Gå til innhold

Når man sender mail/ sms angående å be om referanser..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal sende en tidligere arbeidsgiver en sms da personen ikke jobber på vår gamle arbeidsplass lenger. Jeg selv sluttet i denne jobben for 5 år siden, men nå trenger jeg referanse derfra. Ville dere skrevet i slutten av meldingen noe sånt som «alt i orden å svare nei da det er noen år siden jeg jobbet der», eller bare «helt i orden å svare nei» ? 

Er det høflig, eller bare teit å skrive dette. Jeg har fått referanser av personen for 3 år siden, men synes jo at jeg må ta kontakt på nytt nå etter 3 år. 

Anonymkode: 6e1f3...02f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du ikke ringe personen? Kan være lettere å forklare i en samtale?

Anonymkode: 99d72...729

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville ikke lagt opp til at personen kan si nei, skriv heller noe om at du virkelig ville satt pris på at han stiller opp som referanse igjen. Send en sms og hør om det passer at du ringer, det er bedre enn å bare sende sms/e-post.

Anonymkode: ffd0e...974

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal sende en tidligere arbeidsgiver en sms da personen ikke jobber på vår gamle arbeidsplass lenger. Jeg selv sluttet i denne jobben for 5 år siden, men nå trenger jeg referanse derfra. Ville dere skrevet i slutten av meldingen noe sånt som «alt i orden å svare nei da det er noen år siden jeg jobbet der», eller bare «helt i orden å svare nei» ? 

Er det høflig, eller bare teit å skrive dette. Jeg har fått referanser av personen for 3 år siden, men synes jo at jeg må ta kontakt på nytt nå etter 3 år. 

Anonymkode: 6e1f3...02f

For det første synes jeg det er ryddigere å ringe. SMS synes jeg er for uformelt når du skal kontakt med noen du ikke har snakket med på årevis. E-post går også fint, men drop sms. 

Å skrive «helt i orden å svare nei» synes jeg blir for dumt. Det sier seg jo selv at det er ok å si nei. Du kan jo ikke tvinge nok. Men du kan jo eventuelt skrive «har fullforståelse om du synes det er for lenge siden» eller noe slikt. Men jeg hadde droppet det også. Bare spør om du får bruke vedkommende som referanse på en hyggelig måte uten for mye dikkedarier. 

Bra du spør på nytt når det er tre år siden forrige gang. 

Anonymkode: 24ec6...5cb

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...