Gå til innhold

Betale fly og hotell for gjester?

Fremhevede innlegg

Gjest Kjip?
Skrevet

Er det litt kjipt å invitere familien til fest i Frankrike uten å betale flybillett og overnatting?

Vi ønsker å invitere 25 stk, vår nærmeste familie til bryllupsfest i huset vårt i Frankrike. Hvis vi skal betale for flybillett og hotell så koster bare den delen rundt 100.000,- åjåjåj!

Håper noen av dere her på forumet kan si hva dere mener :-)

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Synes ikke du er kjip som ikke ønsker å bruke så mye penger på det. Men du bør vel hjelpe til med å finne billige billetter og hotellrom. Og inviter i god tid slik at gjestene kan spare litt.

Skrevet

Men hvis dere har hus i Frankrike, kan dere ikke la de aller nærmeste sove der!??

Uansett, jeg tror ikke det er vanlig at brudeparet betaler gjestenes opphold... Men dere kan kanskje ikke regne med at alle de inviterte kommer, når dere velger å legge bryllupet til utlandet. På samme tid, kunne dere kanskje tilby gratis overnatting - mot at de betaler flybillettene selv...om dere har råd til det. Det finnes jo mange måter og løse en evt. problemstilling på, men dette er noe dere må se på selv, evt. snakke med de aktuelle gjestene om...lufte tanker og ideer og høre med dem om hva de synes! :wink:

Det er det beste rådet jeg kan gi! På samme tid kan jeg si at jeg nok ikke hadde forventet å skulle fly og bo gratis dersom jeg ble invitert til utenlands-bryllup...

Gjest brud i sommer
Skrevet

Høres utrolig romantisk ut å gifte seg i utlandet.

Syntes absolutt ikke dere skal betale fly og hotell for gjestene. Vi var inne på tanken å gjøre det i utlandet. Vår tanke var: invitasjoner (eller "save the date"-kort) i så god tid at gjester kunne legge ferien dit. Men vi vurderte å betale fly eller hotell / evtl. begge deler for forloverne.. (ikke deres familie, kun forloveren..).

Hvis jeg ble invitert i bryllup til utlandet ville jeg ALDRI forvente å bli påspandert fly og hotell..

Det kan imidlertid være på sin plass å kunngjøre at man ikke ønsker seg presanger - kun at de kommer (så letter man den økonomiske byrden til sine gjester noe..).

Lykke til!

Gjest Kjip?
Skrevet

Takk for rask respons!

Ja, vi tenkte å sende invitasjoner 6 mndr før festen.

Vi skulle gjerne latt hele familien overnatte, men vi har bare 8 sengeplasser, og bare 3 er ledige (unger :-))

Ja, jeg får høre litt med familien om hva de synes... og se hva dere andre her inne i forumet synes :-)

Gjest Kjip?
Skrevet

Jaaaa!!! Vi kan si at vi ikke ønsker oss gaver, så blir det på en måte litt sponsing av flybilletten :-)

Det var en god idé! Tusen takk for tipset!

Gjest Gjest
Skrevet

I de utenlandsbryllupene jeg har hørt om betaler gjestene selv.

Personlig skulle jeg vært utrolig nær hovedpersonene for å reise til utlandet for å feire bryllupet deres, måtte ha vært enten søsken eller at jeg skulle være forlover.

Jeg skjønner ikke helt dette med å gifte seg utenlands jeg da, men det er meg. For meg er det så uendelig mye viktigere at alle jeg er glad i er der den dagen og kan dele den med meg - ikke at jeg er i vakre og eksotiske omgivelser. Skulle jeg giftet meg i utlandet skulle jeg ha hatt så god råd at jeg kunne betale for gjestene, ellers ville jeg latt være /giftet meg i stille og rolige former. Men tror det er få som tenker som meg. Uansett - masse lykke til! :)

Gjest Kjip?
Skrevet

Veldig fint å høre at det antagelig ikke blir oppfattet som kjipt hvis vi ikke betaler reise og overnatting.

Håper alle de 25 vi skal invitere kommer, for det er bare den aller nærmeste familien vi inviterer.

Til deg som skrev innlegget over her: Vi skal gifte oss i tinghuset i Oslo, ikke utenlands. Det er bare festen som skal være i Frankrike. Vi har et hus der, og bor der ca halve året. De fleste i familien vår har vært der og stortrives! Derfor tenkte vi at det hadde vært hyggelig med en hagefest der da :-)

Gjest Embla s
Skrevet

Men hvis dere skal gifte dere i Oslo, så kan dere vel ha en middag etter vielsen der og? De nærmeste kommer jo sikkert til å overvære vielsen uansett?

Ellers syns jeg ikke det er vanlig at brudeparet betaler fly og hotell for gjestene. Men som andre sier; vær ute i god tid sånn at de kan kombinere det med annen ferie, og hjelp til med å finne rimelige overnattingsløsninger!

Gjest Kjip?
Skrevet

Vi skal ikke ha med noen i tinghuset. Vi er ganske godt brukt begge to, så det blir ikke noe "årntli" bryllup med hvit kjole osv :) ...Vi kommer til å dra tilbake til Frankrike dagen etter vi har vært i tinghuset. Men takk for tipset!

Gjest Gjesta
Skrevet
Vi er ganske godt brukt begge to

godt brukt....? :ler:

Skrevet

Jeg hadde aldri forventa at brudeparet skulle betale for meg. Jeg har vært i utlandet i bryllup og har alltid bekostet reise og opphold selv.

Gjest Kjip?
Skrevet

Takk :-) ...Da kan jeg fortsette planleggingen uten å være stresset for å bli oppfattet som kjip.

Takk for alle svar!

Skrevet

Hadde ikke tenkt på edt! Det blir jo en fin ferie for folk - og det utnytter sikkert mange og blir et par dager ekstre.

Billige flybilletter er jo heller ikke uoppnåelig lenger heller

Skrevet

Jeg hadde oppfattet deg som utrolig ekstravagant hvis du hadde betalt fly for 25 voksne mennesker til Frankrike. Overnatting også, men hadde man leid et større hus å ha festen i, så hadde man kanskje fått med overnatting på kjøpet.

Så lenge folk får vite om det i god sparetid på forhånd, så er det helt OK å invitere folk til utlandet. Det blir jo en opplevelse for gjestene også. Litt dyrere enn hvis de kunne tatt bilen og bodd hjemme, men folk drar jo stadig på helgeturer likevel, så hvorfor ikke prøve seg.

Høres ut som et deilig bryllup. :)

Catzy

Skrevet

Jeg ville nok prøvd å prioritere å dra hvis jeg ble invitert i bryllup i Frankrike. Har selv tenkt tanken på å gifte oss der. Hadde ikke forventet at brudeparet skulle betale hverken fly eller opphold!

Vi betaler hotellrom for min forlover på bryllupsnatten, både fordi leiligheten vår blir opptatt av andre og som en gest til henne fordi hun stiller opp som forlover og arrangerer utdrikningslag etc.

Gjest Betty Boop
Skrevet

Vi gifter oss i utlandet og betaler ikke verken fly, leiebil eller hotell for gjestene våre. Vi har ordnet overnatting i private hjem for oss, mamma og pappa, mormor, bror + hans forlovede og fetter. Ellers har vi vært behjelpelige med å finne rimelig overnatting, og prøver å gjøre dagen enklest mulig for gjestene. Minibuss kommer og henter dem om morgenen og kjører til kirken, til festen, og hjem om kvelden. Tror ingen forventet at vi betalte flyreisen for dem, bare at vi hjalp til med tilrettelegging.

Skrevet

vi gjør det omvendt. vi inviterer nederlendere med oss til norge.. riktignok har min kjæres foreldre VALGT Å IKKE KOMME, selv om de bare ville behøve å betale flyreisen..

jaja, de som synes det er VERDT det, kommer sikkert selv om de må betale selv.

(missforstå meg rett :-? )

Skrevet

Jeg hadde blitt utrolig overrasket hvis brudeparet skulle ha betalt reise og opphold hvis jeg var invitert i bryllup i utlandet!

Det syns jeg gjestene må klare selv, men brudeparet bør selvsagt hjelpe til med å finne overnatting.

Skrevet

Hadde jeg vært millionær så kunne jeg nok ha gjort det..

men det er jeg nå engang ikke..

De som blir med oss over til new york betaler fly og opphold selv.

Skal jo ha middag hjemme i norge også da..og

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...