Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har den siste tiden datet en fyr som tidligere har hatt et rusproblem. Alkohol, hasj og tabletter, ingen sprøyter. Han har kun gått ungdomsskolen og levd et liv veldig ulikt mitt de siste 15 årene. Jeg er selv 23 og han fyller snart 30.

Han har en sønn på 7 år som han ikke har fast samvær med, men som han treffer når det passer seg. Han er veldig glad i sønnen sin, og sier selv at han har det bedre og mer stabilt hos sin mor. Han sa noe slikt som at ´´jeg er så glad for at *navnet til sønnen* har en stabil og god oppvekst. Han har en fantastisk mor og en fantastisk stefar som gir han alt han behøver. Det viktigste for meg er at han har det bra, og det har han hos dem. Men jeg gleder meg til han blir stor nok til å ta toget alene.¨ Dette syns jeg var stort av han å si.

Han har hatt en svært vanskelig oppvekst, og ble utsatt for grove overgrep av en kvinne i nær familie over veldig mange år. Dette er nok roten til rusproblemene. Han har vært rusfri en stund nå, men det er ikke snakk om mange år. Etter sommeren vil han ta opp igjen videregående, og drømmen er å bli lærer eller barne- og ungdomsarbeider. 

Han er snill, rettferdig og åpen. Vi har veldig mange av de samme verdiene og veldig lik humor. Han er interessert i å lytte til meg, høre på det jeg har å si og han virker genuint interessert i meg og mine tanker - på en helt annen måte enn andre jeg har datet. Han er veldig oppmerksom og trygg. Samtidig har han temperament og kan nok oppfattes som litt rastløs. Han er lett å snakke med og flink til å gi tilbakemeldinger og komplimenter.  

Han har som sagt vært en del av et rusmiljø i mange år, og det kommer tydelig frem når vi går rundt sammen i byen og jeg ser hvem han hilser på/som hilser på han. Han har også sittet i fengsel i en kortere periode for flere år siden. 

Pr. dags dato går han i terapi for barndommen hans, og han er forberedt på å ta tak i en del ting fra fortiden i løpet av de neste årene. Han sier selv at det han ønsker seg aller mest er et helt ordinært A4 liv med barn, hus, jobb og hund. Han sier selv at han aldri skal røre noen rusmidler igjen, ei heller alkohol. Han er så bestemt på dette at han ikke tok noen smertestillende etter han fjernet blindtarmen i sommer. 

Jeg begynner å bli både glad og forelsket i han, men jeg vet ikke hvordan jeg evt. skulle introdusert han til familien min med tanke på fortiden hans. Hva hadde dere tenkt? Noen som har noen tanker rundt dette? Jeg er selv vokst opp i en helt ordinær familie og har aldri hatt problemer med hverken rus, politiet eller noe annet. 

Anonymkode: 2e1a4...df9

Videoannonse
Annonse
Gjest Freakingawesome
Skrevet

Synes du burde gi det en sjanse. Man er ikke nødvendigvis definert av fortiden sin. 

Og han har tydeligvis selvinnsikt og prøver å gjøre noe med problemet og etter det jeg har lest så virker det som at han lykkes i det

Er mange fantastiske mennesker der ute med en shady bakgrunn. Noen av de mest ekte menneskene jeg har møtt har vært blandt dem som har gått igjennom motgang

Skrevet

Hadde ikke tatt sjansen, dessverre. Har tidligere days en med bakgrunn fra psykiatrien som etter mange år i bedring/terapi/utdanning etc fikk et stygt tilbakeslag. På en sånn måte at jeg frykta for min egen egen mentale helse. Han sa så mye stygt til meg. Det styggeste man kunne sagt til meg. Har tilgitt ham men tar aldri en sånn sjanse igjen  

Anonymkode: 5bb61...937

• Liker 5
Skrevet

Hvor lenge har han vært rusfri?

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde også gitt han en sjanse. Han virker åpen, ærlig og reflektert. Hva familien min hadde sagt om han hadde jeg brydd meg mindre om. 

Anonymkode: cd69c...c21

• Liker 5
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har den siste tiden datet en fyr som tidligere har hatt et rusproblem. Alkohol, hasj og tabletter, ingen sprøyter. Han har kun gått ungdomsskolen og levd et liv veldig ulikt mitt de siste 15 årene. Jeg er selv 23 og han fyller snart 30.

Han har en sønn på 7 år som han ikke har fast samvær med, men som han treffer når det passer seg. Han er veldig glad i sønnen sin, og sier selv at han har det bedre og mer stabilt hos sin mor. Han sa noe slikt som at ´´jeg er så glad for at *navnet til sønnen* har en stabil og god oppvekst. Han har en fantastisk mor og en fantastisk stefar som gir han alt han behøver. Det viktigste for meg er at han har det bra, og det har han hos dem. Men jeg gleder meg til han blir stor nok til å ta toget alene.¨ Dette syns jeg var stort av han å si.

Han har hatt en svært vanskelig oppvekst, og ble utsatt for grove overgrep av en kvinne i nær familie over veldig mange år. Dette er nok roten til rusproblemene. Han har vært rusfri en stund nå, men det er ikke snakk om mange år. Etter sommeren vil han ta opp igjen videregående, og drømmen er å bli lærer eller barne- og ungdomsarbeider. 

Han er snill, rettferdig og åpen. Vi har veldig mange av de samme verdiene og veldig lik humor. Han er interessert i å lytte til meg, høre på det jeg har å si og han virker genuint interessert i meg og mine tanker - på en helt annen måte enn andre jeg har datet. Han er veldig oppmerksom og trygg. Samtidig har han temperament og kan nok oppfattes som litt rastløs. Han er lett å snakke med og flink til å gi tilbakemeldinger og komplimenter.  

Han har som sagt vært en del av et rusmiljø i mange år, og det kommer tydelig frem når vi går rundt sammen i byen og jeg ser hvem han hilser på/som hilser på han. Han har også sittet i fengsel i en kortere periode for flere år siden. 

Pr. dags dato går han i terapi for barndommen hans, og han er forberedt på å ta tak i en del ting fra fortiden i løpet av de neste årene. Han sier selv at det han ønsker seg aller mest er et helt ordinært A4 liv med barn, hus, jobb og hund. Han sier selv at han aldri skal røre noen rusmidler igjen, ei heller alkohol. Han er så bestemt på dette at han ikke tok noen smertestillende etter han fjernet blindtarmen i sommer. 

Jeg begynner å bli både glad og forelsket i han, men jeg vet ikke hvordan jeg evt. skulle introdusert han til familien min med tanke på fortiden hans. Hva hadde dere tenkt? Noen som har noen tanker rundt dette? Jeg er selv vokst opp i en helt ordinær familie og har aldri hatt problemer med hverken rus, politiet eller noe annet. 

Anonymkode: 2e1a4...df9

Jeg hadde løpt hvis jeg var deg. Fikk kontakt med en fyr for et år siden som jeg kjente fra før. Og vi ble sammen på vårparten. Han har også en fortid som rusmisbruker. Trodde virkelig han hadde forandret seg og han viste så mye pågangsmot og prøvde å snu skuta, få orden på seg selv ved å trene og stelle seg, oppføre seg oppegående og høflig. Være veldig hjelpsom mot alle og super snill. Tok meg med ut på masse dater og sendte blomster på døra osv. Han har vært i militæret også. Men neida, plutselig begynte ting å skurre og han hadde visst masse problemer og han oppførte seg dårlig mot meg, han har heller ikke hatt så veldig gode kjærester før i følge han. Han lagde krangler og drama med meg, hadde et voldsomt sinneproblem. Jugde og manipulerte om hver minste ting. Hvis han ikke ruser seg igjen, så lurer jeg faen meg på hva som fikk han sånn. Sliter psykisk pga det forholdet. Man føler seg verdiløs og tråkket på så fort man slipper en narkoman inni livet eller eksnarkoman. Kjenner flere, så jeg bedømmer ikke utifra bare han.

Anonymkode: 4a9ff...654

• Liker 10
Skrevet

Ha et åpent sinn, tenker jeg. Slik du beskriver han, virker han reflektert, omtenksom og omsorgsfull. Man kan faktisk være det selv om man har hatt det tøft tidligere. Det viser også styrke, vilje og pågangsmot at han har tatt tak i livet sitt og gjort positive endringer. Gi han en sjanse :)

• Liker 3
Skrevet

Om det kjennes ekte ut ville jeg gitt han en sjanse. Jeg kommer selv fra en dårlig barndom og oppvekst og jeg havnet i feil miljø, og endte opp med rus. Jeg var riktignok yngre enn din, jeg var rusfri når jeg var 24. Jeg er i dag høyskoleutdannet, jobber, gift og har barn. Jeg har et helt ordinært a4-liv. Min mann vet, men familien hans vet ikke om hele fortiden min.

Anonymkode: 37d0e...e45

• Liker 9
Skrevet

Ikke få sjokk om dere får barn og bv blir innblandet..

Anonymkode: f7b0d...095

• Liker 8
Skrevet

Ut ifra din beskrivelse ville jeg gitt det en sjanse men det vet du selv best. 

Han virker reflektert og selv om noen her på forumet har negative erfaringer så kan jeg vedde på at et ganske likt antall har positive erfaringer. og du må ikke lytte til de som har falt for badboys og blitt brukt å siden tror at alle som har ramlet litt er like. 

Anonymkode: 748c7...86e

• Liker 1
Skrevet

Nei. Tilbakefallsraten er over 90%. 

Anonymkode: fa751...429

• Liker 10
Skrevet

Jeg er sammen med en tidligere rusmisbruker. Typ heroin, hasj, piller og gud vite hva. Ga det en sjanse, aldri angret. Idag har vi vært sammen i 9 år. Har barn og hus. Det kan gå bra også. Man har ikke opplysningsplikt for familien om hverken rusmisbruk eller at han har hatt en tøff oppvekst.

Heier på han og forholdet deres! 🙌 

Anonymkode: f74bc...bcd

• Liker 5
Skrevet

Hvor lenge han har vært rusfri har vel litt betydning?

• Liker 1
Skrevet

Fortid er fortid. Om han har alt på det rene nå, prøver leve et stabilt liv og har lagt all dritten noenlunde bak seg så ser jeg ikke noe problem i at de skal være galt å bli sammen med en person som tidligere har vært narkoman. De fleste kan falle utfor på en eller annen måte i livet, enten det gjelder alkohol, narkotika, pillemisbruk...

Anonymkode: c1f0a...938

• Liker 2
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Tilbakefallsraten er over 90%. 

Anonymkode: fa751...429

Er jo derfor slike mennesker trenger gode mennesker rundt seg, kjærlighet og omsorg. Da slipper de falle tilbake til helvete. 

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er jo derfor slike mennesker trenger gode mennesker rundt seg, kjærlighet og omsorg. Da slipper de falle tilbake til helvete. 

Ja, men trenger gode mennesker dem? 

Anonymkode: 5bb61...937

• Liker 6
Skrevet

Om du satser så sørg for å få et godt forhold til moren til sønnen. Jeg antar at for henne vil det føles tryggere å sende gutten til far dersom det er en der i tillegg til far som hun stoler på i tilfelle det skulle skje noe som for eksempel tilbakefall. 

Anonymkode: 98326...a79

• Liker 2
Skrevet

Alle fortjener da nye sjanser. Kjenner mange som kom seg unna og lever normalt i dag. 

Anonymkode: c2656...f77

• Liker 3
Skrevet

Fyren din høres ut som the real thing,vær litt forsiktig, men alt i alt tror jeg faktisk han har fått såpass med selvinnsikt at han kan snu det fæle som har skjedd til noe bedre. 

Anonymkode: ebdf0...096

• Liker 2
Skrevet

Bare forsikre deg om at han faktisk ER rusfri. Var i samme situasjon som deg for noen år siden. Han fortalte om fortiden, hvor mye han hadde slitt for å komme seg ut av det. Viste seg at han fortsatt drev å ruset seg. Stjal penger fra meg gjorde han også.

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...