Gå til innhold

Gruer meg til besøk av svigers i julen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Svigerfar kommer hit 1 uke i julen og jeg gruer meg allerede.

Han er nærgående og innpåsliten med meg på en veldig upassende måte. Om jeg tilfeldigvis befinner meg i nærheten av han skal han alltid bort å ta på meg, f.eks gi meg klem, prøve å kile meg, stryke meg over ryggen eller holde hendene rundt midjen min.
Jeg har lagt merke til at dette alltid skjer utenfor synsfeltet til min mann, og min egen familie. Derfor virker det som han egentlig vet det han gjør kan oppfattes som upassende.

Nå gruer jeg meg syk til julen med dette mennesket, og prøver å pønske ut en plan på hvordan jeg kan unngå ham mest mulig. Vi bor i et relativt trangt hus, så vi bor «oppå» hverandre de gangene det er overnattingsgjester og må bl.annet dele samme bad. Jeg kan selvfølgelig gjøre meg selv opptatt med ting og tang. Ta barna ut for å leke, rydde i hagen eller annet. Men kan jo ikke gjøre det hele tiden. Noen andre her som har tips til hva jeg kan gjøre? Jeg passer på å legge meg og stå opp på tidspunkt der jeg vet at han ikke er i samme etasje.

Er det noe annet jeg kan gjøre? Vil helst unngå å måtte ta en direkte konfrontasjon med han på hans oppførsel... og helst unngå å fortelle om situasjonen til min mann.

Anonymkode: 8edd9...d69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hæ? Hvorfor i all verden forteller du ikke dette til din mann? Eller sier i fra til svigerfar? Blir helt matt jeg når folk ikke kan stå opp for seg selv. Da godtar du jo på en måte oppførselen hans. 

Anonymkode: 82fec...fdf

Er redd min mann bare vil bagatellisere det. Og svigerfar vil sikkert bli dødelig fornærmet. Men: Ja jeg er en svak person og har aldri vært flink å stå opp for meg selv. Aner ikke engang hva jeg skulle sagt til han!

Hver gang denne antastingen skjer, så blir jeg helt nummen og stum. Handlingslammet på en måte. Og så kommer sinnet og irritasjonen noen timer etter, når jeg har fått reflektert over hva som skjedde. 

TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Stopp!» « Ikke» «Nei» kombinert med å gå vekk. Voksne menneske, du må da ikke la folk ta på deg når du ikke liker det! Bare dytt ham vekk og bli sur. Hver gang. Hvis svigerfar, mannen din eller noen andre spør hvorfor, sier du det akkurat som det er: «jeg vil ikke bli kilt, holdt, klemme». 

Anonymkode: 886b3...95f

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går an å si ifra bestemt, men hyggelig  (i hvert fall i første omgang, og håpe han gir seg da) akkurat i det han stryker deg på ryggen, tar deg rundt midjen mm, at du setter pris på at han IKKE gjør det. Si det bestemt og tydelig.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han tror jo at det er greit så lenge du ikke sier noe...opp til deg nå om det skal fortsette eller ikke.

Anonymkode: 6368a...3ef

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er redd min mann bare vil bagatellisere det. Og svigerfar vil sikkert bli dødelig fornærmet. Men: Ja jeg er en svak person og har aldri vært flink å stå opp for meg selv. Aner ikke engang hva jeg skulle sagt til han!

Hver gang denne antastingen skjer, så blir jeg helt nummen og stum. Handlingslammet på en måte. Og så kommer sinnet og irritasjonen noen timer etter, når jeg har fått reflektert over hva som skjedde. 

TS

Høres ikke ut som at mannen din er stort bedre enn svigerfar da? 

Vet at hadde jeg fortalt noe sånn til min mann så hadde han tatt meg i forsvar med en gang og ordnet opp. 

Anonymkode: 82fec...fdf

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Svigerfar kommer hit 1 uke i julen og jeg gruer meg allerede.

Han er nærgående og innpåsliten med meg på en veldig upassende måte. Om jeg tilfeldigvis befinner meg i nærheten av han skal han alltid bort å ta på meg, f.eks gi meg klem, prøve å kile meg, stryke meg over ryggen eller holde hendene rundt midjen min.
Jeg har lagt merke til at dette alltid skjer utenfor synsfeltet til min mann, og min egen familie. Derfor virker det som han egentlig vet det han gjør kan oppfattes som upassende.

Nå gruer jeg meg syk til julen med dette mennesket, og prøver å pønske ut en plan på hvordan jeg kan unngå ham mest mulig. Vi bor i et relativt trangt hus, så vi bor «oppå» hverandre de gangene det er overnattingsgjester og må bl.annet dele samme bad. Jeg kan selvfølgelig gjøre meg selv opptatt med ting og tang. Ta barna ut for å leke, rydde i hagen eller annet. Men kan jo ikke gjøre det hele tiden. Noen andre her som har tips til hva jeg kan gjøre? Jeg passer på å legge meg og stå opp på tidspunkt der jeg vet at han ikke er i samme etasje.

Er det noe annet jeg kan gjøre? Vil helst unngå å måtte ta en direkte konfrontasjon med han på hans oppførsel... og helst unngå å fortelle om situasjonen til min mann.

Den beste løsningen ville nok vært en direkte konfrontasjon.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår godt at du ikke vil si det til din mann. Det er jo vondt å høre for ham.

Si fra bestemt og tydelig til svigerfar om at du ikke liker det, eller "jeg setter pris på at du IKKE gjør det. 

Du kan prøve det først, og se om han da slutter. Det kan rett og slett være at din svigerfar tror at du synes det er sjarmerende av ham at han viser at han liker deg. Ja, rart, men noen tenker sånn.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er grenseoverskridende atferd fra din svigerfar. Prøv å unngå og komme i en situasjon hvor han er nærmere enn to meter og «programmer» deg til å vri deg vekk fra han. Men pokker, du kan ikke ha en overgriper på besøk. La være å invitere er en løsning. Familien virker å være full av «enablere» medhjelpere, som bare snur seg vekk så han får holde på i fred. 
snakk med mannen din. Han vet garantert om denne oppførselen. Si at du ikke vil ha det sånn. Stå opp for deg selv og si ifra!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd det samme og det er ekstremt ubehagelig. Jeg tror ikke han "mente" noe med det, men jeg opplevde ofte at han strøk meg på ryggen, omfavnet meg og liksom holdt meg fast, og ristet i meg på en "skøyeraktig måte" o.l. Veldig uvant og skikkelig ekkelt for meg som overhodet ikke er vant med fysisk kontakt i voksenrelasjoner i min egen familie (svært sjeldent at jeg klemmer egne foreldre for eksempel). Jeg tok det opp meg mannen som tok det videre igjen. Det ga seg heldigvis, men jeg synes fremdeles samvær er vanskelig. 

Anonymkode: 055c3...69a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær veldig bestemt med din svigerfar og si NEI! uten å prøve å være hyggelig. Vær heller sur.

I fjor sommer, etter 18 år ekteskap, var svigers på besøk som vanlig. Svigerfar prøvde å kisse meg!!! kom på soverommet mens jeg sov og prøvde å holde rund meg. Jeg sa ifra til mannen min. Han(mannen min), i samråd med den dyrebare familien sin, bestemte seg at jeg er gal og pappaen hans kunne aldri gjøre noe sånn.

Ja, vi er separert den dag i dag (ikke kun på grunn av dette).

Så, mitt råd, sett den helvetes gamlingen på plass og ikke fortel det til mannen din.

Anonymkode: 93e94...e35

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han tror jo at det er greit så lenge du ikke sier noe...opp til deg nå om det skal fortsette eller ikke.

Anonymkode: 6368a...3ef

Jeg har gjennom kroppsspråk signalisert at jeg ikke ønsker denne typen nærkontakt. Bl.annet gjennom å strekke ut hånden for å holde han på avstand og gå omveier rundt for å komme forbi han. Men det er tydeligvis ikke nok.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har opplevd det samme og det er ekstremt ubehagelig. Jeg tror ikke han "mente" noe med det, men jeg opplevde ofte at han strøk meg på ryggen, omfavnet meg og liksom holdt meg fast, og ristet i meg på en "skøyeraktig måte" o.l. Veldig uvant og skikkelig ekkelt for meg som overhodet ikke er vant med fysisk kontakt i voksenrelasjoner i min egen familie (svært sjeldent at jeg klemmer egne foreldre for eksempel). Jeg tok det opp meg mannen som tok det videre igjen. Det ga seg heldigvis, men jeg synes fremdeles samvær er vanskelig. 

Anonymkode: 055c3...69a

Uff ja det er det samme her. Jeg tror ikke han mener noe annet enn å være hyggelig. Men jeg har ingen mannspersoner i min familie som har en slik oppførsel, så for meg blir det som du skriver, veldig uvant og ekkelt. Dette er ikke noe omgangsform jeg er komfortabel med eller ønsker å bli vant til. Jeg tror han vil bli veldig fornærmet og såret om dette kommer frem.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vær veldig bestemt med din svigerfar og si NEI! uten å prøve å være hyggelig. Vær heller sur.

I fjor sommer, etter 18 år ekteskap, var svigers på besøk som vanlig. Svigerfar prøvde å kisse meg!!! kom på soverommet mens jeg sov og prøvde å holde rund meg. Jeg sa ifra til mannen min. Han(mannen min), i samråd med den dyrebare familien sin, bestemte seg at jeg er gal og pappaen hans kunne aldri gjøre noe sånn.

Ja, vi er separert den dag i dag (ikke kun på grunn av dette).

Så, mitt råd, sett den helvetes gamlingen på plass og ikke fortel det til mannen din.

Anonymkode: 93e94...e35

Fy f.... for en gris! Må ha vært en veldig ekkel og traumatisk opplevelse :( 

ts

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uff ja det er det samme her. Jeg tror ikke han mener noe annet enn å være hyggelig. Men jeg har ingen mannspersoner i min familie som har en slik oppførsel, så for meg blir det som du skriver, veldig uvant og ekkelt. Dette er ikke noe omgangsform jeg er komfortabel med eller ønsker å bli vant til. Jeg tror han vil bli veldig fornærmet og såret om dette kommer frem.

TS

Jeg tror ikke det. Jeg tror han vet akkurat hva han gjør. Det at det aldri skjer foran mannen din, eller andre slektninger, gjør det åpenbart. Du må stå opp for deg selv! Si nei, jeg liker ikke å bli kilt/bli tatt på. Gå vekk. Hvis han faktisk gjør noe slikt en gang nummer to, etter at du har sagt nei, må du si ifra til mannen din. Hvis mannen min hadde bagatellisert noe slikt/ikke trodd på meg, hadde jeg skilt meg. Seriøst. Jeg hadde mistet all respekt og kjærlighet for ham.

Anonymkode: 98f4c...3a1

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i svarte... du bagatelliserer det jo SELV, TS!!! Øv deg på å si NEI - og ta et skritt tilbake.

Anonymkode: b4a44...a07

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TS, 

Jeg skjønner godt at du synes det er vanskelig å si fra, men du MÅ gjøre det. Både for din egen del og for resten av familien. Særlig mannen din. 

Tenk deg alle misforståelsene og helvetet som kan oppstå om noen faktisk ser hva svigerfar driver med og det fremstår som om du samtykker. Han kommer garantert til å dumpe hele skylden på deg! 

Foreslår at du tar fatt i situasjonen ved første klåfingrethet fra svigerfar. Fortell han i en rolig tone at du ikke setter pris på nærkontakt med han. Om han bortforklarer det med at det er en spøk, så stå på ditt. Du liker det ikke, det må han bare akseptere.

Forhåpentligvis vil den samtalen være nok, men fortsetter han likevel så gjenta at adferden er uønsket. Legg til at om han ikke tar deg på alvor, vil du ta en samtale med svigermor om hjelp til å få slutt på dette og at heretter vil du brøle NEI! hver gang han blir for nærgående, slik at din mann og svigermor får det med seg. 

Høyst sannsynlig kommer han til å holde labbene unna deg etter første tilsnakk. Det kan hende han tror han er morsom. Det kan hende han tror dere har en liten flørt. Du må sette grenser og DINE grenser går der DU bestemmer! Du skal ikke gå rundt på tå hev i ditt eget hjem. 

Håper du får en fin jul! 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si ifra og fortell han hvor skapet skal stå, helst i nærheten av svigermoren din.

Anonymkode: f2031...e1f

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...