AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #1 Del Skrevet 26. november 2019 Jeg er håpløst fortvilet mamma. Sønnen min er 7 år og går i 2 klasse. For et lite halvår siden fikk vi endelig ADHD diagnose. Han er impulsiv, mangler oppmerksomhet og aktivitetsnivået er skyhøyt. Min aller største utfordring er at pga manglende evne til å tenke handling = konsekvenser, så havner han i ufattelig dumme situasjoner. Jeg er med over alt. Er 100% sykemeldt for å kunne følge opp. Han trenger en voksen tett på seg som kan gripe inn. Det som gjør vondest er at han blir så utrolig sint, og kan skade andre. Nå står han uten venner. Foreldre nekter barn å være med han, og de har ikke lyst heller. Nå har den siste tålmodige kompisen også kastet inn håndkleet. Og det er så vondt å se at den livlige, artige gutten min svinner vekk. De største problemene er på skolen. Nå skal BUP ha møte med skolen og meg for å informere de litt om ADHD og hvordan møte gutten min på best mulig måte. Men jeg vil ha inn PPT. Problemet er at PPT ikke vil inn da gutten er så faglig sterk. Jeg og BUP mener at han må ha en voksenperson på seg. Nå er det så ille at han må være hjemme hvis de har vikar... Grunnloven sier at alle barn har rett på at behovene skal dekkes på skolen. Det mener jeg ikke skjer her. Jeg trenger noe å slå i bordet med, slik vi får hjelp. Gutten trenger en som kan være på i friminutt, og en som kan ta han med seg ut av klasserommet når det trengs. Faglig trenger han ikke hjelp. Det er en evig runddans og jeg er så sliten at jeg gråter konstant, og får ikke sove. Hva kan jeg gjøre for å lette hverdagen? Noen som har noe jeg kan slå i bordet med for å kreve tiltak fra skolen? Eller er dette dødt løp? Jeg er redd for at gutten min svinner helt... Han har vært så glad, livlig og god. Nå er det så krise at jeg kan ikke sende han ut alene lengre. Anonymkode: 6119e...743 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #2 Del Skrevet 26. november 2019 Går han på ADHD-medisiner? Anonymkode: 465f5...00e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #3 Del Skrevet 26. november 2019 Diagnosen skal utløse ressurser fra skolens (kommunen) side. En iop skal skrives osv. Dessverre er det lite, om noe, kompetanse fra assistentene som settes inn. Det skal mye til for å få en spesialpedagog. Jeg ville forhørt med inne på ADHD-sin side, meld deg inn der. https://adhdnorge.no/ Anonymkode: 86076...123 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #4 Del Skrevet 26. november 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Går han på ADHD-medisiner? Anonymkode: 465f5...00e Alle barn med adhd trenger ikke å gå på medisiner, det er ikke alltid medisiner er riktig løsning. Anonymkode: dab2a...2b4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #5 Del Skrevet 26. november 2019 Her skal ikke PPT inn i bildet dessverre, da du sier at gutten din er sterk faglig, og BUP allerede er inne. Her må først og fremst skolen ta av ressursene de har tildelt og kontaktlærer må skrive iop dersom det er fattet et vedtak på gutten. Dersom ressursene ikke fungerer etter en periode kan dere eventuelt på nytt ta kontakt med PPT. Dere kan også be med PPT-ansvarlig ved skolen inn på møte for å få veiledning dersom de har tid og mulighet. Det som er viktig her er tidlig innsats og å sette inn de ressursene som trengs slik at gutten din ikke faller utenom. Be også helsesøster med på møte, er hun koblet inn fra før av? Helsesøster er en god ressurs ved enhver skole. Har skolen en miljølærer også? Koble på denne personen også i såfall, få alle med på møte. Dette er viktig. Helsesøster eller miljølærer er gode ressurser som bør benyttes i dette tilfellet. Anonymkode: dab2a...2b4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Caelyn Skrevet 26. november 2019 #6 Del Skrevet 26. november 2019 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her skal ikke PPT inn i bildet dessverre, da du sier at gutten din er sterk faglig, og BUP allerede er inne. Her må først og fremst skolen ta av ressursene de har tildelt og kontaktlærer må skrive iop dersom det er fattet et vedtak på gutten. Dersom ressursene ikke fungerer etter en periode kan dere eventuelt på nytt ta kontakt med PPT. Dere kan også be med PPT-ansvarlig ved skolen inn på møte for å få veiledning dersom de har tid og mulighet. Det som er viktig her er tidlig innsats og å sette inn de ressursene som trengs slik at gutten din ikke faller utenom. Be også helsesøster med på møte, er hun koblet inn fra før av? Helsesøster er en god ressurs ved enhver skole. Har skolen en miljølærer også? Koble på denne personen også i såfall, få alle med på møte. Dette er viktig. Helsesøster eller miljølærer er gode ressurser som bør benyttes i dette tilfellet. Anonymkode: dab2a...2b4 PPT og IOP kan settes inn ved sosiale vansker. Mitt barn har det da han har asperger syndrom og ADHD. Han fikk sakkyndig vurdering av PPT med krav om spesialundervisning, assistent-timer og pedagog pluss en del andre tiltak. Jeg ville klagd på at PPT ikke vil gå inn i saken. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #7 Del Skrevet 26. november 2019 Han begynner på medisiner i slutten av januar, og jeg håper jo selvfølgelig de virker i den grad at ting roer seg. Men det er lenge til, og han som var klassens mest populære har ingen venner igjen. Jeg skal få snakket med helsesøster, og høre om de har miljølærer. Jeg er håpløst fortvilet. Assistenten de har i klassen var flink til å ta han ut på grupperom når han ble urolig, og var tett på i friminutt. Men de fikk en ny elev i klassen som krever enda mer, og dermed mistet min sønn alt. Tror dette også spiller inn på den voldsomme atferdsendringen.. TS Anonymkode: 6119e...743 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #8 Del Skrevet 26. november 2019 En ting jeg tror du bør gjøre er å informere de andre foreldrene om diagnosen. Klassen bør også informeres om hva diagnosen er og hva de skal gjøre når ting blir vanskelig for din sønn - i mange tilfeller vil det sannsynligvis være og hente en voksen. Og husk at adhd er en forklaring på oppførslen og ikke en unnskyldning, men det er du sikkert klar over. Anonymkode: c3205...71a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #9 Del Skrevet 26. november 2019 Det er ikke mulighet for å prøve medisiner tidligere? Jo lengre tid det tar jo verre kan det bli for ham om medisinen funker. Det påvirker også klassemiljøet og for en med adhd vil et godt klasemiljø være ekstra viktig. Anonymkode: c3205...71a 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #10 Del Skrevet 26. november 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: En ting jeg tror du bør gjøre er å informere de andre foreldrene om diagnosen. Klassen bør også informeres om hva diagnosen er og hva de skal gjøre når ting blir vanskelig for din sønn - i mange tilfeller vil det sannsynligvis være og hente en voksen. Og husk at adhd er en forklaring på oppførslen og ikke en unnskyldning, men det er du sikkert klar over. Anonymkode: c3205...71a Selvfølgelig klar over dette. Har aldri hatt sånne problemer før nå siste 3-4 uker. Det ligger nok grunn i at han mistet assistenten og nå må holde stolen i klasserommet hele dagen. Mer uro. Skolen mener vi utleverer ham om vi tar det opp, men kommer til å gjøre det ved neste foreldremøte uavhengig av hva de mener Anonymkode: 6119e...743 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #11 Del Skrevet 26. november 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke mulighet for å prøve medisiner tidligere? Jo lengre tid det tar jo verre kan det bli for ham om medisinen funker. Det påvirker også klassemiljøet og for en med adhd vil et godt klasemiljø være ekstra viktig. Anonymkode: c3205...71a BUP-legen hadde ikke tid før i slutten av januar ettersom han må følges opp også.... Anonymkode: 6119e...743 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #12 Del Skrevet 26. november 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Her skal ikke PPT inn i bildet dessverre, da du sier at gutten din er sterk faglig, og BUP allerede er inne. Her må først og fremst skolen ta av ressursene de har tildelt og kontaktlærer må skrive iop dersom det er fattet et vedtak på gutten. Dersom ressursene ikke fungerer etter en periode kan dere eventuelt på nytt ta kontakt med PPT. Dere kan også be med PPT-ansvarlig ved skolen inn på møte for å få veiledning dersom de har tid og mulighet. Det som er viktig her er tidlig innsats og å sette inn de ressursene som trengs slik at gutten din ikke faller utenom. Be også helsesøster med på møte, er hun koblet inn fra før av? Helsesøster er en god ressurs ved enhver skole. Har skolen en miljølærer også? Koble på denne personen også i såfall, få alle med på møte. Dette er viktig. Helsesøster eller miljølærer er gode ressurser som bør benyttes i dette tilfellet. Anonymkode: dab2a...2b4 Tull og tøys. PPT skal inn i bildet. Gutten skal ha sakkyndigvurdering, enkeltvedtak og IOP. Jeg jobber selv på skole og har opp gjennom årene hat flere ADHD gutter som følger klassens mål og vel som det, mens som likevel har 1 voksen med seg. Den voksne hjelper ikke med det faglige, men til å regulere når elevene har trengt pause o.l Man kan henvises til PPT på grunn av psykososiale vansker Anonymkode: 01d30...331 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #13 Del Skrevet 26. november 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tull og tøys. PPT skal inn i bildet. Gutten skal ha sakkyndigvurdering, enkeltvedtak og IOP. Jeg jobber selv på skole og har opp gjennom årene hat flere ADHD gutter som følger klassens mål og vel som det, mens som likevel har 1 voksen med seg. Den voksne hjelper ikke med det faglige, men til å regulere når elevene har trengt pause o.l Man kan henvises til PPT på grunn av psykososiale vansker Anonymkode: 01d30...331 Takk! Det er dette skolen mener ikke går. De mener han må henge etter faglig. Men da skal jeg mase mer. Anonymkode: 6119e...743 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #14 Del Skrevet 26. november 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Takk! Det er dette skolen mener ikke går. De mener han må henge etter faglig. Men da skal jeg mase mer. Anonymkode: 6119e...743 Stå på! Om ikke skolen hører kan du kontakte ppt selv å spør om råd Anonymkode: 01d30...331 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #15 Del Skrevet 26. november 2019 Dette handler ofte om penger, dessverre. Vi hadde et fosterbarn med adhd-diagnose, og der var både ppt (h*n var riktig nok også faglig svak) og bup på banen. Vi ble fortalt av saksbehandler fra bv at det var mye lettere å få utløst ressurser når det handlet om et fosterbarn, fordi premissene da er helt noen andre. Jeg biter meg merke i at du sier han har vært klassens mest populære, og nå har han ingen venner igjen. Hva har skjedd, utenom at han mistet assistenten sin? Hvordan var det i barnehagen? Går han på sfo, og i tilfelle, hvordan fungerer det der? Anonymkode: bfb03...382 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #16 Del Skrevet 26. november 2019 Det du må gjøre nå er å ta tak selv, ikke vent på skolen. Send en henvisning til PPT selv og sørg for at kommunikasjon foregår skriftlig. Er det i Oslo du bor? Les deg opp på opplæringsloven det er den PPT forholder seg til. Da vil du se at PPT ikke kun skriver sakkyndig vurdering på bakgrunn av faglige vansker, men også psykososiale vansker. En diagnose utløser ikke assistent, det er vanskene barnet har som er relevante. Her er det funksjonsfall noe som er bekymringsverdig. Du kan også høre med fastlegen om hen kan skrive ut ADHD medisiner, det er uansett fastlegen som overtar medisinansvaret når BUP avslutter saken. Stå på, kjemp for gutten din! Anonymkode: 09702...ca7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #17 Del Skrevet 26. november 2019 Det er så trist at kommunene kaster bort ressurser og ikke hjelper dem som virkelig trenger det! I våres tilfelle prøvde PPT å presse oss til å ha en ekstraressurs til barnet våres på skolen, som i våres mening var helt og absolutt unødvendig. Jeg kan ikke beskrive alle de midlene vi brukte for å bli kvitt dem og lukke saken. Det er andre år og læreren har ikke merket noe at hun var i PPT. De i PPT ønsker ikke å hjelpe dem som virkelig har problemer fordi det er krevende. Anonymkode: 2be52...6dd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tatja Skrevet 26. november 2019 #18 Del Skrevet 26. november 2019 (endret) Jeg skjønner så godt hvordan du har det, altfor godt. BUP bør tilby timer hos barnepsykolog for å lære gutten verktøy for å håndtere de sterke følelsene sine. Det får vårt barn endelig, etter mye mas fra vår side. Hos oss fikk vi fremskyndet medisinbruk, etter å ha lagt litt press på BUP. Medisiner hjelper jo mange. Men ikke alle. Og du. Man klare ikke å skjule at et ADHD-barn sliter. Vi informerte om diagnosen og utfordringene i foreldremøte; og har blitt møtt og forstått på en helt ny måte. Det er til god hjelp for oss og vårt barn. Nå kontakter de oss, i stedet for å tiske og hviske seg imellom. Min åpenhet gjorde det lettere for dem å ta kontakt når det var noe. Det er utrolig vondt å ha et barn som sliter slik ditt barn gjør. Også jeg så min unge miste all selvtillit og visne til en skygge av seg selv. Men med god hjelp så kan ting endre seg. Mitt barn skiftet skole og fikk endelig en lærer som klarte å få en god og trygg relasjon til henne, det har hjulpet mye. Endret 26. november 2019 av Tatja 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå