AnonymBruker Skrevet 25. november 2019 #1 Skrevet 25. november 2019 Fikk baby (en gutt) i juni 2018. Jeg var da 31 år og hadde blitt relativt raskt gravid (PP2). Vi ble da enige om at neste baby (vi vil ha 2 totalt) skulle vi prøve å få på våren slik at vi hadde rutinene litt på plass før sommeren. Vi ble gravide på første forsøk i sommer, men spontanaborterte i uke 10. Dette var litt komplisert med blødninger og først nå er jeg klar for å bli gravid igjen.. men så er jeg så usikker på om jeg ønsker å få barn på hosten?? Syns det virker litt kjipt å gå høygravid hele sommeren, og at det er kaldt (og bare blir kaldere) etter barnet er født? Ser for meg at det er vanskelig å komme seg på tur osv.. og så før det er ny sommer igjen skal man begynne på jobb igjen:/ dessuten tenker jeg litt på det å få barn sent på året og de ulemper man kan få med skolestart osv (spesielt hvis det er en gutt).Samboer vil ha så tette barn som mulig men jeg lurer på om jeg vil vente til april med prøving da vi heller kan få barn tidlig på året. Noen tanker om dette? Anonymkode: 08f54...245
Gjest Lama_Drama Skrevet 25. november 2019 #2 Skrevet 25. november 2019 Man planlegger da ikke unger etter årstid?
AnonymBruker Skrevet 25. november 2019 #3 Skrevet 25. november 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Fikk baby (en gutt) i juni 2018. Jeg var da 31 år og hadde blitt relativt raskt gravid (PP2). Vi ble da enige om at neste baby (vi vil ha 2 totalt) skulle vi prøve å få på våren slik at vi hadde rutinene litt på plass før sommeren. Vi ble gravide på første forsøk i sommer, men spontanaborterte i uke 10. Dette var litt komplisert med blødninger og først nå er jeg klar for å bli gravid igjen.. men så er jeg så usikker på om jeg ønsker å få barn på hosten?? Syns det virker litt kjipt å gå høygravid hele sommeren, og at det er kaldt (og bare blir kaldere) etter barnet er født? Ser for meg at det er vanskelig å komme seg på tur osv.. og så før det er ny sommer igjen skal man begynne på jobb igjen:/ dessuten tenker jeg litt på det å få barn sent på året og de ulemper man kan få med skolestart osv (spesielt hvis det er en gutt).Samboer vil ha så tette barn som mulig men jeg lurer på om jeg vil vente til april med prøving da vi heller kan få barn tidlig på året. Noen tanker om dette? Anonymkode: 08f54...245 Den ene sønnen min er født i november og er best i klassen i alle fag og er til og med foran de andre sosialt, har masse venner og er den som tar seg av og hjelper andre som faller litt utenfor både faglig og sosialt. Anonymkode: 6ac76...389 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2019 #4 Skrevet 25. november 2019 Fikk førstemann på våren. Jeg mistet i uke 10 i fjor sommer. Ble gravid igjen i desember i fjor og fikk en i september i år. Life happens. Man kan ikke kontrollere alt. Anonymkode: 2a4d2...8fd 7
Gjest BangersBeans&Mash Skrevet 25. november 2019 #5 Skrevet 25. november 2019 5 minutter siden, Lama_Drama skrev: Man planlegger da ikke unger etter årstid? Hvorfor ikke? Vi gjorde det med begge to. Forstår selvfølgelig at vi var svært heldige som ble gravide med en gang, men en kan jo alltids forsøke planlegge ut i fra visse årstider.
tangent Skrevet 25. november 2019 #6 Skrevet 25. november 2019 Det er stort sett fordeler og ulemper med å få barn på alle årstider. Personlig valgte jeg å bare prøve igjen så fort som mulig etter en spontanabort. Skulle hatt termin i april, men så ble det et desemberbarn i stedet. Hadde noen nydelige måneder inne i hi i varmen med babyen min før våren kom. Var veldig fint, men det var jo noen ulemper også. Jeg hadde lyst på så lite aldersgap som mulig når jeg først skulle bli gravid igjen, så det var ikke aktuelt for meg å vente. Det er jo ingen garanti for at man blir gravid akkurat når man vil heller. 4
AnonymBruker Skrevet 25. november 2019 #7 Skrevet 25. november 2019 Jeg fikk et barn i september. Det gikk forholdsvis greit i babytid en, men noe jeg kjenner på nå, er at hun ikke går så stødig. Nå når det er snø, og hun på ha på seg så mye klær, blir det en del tårer når hun er ute. Spesielt i bhg, da de ikke har anledning til å fotfølge henne.. Vi tenker å prøve på nestemann fra april/mai, så får vi kanskje et barn i tidlig 2021 Anonymkode: 79f82...e3a 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2019 #8 Skrevet 25. november 2019 TS her. Jeg vet selvfølgelig at det finnes mange eksempler på barn som klarer seg veldig bra selv om de er født sent på året! Jeg vet også at man ikke kan vite sikkert at man blir gravid med en gang. MEN, nå er det jo sånn at jeg tenker mye på fordelene med å få barn tidlig på året, og dersom jeg venter til april med å prøve har vi mange måneder på oss uten at det blir på SLUTTEN av året, skjønner? Hadde jeg hatt store problemer med å bli gravid så hadde jeg nok ikke vært så "kresen" på tidspunkt, men nå har jeg ikke erfaring med det... er det noen fordeler med å få barn i september-oktober feks? Anonymkode: 08f54...245 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2019 #9 Skrevet 25. november 2019 Jeg tenker at alle årstider har sin sjarm og sine ulemper. Vi fikk førstemann rett før dere, i mai 2018, og jeg syntes det var noen ulemper med det også. Særlig siden det jo var så utrolig varmt den sommeren, i hvert fall her på østlandet. Babyen og jeg satt mye inne mens det var over 30 grader og strålende, stekende sol ute. Det var også vanskelig å få ned temperaturen på soverommet, og babyen var for varm om natten. Jeg sa faktisk til mannen at jeg hadde valgt oktober hvis vi kunne bestemme når neste kom. Det er nok ikke bare greit å base rundt med barnevogn i snø, og styrete med masse påkledning hver gang man skal ut. For ikke snakke om forkjølelse-sesong, og alle virus og bakterier som blir med storesøster hjem fra barnehagen (det ser jeg på som den største ulempen med baby nr. 2 på høst og vinter). Men man kan kose seg inne uten å lengte ut i sola, babyen er mer robust og klar for utelek når vår og sommer kommer og den har antageligvis fått noen uker på seg før den aller verste kulda med masse minusgrader setter inn. Man slipper kanskje unna noen klesutfordringer som stor mage og kuldegrader kan by på, samt å være høygravid på glattisen. Og så syns jeg det er veldig fint med gravidmage i sommerkjoler. Vi venter nr. 2 i månedsskiftet januar/februar nå. Det holdt på å bli desember, men det endte med en tidlig SA. Vi tenkte ikke noe særlig på dette med yngst i klassen. Selv om det på gruppenivå er noen flere av de yngste barna i årskullet som får det utfordrende på skolen, går det stort sett bra. Jeg blir ikke lett gravid da, så vi planla og valgte ikke noe annet enn at vi startet prøvingen med en gang fordi det kunne ta tid. Anonymkode: 85314...e70 2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #10 Skrevet 26. november 2019 Jeg ville også ha tidlig på året, termin midt i februar, kom i desember.... Hadde prøvd nå var Jeg deg, plutselig bruker du ett år på å bli gravid. Man vet aldri hva som skjer...... Man skal bare være glad om man får barn, og at de er friske! Anonymkode: 95696...876 3
AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #11 Skrevet 26. november 2019 På 25.11.2019 den 10.51, AnonymBruker skrev: Den ene sønnen min er født i november og er best i klassen i alle fag og er til og med foran de andre sosialt, har masse venner og er den som tar seg av og hjelper andre som faller litt utenfor både faglig og sosialt. Anonymkode: 6ac76...389 Hvorfor er dette relevant? Anonymkode: 02e77...2f3 2
Gjest 96erjente Skrevet 26. november 2019 #12 Skrevet 26. november 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er dette relevant? Anonymkode: 02e77...2f3 Sikkert fordi det tydeligvis var en ulempe å få en eventuell gutt sent på året? Ifølge HI altså.
AnonymBruker Skrevet 27. november 2019 #13 Skrevet 27. november 2019 Har barn født i juni, september og desember og synes det er fordeler og ulemper ved alt. Men de er små altså? både fordelene og ulempene. Det er så mye annet som er tusen ganger viktigere som man ikke kan kontrollere uansett, så jeg hadde gitt blanke i kalenderen og bare kjørt på Anonymkode: cc3c1...325 2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2019 #14 Skrevet 27. november 2019 På 25.11.2019 den 10.47, Lama_Drama skrev: Man planlegger da ikke unger etter årstid? Jorda, det gjorde vi. Har to aprilbarn med to års mellomrom. Nøye planlagt og ønsket. Perfekt tid å få barn om våren. Var selvsagt utrolig heldig at jeg ble så lett gravid. Anonymkode: 3f609...7e9
AnonymBruker Skrevet 27. november 2019 #15 Skrevet 27. november 2019 Jeg fikk en liten gutt nå i august og jeg tenkte mye på det samme. Det var litt ubehagelig å gå høygravid i sommer men med aircondition og vannmelon kom jeg gjennom det 😄👍🏻 Vi går tur hver dag (vi har også en hund som må ut) og det er deilig å gå når luften er litt kjøligere. Det er bare å invistere i voksipose så sovner den lille på minutter 😊 Anonymkode: 385a3...9b3
Neutral90 Skrevet 27. november 2019 #16 Skrevet 27. november 2019 Drifter i når baby blir født så lenge jeg faktisk får bli mor. 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2019 #17 Skrevet 28. november 2019 På 25.11.2019 den 11.08, AnonymBruker skrev: .. er det noen fordeler med å få barn i september-oktober feks? Anonymkode: 08f54...245 Har fått barn i både april og oktober, og syntes oktober var helt supert. Da har du ikke så dårlig samvittighet om du ikke orker mange timer ute hver dag med en nyfødt, du kan slumre en god del inne på sofaen. Om du ammer får babyen mye gratis til å begynne med mhp immunforsvar, jeg kan ikke huske at babyen min var syk i det hele tatt den første vinteren. Og så, når barnet tåler sol og varme bedre, og har begynt å bevege seg litt, kan det tilbringe sin første sommer på stranda, der det spiser sand... Anonymkode: ca0d9...4fa 2
AnonymBruker Skrevet 28. november 2019 #18 Skrevet 28. november 2019 Jeg ble gravid i fjor sommer med termin i april, mistet, og ble gravid igjen og fikk ei jente nå i august. Så rakk å tenke litt på fordelene med både vår- og høstbaby! Jeg syns det var deilig at når jeg begynte å bli svær var det varmt nok til å ikke trenge store jakker og tykke klær. Herlig å komme seg ut på tur på dagen mens det er lyst ute i høst. Praktisk i forhold til barnehagestart. Og når det blir vår og sommer igjen gleder jeg meg til å være ute mens hun krabber og stabber rundt 😊 Anonymkode: cb3b9...5ba
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå