Gå til innhold

Hjelp meg med middag i dag! Takk :-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal ut og handle om et par timer, og jeg er helt fullstendig tom for ideer til middag! Jeg sliter veldig med matlyst om dagen, tror det er bivirkninger av medisiner pluss at jeg ikke får gjort noe særlig. En blir ikke SÅ sulten av å sitte og ligge hele døgnet akkurat.

Men jeg dytter i meg det jeg må, og så klart smaker det godt iblant da 🙂 blir glad da.

Men kom med forslag her please? Jeg er altetende, men er ikke så glad i mye krydder da. Mest mulig "ren" smak.  Jeg blir veldig takknemlig for forslag, og gi gjerne oppskrift! Trenger også inspirasjon til resten av uken. Kan godt bruke litt tid på tilberedning. Kan jo hende andre får nytte av dette også? 

Ps. Jeg bør få i meg litt fisk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi skal ha Toro kjøttsuppe med datopølser oppi.

Butikken her har en strålende datodisk, så ofte går jeg dit først, og finner jeg noen godsaker, planlegger jeg middag ut fra det.

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev:

Vi skal ha Toro kjøttsuppe med datopølser oppi.

Butikken her har en strålende datodisk, så ofte går jeg dit først, og finner jeg noen godsaker, planlegger jeg middag ut fra det.

Det er stort sett supper jeg har fått i meg. Det er alltid greit å få ned. Vil ha noen tips som kanskje overrasker meg  🙂 men takk for forslag, og det smaker nok bra! 

Skrevet (endret)

Steke litt løk sammen med hvitløk og evt ingefær. Tilsett noen oppskjært skiver av gulrøtter. Når det har stekt litt (2 min), tilsetter du noen spiseskjeer soyasaus. 

Kok opp potter, fullkornsris, bygg, quinoa eller pasta. Ha fyllet over. 

Deilig.

Jeg synes det er godt med chilli og lime også. Men du var ikke så glad i krydder, så da sløyfer du det.

Endret av exictence
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Hva med lettsaltet torsk og kokte poteter og gulrøtter? Og smeltet smør. Eller sprøstekt pankopanert fisk med poteter og brokkoli? Med remulade.

Endret av Muskath
  • Liker 1
Skrevet

Siden matlysten er så-som-så, og tiltakslysen er like laber, så foreslår jeg en av Rema 1000 sine ferdige, ferske supper.

De er gode, og hvis du vil ha mer 'mat' i dem så tilsetter du bare litt mer grønnsaker, fisk eller kjøtt (avhengig av suppetypen) :) 

Kiwi har også sånne ferdige, ferske supper.

Anonymkode: f076a...fe5

• Liker 3
Skrevet
3 timer siden, exictence skrev:

Steke litt løk sammen med hvitløk og evt ingefær. Tilsett noen oppskjært skiver av gulrøtter. Når det har stekt litt (2 min), tilsetter du noen spiseskjeer soyaolje. 

Deilig.

Jeg synes det er godt med chilli og lime også. Men du var ikke så glad i krydder, så da sløyfer du det.

Valgte dette i dag. Det smakte! 

Takk for ideer til andre her også. Kjøpte litt av hvert, så middagene denne uka er I boks! 

Skrevet

Kylling/kalkunbryst stekt i ovn. Ris. Litt amerikansk grønnsaksblanding og ferdig saus/pose saus etter ønske

Anonymkode: cf7df...650

Skrevet (endret)
8 minutter siden, SoWhat? skrev:

Valgte dette i dag. Det smakte! 

Takk for ideer til andre her også. Kjøpte litt av hvert, så middagene denne uka er I boks! 

Så hyggelig at du valgte det, og at det smakte. Enkelt, sunt og godt. Synes ingefær er så godt til nesten alt. Det gir så god smak. Revet fersk ingefær, tok du det? Hvis ikke må du forsøke :)

Endret av exictence
Skrevet
10 minutter siden, exictence skrev:

Så hyggelig at du valgte det, og at det smakte. Enkelt, sunt og godt. Synes ingefær er så godt til nesten alt. Det gir så god smak. Revet fersk ingefær, tok du det? Hvis ikke må du forsøke :)

Ja! Og det glemte jeg å nevne i middagstråden!! 

Skrevet
4 hours ago, exictence said:

Steke litt løk sammen med hvitløk og evt ingefær. Tilsett noen oppskjært skiver av gulrøtter. Når det har stekt litt (2 min), tilsetter du noen spiseskjeer soyaolje

Deilig.

Soyaolje?! Hva er den godt for i denne retten?

Skrevet
24 minutter siden, Brunhilde skrev:

Soyaolje?! Hva er den godt for i denne retten?

Jeg mente soyasaus, unnskyld. Vet ikke om det finnes soyaolje? 

Jeg synes soyasaus gir veldig god smak. Det holder med 2  - 3 skjeer, men det kommer an på hvor mye du lager.

Jeg lager noen ganger en marinade bestående av presset hvitløk, chili,  raspet ingefær, saft fra lime, soyasaus og olivenolje. Så hadde jeg kyllingbiter, gulrot i som jeg blandet. Det sto i lukket boks i kjøleskapet hele dagen og godgjorde seg med alle smakene. Så var det bare å frese på stekepannen og koke feks pasta eller ris til. Veldig godt. Godt med bønnespirer og/eller frisk koriander som pynt. Blir rene delikate og gode selskapsrett :) Fin å servere, og oppvasken er unnagjort på forhånd. I hvert fall det meste.

Skrevet
4 minutter siden, exictence said:

Jeg mente soyasaus, unnskyld. Vet ikke om det finnes soyaolje? 

Jeg synes soyasaus gir veldig god smak. Det holder med 2  - 3 skjeer, men det kommer an på hvor mye du lager.

Jeg lager noen ganger en marinade bestående av presset hvitløk, chili,  raspet ingefær, saft fra lime, soyasaus og olivenolje. Så hadde jeg kyllingbiter, gulrot i som jeg blandet. Det sto i lukket boks i kjøleskapet hele dagen og godgjorde seg med alle smakene. Så var det bare å frese på stekepannen og koke feks pasta eller ris til. Veldig godt. Godt med bønnespirer og/eller frisk koriander som pynt. Blir rene delikate og gode selskapsrett :) Fin å servere, og oppvasken er unnagjort på forhånd. I hvert fall det meste.

Jeg tenkte nok at du mente det, ville bare sjekke ;) Soyaolje finnes, ja, og retten så bra ut, kan veldig godt være jeg prøver den en dag! :)

Skrevet

Hvis jeg skal lage noe superraskt og enkelt ender det ofte med et stykke salmalaks som jeg enten steker i panna i litt olje/smør eller baker i ovnen pensle tmed litt soyasaus blandet med honning. Tar null tid. Serveres med gode søte cherrytomater, reven parmesan, litt olivenolje og basilikum. Eller ris. 

Anonymkode: 72635...f49

Skrevet

Ehm...fiberrike pølsebrød og kylling/kalkunpølser. Ikke det, nei...

Skrevet

Tips til rask god rett: 

Stek opp laks eller kylling i en god klunk meierismør, salt og pepper(hvitløk er og godt å hive i panna). Kok opp pasta. Sil av pastavannet og rør inn pesto og creme fraiche, topp med kylling eller laks!

10 min og supergodt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...