Gå til innhold

Vurderer å kjøpe selskapshund til min chihuahua

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har en chihuahua hannhund på 4 år som jeg elsker over alt i verden. Jeg fikk han mens jeg enda bodde hjemme, men nå studerer jeg, og han må vær helt alene i leiligheten opptil 6-8t til dagen. Vanligvis er jeg ikke på skolen så lenge, men mener til sammen om dagen siden jeg går på trening også. 

Bruker veldig mye tid på han, og han er med absolutt overalt utenom på treningssenteret og skolen. Og han sover med meg også. Jeg har absolutt tid til han, de fleste hundeeiere tilbringer nok mindre kvalitetstid med hunden sin enn det jeg gjør. Men chihuahua er jo en spesiell rase og ekstremt sosial og oppmerksomhetskrevende

Men jeg føler ikke at han trives med å vær alene. Han sitter og ser ut vinduet fra jeg går, og han sitter/ligger der enda når jeg kommer hjem igjen🥺

Så jeg har veldig lyst til å kjøpe enda en chihuahua til. Hovedsakelig for at den jeg allerede har skal alltid ha selskap, men jeg elsker chihuahuaer og kommer til å elske den like mye som han jeg har. Og chihuahua er ikke en krevende rase å ha, de tar liten plass, krever ikke mye tur (selv om min får det), er lette å reise med, eneste er at de er så oppmerksomhetskrevende. Så ser ikke for meg at det blir myye mer arbeid med 2 chihuahuaer fremfor 1.

Jeg er litt redd for at de kommer til å knytte seg mer til hverandre enn meg... Hvertfall den nye jeg kjøper, siden den kommer til å alltid være med en annen hund og aldri kun meg. 

Har noen erfaring med å kjøpe en hund nr 2? Bør jeg kjøpe hannhund eller tispe denne gangen? Eller bør jeg ikke kjøpe en til?

Anonymkode: 1d81f...264

Videoannonse
Annonse
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Det gjelder da ikke chihuahua, de har ikke pustevansker og er vel en av rasene med minst helseproblemer

Chihuahua er listet opp i denne artikkelen som en av de man ikke burde avle på.

Anonymkode: 63bf2...5ab

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Chihuahua er listet opp i denne artikkelen som en av de man ikke burde avle på.

Så da bør ikke folk ha golden retriever heller altså? 

• Liker 1
Skrevet

Er vel en av de øynene detter ut på også.

Anonymkode: 95b71...937

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, jeg ville ikke valgt den på grunn av problemene jeg vet den har med hoftedysplasi, og jeg ser artikkelen har flere grunner enn den også. 
Så nei, jeg synes ikke golden retriever burde avles mer på. 

Skrevet

Du må jo ha tid til å oppdra og sosialisere denne nye hunden også, så dersom du har tid og vilje til to hunder, så kjør på om det er det DU ønsker. Men du må vel nesten heim ein tur eller to i løpet av skuledagen om du tek til deg ein kvalp som ikkje er husrein (med mindre du har venn/familie/nabo som kan gjere det for deg), så dersom du har tid til det, så kunne du jo eigentlig gjort det for den vetle karen du allerede har i hus?

Det kan muligens være ein ide å se etter dagpass av den hunden du har først i stede, siden du virker litt usikker på om det er rett valg for deg? Kanskje du har familie, venner eller gode naboer nær deg som kunne tenkt seg å passa vofsen i dei timane du er på skulen?

• Liker 3
Skrevet

Jeg har overhodet ikke angret på å anskaffe hund nummer to. Føler at den nye hunden knyttet seg like godt til meg som den gamle, de blir ikke mindre glad i eieren selv om de har en hundekompis. De har mye glede av hverandre, og det er godt å tenke på at de har selskap når jeg er på jobb. 

Før du skaffer en hund til, må du være sikker på at du har økonomi til det. Du bør også tenke over at hundene trenger individuell oppfølging, og helst litt trening på egenhånd, så det kan ta en del mer tid med to hunder enn en. Selv om det er tungvint, er det f.eks. veldig praktisk å lære begge hundene å være hjemme alene uten den andre. Skal du ha en valp tar jo det fryktelig mye tid i starten, så det må planlegges. Omplassering synes jeg ofte er et godt alternativ om man ikke har tid til valp. Da kan man kanskje også ha hunden på prøve, og se at den går overens med den man allerede har.

TIl sist, ikke skaff en hund til for hunden din sin skyld. Men har DU lyst på en til, så sier jeg go for it  😁

• Liker 1
Skrevet

En annen ting som er verdt å tenke på er at det ikke alltid hjelper å skaffe en hund til. For noen hunder så blir det bedre med selskap men noen hunder sliter mer med å være borte fra eier enn det å være alene og for dem betyr det ingenting om det er en annen hund der - de vil mistrives like mye uten eier uansett.

Jeg ville startet med å filme hunden du har når han er hjemme alene. Det kan være at han bare sitter der og ser når du går og så ser etter deg når han forventer deg hjem igjen, men at han resten av tiden faktisk sover og slapper av.

• Liker 3
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Riktig. Folk burde absolutt ikke kjøpe golden retriever. 

Anonymkode: dabad...189

Skrevet

Er det ikke sånn at de hundreasene som ligner mest på ulver og ville hunder er sunnest? Altså polarhunder, skandinaviske elg og bjørnejaktraser osv.  Raseklubbene og utstillingsfolka har mye å stå til rette for.......

Skrevet

Vi gikk for hund nummer 2. Selv om vi var veldig glad i begge, angrer vi. Dette var to hunder som absolutt ikke likte hverandre. Rett og slett et lite helvete. Nå sitter vi igjen med en. Den trives best uten andre hunder.

Jeg sier ikke at det må bli som over. Men det er lurt å ta med i risikoberegningen. 

Om du skaffer en ny hund må du uansett sette av nok tid til å ta i mot det nye familiemedlemmet. Så sikker lurt å vente til ferie fra studiet :) 

Anonymkode: 4b7be...39a

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjøpte hund nr to og det var absolutt en god idè. Nå hadde de alltid selskap av hverandre. Hund nr to trengte vi knapt å dressere, han bare så på hva hund nr en gjorde og hva vi brukte for kommandoer, så hermet han etter det. Han kom nesten ferdig dressert, og ble også stuerein på bare fire uker. Tørr om natten etter bare to uker. 

Han hadde heller aldri noe problem med å være alene hjemme, da han hadde jo selskap i eldste hunden, og så på hva hun gjorde. Hun la seg og sov, så da gjorde han det samme.

De første par ukene virket det som om eldste hunden ikke ville like valpen. Hun så på den som om det var en masete skapning fra Mars hun ikke ante hva hun skulle gjøre med, og flyttet seg vekk hvis han kom og la seg inntil henne. Men det var bare i starten. De ble raskt perlevenner, og hang sammen som erteris.

Begge hundene elsket meg over alt på jord uansett om de hadde en hundevenn. Diltet etter meg overalt, og søkte øyekontakt med meg hele tiden, oppmerksomme og lydhøre. Fikk aldri inntrykk av at de likte hundevennen sin bedre enn meg, nei.

Anonymkode: 22607...205

Skrevet
På 25.11.2019 den 15.17, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg ville ikke valgt den på grunn av problemene jeg vet den har med hoftedysplasi, og jeg ser artikkelen har flere grunner enn den også. 
Så nei, jeg synes ikke golden retriever burde avles mer på. 

Det er da ikke uetisk å avle på hunder med A-hofter, uansett rase.

Anonymkode: dda2f...8b7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...