Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har flere gode venner, og to veldig nære. Hele dette siste året har jeg vært svært syk, hatt behandling og har slitt en del med å håndtere dette. Disse to nære vennene mine vet akkurat hvor mye jeg har slitt, mens venner og familie ellers har fått bruddstykker. Jeg har aldri mast på de eller plaget de med mine plager, men snakket med de om det når det har vært naturlig. 
Jeg er nå mye bedre, og starter i jobb så smått om noen uker.
Problemet mitt er at maksdato på sykepenger er gått ut, og har ventet på avklaring fra NAV i 11 uker. De siste fem ukene har jeg ikke hatt noen inntekt, og bufferen min er brukt opp pga flytting tidligere i år/depositum som måtte betales. Jeg har vært alenemor i mange år, og er flink til å få mat/penger til å «vare», men de siste ukene har vært tøffe. Og nå er jeg helt blakk. Har noe mat i skapet og har ventet med å søke nød-penger fra NAV fordi de sa at «dette ikke skulle ta lang tid». 
Jeg forventer jo ikke at noen helt av det blå skal si at de kan låne meg noen kroner, men jeg føler det er litt rart at mine to nære venner ikke har spurt om de kan bidra litt. Spesielt når de vet at jeg får inntekt igjen om noen uker. Jeg har gjort dette sjøl flere ganger, spesielt med en av de - altså tilbudt det jeg kunne avse når hun har hatt det tungt - men jeg har selv aldri spurt noen av de om å få låne. Jeg har så lite lyst å spørre, men senest for to dager siden sa jeg at jeg aldri har hatt så lite penger på konto, uten at de reagerte. 
Kanskje er det ikke så vanlig som jeg tror å være behjelpelig. Jeg er sånn av natur, men det ligger kanskje ikke til alle? Er det for mye forventet av meg? Er det ikke et slikt samfunn vi lever i? 
jeg overlever helt sikkert, men begynner å lure på om mine nære venner ikke er så nære som jeg har trodd. 

Beklager langt innlegg. Måtte bare skrive dette av meg og kanskje har noen andre tanker om dette? 

Anonymkode: 61035...5e2

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva jeg har lært: Folk er ikke tankelesere. Ikke alle forstår åpenbare hint, og ikke alle kommer på å tilby hjelp uoppfordret - selv i situasjoner hvor det er åpenbart at du trenger hjelp. Mitt inntrykk er at de færreste faktisk "ser" slike ting. Selv om du hadde tilbudt å hjelpe til hvis en venn sa at h*n hadde lite penger på konto, er det ikke selvsagt at vennen gjør det tilbake. Du sier at du er flink til å få penger til å vare - kanskje det er dette vennene dine antar. Kanskje de ikke skjønner hvor blakk du egentlig er. Alt dette må ikke bety at de ikke er nære venner. Noen bare kommer ikke på ting av seg selv.

Det er best å være direkte, og spørre dem om du kunne lånt litt penger. :) Livet mitt har blitt enklere etter at jeg "innså" at jeg ikke må forvente at venner oppfatter eller forstår hva jeg trenger (selv i åpenbare situasjoner). Det betyr som sagt ikke at de er dårlige venner hvis de ikke intuitivt skjønner dette. Som regel hjelper venner meg hvis jeg er direkte. F.eks, hvis jeg sier "neste måned skal jeg flytte" så tar jeg det ikke som en selvfølge at folk tilbyr seg å hjelpe til med flyttingen - det er like greit å bare spørre med en gang. Hvis du skjønner.

Anonymkode: f7928...786

• Liker 4
Skrevet

Mange liker ikke å låne ut penger, enten de er nære venner eller ikke. Delvis pga at "lånte" penger forblir lånte dvs, de får dem aldri tilbake og fordi folk har som oftest nok med seg selv.

Anonymkode: 2670f...f53

• Liker 3
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva jeg har lært: Folk er ikke tankelesere. Ikke alle forstår åpenbare hint, og ikke alle kommer på å tilby hjelp uoppfordret - selv i situasjoner hvor det er åpenbart at du trenger hjelp. Mitt inntrykk er at de færreste faktisk "ser" slike ting. Selv om du hadde tilbudt å hjelpe til hvis en venn sa at h*n hadde lite penger på konto, er det ikke selvsagt at vennen gjør det tilbake. Du sier at du er flink til å få penger til å vare - kanskje det er dette vennene dine antar. Kanskje de ikke skjønner hvor blakk du egentlig er. Alt dette må ikke bety at de ikke er nære venner. Noen bare kommer ikke på ting av seg selv.

Det er best å være direkte, og spørre dem om du kunne lånt litt penger. :) Livet mitt har blitt enklere etter at jeg "innså" at jeg ikke må forvente at venner oppfatter eller forstår hva jeg trenger (selv i åpenbare situasjoner). Det betyr som sagt ikke at de er dårlige venner hvis de ikke intuitivt skjønner dette. Som regel hjelper venner meg hvis jeg er direkte. F.eks, hvis jeg sier "neste måned skal jeg flytte" så tar jeg det ikke som en selvfølge at folk tilbyr seg å hjelpe til med flyttingen - det er like greit å bare spørre med en gang. Hvis du skjønner.

Anonymkode: f7928...786

Ja du har nok rett. Jeg kommer nok ikke til å spørre de, da jeg helst vil klare det uten. (Kan søke nød-penger fra NAV, så skal sette meg ned med det i dag. Har venta i det lengste). 
Er bare mer forundret over denne «mangelen» til å se at noen sliter. Nå er det kanskje slik at det er jeg som alltid tar meg av andre, og hjelper alltid til både når noen spør om hjelp eller så tilbyr jeg meg dersom f.eks flytting. Vet hvor tungt det er. 
Når det er sagt, så kom jeg på at jeg spurte de om hjelp til flytting (til siste dagen for å rekke det), men da sa hun ene at hun hadde jobb akkurat da så hun kunne ikke. Da dagen kom og vi chattet til og fra mens jeg vasket, så hadde hun slett ikke jobb. Husker jeg reagerte litt på det, samtidig som jeg tenkte at det er helt greit å si nei om man ikke orker. 
Nei folk er ikke tankelesere, skulle nok bare ønske at man i alle fall kunne sett opp fra telefonen innimellom og spurt om det går bra. 
Det viktigste er vel at jeg fortsetter med det 😊

TS

• Liker 1
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mange liker ikke å låne ut penger, enten de er nære venner eller ikke. Delvis pga at "lånte" penger forblir lånte dvs, de får dem aldri tilbake og fordi folk har som oftest nok med seg selv.

Ja det er forståelig at noen ikke liker det. De færreste liker heller ikke å spørre. Har ikke pleid å låne noe. Alltid jobba og klart meg. Men så skjer det - at sykdom slår til og en ikke lenger får inntekt. For min del heldigvis kun i en periode. 
At folk oftest har nok med seg selv, har jeg i alle fall forstått nå. 
Og det er vel bare noe en må godta 🤷🏻‍♀️

TS

• Liker 2
Skrevet (endret)

Bidra med penger????

Sæk nødhjelp istedenfor å belaste venner med pengeproblemene dine.

Endret av O.G.
Skrevet
15 minutter siden, O.G. skrev:

Bidra med penger????

Nå har jeg jo ikke belasta de med noe som helst, dersom du leser hva jeg skriver. Og har ikke tenkt å gjøre det heller. 
Det var ikke essensen i innlegget. 

• Liker 2
Skrevet

Skjønner deg godt ts, jeg hadde kastet penger og mat på deg og barnet ditt for lenge siden, men jeg er selv vokst opp i fattigdom så jeg kjenner igjen et bekymret ansikt når jeg ser et.

Det er ikke for mye å be om at de nærmeste ser deg, når du ser dem. 

Anonymkode: 87c55...b3d

• Liker 3
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er forståelig at noen ikke liker det. De færreste liker heller ikke å spørre. Har ikke pleid å låne noe. Alltid jobba og klart meg. Men så skjer det - at sykdom slår til og en ikke lenger får inntekt. For min del heldigvis kun i en periode. 
At folk oftest har nok med seg selv, har jeg i alle fall forstått nå. 
Og det er vel bare noe en må godta 🤷🏻‍♀️

TS

Du får bare ta det som lærdom og heller ikke gi noe av deg selv når disse venninnene dine plutselig trenger hjelp :) 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får bare ta det som lærdom og heller ikke gi noe av deg selv når disse venninnene dine plutselig trenger hjelp :) 

Ja har lært noe. 
Men kommer nok alltid å stille opp for de dersom jeg har mulighet. Er bare sånn. Er kanskje derfor det ikke er så lett for meg å innse at ikke alle er sånn. 
Men det blir kanskje enklere for meg å si nei dersom jeg ikke kan, imens jeg tidligere har snudd hver stein for å stille opp hva det enn gjaldt 😊

• Liker 1
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner deg godt ts, jeg hadde kastet penger og mat på deg og barnet ditt for lenge siden, men jeg er selv vokst opp i fattigdom så jeg kjenner igjen et bekymret ansikt når jeg ser et.

Det er ikke for mye å be om at de nærmeste ser deg, når du ser dem. 

Takk for det. 
Ja er sjøl vokst opp i utfordrende kår. Og også med den filosofien at man stiller opp for venner og kjente, og til og med ikke så kjente, dersom noen behøver det. 
Men slik er det ikke lenger. Også «dugnadsånden» er utdøende. Kanskje er samfunnet i endring slik. Vi blir mer opptatte av oss selv og vårt, og mye av livet skjer oppi den lille skjermen vi bærer med oss 24/7. Så ser vi ikke lenger... 

TS

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, O.G. skrev:

Bidra med penger????

Er ikke det litt krast? Hun sier jo at hun har tilbudt vennene sine å låne tidligere når situasjonen har vært omvendt. Hun sier også at hun ikke kommer til å spørre dem direkte eller belaste dem med pengeproblemene.

Det hun reagerer på, er at hun har tatt initiativ til å hjelpe dem før, men når situasjonen er snudd om, er det ikke noen som tar initiativ til å støtte henne. Og det har jeg full forståelse for at hun reagerer på, enten det gjelder økonomi eller andre ting.

Skrevet
11 minutter siden, ti10 skrev:

Er ikke det litt krast? Hun sier jo at hun har tilbudt vennene sine å låne tidligere når situasjonen har vært omvendt. Hun sier også at hun ikke kommer til å spørre dem direkte eller belaste dem med pengeproblemene.

Det hun reagerer på, er at hun har tatt initiativ til å hjelpe dem før, men når situasjonen er snudd om, er det ikke noen som tar initiativ til å støtte henne. Og det har jeg full forståelse for at hun reagerer på, enten det gjelder økonomi eller andre ting.

Er ikke alle som leser alt, forstår hva som er essensen eller skriver gjennomtenkte svar. 
Takk for at du har skjønt det. 

TS

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for det. 
Ja er sjøl vokst opp i utfordrende kår. Og også med den filosofien at man stiller opp for venner og kjente, og til og med ikke så kjente, dersom noen behøver det. 
Men slik er det ikke lenger. Også «dugnadsånden» er utdøende. Kanskje er samfunnet i endring slik. Vi blir mer opptatte av oss selv og vårt, og mye av livet skjer oppi den lille skjermen vi bærer med oss 24/7. Så ser vi ikke lenger... 

TS

Ja dessverre, merker det spesielt her på nettet egentlig, liksom Låne en venn penger? UHØRT! jeg skjønner det ikke. Jeg har vipset ukjente penger som ikke hadde til mat liksom, hvorfor i alle dager vil du ikke hjelpe vennen din om de sliter eller venter på penger?! Det er uforståelig for meg. Så ja, jeg synes det er faktisk dårlig gjort av vennene dine å ikke støtte deg og stille opp, dårlig gjort at de lukker øynene og velger å ikke se. Jeg mener det er dårlig vennskap, faktisk. 

Klem

Ps, har du penger eller noe til å klare deg på nå?

• Liker 3
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja dessverre, merker det spesielt her på nettet egentlig, liksom Låne en venn penger? UHØRT! jeg skjønner det ikke. Jeg har vipset ukjente penger som ikke hadde til mat liksom, hvorfor i alle dager vil du ikke hjelpe vennen din om de sliter eller venter på penger?! Det er uforståelig for meg. Så ja, jeg synes det er faktisk dårlig gjort av vennene dine å ikke støtte deg og stille opp, dårlig gjort at de lukker øynene og velger å ikke se. Jeg mener det er dårlig vennskap, faktisk. 

Klem

Ja er enig med deg. Har også vippset ukjente til mat. Og handlet og levert på døra. Dersom du ikke har lest det, så svarte jeg en annen her at jeg spurte om hjelp til flytting i vår, til siste dagen slik at jeg rakk det. Men da kunne hun ene ikke pga jobb. Så viste det seg når dagen kom at hun glemte seg av og chattet med meg, og var da ikke på jobb likevel. 
Da er det bedre å si nei, tenker jeg. Enn å finne på en unnskyldning for å slippe. Kanskje ikke så god venn nei.. 

Jeg sitter nå og søker nødpenger fra NAV, og håper det går kjapt. Aldri gjort det før, mye dokumentasjon som skal fram. Har fortsatt litt mat i skapet til en dag. Dersom det ikke er på konto i morgen (må hente ut medisiner) så ringer jeg min mor som siste utvei. Ordner seg nok. Takk for at du spør ❤️ 
TS

• Liker 3
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Klem

De er ikke dårlige mennesker selv om de ikke spør om det der, herregud. Det kan hende at de har brent seg på det med å låne ut penger tidligere. Jeg lånte ut penger uten å blunke for noen år siden, fordi jeg ønsket å hjelpe de rundt meg som jeg er glad i. Det sluttet jeg med en dag en kompis kom å spurte etter å få låne 1500 kroner til å betale en regning. Det hastet, det måtte ordnes før 12 og jeg stresset meg i hjel for å få tatt ut de pengene (jeg var i tillegg på jobb) så han kunne springe i banken og få ordnet det. Fikk vite av venninna mi som også var dans hans at han ikke sprang rett i banken med de pengene, han sprang rett ned til togstasjonen for å kjøpe seg narkotika. Pengene fikk jeg så klart aldri igjen, dette er fem år siden. 

Så nei, det er ikke dårlig gjort å ikke tilby ts å låne. Kanskje de har dårlig råd selv, kanskje de har hatt kjipe opplevelser som den jeg nettopp nevnte, kanskje er ikke ts så sympatisk og snill som hun fremstiller det i HI. 

Anonymkode: 20960...d60

• Liker 1
Skrevet

Låne bort penger hjelper kun de som har mulighet til å tjene mer en mnd senere. Ergo tilbyr man ingen uten jobb å låne penger. Man setter de jo da i en spiral der de får mindre penger neste mnd og må lpne mer da osv. 

Anonymkode: 3b168...998

Skrevet

Hallo: du kan da ikke mene at du forventer at VENNER skal forsørge deg når du står uten penger? DET ER HELT OFF!!

Anonymkode: 07dba...22f

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Låne bort penger hjelper kun de som har mulighet til å tjene mer en mnd senere. Ergo tilbyr man ingen uten jobb å låne penger. Man setter de jo da i en spiral der de får mindre penger neste mnd og må lpne mer da osv. 

Anonymkode: 3b168...998

Jeg er ikke uten jobb. Jeg har vært alvorlig syk så lenge at jeg har mistet sykepengerettighetene. 
Starter i jobb om noen uker igjen, fordi jeg nå er klar igjen. 
Ellers er jeg enig med deg i det prinsippet, og har forståelse for at noen ikke vil låne noen som helst penger. 
Selv ville jeg gjort det, jeg ville i alle fall tilbudt meg å hjelpe, og heller hatt en mye mindre forventning, eller ingen, om å få det tilbake. 

TS

• Liker 3
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hallo: du kan da ikke mene at du forventer at VENNER skal forsørge deg når du står uten penger? DET ER HELT OFF!!

Anonymkode: 07dba...22f

Blir deppa av disse trådene her på KG altså. Dette er ikke representativt!

Selvfølgelig forventer man at venner skal førsørge en (innen rimelighetens grenser da) når man sliter, det er jo det venner er? Vi har hatt kompis på sofaen i månedsvis, mat fikk han og. Betalt narkogjelden til en annen kompis som endelig ville ut og ha hjelp har vi gjort også, gjett hvem det dryppet litt på da faren hans vant i lotto rett etterpå :) 

Tom hvis man ser helt egoistisk på det så skal man vel det? føler jeg meg ganske trygg på at det står en sofa til meg ett eller annet sted hvis det plutselig skulle være meg som fikk en brå sving )

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...