Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg er 17 år og går i 2 klasse på vgs. I begynnelsen av november var jeg borte i 2 uker fra skolen på grunn av kyssesyke. Jeg hadde legeerklæring begge ukene. Jeg gikk glipp av en spansk muntlig prøve den ene uka. Sist uke kom spansk læreren min bort til meg å sa at hvis jeg ikke har den vurderingen jeg gikk glipp av neste uke, kan hun ikke gi meg halvårs vurdering. Jeg synes i utgangspunktet at det var rart at hun påstår hun ikke kan gi meg halvårsvurdering når jeg har hatt 2 vurderinger i spansk dette halvåret som holder i alle andre fag. Grunnen for at jeg lurer på hvor viktig det er med halvårsvurdering er fordi jeg har så mange vurderinger de neste ukene at jeg ikke har sjans til å øve på denne også. Ut i fra det jeg har forstått er en halvårsvurdering bare for å se hvor man ligger an, og den skal ikke ha noe å si for standpunkt karakterene til sommeren. Har dere tanker/erfaringer med dette?

Anonymkode: 9caf0...b65

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Standpunktkarakter skal dekke hele året du har hatt faget, mens en halvårsvurdering er som ordet sier en vurdering av hvor du ligger halvveis i året. Strengt tatt et jo halvårsvurderingen halvparten av standpunktkarakteren din, så det er viktig å få det. Trodde du det var sånn at du kunne få 2 i et fag til jul og 6 i standpunkt hvis du gjorde det bra på et par prøver etter?

Anonymkode: f737b...e0c

• Liker 1
Skrevet

Man skal ha tre vurderinger i alle fag. 

Anonymkode: c8d1e...596

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Standpunktkarakter skal dekke hele året du har hatt faget, mens en halvårsvurdering er som ordet sier en vurdering av hvor du ligger halvveis i året. Strengt tatt et jo halvårsvurderingen halvparten av standpunktkarakteren din, så det er viktig å få det. Trodde du det var sånn at du kunne få 2 i et fag til jul og 6 i standpunkt hvis du gjorde det bra på et par prøver etter?

Anonymkode: f737b...e0c

Halvårskarakteren min er ikke halve standpunktkarakteren min. Standpunkt karakteren er en helt ny karakter som settes. Vi har nylig hatt en halvdagsvurdering vi fikk beskjed om at teller omtrent hele karakteren. Jeg ser da ikke hvorfor den ene prøven jeg gikk glipp av da jeg var syk med legeerklæring er så viktig. 

• Liker 1
Skrevet

Terminvurdering vil mulig ha noe innvirkning på standpunktkarakteren. Når standpunktkarakteren settes er det som regel en helhetlig vurdering basert på hele året, men det er vanlig at vårterminen vektlegges mest. Men har dere ikke heldagsprøve i spansk? Da jeg hadde spansk var det vanlig at heldagsprøven telte mest, og muntlige vurderinger eventuelt vippet opp eller ned. 

Du bør vel uansett bare ta igjen den vurderingen. Er det noe som hindrer deg i å gjøre det? 

Anonymkode: 73c59...62f

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Terminvurdering vil mulig ha noe innvirkning på standpunktkarakteren. Når standpunktkarakteren settes er det som regel en helhetlig vurdering basert på hele året, men det er vanlig at vårterminen vektlegges mest. Men har dere ikke heldagsprøve i spansk? Da jeg hadde spansk var det vanlig at heldagsprøven telte mest, og muntlige vurderinger eventuelt vippet opp eller ned. 

Du bør vel uansett bare ta igjen den vurderingen. Er det noe som hindrer deg i å gjøre det? 

Vi har ikke heldag, men halvdag. Jeg er sikker på at den andre skriftlige vurderingen jeg har hatt og den muntlige jeg gikk glipp av vipper opp og ned. Det som hindrer meg i å ha den er at vi er inne i en periode med veldig mange prøver, og i de fagene jeg sliter med. Jeg vil derfor prioritere disse fagene og har ingen mulighet til å ha denne vurderingen i tillegg til de andre. 

Skrevet

Jeg ville snakket med læreren din om dette, jeg. Så lenge du har dokumentasjon, bør hun strekke seg ganske langt for at det skal bli best mulig for deg. 

Halvårsvurderingen er ikke en karakter i seg selv, men et bilde på hva du ville fått hvis standpunkt ble satt "i dag". Men: De vurderingene du har hatt, kan spille inn på standpunktkarakteren. Samtidig er forskriftene klare på at det er sluttkompetansen din som skal telle. Dette burde være ganske greit i spansk. Så hvis du f. eks. har fått to treere i høst, og så får tre firere neste termin, burde du vanligvis få fire. 

Problemet med denne regelen, er at i noen fag har man bare om hvert tema én gang. Du får f. eks. bare ett forsøk på vis hva du kan om norrøn tid i historien. 

Skrevet

Da må du vel egentlig bare ha den vurderingen? Om læreren ikke har vurderingsgrunnlag så har hen ikke lov å sette karakter. Jeg vil anbefale deg å snakke med hen, og spørre om å ha den, da standpunkt ofte er tatt i betraktning med hva du får første halvår - det er en helhetlig vurdering.

Hvor mye det at du har fått IV vurderes på standpunkt er veldig individuelt, og handler også om hva du har fått på de andre vurderingene, altså alle vurderingene skal taes i betraktning individuelt, så IV betyr ikke at du har får stryk eller en dårlig karakter i standpunkt, igjen avhengig av læreren din.

Anonymkode: 8b9d5...00c

Skrevet
12 timer siden, Gnå skrev:

Jeg ville snakket med læreren din om dette, jeg. Så lenge du har dokumentasjon, bør hun strekke seg ganske langt for at det skal bli best mulig for deg. 

Halvårsvurderingen er ikke en karakter i seg selv, men et bilde på hva du ville fått hvis standpunkt ble satt "i dag". Men: De vurderingene du har hatt, kan spille inn på standpunktkarakteren. Samtidig er forskriftene klare på at det er sluttkompetansen din som skal telle. Dette burde være ganske greit i spansk. Så hvis du f. eks. har fått to treere i høst, og så får tre firere neste termin, burde du vanligvis få fire. 

Problemet med denne regelen, er at i noen fag har man bare om hvert tema én gang. Du får f. eks. bare ett forsøk på vis hva du kan om norrøn tid i historien. 

Læreren gjør jo det ved å la TS ha vurderingen senere, men problemet til TS er at hun ikke vil prioritere denne vurderingen da hun har andre fag hun vil ta hensyn til i de siste ukene av terminen. 

Skrevet

Halvårsvurdering på vg2 har mye å si om du skal søke læreplass.

Lærerne jeg hadde på vgs var veldig delt på det styret med halvårsvurdering. Flere av dem ville ikke bruke halvårsvurderingen som en "halvpart" eller spesielt stor pekepinn. De opplevde ofte at elever skjerpet seg mye etter jul og gjorde det bra, selv om halvårsvurderingen ikke var så god. I følge dem var det for trist at en elev som var slapp på høsten og en drømmeelev på våren skulle ende opp med en 3-er på kompetansebeviset, enda den sto til en solid 5-er, bare fordi hen var slapp og fikk en veldig lav halvårsvurdering. Høyt fravær var en annen ting, men du skjønner greia. Andre lærere derimot.. oouf.

Anonymkode: 1921a...af2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...