Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg holder på å ta opp fag for å komme inn på et profesjonsstudie. Jeg tror ikke jeg kommer inn før høsten 2022, altså om 2.5 år. Men hvis poenggrensen blir høyere og høyere, så vet jeg faktisk ikke om jeg kommer inn om 2,5 år engang... Siden 2016 har det økt med nesten 2,5 poeng...😔 Tror dere at det bare vil fortsette?

Anonymkode: 1ddfc...5e7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er umulig å svare på. Svært mange poenggrenser har gått opp og opp og opp de siste årene, MEN noen studier er svært utsatt for motesvingninger og økonomiske konjunkturer. Ta f.eks journalistikk og ulike petroleumsfag; dette er fag som er atskillig enklere å komme inn på nå enn for noen år siden. 

• Liker 4
Skrevet

Det er jo en grense for hvor høyt det kan bli (alle 6'ere + maksimalt med tilleggspoeng)... Men kjenner til stresset med det, selv om det er flere år siden jeg holdt på med det kjøret der selv. Kan du få noen tilleggspoeng?

Anonymkode: f9b52...296

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er jo en grense for hvor høyt det kan bli (alle 6'ere + maksimalt med tilleggspoeng)... Men kjenner til stresset med det, selv om det er flere år siden jeg holdt på med det kjøret der selv. Kan du få noen tilleggspoeng?

Anonymkode: f9b52...296

Ja innen 2022 har jeg 8 alderspoeng og 2 tilleggspoeng fra årsstudium 😕 

Anonymkode: 1ddfc...5e7

Skrevet

Når flere og flere tar opp igjen fag osv for å komme inn, så vil jo grensene øke. Burde vært strengere, man burde fått litt minuspoeng jo flere forsøk man tar. Men den viktigste årsaken til økte grenser er økt popularitet og flere søkere. Ingen vet hva som vil skje om et år eller to.

Skrevet
1 minutt siden, Djækklåsst skrev:

Når flere og flere tar opp igjen fag osv for å komme inn, så vil jo grensene øke. Burde vært strengere, man burde fått litt minuspoeng jo flere forsøk man tar. Men den viktigste årsaken til økte grenser er økt popularitet og flere søkere. Ingen vet hva som vil skje om et år eller to.

Nei, det er urettferdig. Noen trenger flere sjanser.

Anonymkode: 9dddf...a7f

• Liker 2
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er urettferdig. Noen trenger flere sjanser.

Anonymkode: 9dddf...a7f

Nei, det som er urettferdig er at to med lik poengsum vurderes likt i ordinær kvote selv om den ene har brukt mange flere forsøk enn den andre.

• Liker 5
Skrevet

Venninnen min holdt på i SEKS ÅR før hun kom inn på sitt profesjonsstudie. Innen hun begynte på førsteåret hadde alle vi andre i vennegjengen mastergrader og ett års arbeidserfaring (og pensjonsgivende inntekt). Da hun var ferdig utdannet, fant hun ut at lønnsnivået var elendig (startlønn på 400 000 kr) og turnusen helt uforenlig med vanlig familieliv. Jeg sier ikke at du skal gi opp drømmen din, men tenk grundig gjennom ikke bare ditt første, kortsiktige mål (å komme inn på studiet), men hele studieforløpet, ev. praksis, hvor lett det blir å få jobb, startlønn + videre forventet lønnsøkning, ev. turnus e.l. osv. osv.

Anonymkode: 52312...98c

• Liker 8
Skrevet
4 timer siden, Djækklåsst skrev:

HÆ? Dette vil ha samme utfall uansett. Minuspoeng for å prøve flere ganger? Det vil jo bli klin umulig til slutt om man skal få minus!

Anonymkode: 77a4f...c5f

Skrevet
5 timer siden, Djækklåsst skrev:

Det er en enkel løsning. Innfør høyere karakterer. En 7 og en 8 som er høyere. Når alle klarer det innfører man 9 og 10. GJør det vanskeligere og vanskeligere. Øk nivået. Da får folk noe å strekke seg mot.

Skrevet

STUDIUM! Ikke studie.  

Anonymkode: 2a2b8...b90

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, abrasiveRefraction skrev:

Det er en enkel løsning. Innfør høyere karakterer. En 7 og en 8 som er høyere. Når alle klarer det innfører man 9 og 10. GJør det vanskeligere og vanskeligere. Øk nivået. Da får folk noe å strekke seg mot.

Du har åpenbart ikke forstått betydningen av inflasjon. 

• Liker 6
Skrevet
2 minutter siden, Traktor skrev:

Du har åpenbart ikke forstått betydningen av inflasjon. 

Inflasjon er jo bare bra. Deflasjon er det som er farlig. Så det burde bli vanskeligere hvert eneste år. Litt som EURO NCAP. Slik vil folk som har gammel videregående (helt korrekt) få mindre verdi av deres utdaterte utdanning.

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

HÆ? Dette vil ha samme utfall uansett. Minuspoeng for å prøve flere ganger? Det vil jo bli klin umulig til slutt om man skal få minus!

Anonymkode: 77a4f...c5f

Ikke nødvendigvis så mye, men 0,2, for eksempel. Altså om man har 5 fra før og får 6 i et fag, så får man bare 5,8 som tellende karakter, eller 5,6 om det var tredje forsøk man fikk 6 på, osv. Eller noe annet, lignende.

• Liker 1
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Venninnen min holdt på i SEKS ÅR før hun kom inn på sitt profesjonsstudie. Innen hun begynte på førsteåret hadde alle vi andre i vennegjengen mastergrader og ett års arbeidserfaring (og pensjonsgivende inntekt). Da hun var ferdig utdannet, fant hun ut at lønnsnivået var elendig (startlønn på 400 000 kr) og turnusen helt uforenlig med vanlig familieliv. Jeg sier ikke at du skal gi opp drømmen din, men tenk grundig gjennom ikke bare ditt første, kortsiktige mål (å komme inn på studiet), men hele studieforløpet, ev. praksis, hvor lett det blir å få jobb, startlønn + videre forventet lønnsøkning, ev. turnus e.l. osv. osv.

Hvordan går det med vennen din i dag? Trives han? Jobber han med det profesjonsstudiumet førte til?

Anonymkode: 1bb8b...ca2

Skrevet
På 26.11.2019 den 17.38, AnonymBruker skrev:

Hvordan går det med vennen din i dag? Trives han? Jobber han med det profesjonsstudiumet førte til?

Anonymkode: 1bb8b...ca2

Hun bruker fortsatt profesjonsutdanningen sin, men på en helt annen måte enn det som er "vanlig". Har kontorjobb og bedre lønn. Men hun kunne fått den jobben hun har nå uten å bruke seks år på å ta opp fag og seks år på profesjonsutdanningen, så hun har tapt MYE inntekt og pensjon. Jeg tror hun ville valgt annerledes i dag.

Skrevet

Det er håpløst at at folk bruker flere år etter videregående på å ta opp fag. Det er faktisk ikke verdens undergang at man ikke blir noen lege. Selvom man kanskje drar damer på KG.

• Liker 1
Skrevet

Hvilket studie er det? Kanskje du kan flytte et sted med lavere grense? 

Anonymkode: 79b3d...17c

Skrevet
2 minutter siden, Kågebruker skrev:

Det er håpløst at at folk bruker flere år etter videregående på å ta opp fag. Det er faktisk ikke verdens undergang at man ikke blir noen lege. Selvom man kanskje drar damer på KG.

Helt enig! Snakk om bortkastede ressurser.

Hvorfor ikke søke inn på noe du er kvalifisert for og som gir deg en Ok lønn/arbeidstid/tilgang på jobb når du er ferdig? Noe i familie med det du i utgangspunktet tenkte deg kanskje. Eller dra til utlandet (ikke langt til Danmark eller Sverige for eksempel)?

3 års tapt arbeidsinntekt er fort vekk 1,5 millioner kr i tapt inntekt - mao svindyrt!

Anonymkode: 51d7e...01c

• Liker 1
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

3 års tapt arbeidsinntekt er fort vekk 1,5 millioner kr i tapt inntekt - mao svindyrt!

500k i året uten utdannelse? Tror ikke det du...

Anonymkode: 9f9f4...d41

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...