AnonymBruker Skrevet 25. november 2019 #1 Skrevet 25. november 2019 Fant denne artikkelen som er snart 8 år gammel. Er husmorrollen fortsatt trendy? https://www.dn.no/samfunn/-husmorrollen-er-blitt-trendy/1-1-1817258 Hun har valgt å jobbe kutte stilling som tannlege til 40 prosent for å prioritere barna. Hun velger dermed bort noe av den økonomiske sikkerheten en fulltidsjobb gir. Slik sett er hun ikke alene blant landets yrkesaktive kvinner. Mens kun 13,8 prosent av de yrkeaktive mennene i landet jobber deltid, er tallene for kvinner 41 prosent. - «Husmor» har fått en mer positiv klang, sier forsker Hanne Danielsen. - Jeg ser en større stolthet knyttet til det å være hjemme i dag og til tradisjonelt kvinnelige sysler, sier Danielsen. Anonymkode: ec6be...abc
AnonymBruker Skrevet 25. november 2019 #2 Skrevet 25. november 2019 Jeg har vært husmor siden jeg ble voksen og gift. Og er stolt av yrket mitt. Anonymkode: 7f345...72a 3
herzeleid Skrevet 25. november 2019 #3 Skrevet 25. november 2019 Jeg vil tro det er omtrent like "trendy" nå som da. Det er riktig nok ikke noe vi promoterer rent ideologisk eller politisk, der pusher en heller frem "selvstendighet" og karriære, men det er nok likevel veldig mange kvinner som ønsker å jobbe deltid og kunne tilbringe mer tid hjemme. Det er nok i mange tilfeller et veldig fornuftig valg. Sitat Seks av ti norske kvinner ønsker å være hjemme med barn. https://www.dagbladet.no/tema/kvinner-vil-forsorges/64575377
Djungelvrål Skrevet 25. november 2019 #4 Skrevet 25. november 2019 Ja selvfølgelig er det trendy. Fordi det symboliserer rikdom. De færreste har råd til å la kvinnen gå hjemme å sulle mens mannen sørger for eneste inntjening. Mange flere hadde nok blitt "husmødre" om økonomien hadde tillatt det. 4
Zienna Skrevet 26. november 2019 #5 Skrevet 26. november 2019 Absolutt ikke trendy. Moderne menn foretrekker selvstendige og økonomisk uavhengige kvinner. Slik er det også med kvinner. Hvordan kan vi ellers vite at partneren vår ikke velger oss for penger og posisjon? 2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #6 Skrevet 26. november 2019 4 minutter siden, Zienna skrev: Absolutt ikke trendy. Moderne menn foretrekker selvstendige og økonomisk uavhengige kvinner. Slik er det også med kvinner. Hvordan kan vi ellers vite at partneren vår ikke velger oss for penger og posisjon? Gjennomsnittsmannen foretrekker sikkert en kvinne i arbeid. Men karrieremennene tror jeg ofte foretrekker kvinner i hjemmet. Se på Petter Stordalen? Det han ville var at kona skulle være med han på jobbturer. Ser også mange karrieremenn som ønsker at kona skal være hjemme med ungene. Om mannen jobber 60 timer i uka så må jo kona være mye hjemme for å kunne ta hånd om barna. Så tror som over at husmorrollen ofte er forbundet med menn med god økonomi. Tror også menn med mye penger og status synes det er helt greit at de blir valgt nettopp pga pengene og statusen. Anonymkode: 8eba1...3dc 4
AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #7 Skrevet 26. november 2019 På 25.11.2019 den 12.35, AnonymBruker skrev: Fant denne artikkelen som er snart 8 år gammel. Er husmorrollen fortsatt trendy? https://www.dn.no/samfunn/-husmorrollen-er-blitt-trendy/1-1-1817258 Hun har valgt å jobbe kutte stilling som tannlege til 40 prosent for å prioritere barna. Hun velger dermed bort noe av den økonomiske sikkerheten en fulltidsjobb gir. Slik sett er hun ikke alene blant landets yrkesaktive kvinner. Mens kun 13,8 prosent av de yrkeaktive mennene i landet jobber deltid, er tallene for kvinner 41 prosent. - «Husmor» har fått en mer positiv klang, sier forsker Hanne Danielsen. - Jeg ser en større stolthet knyttet til det å være hjemme i dag og til tradisjonelt kvinnelige sysler, sier Danielsen. Anonymkode: ec6be...abc Hadde ikke blitt husmor om jeg hadde hatt sjansen en gang, uansett hvor rik eller om økonomien hadde tillatt det. Isåfall er det helsa som hindrer. Anonymkode: 8e8d1...18d 2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #8 Skrevet 26. november 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gjennomsnittsmannen foretrekker sikkert en kvinne i arbeid. Men karrieremennene tror jeg ofte foretrekker kvinner i hjemmet. Se på Petter Stordalen? Det han ville var at kona skulle være med han på jobbturer. Ser også mange karrieremenn som ønsker at kona skal være hjemme med ungene. Om mannen jobber 60 timer i uka så må jo kona være mye hjemme for å kunne ta hånd om barna. Så tror som over at husmorrollen ofte er forbundet med menn med god økonomi. Tror også menn med mye penger og status synes det er helt greit at de blir valgt nettopp pga pengene og statusen. Anonymkode: 8eba1...3dc Det er noe som heter au pair eller la være å få unger. Anonymkode: 8e8d1...18d 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #9 Skrevet 26. november 2019 På 25.11.2019 den 17.11, SupaWoman skrev: Ja selvfølgelig er det trendy. Fordi det symboliserer rikdom. De færreste har råd til å la kvinnen gå hjemme å sulle mens mannen sørger for eneste inntjening. Mange flere hadde nok blitt "husmødre" om økonomien hadde tillatt det. Dessverre, ja. Anonymkode: ed7b4...ffc
AnonymBruker Skrevet 27. november 2019 #10 Skrevet 27. november 2019 24 minutter siden, AnonymBruker said: Det er noe som heter au pair eller la være å få unger. Anonymkode: 8e8d1...18d Ja, men mange får barn og har ikke au pair, men heller en mor som er mye hjemme. Mennene med veldig god økonomi får jo ofte flere barnekull. Det er mennene med dårlig økonomi som ofte ender opp som barnløse. Anonymkode: 0b0e5...4dd 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2019 #11 Skrevet 27. november 2019 På 25.11.2019 den 15.07, AnonymBruker skrev: Jeg har vært husmor siden jeg ble voksen og gift. Og er stolt av yrket mitt. Anonymkode: 7f345...72a Da er jeg ekstra stolt som har 2 yrker 👏 Anonymkode: 0cd2e...1a0 2
Gjest ana0603 Skrevet 27. november 2019 #12 Skrevet 27. november 2019 (endret) Det er bare å ta seg en tur til matbutikken om morgenen i arbeidstiden, hvem er der? - mødre med barn/baby 👶 Jeg kan forstå at det er fint å ha egen økonomi, men likevel er det andre det mest naturlige og det kommer til å bli sånn ti år i fremtiden, og ti år etter det, og enda ti år etter det. Å kalle det "trendy", det blir ikke helt riktig (i min mening). Endret 27. november 2019 av ana0603
AnonymBruker Skrevet 27. november 2019 #13 Skrevet 27. november 2019 52 minutter siden, AnonymBruker said: Gjennomsnittsmannen foretrekker sikkert en kvinne i arbeid. Men karrieremennene tror jeg ofte foretrekker kvinner i hjemmet. Se på Petter Stordalen? Det han ville var at kona skulle være med han på jobbturer. Han var da gift i mange år med Gunhild Stordalen. Gunhild Anker Stordalen er en norsk lege og miljøvernforkjemper. Hun er engasjert i klimaendringsspørsmål, helse og dyrevelferd. Hun har siden 2010 vært gift med Petter Stordalen, som hun grunnla The Stordalen Foundation sammen med i 2011. Wikipedia Fødselsdato: 15. januar 1979 (alder 40 år), Haugesund Utdannet ved: Universitetet i Oslo (2000–2007) Ektefelle: Petter Stordalen (g. 2010) Bøker: Global Disorders: A New Global Order? Utdanning: Universitetet i Oslo (2007–2010), Universitetet i Oslo (2000–2007) Anonymkode: b8565...59a 3
Zienna Skrevet 27. november 2019 #14 Skrevet 27. november 2019 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Gjennomsnittsmannen foretrekker sikkert en kvinne i arbeid. Men karrieremennene tror jeg ofte foretrekker kvinner i hjemmet. Se på Petter Stordalen? Det han ville var at kona skulle være med han på jobbturer. Ser også mange karrieremenn som ønsker at kona skal være hjemme med ungene. Om mannen jobber 60 timer i uka så må jo kona være mye hjemme for å kunne ta hånd om barna. Så tror som over at husmorrollen ofte er forbundet med menn med god økonomi. Tror også menn med mye penger og status synes det er helt greit at de blir valgt nettopp pga pengene og statusen. Anonymkode: 8eba1...3dc Tvert i mot. Min erfaring er at karrieremenn under 55 foretrekker en partner som har høyere utdanning og et selvstendig yrke. Når folk spør hva kona gjør, vil de fleste menn aller helst kunne si at hun er lege, sykepleier, driver egen forretning osv. Det gir ikke samme status å si at hun er hjemmearbeidende. Tror de fleste kvinner har samme holdning. Vi vil ikke ha en hjemmearbeidende mann, med mindre han har pappapermisjon. Eldre menn (over 55) er ofte av den oppfatning at det er hans ansvar å forsørge sin kvinne. Om hun ønsker å jobbe i bare halv stilling for å få mer egentid, mener mange i denne aldersgruppen at det er som det skal være. Det er fordi de er oppvokst med holdninger som har fortalt at som mann er man skaffedyret. 5
AnonymBruker Skrevet 28. november 2019 #15 Skrevet 28. november 2019 På 25.11.2019 den 17.09, herzeleid skrev: Jeg vil tro det er omtrent like "trendy" nå som da. Det er riktig nok ikke noe vi promoterer rent ideologisk eller politisk, der pusher en heller frem "selvstendighet" og karriære, men det er nok likevel veldig mange kvinner som ønsker å jobbe deltid og kunne tilbringe mer tid hjemme. Det er nok i mange tilfeller et veldig fornuftig valg. Men så er det bare det å finne en bra mann da som tjener nok for begge og som ikke ser på henne som en slags slave....der blir det brått litt vanskeligere. Kan være husmor jeg, men ikke hvis vi skal snu på hver krone eller at han behandler meg som dritt...og det er som regel sånne menn man får dessverre😑😑😑 Anonymkode: 91422...a4b 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2019 #16 Skrevet 28. november 2019 På 27.11.2019 den 0.49, AnonymBruker skrev: Det er noe som heter au pair eller la være å få unger. Anonymkode: 8e8d1...18d Au pairen må han betale for og hvorfor skal man være husmor uten unger å oppdra? Det livet passer bare for de menn som har råd til det. Å tro at man kan leve slik på 400 000kr i året er da ekstremt naivt. Hvem vil være husmor når økonomien bare er problematisk? Og mange menn passer ikke til det heller. Klarer ikke styre egen økonomi eller være en god leder for sin familie. Anonymkode: 91422...a4b 2
herzeleid Skrevet 28. november 2019 #17 Skrevet 28. november 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Men så er det bare det å finne en bra mann da som tjener nok for begge og som ikke ser på henne som en slags slave....der blir det brått litt vanskeligere. Ja i et likestilt samfunn der det er lagt opp til, og forventes, at alle skal være i fullt arbeid blir det fort ganske vanskelig. Sitat Kan være husmor jeg, men ikke hvis vi skal snu på hver krone eller at han behandler meg som dritt...og det er som regel sånne menn man får dessverre😑😑😑 Anonymkode: 91422...a4b Jeg tviler på at de fleste menn som forsørger sine koner behandler dem som dritt, men det er klart at det i vårt samfunn er relativt få som har økonomien til dette, særlig om en skal ha det godt materielt sett. Og som du er inne på, slike blir vanskelige å finne gitt at det er såpass få menn med såpass god råd, og når de fleste kvinner med flere barn i tillegg ønsker å bli forsørget (til en viss grad i alle fall) sier det seg selv at dette er en luksus forbeholdt de få.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå