AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #1 Skrevet 26. november 2019 Bare ute etter synspunkter. For hvis alle får like god råd, så vil jo ikke ting gå rundt. Jeg tenker også at naturen utrydder de svakeste individ. Enten de er eldre, fattige, har sykdom elns. Fordi det ikke skal bli for mye av arten. blir ikke å hjelpe fattige litt som å holde i live noen i et dårlig liv? Om jeg liksom gir 10.000 til en som ikke har noen ting, vil ikke disse vare hele livet hans. Anonymkode: 03fe7...9ac
AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #2 Skrevet 26. november 2019 Nei, det er litt for enkel tankegang. Verden er nok mer komplisert enn som så. Du ønsker fravær av empati i mennesker, noe som vil gjøre at psykopatenes verden er lov. Og med mindre du syntes det er festelig å være redd for livet og risikere bli forådt av dine nærmeste hele tiden, så gagner det ingen å gå mot en mer kynisk verden. Så lenge mennesker har empati og samarbeider, er en bivirkning at man vil ta vare på hverandre. Du kan ikke ha det ene uten å ha det andre. Anonymkode: b6e9c...84a 13
Djungelvrål Skrevet 26. november 2019 #3 Skrevet 26. november 2019 Det hjelper så lite når fattige, ressurssvake og uutdannede folk faktisk får flest barn. 5
Gjest ana0603 Skrevet 26. november 2019 #4 Skrevet 26. november 2019 (endret) Det er trist å se at så mange eldre er alene. Vi burde hjelpe dem fordi det er menneskelig å hjelpe, men vi burde også forsøke å forbedre samfunnet vårt ved å skape større og sterkere familier. Norge har alt, unntatt familie. Om vi kunne endret på dette ville landet vårt ha blitt et 10x bedre sted å leve i enn det den er i dag. Jeg har vært i andre land, og har sett hvordan det er når et land har store og sterke familier - det er et vakkert syn. Det er ikke lett å si hvorfor det ikke er sånn i Norge, men det finnes sikkert en grunn. Jeg er ikke en sosiolog, dessverre! - men det hadde vært fint å studere dette. Endret 26. november 2019 av ana0603
AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #5 Skrevet 26. november 2019 5 minutter siden, ana0603 skrev: Det er trist å se at så mange eldre er alene. Vi burde hjelpe dem fordi det er menneskelig å hjelpe, men vi burde også forsøke å forbedre samfunnet vårt ved å skape større og sterkere familier. Norge har alt, unntatt familie. Om vi kunne endret på dette ville landet vårt ha blitt et 10x bedre sted å leve i enn det den er i dag. Jeg har vært i andre land, og har sett hvordan det er når et land har store og sterke familier - det er et vakkert syn. Vi er veldig materialistiske og stormannsgale i Norge. Anonymkode: 03fe7...9ac
Helgeline Skrevet 29. november 2019 #6 Skrevet 29. november 2019 På 26.11.2019 den 3.12, ana0603 skrev: Det er trist å se at så mange eldre er alene. Vi burde hjelpe dem fordi det er menneskelig å hjelpe, men vi burde også forsøke å forbedre samfunnet vårt ved å skape større og sterkere familier. Norge har alt, unntatt familie. Om vi kunne endret på dette ville landet vårt ha blitt et 10x bedre sted å leve i enn det den er i dag. Jeg har vært i andre land, og har sett hvordan det er når et land har store og sterke familier - det er et vakkert syn. Det er ikke lett å si hvorfor det ikke er sånn i Norge, men det finnes sikkert en grunn. Jeg er ikke en sosiolog, dessverre! - men det hadde vært fint å studere dette. Her er jeg egentlig veldig enig med deg. Jeg er oppvokst som et av de minste barna i (en etnisk norsk) storfamilie med «klanmentalitet.» Husker det som trygt og godt, selv om det var en del drama...
AnonymBruker Skrevet 29. november 2019 #7 Skrevet 29. november 2019 De svakeste utrydder dessverre ikke seg selv. Er de som får flest barn, regelrett masseproduserer barn. da snakker jeg ikke bare om utenlandske ressurssvake familier, men også mange etnisk norske ressurssvake familier. Felles for de er at de er enormt ressurssvake Anonymkode: 1557a...7b5 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2019 #8 Skrevet 29. november 2019 3 minutter siden, Helgeline said: Her er jeg egentlig veldig enig med deg. Jeg er oppvokst som et av de minste barna i (en etnisk norsk) storfamilie med «klanmentalitet.» Husker det som trygt og godt, selv om det var en del drama... Jeg er også vokst opp i sånn familie (er ikke norsk), husker masse kvinne-og barnundertrykking... Anonymkode: 8fa06...835
AnonymBruker Skrevet 29. november 2019 #9 Skrevet 29. november 2019 Det tenkt og adelen i Frankrike. Det gjekk jo veldig bra med dem.. Anonymkode: b27f1...676 1
Gjest loveli Skrevet 29. november 2019 #10 Skrevet 29. november 2019 De rikeste og mest suksessrike er ikke nødvendigvis gode mennesker. Jeg er veldig glad for at verden ikke består utelukkende av politikere, finansfolk og arvinger. Spisse albuer, egoistisk tankegang og mangel på empati er ikke noe jeg ville bygget verden på. Men jeg skal være med på at de virkelig svakeste av oss ikke burde få barn. Dessverre er det de som får flest. Det er ikke gøy å tenke på at menneskets IQ synker for hver generasjon pga dårlige gener. Jeg tror det er bra for menneskeheten at vi har alle typer mennesker i en pool. At det skulle vært strengere regler for å få lov til å få barn synes jeg hadde vært helt ok. Ikke få barn i områder der mennesker ikke klarer å overleve uten bistand og ikke få barn du ikke kan fø. Blir du syk etter å ha født barn får man ikke gjort så mye da...
Helgeline Skrevet 29. november 2019 #11 Skrevet 29. november 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er også vokst opp i sånn familie (er ikke norsk), husker masse kvinne-og barnundertrykking... Anonymkode: 8fa06...835 Uff, hørtes ikke bra ut. Det blir jo slik at alle følger med på alt i sånne familier. Kan ikke si at det var så mye kvinneundertrykking akkurat i oppveksten min, det var en eldre tante som var matriarken. Var vel egentlig kvinnene som var «undertrykkerne» om noen. Masse sterke personligheter, og når sant skal sies er vel noen av episodene artigst i ettertid. Det jeg opplevde som positivt, er samholdet, selskapene med mange rundt bordet og diskusjonene. Og holdningen om at her hjelper vi og stiller opp for hverandre, fordi vi er i familie. Oss mot verden liksom. Selv om vi har krangla så busta føk dagen før... 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2019 #12 Skrevet 1. desember 2019 Det som er mest trist er at det økonomisk sett lønner seg å være en drittsekk. Dessverre har jeg erfart og sett dette altfor mye i livet. Heldigvis er det sjelden man kan få oppleve ekte lykke hvis man tror pengene i seg selv kan gjøre en lykkelig. Anonymkode: 2e9d3...ecf
Horten Market Skrevet 1. desember 2019 #13 Skrevet 1. desember 2019 Hvem er egentlig "vi" her? Strengt tatt er vel den hjelpen "vi" gir til fattige, andres penger som politikere og hjelpeorganisasjoner strør om seg for å kunne skryte av hvor snille de er. Det er lett å være gavmild med andres penger. Et annet spørsmål er hva som egentlig er fattigdom. Slik Norge og FN definerer fattigdom, betyr det i grunnen bare å ha mindre enn det som er vanlig rundt deg. Altså ikke at du lider noen som helst materiell nød. Hvis "alle" på skolen har siste iPhone, så defineres du som fattig om du bare har nest siste utgave. Folk hadde hatt langt mindre sympati for "fattige" om de visste dette. 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2019 #14 Skrevet 1. desember 2019 4 hours ago, Horten Market said: Hvem er egentlig "vi" her? Strengt tatt er vel den hjelpen "vi" gir til fattige, andres penger som politikere og hjelpeorganisasjoner strør om seg for å kunne skryte av hvor snille de er. Det er lett å være gavmild med andres penger. Et annet spørsmål er hva som egentlig er fattigdom. Slik Norge og FN definerer fattigdom, betyr det i grunnen bare å ha mindre enn det som er vanlig rundt deg. Altså ikke at du lider noen som helst materiell nød. Hvis "alle" på skolen har siste iPhone, så defineres du som fattig om du bare har nest siste utgave. Folk hadde hatt langt mindre sympati for "fattige" om de visste dette. Det er feil. Folk hadde nok fått mer sympati for de fattige om de ikke trodde på feilinformasjonen din. Anonymkode: 5516a...0e0
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2019 #15 Skrevet 1. desember 2019 I dag satt det en dame i 50 - 60 åra utenfor en matbutikk som jeg fikk veldig vondt av. Det var kjempe kaldt (minusgrader) og det gjorde faktisk vondt langt inn i hjerterota. Jeg som har det så godt kan ikke sette meg inn i den situasjonen. Hun prøvde å selge hjemmelagde ting istedet for å riste med en kopp, så jeg kjøpte noe mat og drikke til henne på butikken. Siden jeg vet at det ofte finnes folk bak slikt (tar pengene fra dem osv), ga jeg heller ting som hun kunne få direkte og som ikke hadde noe pengeverdi (bortsett fra panten fra drikke). Uttrykket i ansiktet hennes var ubeskrivelig, og hun var helt på gråten og ga meg klem. Jeg blir ikke fattig av å bruke en 100lapp på noe mat og drikke til en stakkars uteligger, men for henne gjorde det nok dagen litt lettere. Poenget er ikke at jeg er moder theresa, men medmenneskelighet og omsorg for andre er viktige egenskaper som mange ser ut til å ha glemt i dagens samfunn. Det å hjelpe fattige, uansett hvordan, syns jeg sier noe om et menneske og hva slags syn man har på mennesker. Så JA, selvfølgelig må vi hjelpe de som er dårligere stilt i samfunnet. Vi vet ingenting om hvordan de har havnet der de er... Anonymkode: ad76e...fb7
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2019 #16 Skrevet 2. desember 2019 Ja det burde vi, når folk/familier må ta opp forbrukslån for å få julen til å gå opp når nav kun gir ut 1500kr som dessverre ikke er nok. Bankene kunne også fått kjenne litt motvind hvis en person går konkurs og ikke la personen sitte med gjeld langt opp etter ørene nesten livet ut.. Forbrukslån samt kredittkort skulle egentlig bare blitt fjernet men dessverre som sagt når ikke banken hjelper til samt at vi ikke har ett godt nok nav så finnes forbrukslån og kredittkort Anonymkode: 3f1ef...890
Horten Market Skrevet 2. desember 2019 #17 Skrevet 2. desember 2019 (endret) 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er feil. Folk hadde nok fått mer sympati for de fattige om de ikke trodde på feilinformasjonen din. Anonymkode: 5516a...0e0 Overrasker ikke det spor at KG-folket ikke kjenner til hvordan fattigdom defineres. Siterer fra Store norske leksikon: Relativ fattigdom tar hensyn til at det å leve et fullverdig liv avhenger av hvilke muligheter man har sammenlignet med andre. Selv om man har nok ressurser til å ikke sulte eller fryse kan man være fattig hvis mangelen på ressurser gjør det umulig å delta i samfunnet på samme linje som andre. Dette kan for eksempel være mulighet til å delta på aktiviteter eller å ha tilgang til ting som ansees som normalt i samfunnet man lever i. Dette vil endre seg over tid og vil være forskjellig fra land til land. I Norge i dag er det normalt at barn kan delta på fotballtrening og at man har en pc i hjemmet, og man kan sies å være fattig hvis man ikke har råd til det. Så presist likt det jeg sa over og du benektet, at man nesten skulle tro jeg hadde skrevet det selv. Når vi snakker om fattigdom i Norge, er det nettopp relativ fattigdom vi mener. Fra samme leksikon: Få rike land opererer med absolutte nasjonale fattigdomsgrenser. Og: I Norge er den mest fullstendige kilden til beregninger av fattigdom Statistisk sentralbyrå. De ser på relativ fattigdom Se også denne artikkelen i Nettavisen: 10 ting som kjennetegner fattige barn i Norge Endret 2. desember 2019 av Horten Market
abc123detvardet Skrevet 2. desember 2019 #18 Skrevet 2. desember 2019 (endret) 27 minutter siden, Horten Market skrev: Overrasker ikke det spor at KG-folket ikke kjenner til hvordan fattigdom defineres. "Hvis "alle" på skolen har siste iPhone, så defineres du som fattig om du bare har nest siste utgave." blir fortsatt feil. Relativt fattigdom handler ikke om å ha det nyeste eller beste, men å kunne delta i samfunnet. Om du har den nyeste eller en dårlig versjon hindrer det deg ikke i å delta i samfunnet. Endret 2. desember 2019 av abc123detvardet
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2019 #19 Skrevet 2. desember 2019 25 minutter siden, Horten Market skrev: Overrasker ikke det spor at KG-folket ikke kjenner til hvordan fattigdom defineres. Siterer fra Store norske leksikon: Relativ fattigdom tar hensyn til at det å leve et fullverdig liv avhenger av hvilke muligheter man har sammenlignet med andre. Selv om man har nok ressurser til å ikke sulte eller fryse kan man være fattig hvis mangelen på ressurser gjør det umulig å delta i samfunnet på samme linje som andre. Dette kan for eksempel være mulighet til å delta på aktiviteter eller å ha tilgang til ting som ansees som normalt i samfunnet man lever i. Dette vil endre seg over tid og vil være forskjellig fra land til land. I Norge i dag er det normalt at barn kan delta på fotballtrening og at man har en pc i hjemmet, og man kan sies å være fattig hvis man ikke har råd til det. Så presist likt det jeg sa over og du benektet, at man nesten skulle tro jeg hadde skrevet det selv. Når vi snakker om fattigdom i Norge, er det nettopp relativ fattigdom vi mener. Fra samme leksikon: Få rike land opererer med absolutte nasjonale fattigdomsgrenser. Og: I Norge er den mest fullstendige kilden til beregninger av fattigdom Statistisk sentralbyrå. De ser på relativ fattigdom Se også denne artikkelen i Nettavisen: 10 ting som kjennetegner fattige barn i Norge Jeg har vært fattig i Norge, og med barn. Og for at mine barn da skulle få gå i bursdag, delta på fritidsaktiviteter. Så har jeg i lange perioder levd på first price ris og havregrøt. Aldri kunnet bruke noe penger på meg selv. Ikke bil, ikke delta på noe. Jeg kan love deg at det ikke er noe gøy å leve sånn over lang tid. Jeg har fortsatt dårlig råd, men nå har jeg da råd til mat til meg selv, og litt klær til meg selv. Anonymkode: 926ff...632
Gjest 007_008_007 Skrevet 2. desember 2019 #20 Skrevet 2. desember 2019 På 26.11.2019 den 2.48, AnonymBruker skrev: Bare ute etter synspunkter. For hvis alle får like god råd, så vil jo ikke ting gå rundt. Jeg tenker også at naturen utrydder de svakeste individ. Enten de er eldre, fattige, har sykdom elns. Fordi det ikke skal bli for mye av arten. blir ikke å hjelpe fattige litt som å holde i live noen i et dårlig liv? Om jeg liksom gir 10.000 til en som ikke har noen ting, vil ikke disse vare hele livet hans. Anonymkode: 03fe7...9ac Sosialdarwinisme på sitt beste. Med din tankegang bør man jo slutte å være medmenneskelige fordi naturen utslette jo de svakeste. For en enkelt tankegang. Jeg gidder ikke å skrive mer fordi innlegget ditt er åpnebart skrevet for å provosere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå