poten. Jeg lo litt, def var jo nokså uskyldig. Men er mer redd for bittet, det er jo masse bakterier i det. Vil jo helst ha pus. Anonymkode: f661a...400 1
Gjest kira87 Skrevet 26. november 2019 #10 Skrevet 26. november 2019 Det er black friday tilbud med kastrering hos flere dyreklinikker i landet nå! https://www.dyrebeskyttelsen.no/2019/10/28/black-friday-kampanje/ Vær så snill og ta den muligheten å få kastrert pus.
AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #11 Skrevet 26. november 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har hatt katt i hele mine 30år lange liv, så jeg vet alt om dette. Jeg skal nok få kastrert han. Han er nok litt i overkant glad i kos, å får han ikke det, så blir reagerer han gjerne. Han var oppe på benken å spiste fra fatet, det får han ikke lov til. Fikk han ned fra benken og sa tydelig Fyyy.... Da fektet han tilbake med poten. Jeg lo litt, def var jo nokså uskyldig. Men er mer redd for bittet, det er jo masse bakterier i det. Vil jo helst ha pus. Anonymkode: f661a...400 Da er det jo rimelig store sannsynligheter for at barnelærdommen er solid utdatert! Kjøp deg denne boken og les. Les godt og nøye. http://www.braastad.info/katten-atferd-og-velferd/ Og du? Kastreringen tar du nå, før jul. Du får kutte ned på julemarsipan og pakkekalender om så være. Og katten hevner seg ikke eller viser deg fingern fordi du sa fy Du pekte kanskje på katten når du sa Fyyy. Og da kom det selvfølgelig en pote. Du forstår sikkert hvorfor om du har hatt katt i 30 år. Anonymkode: 50220...cff 4
Gjest BangersBeans&Mash Skrevet 26. november 2019 #12 Skrevet 26. november 2019 Nr 1 - kastrer den katta Nr 2 - Lær katter å tåle og bli tatt på. Skjønner ikke at alle maser så fælt om at katter ikke tåler å bli tatt på magen. Ta på katten OVERALT når den er kattunge. Ta på potene, ørene, halen, magen osv. Sånn gjør man med valper også. Forseint for din del da, men i alle fall kastrer.
AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #13 Skrevet 26. november 2019 Her får du masse tyn for at katten ikke er kastrert. Jeg ville begynt å spare, for det kan hjelpe noe. Men tror det kan være en ide å lære ungen at katter ikke bør klappes på magen. Altså jeg har 2 stk katter selv som elsker det, men generelt så liker ikke katter å bli klappet på magen. Mine, selv om de liker det, så kan de få nok, og da biter/klorer de. Altså de biter og klorer faktisk ikke, men en liten advarsel, der de bruker tennene nok til at det er litt press, holder hånda mellom tennene, men lager ikke hull eller skade. Og igjen klorer, det lager det kanskje små sår, da de er skarpe, men mer for å holde meg fast og stoppe meg fra å røre magen, en at de slår til for å skade. (Og mine katter er kastrerte) Med litt opplæring vil en unge forstå at magen er NEI, men hodet, ofte bak øret og under halsen, er Ja områder for kos på katt 😸 Anonymkode: e7c75...c4b 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #14 Skrevet 26. november 2019 Du skriver at katten har kort lunte og du har barn. Katten er 3 år. Hvorfor har du ikke kastrert den for lenge siden lurer jeg på... Anonymkode: a255e...342 3
Gjest ana0603 Skrevet 26. november 2019 #15 Skrevet 26. november 2019 (endret) Min er kastrert men liker fortsatt å bite, eller i hvert fall, å late som... 😂 det føles litt ouch, men blir ingen bitemerker. Endret 26. november 2019 av ana0603
AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #16 Skrevet 26. november 2019 Pass på når barnet leker med katten, barn kan være veldig røffe med dyr når du ikke ser det, noe som vil gi en sint og frustrert katt med kort lunte. Katter som ikke blir respektert blir ofte sinte og utagerende. De må få sove i fred, de må ikke harseleres med, ikke bli klappet på magen, få være fred når de ikke føler for kos eller oppmerksomhet. De må få ha spisested i fred, en god innedo og et sted å sove der de får være i fred. Katter har en rekke signaler de sender før de blir aggressive og voldelige, men det er ikke alltid lett for et menneske å lese kattespråk Anonymkode: 20d1f...f34 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå