Gå til innhold

Er det ok å gå naken rundt/være splitter nakne rundt barn?

Er det ok å gå naken rundt/være splitter nakne rundt barn?  

231 stemmer

1. 1. Er det ok å gå naken rundt/være splitter nakne rundt barn?

• Nei, absolutt ikke.
      46
    • Ja, nakenhet er naturlig
      185

Anbefalte innlegg

Skrevet

?

Anonymkode: 37e98...39b

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å skifte klær/dusje på badet er OK. 

Men å sprade naken rundt? NEI, ikke OK. 

Anonymkode: f0c4c...733

• Liker 10
Skrevet

Nei, det er såklart ikke greit! 

• Liker 4
Skrevet

Jeg har vokst opp i et hjem hvor nakenhet absolutt ikke var naturlig, og tenker ikke det var så bra. Den dag i dag føles det veldig ubehagelig å kle av seg i andres nærvær (offentlige bad etc).

Jeg vil at mine barn skal få et mer naturlig forhold til kropp. Der er jeg godt hjulpet av mannen som kunne ruslet rundt naken med sine foreldre fortsatt.. 

I situasjoner hvor det er naturlig å være avkledd er det greit å være naken, til barna selv gir uttrykk for sjenanse eller flauhet. Vi har en 4 og 1åring, og vi dusjer ofte sammen. De lærer både anatomi og at noen steder på kroppen er private.

Mine foreldre snakket aldri om private deler etc, antakelig fordi det ville blitt for flaut. Å fortelle om mensen var også så vanskelig husker jeg.. Så ja til åpenhet,  innenfor rimelige grenser 

Anonymkode: b7ea5...ec1

• Liker 31
Skrevet

Ja, det er naturlig å gå naken når det passer seg sånn. Hvis jeg kommer rett ut av dusjen og må ordne noe for barnet, så er det ikke alltid vits i å kle på seg først. Gjør ikke noe poeng utav det. Det er like naturlig at hun ser meg naken i blant som at jeg ser henne naken når hun blir stelt. Det er en del av livet. 

• Liker 24
Skrevet

Vi er ofte i bassenget, så da ser jo barna både oss og andre nakne. Men går ikke naken fremfor den 10årige sønnen min f.eks.

Kvinne

Anonymkode: ef342...289

Skrevet

Nei.

Anonymkode: 99100...841

• Liker 2
Skrevet

Kommer jo helt an på alder. Mange bader jo i badekar med sine små (1-3år) , men ikke greit å gå naken foran eldre barn uten mening rundt. 

Anonymkode: 3f279...c9f

• Liker 3
Skrevet

Dere som mener at det ikke er greit, hvorfor mener dere at det ikke er ok? 

Anonymkode: 4396b...ad2

• Liker 9
Skrevet

Vokst opp med mor og far som gikk nakne. Ser virkelig ikke problemet. Mamma soler seg forsatt toppløs på stranda. Jeg kunne ikke brydd meg mindre. Går naken foran barna også. Barna får nakne. Ikke redd for å kle av seg i fellesdusjer og sånt. Når voksne står å dusjer i undertøy så syns jeg det er noe som er feil. 

Anonymkode: b425f...3e6

• Liker 23
Skrevet

Nå er barna 13 og 15. Jenter. Vi har ett bad. Mannen, jentene og jeg skifter og dusjer uten å bry oss om hverandre er nakne. Det har vi gjort i alle år.

Men å vandre rundt i huset naken gjør jeg ikke engang om jeg er alene. Da slenger jeg på meg en morgenkåpe eller et håndkle.

Anonymkode: 34bbe...6de

• Liker 9
Skrevet (endret)

Hva folk mener om dette er i all hovedsak påvirket av hvilke kulturelle moter man har vokst opp med. Man kan ikke regne med å få et fornuftsbasert svar på dette.

Har du vokst opp i en naturistfamilie er det selvfølgelig helt uproblematisk at far og hans 18 år gamle datter soler seg nakne sammen på terassen på hytta. Heller ikke at mor kler av seg og venter naken utenfor dusjen mens hennes 14 år gamle sønn gjør seg ferdig i dusjen. Det er heller ikke noe problem at storfamilien, med inngifte av begge kjønn møtes nakne i badstua.

Hvis du derimot er oppvokst med f.eks. strengt kjønnskille så vil det være galt om far steller sin 6 mndr gamle datter og ser henne naken eller at mor bader naken i badekaret med sin 2 år gamle sønn. Hvis du er oppvokst med at kvinner skal skjule brystene på stranda eller ikke håndhilse på menn så vil man selvfølgelig kunne utvikle sosialt tillært skyldfølelse hvis det skulle skje.

På spørsmål som dette får man ikke svar som forteller hva som er fornuftig eller objektivt sett riktig. Man får også i liten grad svar som forteller hva man instinktivt ville mene hvis man var upåvirket av andre. Svarene forteller kun hvilken kulturell mote som de enkelte har vokst opp med. Så svarene kan ikke brukes til å finne ut hva som er "riktig" eller hva man selv burde gjøre.

Endret av Brutex
  • Liker 14
Skrevet (endret)

Om det er ok å være naken rundt barn er selvfølgelig avhengig av forholdet til barna. Er det egne barn er det helt greit (så lenge ikke barna finner det problematisk). Er det andres barn bør man selvfølgelig ha klargjort det med foreldrene først. Hvis det er ste-barn i eget hjem synes jeg også det burde være greit men man bør informere den andre foreldren først. (Leste om kvinnen i Usa som er siktet for å gå toppløs i eget hjem foran sine stebarn. Det synes jeg er galskap.)

Endret av Brutex
Skrevet

Det er vel helt avhengig av situasjonen, hva man er vant til osv? For min del et det naturlig på badet etc og når det bare er egne barn der. Og så bader jeg gjerne naken ute im sommeren ofte sammen med min svigerinne og da har vi gjerne barna med begge to.

Anonymkode: 533cf...f0f

• Liker 2
Skrevet

Jeg bor alene med mine to jenter på 8 og 13, vi surrer nakne rundt uten blygsel. Jeg hadde kanskje trodd 13-åringen snart skulle både blitt mer sjenert og bedt mor kle på seg (noe jeg selvfølgelig ville tilpasset meg), men ikke så langt.

Jeg hatet å være naken foran min mor da jeg nærmet meg tenåra, mye fordi hun kommenterte kroppen min. Egentlig ikke på en kjip måte, men for tenåringsmeg var det grusomt at hun f. eks. kommenterte at jeg begynte å få pupper. Jeg har derfor unnlatt å gjøre det samme med min datter, vi snakker om slike ting om hun tar det opp. Jeg sover ikke naken med dem (de få gangene det er aktuelt), ellers har jeg ingen store sperrer (er ikke sjenert foran andre heller).

Det er viktig for meg at jentene mine har et godt forhold til kroppen sin, vi har ikke vekt hjemme og vi spiser det vi vil (med moderasjon selvfølgelig, men det er totalen som teller, ikke om vi av og til har is på tirsdag istedenfor lørdag). De blir bombadert med så mange unaturlige kroppsidealer at det er greit at de ser hvordan vi vanlig dødelige ser ut under klær og sminke.

Anonymkode: d782d...1b0

• Liker 10
Skrevet

Er myndig men enda så ung at eg bor hjemme hos mamma og pappa. Har alltid kunne vært naken foran hverandre hele familien. Kunne ikke brydd oss mindre...kropp e naturligt.

Anonymkode: c45e5...1f1

• Liker 7
Skrevet

Hos oss er nakenhet helt naturlig (om morgenen, kvelden, i garderober, bading på hytta, osv.). Barna er alt fra seks til 12 år, og de bryr seg lite om både sin egen og våre foreldres nakenhet.

Anonymkode: 4e47d...8c3

• Liker 8
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hos oss er nakenhet helt naturlig (om morgenen, kvelden, i garderober, bading på hytta, osv.). Barna er alt fra seks til 12 år, og de bryr seg lite om både sin egen og våre foreldres nakenhet.

Oss foreldres nakenhet.

Skrevet

Frem til barna selv viser de synes det er ubehaglig er det helt greit. Mine barn ble bluferdige rundt tiårs alderen, så da sluttet jeg også å gå naken fra badet til soverommet.

Anonymkode: e95ac...8b4

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...