AnonymBruker Skrevet 25. november 2019 #1 Skrevet 25. november 2019 Hei, babyen min er litt over 6 mnd og vil ikke ha MME lengre. Vi har gitt erstatning siden baby var 3 mnd. Men dette problemet med vegring startet rundt 4 - 4 1/2 mnd, rundt samme tid sol vi introduserte fast føde som grøt og smoothie. Vi har prøvd å bytte tut på flaskene, vente lengre mellom måltider men ingenting hjelper. Når vi legger baby ned i armkroken kommer protestene med en gang! Skriking, skyter rygg og kaster fjeset vekk.  Han får nå 2 - 3 porsjoner grøt og 1 pose med smoothie for dagen. Han får jo 300ml med væske i seg fra grøten, men jeg føler overhode ikle at det er nok. Har tatt dette opp på to kontroller på helsestasjonen men får aldri hjelp eller veiledning til hvordan det kan bli bedre.  Vi erfarer at han ofte tar igjen flaskemåltidene han ikke vil ha på dagen når natten kommer, så han drikker fort 400-600 ml fra han legger seg kl 19 til han våkner kl 07-08! Jeg skulle så inderlig ønske at han ville ta mer flakse på dagtid slik at vi kan starte å sove uten mating på natt.  Jeg tilbyr alltid melk 1 1/2 til 2 timer etter grøt. Kan dette være for tett opp til forrige måltid? Lager alltid flaske med 200ml. Er så utrolig lei av å kaste melk og nå kan vi fort hive over en liter melk på få dager...  noen som har opplevd lignende? Anonymkode: d5c9f...b60
AnonymBruker Skrevet 25. november 2019 #2 Skrevet 25. november 2019 MME skal være hovednæringen frem til 1 år med fast føde i tillegg. Fast føde er veldig mettende, så forståelig at den vil ikke ha melk hvis du prøver å gi den etter han har fått mat. Hvor mye tror du han får i seg i løpet av 24 timer? Hvor ofte våkner han på natten for å spise? Om det var meg ville jeg ha bare gitt vann på natten for å slutte på nattspising så gitt flaske med engang han våkner på morgenen. I tillegg burde du ikke gi fast føde før han har fått flaske da dette skal være i tillegg til ca 900-1200ml mme per dag. Det er mengder mme de burde fortsatt få i løpet av 24 timer ved 6 måneder. Viktig at du ikke erstatte dette med fast føde da mme har riktig mengder fett, kalorier, mineraler og vitaminer de trenger. Anonymkode: 988e9...4fa 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2019 #3 Skrevet 25. november 2019 Ellers ikke kutte helt ut med nattspising, men om han våkner flere ganger for å få flaske er det slitsomt og noe du kan kanskje jobbe litt med.  Anonymkode: 988e9...4fa
AnonymBruker Skrevet 25. november 2019 #4 Skrevet 25. november 2019 Har du prøvd å gi fra kopp. Min drakk vann fra kopp fra hun begynte med fast føde. Anonymkode: f8d84...820 4
AnonymBruker Skrevet 25. november 2019 #5 Skrevet 25. november 2019 Hva tror du er årsaken til protestene, da, ts? Først ville jeg byttet merke. Ikke all mme er skapt lik, og vegring kan (med vekt på kan) skyldes at barnet assosierer mme med vondt. Så steg 1 - forsikre deg om at baby ikke er allergisk eller sensitiv. Og, ja, noen barn må over på spesialerstatning. Dumt å overtenke dersom svaret er "baby får magevondt". Anonymkode: d1922...338 3
AnonymBruker Skrevet 25. november 2019 #6 Skrevet 25. november 2019 - Malt i melken - Lag smoothiene på mme - Lag grøten på mme - Tilby flaske før fast føde Anonymkode: d8830...61f 3
ablaze Skrevet 25. november 2019 #7 Skrevet 25. november 2019 Har du prøvd annen type MME? Noen av dem smaker herk... 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2019 #8 Skrevet 25. november 2019 Husk at det er mme i grøten også (om du kjøper ferdiggrøt). Da får barnet mme + jern, som er veldig viktig at de får mye av i denne alderen. Du kan regne med melken i grøten også i totalen. Ifølge helsepersonells svar på babyverden skal ett barn på 6-7 mnd få i seg 6dl melk. Anonymkode: f9eee...ca8 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2019 #9 Skrevet 25. november 2019 Kan barnet få sitte og drikke? Ikke helt uvanlig med litt ‘liggevegring’ rundt den alderen der. Anonymkode: 2454b...cea 2
AnonymBruker Skrevet 25. november 2019 #10 Skrevet 25. november 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva tror du er årsaken til protestene, da, ts? Først ville jeg byttet merke. Ikke all mme er skapt lik, og vegring kan (med vekt på kan) skyldes at barnet assosierer mme med vondt. Så steg 1 - forsikre deg om at baby ikke er allergisk eller sensitiv. Og, ja, noen barn må over på spesialerstatning. Dumt å overtenke dersom svaret er "baby får magevondt". Anonymkode: d1922...338 Ts her😊 Magevondt er utelukket. Aldri vært plaget med magen, flere bæsjebleier hver dag og aldri luft i magen. Han får NAN2 😊 Jeg har ikke anelse om hva årsaken til protestene kan være. Derfor jeg la ut et innlegg her, og håpte på svar fra noen som kunne kjenne seg igjen. Anonymkode: d5c9f...b60 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2019 #11 Skrevet 25. november 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Husk at det er mme i grøten også (om du kjøper ferdiggrøt). Da får barnet mme + jern, som er veldig viktig at de får mye av i denne alderen. Du kan regne med melken i grøten også i totalen. Ifølge helsepersonells svar på babyverden skal ett barn på 6-7 mnd få i seg 6dl melk. Anonymkode: f9eee...ca8 Takk for svar😊 Vi gir ferdiggrøt, betryggende å vite at det er MME i den. Det visste jeg ikke. Jeg har bestandig tenkt at det kun var væsken i grøten man skulle regne med. Anonymkode: d5c9f...b60 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2019 #12 Skrevet 25. november 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: Takk for svar😊 Vi gir ferdiggrøt, betryggende å vite at det er MME i den. Det visste jeg ikke. Jeg har bestandig tenkt at det kun var væsken i grøten man skulle regne med. Anonymkode: d5c9f...b60 Skjønte ikke deg helt her, for jeg ville sagt ja til at det er bare væsken som teller. Underforstått at det teller som melk. Det er jo ikke den faste delen som teller liksom  Anonymkode: a0ad8...5b4 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2019 #13 Skrevet 25. november 2019 Prøv å gi mme fra kopp, mens hun sitter der hun vanligvis sitter når hun får grøt. Anonymkode: 8e54d...550 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2019 #14 Skrevet 25. november 2019 Min gutt spyttet ut puppen da han var 6 mnd, og har ikke drukket melk siden. (Laktosefri melk i mat, men han drikker ikke melk) Lege og helsestasjon gå meg masse tips i den perioden, og jeg oppfordrer deg til å snakke med dem. Anonymkode: a777b...9f9
AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #15 Skrevet 26. november 2019 Tror ikke det er såå uvanlig at baby ikke vil ha melk på flakse når mat som grøt og smoothie er introdusert. Kan du ikke heller gi vann på flaske til hvert måltid? Ofte går det lettere for baby og drikke vann, enn melk. Han får jo i seg masse næring gjennom grøt og smoothie, så ser ikke helt at det er så problematisk at han ikke vil ha mer melk? 😊 Så lenge han er mett og fornøyd! Kanskje heller legge til litt andre typer mat for variasjon etterhvert: most søtpotet, gulrot, banan, avocado, egg, kraft etc? Anonymkode: c20ad...7a6
AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #16 Skrevet 26. november 2019 22 hours ago, AnonymBruker said: Husk at det er mme i grøten også (om du kjøper ferdiggrøt). Da får barnet mme + jern, som er veldig viktig at de får mye av i denne alderen. Du kan regne med melken i grøten også i totalen. Ifølge helsepersonells svar på babyverden skal ett barn på 6-7 mnd få i seg 6dl melk. Anonymkode: f9eee...ca8 600dl er alt for lite for et barn på 6 måneder. Vet ikke hva slags helsepersonell dette er men de vet ingenting om barn i hvert fall. Anonymkode: 988e9...4fa
AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #17 Skrevet 26. november 2019 Du skal tilby vann når fast føde introduseres. Det er ganske tidlig å slutte helt med mat på natt. Så du er ambisiøs. Anonymkode: 74e3e...c72
AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #18 Skrevet 26. november 2019 Min hadde hoveddelen av sin mme spising på natta ganske lenge. Jeg husker ikke helt hvor gammel. Men vi kastet sykt mye mme i enn lang periode. Og jeg var frustrert. Hun spiste langt mindre enn anbefalt av både fast føde og mme. Troe hun var på nivå med 3 mnd når hun var 9 mnd på mme. Har egentlig ikke noen råd, for her gikk det bare over av seg selv. Men har du prøvd å gi flaske mens han sitter på fanget ditt lent med ryggen sin mot magen din? Det likte min mye bedre enn å bli lagt ned i den alderen der. Anonymkode: 7ff1f...f28
AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #19 Skrevet 26. november 2019 2 hours ago, AnonymBruker said: 600dl er alt for lite for et barn på 6 måneder. Vet ikke hva slags helsepersonell dette er men de vet ingenting om barn i hvert fall. Anonymkode: 988e9...4fa Kan du henvise til din kilde? Anonymkode: f9eee...ca8 3
AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #20 Skrevet 26. november 2019 Nå gir du MME mens jeg ammet. Men det høres likevel ut til at tipset mitt kan gjelde. Begge mine barn ble vanskelige å amme i den alder. Vi måtte inn på et mørkere, stille rom - i praksis, inn på soverommet i leiligheten. Det gikk ikke an å amme de andre plasser. De ble for nysgjerrige og klarte ikke å slappe av og konsentrere seg for å spise ellers. Anonymkode: b0a11...d60 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå