Gå til innhold

En dagsmeny med sunn kalorifattig mat.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Meg og min mann trenger å spise sunnere. Vi trenger begge å gå ned i vekt. Jeg har diabetes type 2. Vi må endre kostholdsvanene våre. Ønsker ikke å gå på noen spesiell diett akkurat nå, men endre spisevanene våre i ukedagene til et normalt, men sunnere kosthold.

Så det jeg ville spørre dere om er et eksempel på hvordan en typisk dagsmeny bør se ut som inneholder mindre sukker og lavere kalorier?

Ser for meg maks 2000 kcal pr dag. 

Anonymkode: 96295...ba3

• Liker 2
Skrevet

Knekkebrød med kyllingfiletpålegg/makrell/magre oster til frokost, med laktosefri melk

Lunsj salater med kylling/reker/skinke ikke ost eller mer en max 1 spiseskje dressing ( mye kalorier i dressing.

Torsk/sei/kylling med ovnsbakte grønnsaker for eksempel, dropper man poteter, ris, pasta og sauser er det veldig sunt og kalotifattig.

Havregrøt med epler/rosiner for sødme til kveldsmat, da så klart uten sukker og laktosefri  ekstra lettmelk.

Anonymkode: 63d87...416

• Liker 1
Skrevet

denne er på mindre enn 2000kalorier. Rundt 1500. Og holdt meg som er høy mett og aktiv hele dagen.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Knekkebrød med kyllingfiletpålegg/makrell/magre oster til frokost, med laktosefri melk

Lunsj salater med kylling/reker/skinke ikke ost eller mer en max 1 spiseskje dressing ( mye kalorier i dressing.

Torsk/sei/kylling med ovnsbakte grønnsaker for eksempel, dropper man poteter, ris, pasta og sauser er det veldig sunt og kalotifattig.

Havregrøt med epler/rosiner for sødme til kveldsmat, da så klart uten sukker og laktosefri  ekstra lettmelk.

Takk! Bruker du laktosefri melk fordi du ikke tåler vanlig melk eller den sunnere? 

Skrevet

Takk! Bruker du laktosefri melk fordi du ikke tåler vanlig melk eller den sunnere? 

Mindre laktose (sukker) i laktosefri, derfor er den bedre mener jeg.

• Liker 1
Skrevet

Her er det feks. knekkebrød med skinke og masse agurk/paprika, frukt og grønt som snack/mellommåltid. Middag tar vi ofte fisk, kylling, rent kjøtt, og med potet og grønnsaker. Jeg har dessuten fått dilla på havregrynsgrøt, av en eller annen grunn.. 😂 Spiser forøvrig også godteri, men én gang i uka og kun noen biter. Vi har funnet ut at vi går inn for et allsidig kosthold hvor alt er lov, sålenge det er i riktige mengder. 

Var forresten helt imot å skulle måle/veie mat, og skikkelig telle kalorier. Men, lasta ned appen Lifesum, og prøvde.. Det hjalp mye til å skjønne hva vi kan spise "mye" av, og hva man strengt tatt ikke trenger proppe i seg. 👍

• Liker 1
Skrevet

Ja, det stemmer. Det er melkesukker. Tenkte meg ikke om. Men nå leste jeg litt mer om det, og det står at det kun er noe av melkesukkeret som blir fjernet, og det er veldig liten forskjell på vanlig melk og laktosefri. Har ikke særlig betydning. 

Skrevet
1 time siden, Andy2029 skrev:

Her er det feks. knekkebrød med skinke og masse agurk/paprika, frukt og grønt som snack/mellommåltid. Middag tar vi ofte fisk, kylling, rent kjøtt, og med potet og grønnsaker. Jeg har dessuten fått dilla på havregrynsgrøt, av en eller annen grunn.. 😂 Spiser forøvrig også godteri, men én gang i uka og kun noen biter. Vi har funnet ut at vi går inn for et allsidig kosthold hvor alt er lov, sålenge det er i riktige mengder. 

Var forresten helt imot å skulle måle/veie mat, og skikkelig telle kalorier. Men, lasta ned appen Lifesum, og prøvde.. Det hjalp mye til å skjønne hva vi kan spise "mye" av, og hva man strengt tatt ikke trenger proppe i seg. 👍

Jeg også har funnet ut at det for oss er best med et allsidig kosthold er best og lettere å holde på. For meg med diabetes, så er dette et kosthold jeg sannsynligvis må holde meg til hele livet. Har alltid følt på det at det er lettere å forholde seg til et kosthold der alt egentlig er lov, men da innenfor visse grenser, enn å forby meg selv matvarer. Tenker at jeg kan spise poteter, men ta én og ikke to osv. Kjøpe karbonadedeig kontra kjøttdeig osv. 😊

• Liker 1
Skrevet

Bruk alpro roasted unsweetened almond milk. Den inneholder kun 13 kalorier per dl. 

Anonymkode: 1be4b...4c3

• Liker 2
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bruk alpro roasted unsweetened almond milk. Den inneholder kun 13 kalorier per dl. 

Anonymkode: 1be4b...4c3

Og 0 karbohydrater☺️ 

Anonymkode: c80aa...9bd

• Liker 1
Skrevet

Når det gjelder middag: Ulike gryter med bønner, linser og kikerter er også svært mettende mat. Lages på god kraft og med ulike grønnsaker og krydder, eller også hermetiske tomater. Dropp fløte, kokosmelk osv. Renskåret svinekjøtt kan du ha i, det er sunt og magert. 

Hjemmelaget grønnsakssuppe er billig, sunt og kalorifattig. Bruk feks. kålrot, sellerirot, gulrot, grønnkål, løk, hvitløk, purre, pastinakk, persillerot eller hva du nå foretrekker. Gjerne også grønnsaksbuljong. Piff den med noen chili-flakes og evt revet fersk pepperrot. Du kan også ha i litt mager røkt kjøttpølse i små biter eller renskåret ytrefilet av svin. 

Bytt ut ris med fullkornsris, pasta med fullkornspasta og spis mest mulig grovt. Det metter og holder blodsukkeret mer stabilt. Skjær opp grønnsaker som sukkererter, blomkålbuketter, gulrøtter og cherrytomater når du er fysen på noe godt. Lag en dip med kesam og urter. Det er så godt. 

Anonymkode: a082c...8c3

• Liker 2
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det stemmer. Det er melkesukker. Tenkte meg ikke om. Men nå leste jeg litt mer om det, og det står at det kun er noe av melkesukkeret som blir fjernet, og det er veldig liten forskjell på vanlig melk og laktosefri. Har ikke særlig betydning. 

Det blir uansett spaltet og dermed ikke tatt opp i kroppen som vanlig laktose og forskjell på latoseredusert og laktsosefri.

Skrevet
På 25.11.2019 den 13.46, AnonymBruker skrev:

Det er minimal forskjell i karbohydrater i laktosefri melk (3,1 gr/100 gr) mot 4,5 gr. karbohydrat i vanlig ekstra lett melk.

Det er bare sukkertypene som er forskjellige, men de påvirker blodsukkeret begge to.

Anonymkode: 3c137...657

Skrevet

Typisk ukemeny hos oss: 

Frokost: Kjøleskapsgrøt med bær / To rugsprø med magerost og paprika / eggerøre av to egg og litt røkelaks / smoothie med diverse frukt og grønnsaker, og havregrøt og rått egg /matmuffins 

Lunsj: gjerne middagsrester / salatbar / quinoasalat med paprika og bønner / tunfisksalat med egg / omelett med det vi har av grønnsaker og gjerne litt skinke / hummuswrap med litt kylling og paprika / squashnudler med pesto / kylling med brokkoli og søtpoteter

Middag: supper (tomat med egg/potet og purreløk med bacon/fennikel med laks) / linsegryte med champiniong og gulrøtter / pokepowl / wok / torsk med pesto og mungbønner  (kun noen eksempler, middag varierer vi mye)

Mine beste tips:

- planlegg uka. Alle måltider. Handle en eller to ganger i uka. Ikke handle annet enn det som står på lista. Planlegg slik at alle matvarer blir brukt, for å unngå svinn. Det vil si at du planlegger kylling til to middager om du kjøper 600gram, både wok og thaisuppe om du kjøper vårløk, og så videre. 

- Lag klar frokost og lunsj for 2-4 dager om gangen. Ha ting som matmuffins, pai, stekt kylling med mer i fryseren, så er det lett å ta dette i stedet for å raskere (usunne) alternativ. 

- Ikke vær for ambisiøs i ukedagene. Da gir man raskt opp. 

- ikke gå i den tabben at du gjør det for fett- eller proteinfattig. Avocado, fet fisk, linser, bønner, litt nøtter...vil gjøre at man føler seg mett og fornøyd. 

- lag den mengden dere bør spise. Ikke ekstra, bare for å ha nok. 

Anonymkode: 37512...837

• Liker 1
Annonse
Skrevet

Beste tipset er å lære lage mat og krydre slik at maten smaker godt uten at man må legge til mer fett, sukker, sauser, ketchup osv. Idag spiser jeg for eksempel linser med krydrede grønnsaker som jeg lager til en mos. Kalorifattig og kjempegodt. Man kan også spise mye av det, fordi det er lite kalorier og mye volum. 

Anonymkode: 3d805...383

• Liker 1
Skrevet
På 26.11.2019 den 12.05, AnonymBruker skrev:

Det blir uansett spaltet og dermed ikke tatt opp i kroppen som vanlig laktose og forskjell på latoseredusert og laktsosefri.

Sitat fra diabetes.no:

I laktosefrie eller laktosereduserte produkter er det fortsatt melkesukker. Når det lages laktosefri melk, blir noe av melkesukkeret fjernet og resten spaltes. Det vil si at det fortsatt er en del karbohydrater til stede, bare i en enklere form. Du vil derfor fortsatt få blodsukkerstigning av melk, og det er ikke veldig stor forskjell i økning fra vanlig melk og laktoseredusert/laktosefri melk.

Skrevet
På 26.11.2019 den 16.18, AnonymBruker skrev:

Beste tipset er å lære lage mat og krydre slik at maten smaker godt uten at man må legge til mer fett, sukker, sauser, ketchup osv. Idag spiser jeg for eksempel linser med krydrede grønnsaker som jeg lager til en mos. Kalorifattig og kjempegodt. Man kan også spise mye av det, fordi det er lite kalorier og mye volum. 

Jeg er ikke så glad i mye krydder, særlig ikke sterke. Men hva slags krydder bruker du selv? Kanskje det er noe jeg kan prøve hvis jeg liker det.

Skrevet

Dere har livsstilssykdommer og bør kontakte fastlege for å få henvisning til klinisk ernæringsfysiolog. Det vil være tryggest og best. 

Anonymkode: 41a2d...fb7

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er ikke så glad i mye krydder, særlig ikke sterke. Men hva slags krydder bruker du selv? Kanskje det er noe jeg kan prøve hvis jeg liker det.

Krydder = smak. Kanskje du tenker krydder = chilli og kummin og den slags?

Jeg lager mat på slump, så jeg husker ikke hva jeg bruker i hver rett. Men grønnsaksbuljong hjelper det meste av mat smake bedre. Når jeg lager grønnsaksmos bruker jeg alltid buljong. Bruker alltid buljong når jeg koker linser. Salt og pepper passer sammen med det meste jeg bruker. Så bruker jeg en del timian (smaker veldig distinkt, så det kommer nok veldig an på hva du liker), kummin, gurkemeie, chilli, paprikapulver, hvitløk. Så du hadde kanskje ikke likt det jeg liker. Man må nesten prøve seg frem litt. 

Du kan også bruke kokosmelk, eddik og soyasaus i matlaging. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...