Gå til innhold

Pusegutt har begynt å tisse inne. Svært avhengig av matmor.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min 9 år gamle kastrerte guttepus har begynt å markere inne. Det er på forskjellige steder hver gang, men han tisser ofte på klær som jeg (matmor) har hatt på meg i fjøset, sikkert fordi det lukter av fremmede dyr. Han har tisset på vegger og kofferter også. Som regel nært meg.

Han har også vært svært masete det siste året, spesielt på meg. Samboer sier han er helt stille når jeg er borte. Han ligger oppå meg når jeg sover, og kliss inntil meg når jeg ser på TV, og så blir han med meg på do. Ligger jeg for lenge så blir han urolig. Dyrelegen mener han gjør dette fordi han er nervøs. Henger med på den og gir han fôr for engstelige katter. Han har vært skvetten og sensitiv helt siden jeg fikk han.

For 3 måneder siden gikk jeg fra å være arbeidsledig hjemme hele dagen til å være borte 9 timer om dagen, samtidig som vi flyttet til et større hus. Kan dette ha bidratt til at han markerer utenfor boksen såppass ofte de siste 2 månedene? (Skulle han ikke ha begynt tidligere da?) 

Er han redd for å miste meg?

Kan jeg gjøre noe for å gjøre han tryggere?

Anonymkode: 98939...6b0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1) Ta han med til veterinæren. Han kan ha krystaller i urinen, UVI eller andre plager. Sjekk tennene også.
2) Prøv Feliway.
3) Sett et hormonimplantat på han. Kjemisk kastrering oppå vanlig kastrering kan eliminere adferdsproblemer som markering dersom sykdom er utelukket og andre ting er prøvd ut. 

• Liker 2
Skrevet

Første linje er veterinær, test for urinveisinfeksjon og nyreverdier. Det er veldig vanlig for kastrerte monser å få uvi og nyreproblemer.
Katter blir svært knyttet til sine mennesker, selv om mange ikke helt forstår dette. At du plutselig ikke lenger er hjemme hele dagen, kan føre til at han får separasjonsangst, dette er vanskeligere å gjøre noe med siden du må dra på jobb. At han tisser på ting du har hatt på deg i fjøset har mindre med at det lukter av andre dyr enn at det lukter veldig av deg (for det er vel klær du svetter noe mer enn vanlig i?), og han prøver febrilsk å markere ting som lukter av deg, sannsynligvis fordi han har mistet litt kontrollen over hvor du har blitt av.
Han er også ni år, så han har blitt senior og katter kan bli senile også, på lik linje som oss mennesker.

Ta først en runde hos veterinær med prøver og full helsesjekk, og snakk med veterinæren om adferdsendringene hans.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...