AnonymBruker Skrevet 25. november 2019 #1 Skrevet 25. november 2019 Noen som jobber som sykepleier og kan si litt om hvordan samarbeid på jobb fungerer i forhold til samarbeid i grupper på studiet? Man får jo høre at man på studiet har mye gruppearbeid fordi samarbeid er viktig og en stor del av jobben som sykepleier, lurer derfor på hvordan dette samarbeidet blir gjort/ fungerer ute i jobb som sykepleier? Hvilke likheter eller ulikheter er der mellom gruppearbeid på studiet og hvordan opplevde du samarbeid på studiet i forhold til i jobb? Anonymkode: 8fa89...eb3
AnonymBruker Skrevet 25. november 2019 #2 Skrevet 25. november 2019 Grunnen til at jeg spør er at jeg føler jeg fungerer ganske dårlig i gruppearbeid på studiet, så lurer litt på hvordan det såfall vil bli i praksis eller når jeg eventuelt blir ferdig utdannet sykepleier?. Om dét å jobbe sammen på studiet kan sammenlignes mye med måten man jobber sammen på i jobb, eller ikke? Gjør jo selvfølgelig alltid mitt bese og prøver å bidra, men er litt sånn som lett havner i bakgrunnen eller ikke klarer formulere meg godt nok og lignende. Anonymkode: 8fa89...eb3 2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #3 Skrevet 26. november 2019 Jeg jobber som radiograf, og vi hadde også masse gruppearbeid. Jeg HATET det. Men det er stor forskjell på samarbeide tverrfaglig i yrket. Jeg jobber helt fint med sykepleiere, anestesileger, kirurger etc på jobb uten problem. Men da er vi et team, med hver vår oppgave som kun vi kan gjøre, ferdig med den saken. Men vi må jo samarbeide ved f.eks forflytninger etc, og det går også helt fint. Synes egentlig gruppeoppgaver er teit og har veldig lite med gruppedynamikken ute i arbeidslivet Anonymkode: e9f25...099 4
AnonymBruker Skrevet 27. november 2019 #4 Skrevet 27. november 2019 Man må som regel gjøre det meste selv på jobb som spl, med mindre det er tungt stell og man må være flere. Det viktigste er å kunne være selbstendig. MEN, viktig å kunne snakke skikkelig til andre og ikke skape dårlig miljø. Og stå opp for deg selv, hvis ikke kommer du til å bli overkjørt av dominerende hjelpepleiere. Og de er det mange av! Anonymkode: 7d95c...158
Heisann1234 Skrevet 27. november 2019 #5 Skrevet 27. november 2019 Gruppearbeid på studie har ikke noenting med senere samarbeid på jobben å gjøre. Jeg HATET gruppearbeid. Måtte alltid dra lasset alene, var i gruppe med partygirls. Dessverre så gjør ikke skolen noen ting med dette.
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2019 #6 Skrevet 9. desember 2019 Kanskje litt sent ute med å svare, men jeg ønsker å dele min erfaring. Jeg er ca. halvveis i sykepleiestudiet og har alltid endt med å dratt lasset i hver eneste gruppeoppgave... Vi har dessverre hatt altfor mange oppgaver. Det vil alltid være noen på gruppa som ikke bidrar og trumfer igjennom gruppearbeid uten å skrive noen ting... Men det jeg synes er hovedproblemet er at nivået på mange av studentene er så ekstremt lave. Etter ett år bør de fleste studenter, uavhengig av studie, vite hvordan man skriver akademisk, klare å henvise til kilder og gjøre sin del av oppgaven. Dessverre er det ikke slik, jeg har opplevd at nesten 50% av de jeg har jobbet med i oppgaver hverken klarer å skrive faglig eller skrive kilder på en grei måte. Noen aner ikke hvordan de bruker pensum, hvordan man finner pensum eller hvordan bruke en emneplanen. Jeg har blitt stemplet som "sjefete" av flere av studentene jeg har jobbet med, noe jeg synes er trist. Både fordi "sjefsrollen" min bunner i sykt mye frustrasjon og oppgitthet av dårlige studenter som gir totalt faen i å bli gode sykepleiere, og fordi det går utover meg som student og min utvikling til å bli en god sykepleier. Jeg må dra lasset for å i det hele tatt levere oppgaver som er akseptable, da blir det mye frustrasjon tilslutt.Så absolutt alle mine gruppearbeid gjennom skolen har funka dårlig dessverre... Men i arbeidslivet fungerer jeg godt. Jeg har jobbet som assistent i mange år på ulike steder. Det vil alltid være en og annen kollega man ikke kommer overens med, men som regel klarer man å oppføre seg profesjonelt. Også vil jeg ikke minst dra inn det med modenhet. Mange sykepleierstudenter er jenter, kommer rett fra videregående. Det synes jeg er problematisk av flere grunner. Ikke bare handler det om forståelse av faget, men et studieprogram fyllt med så mange jenter blir det automatisk mye tull, baksnakking og fjas, inkludert i gruppearbeid. De er hårsåre, kan ikke bli snakket til på noen som helst måte... ingen konstruktiv kritikk er tillatt, satt på spissen Jeg lurer på om disse jentene vil få seg en reality check når de møter arbeidslivet midt i fleisen. Så mitt svar er; gruppearbeid på skolen og hvordan du fungerer i arbeidslivet har ingen sammenheng. Med mindre du er en dramatisk person fra før av som blåser opp alt uavhengig av kontekst selvfølgelig Anonymkode: b719e...5ac
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2019 #7 Skrevet 9. desember 2019 Jeg jobber på et sykehus, og syntes ikke det kan sammenlignes. Det jeg kanskje syntes er mest påfallende er at på studiet så må man bli enig om en felles konklusjon som alle skal gå god for. Sånn er det ikke på jobb. Føler heller vi jobber i team og diskuterer. Ikke alltid er man enig, men det er ok. Det hentes også inn andre (med kompetanse) for å konferere hvis man er usikker. Og det er jo ikke slik at bare én løsning er rett. Anonymkode: 70b35...031
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2019 #8 Skrevet 9. desember 2019 Den største forskjellen i min erfaring er at på jobb så møter folk opp, og de gjør jobben din. Under studiet så var det så mange som skulket, ikke gjorde det de hadde lovet og avtalt, så selv om man er en gruppe på fem så endte jeg opp med å gjøre omtrent alt. I det virkelige arbeidslivet får de som oppfører seg sånn sparken. Så jeg ville ikke bekymret meg. Det kommer til å gå fint! Anonymkode: 4b0fe...a6c 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå